Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 123
Offentligt
1090516_0001.png
1090516_0002.png
1090516_0003.png
1090516_0004.png
1090516_0005.png
1090516_0006.png
1090516_0007.png
1090516_0008.png
1090516_0009.png
1090516_0010.png
1090516_0011.png
1090516_0012.png
1090516_0013.png
1090516_0014.png
1090516_0015.png
1090516_0016.png
1090516_0017.png
1090516_0018.png
Opdatering af udvalgtetransithindringer via SverigeUdarbejdet af Charlotte Gudbjerg-HansenBornholms regionskommuneFebruar 2008
Denne rapport er udarbejdet med støtte fra Nordisk Ministerråd og SØSK/Bornholm
1
Opdatering af udvalgte transithindringer via SverigeIndledning .....................................................................................4Definition af en hindring ...........................................................................4
Selskabsdyr....................................................................................4Betingelser for ikke-kommerciel transport af selskabsdyr – (EF) Nr. 998/2003 –indledning ..............................................................................................4Generelle bestemmelser...........................................................................5Artikel 1 – ikke-kommerciel transport .............................................................. 5Artikel 3 - definition af selskabsdyr, pas og transport ......................................... 5
Bestemmelser for transport mellem medlemsstater .....................................6Artikel 5 – gængse regler for transport af selskabsdyr mellem medlemslande ....... 6Artikel 6 – undtagelse til Artikel 5 – indførsel af selskabsdyr på Sveriges område .. 6EF nr. 2004/557 – undtagelse til undtagelsen i Artikel 6 – transit af selskabsdyr gennemSveriges område til og fra Bornholm ................................................................ 7SJVFS nr. 2005:73 – Sveriges nationale regelsæt om transit af selskabsdyr gennemSveriges område til og fra Bornholm ................................................................ 7
Opsummering .........................................................................................8Gængse regler for transport af selskabsdyr mellem medlemslande ...................... 8Undtagelse for de gængse regler for transport af selskabsdyr - indførsel af selskabsdyr påSveriges område ........................................................................................... 9Undtagelse til undtagelsen – transit af selskabsdyr gennem Sveriges område til og fraBornholm ..................................................................................................... 93. juli 2008 - Ophør af undtagelsen i Artikel 6, stk. 1, EF nr. 2004/557 samt § 11 i SJVFSnr. 2005:73 .................................................................................................. 9
Konklusion .............................................................................................9
Kropsvisitation (legemsbesigtigelse) ...........................................10Kropsvisitation ved rejser inden for Danmarks grænser..............................10Kropsvisitation ved rejser gennem Sverige ...............................................10Politimæssig kontrol......................................................................................10Kropsvisitation .............................................................................................10Kropsundersøgelse .......................................................................................11Toldmæssig kontrol ......................................................................................11
Opsummering .......................................................................................12Konklusion ...........................................................................................12
2
Medicin (narkotika)......................................................................13Schengenkonventionens Artikel 75 ..........................................................13Nationale svenske regler om indførsel af narkotiske lægemidler i Sverige ..... 13Narkotikastrafflag (1968:64) – definition af narkotisk lægemiddel ......................13Regler for indførsel af narkotisk lægemiddel i Sverige – SFS 1992:1554 ..............13
Opsummering .......................................................................................14Konklusion ...........................................................................................14
Øvrige hindringer .........................................................................14Samlet konklusion........................................................................15Links ............................................................................................15
Bilag:Notat vedr. hindringer for transitrejsende/transittrafik gennem Sverigetil Bornholm
3
IndledningNærværende papir er udarbejdet ud fra et ønske fra SØSK/Bornholms side om at blive opdateret på,hvilke transithindringer der fortsat er til gene for rejsende via Sverige til og fra Bornholm internt iDanmark.Der er ud fra SØSK/Bornholms ønske udarbejdet en liste over de hindringer, som de bornholmskepolitikere gerne ser undersøgt nøjere, da disse fortsat synes at være til gene for privattransport til og fraBornholm via Sverige. Disse hindringer er:Hunde og katteKropsvisitationMedicinVåbenAsylansøgere/personer fra ikke-EU landeHøjafgiftspligtige varerLigpasHeste
Definition af en hindringI nærværende papir defineres en hindring, som noget der er til gene for den almindelige rejsende, ogsom besværliggør den almindelige (og impulsive) rejse som almindelig borger til og fra Bornholmgennem Sveriges område til de øvrige dele af Danmarks områder.
SelskabsdyrBetingelser for ikke-kommerciel transport af selskabsdyr –(EF) Nr. 998/2003 – indledningEuropa-parlamentet og Rådet for den Europæiske Union har udstedt Forordning (EF) Nr. 998/2003 af26. maj 2003 om dyresundhedsmæssige betingelser for ikke-kommerciel transport af selskabsdyr og omændring af Rådets direktiv 92/5/EØF ud fra bl.a. følgende betragtninger:”At det er nødvendigt at harmonisere de dyresundhedsmæssige betingelser for ikke-kommercieltransport af selskabsdyr mellem medlemsstater og fra tredjelande, og dette kan kun ske gennemforanstaltninger på EF-plan”1.”Der er de seneste ti år sket en bemærkelsesværdig forbedring af rabiessituationen påFællesskabets område som følge af gennemførelsen af programmer for oral vaccination af ræve iregioner, der er blevet berørt af den rabiesepidemi hos ræve, der har hærget i det nordøstligeEuropa fra 1960’erne”2.”Denne forbedring har bevirket, at Sverige og Det Forenede Kongerige har afskaffet deres seksmåneders karantæneordning, som de har haft i årtier, og i stedet indført en mindre restriktivordning, der skulle give samme sikkerhed. Det er derfor hensigtsmæssigt, at der påEuropa-parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 998/2003 af 26. maj 2003 om dyresundhedsmæssige betingelser forikke-kommerciel transport af selskabsdyr og om ændring af Rådets direktiv 92/5/EØF, jfr. evt. også den konsolideredeudgave fra den 16/3 – 2 07 af (EF) Nr. 998/2003, jfr. Indledning, stk. 12Idem, Indledning, stk. 31
4
fællesskabsplan anvendes en særordning for transport af selskabsdyr til disse lande i enovergangsperiode på fem år, og at Kommissionen på baggrund af de indhøstede erfaringer og envidenskabelig udtalelse fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet i rette tid forelægger enrapport med relevante forslag. Der bør endvidere indføres en fremskyndet procedure forbeslutninger om midlertidig videreførelse af den pågældende overgangsordning, navnlig hvis denvidenskabelige evaluering af de indhøstede erfaringer kræver frister, der er længere end dem, derkan forudses på nuværende tidspunkt”3.
Generelle bestemmelserArtikel 1 – ikke-kommerciel transport
”I denne forordning4fastsættes de dyresundhedsmæssige betingelser, der skal gælde for ikke-kommerciel transport af selskabsdyr, samt kontrolbestemmelserne i forbindelse hermed”.I overensstemmelse med den i nærværende papirs indledning nævnte prioritering vil denneundersøgelse kun omhandle ikke-kommerciel transport af hunde og katte.Artikel 3 - definition af selskabsdyr, pas og transport
”I denne forordning5forstås ved:a) ”selskabsdyr”: dyr af de arter, der er opført på listen i bilag I, og som ledsager deres ejer eller enfysisk person, som på ejerens vegne har ansvaret for dem under transporten, og som ikke erbestemt til at være genstand for salg eller overdragelse af ejendomsretten.b) ”pas”: ethvert dokument, der gør det muligt tydeligt at identificere selskabsdyret og atkontrollere dets status i forhold til denne forordning, og som udarbejdes i overensstemmelsemed artikel 17, andet afsnit.c) ”transport”: enhver transport af et selskabsdyr mellem medlemsstater, dets indførsel ellergenindførsel på Fællesskabets område fra tredjeland”.Ifølge Bilag I, Dyrearter, defineres selskabsdyr til at omfattende følgende dyr:DEL A:Hunde og katteDEL B:FritterDEL C:Hvirvelløse dyr (bortset fra bier og skaldyr), tropiske akvariefisk, padder, krybdyr.Fugle: alle arter (bortset fra fjerkræ, jf. direktiv 90/539/EØF(1) og 92/65/EØF).Pattedyr: gnavere og tamkaninerUd fra den i nærværende papirs indledning ønskede prioritering vil denne undersøgelse kun behandlede i Del A nævnte selskabsdyr, nemlig hunde og katte.Idem, Indledning, stk. 4Idem, jfr. Kapitel 1, artikel 15Idem, Kapitel 1, artikel 334
5
Bestemmelser for transport mellem medlemsstaterArtikel 5 – gængse regler for transport af selskabsdyr mellem medlemslande
Som defineret i Kapitel 1, artikel 3 defineres transport i nærværende forordning til at være: ”enhvertransport af et selskabsdyrmellemmedlemsstater, dets indførsel eller genindførsel på Fællesskabetsområde fra tredjeland”.Som udgangspunkt for transport af hunde og katte mellem medlemsstater gælder Artikel 56, dvs.:1. ”De arter af selskabsdyr, der er opført i bilag I, del A og B, skal, medmindre andet er fastsat iartikel 6, i forbindelse med transporten være:a) identificeret i overensstemmelse med artikel 4, ogb) ledsaget af et pas udfærdiget af en dyrlæge bemyndiget af den kompetente myndighed, hvoridet attesteres, at der er foretaget vaccination, i givet fald revaccination, mod rabies, som ergyldig, i overensstemmelse med anbefalingerne fra det laboratorium, der har fremstilletvaccinen, af det pågældende dyr med en inaktiveret vaccine med mindst en antigen enhedpr. dosis (WHO-standard)”.Artikel 6 – undtagelse til Artikel 5 – indførsel af selskabsdyr på Sveriges område
For transport af hunde og katteved indførsel på Irlands, Maltas, Sveriges eller Det ForenedeKongeriges områdegælder dog Artikel 67, dvs.:1. ”I en overgangsperiode på fem år fra datoen for denne forordnings ikrafttræden [jfr. Artikel 25,”Denne forordning træder i kraft [dvs. den 3. juli] på tyvendedagen efter offentliggørelsen iDenEuropæiske Unions Tidende[somvar den 13. juni 2003]] er indførslen af selskabsdyr, der er opført ibilag I, del A, på Irlands, Maltas, Sveriges og Det Forenede Kongeriges området betinget af, atfølgende krav er overholdt:– de skal være identificeret i overensstemmelse med artikel 4, stk. 1, første afsnit, litra b)[dvs. elektronisk identifikationsanordning] , medmindre bestemmelsesstaten ogsågodkender identifikation i overensstemmelse med artikel 4, stk. 1, første afsnit litra a)[dvs. letlæselig tatovering] og– de skal være ledsaget af et pas udfærdiget af en dyrlæge bemyndiget af den kompetentemyndighed, hvori det attesteres, at der, ud over de betingelser, der er omhandlet i artikel5, stk. 1 litra b) [dvs. dyrlægeattest på, at der er foretaget vaccination, i givet faldrevaccination, mod rabies], på et godkendt laboratorium er foretaget en neutraliserendeantistoftitrering [dvs. prøvet foretaget på dyret] svarende til mindst 0,5 IE/ml på enprøve inden for de frister, der er fastsat i de nationale bestemmelser, der er gældende påden i artikel 25, andet afsnit, anførte dato.
6
Jfr. Artikel 5, Europa-parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 998/2003.Jfr. Artikel 6, Europa-parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 998/2003.
7
6
Det er ikke nødvendigt at gentage denne antistoftitrering på et dyr, som efter titreringen er blevetrevaccineret forskriftsmæssigt med de intervaller, der er omhandlet i artikel 5, stk. 1, uden afbrydelse iden af fremstillingslaboratoriet påkrævede vaccinationskontrol”.”Den overgangsperiode, der er fastsat i stk. 1, kan forlænges af Europa-Parlamentet og Rådet, dertræffer afgørelse på forslag af Kommissionen i overensstemmelse med traktaten”8.EF nr. 2004/557 – undtagelse til undtagelsen i Artikel 6 – transit af selskabsdyrgennem Sveriges område til og fra Bornholm
I følge Kommissionens beslutning af 2. juli 2004 om fastlæggelse af en undtagelse fra denovergangsperiode, som er fastsat i artikel 6 i Europa-parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.998/2003, om transit af selskabsdyr mellem Bornholm og de øvrige dele af Danmarks område gennemSveriges område (2004/557/EF) har Sverige og Danmark fået lov at indgå en aftale om en undtagelsefra Artikel 6 på følgende grundlag:9”Der fandtes en bilateral aftale mellem Sverige og Danmark med mindre restriktive krav end dem, dergælder for indførsel på Sveriges område med henblik på transit af selskabsdyr mellem Bornholm(Danmark) i Østersøen og de øvrige dele af Danmarks område gennem Sveriges område”10.Artikel 1”Som en undtagelse fra artikel 6 i forordning (EF) nr. 998/2003 og indtil afslutningen af denovergangsperiode, der er fastlagt i ovennævnte artikel, er transit af selskabsdyr af de arter, der er nævnt idel A i bilag I til forordning (EF) nr. 998/2003, mellem Bornholm og de øvrige dele af Danmarksområde gennem Sveriges område tilladt i henhold til de betingelser, som de to medlemsstater haraftalt”11.SJVFS nr. 2005:73 – Sveriges nationale regelsæt om transit af selskabsdyr gennemSveriges område til og fra Bornholm
Ifølge EF nr. 2004/557 har Sverige således hjemmel til at indgå en særaftale med Danmark vedr. transitaf selskabsdyr (hunde og katte) mellem Bornholm og de øvrige dele af Danmarks område gennemSveriges område.Sverige har således nationale regler på området for transit af hunde og katte mellem Bornholm og deøvrige dele af Danmark gennem Sveriges område, jfr. Statens jordbruksverks författningssamling(SJVFS) nr. 2005:73, jfr. (SJVFS) nr. 2004:5112.Ifølge § 11 (og §8 ormebehandling) stilles følgende krav13:8
Jfr. Artikel 6, stk. 3, Europa-parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 998/2003.
Jfr. Kommissionens beslutning af 2. juli 2004 om fastlæggelse af en undtagelse fra den overgangsperiode, som er fastsat iartikel 6 i Europa-parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 998/2003, om transit af selskabsdyr mellem Bornholm og deøvrige dele af Danmarks område gennem Sveriges område (2004/557/EF).9101112
Idem, jfr. indledningen stk. 3Idem, jfr. Artikel 1.
Jfr. SJVFS 2005:73 – ”Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2004:51) om införsel avsällskapsdjur.
7
Gennemrejse må kun ske på strækningerne Helsingborg – Ystad eller Lernacken(Øresundsbroen) – Ystad i valgfri retning.Dyret skal transporteres direkte fra Ystad til Bornholm respektivt fra Helsingborg/Lernacken(Øresundsbroen) til Sjælland.Dyret må ikke have opholdt sig i andre lande end EU Medlemsstater eller EFTA-lande indenfor de seneste seks måneder.Der skal foreligge en pladsreservation til færgen fra Ystad.Dyret må under ingen omstændigheder forlade køretøjet eller have kontakt med andre dyr undertransporten.Opholdet i Sverige må ikke overstige fire timer.Dyret skal være ID-mærket enten med tatovering eller en mikrochip.Dyret skal inden for 10 dage før indrejse i Sverige være ormebehandlet.Endvidere skal ejeren udfylde en indførselsanmeldelse.
OpsummeringFor så vidt angår transport af selskabsdyr, og i dette tilfælde hunde og katte, eksisterer der således endifferentiering i forhold til, hvor denne transport foregår, og hvilken tidsmæssig udstrækning dennetransport har.Gængse regler for transport af selskabsdyr mellem medlemslande
For enhver form for transport, som her defineret, dvs. mellem medlemsstater, indførsel samtgenindførsel, mellem medlemsstater af hunde og katte gælder som udgangspunkt Artikel 5 i Europa-parlamentets og Rådets Forordning nr. 998/2003, dvs.At hunden og/eller katten skal være identificeret med enten en tatovering eller mikrochip, efter15. juni 2011 dog kun med mikrochip.At hunden og /eller katten skal være udstyret med et pas, hvori en dyrlæge har attesteret, athunden og/eller katten er blevet vaccineret mod rabies ifølge gældende regler.
Statens jordbruksverks författningssamling (SJVFS) nr. 2005:73, jfr. (SJVFS) nr. 2004:51, § 11:”Genomresatill och från Bornholm från andra delar av DanmarkGenom undantag från artikel 6 i Europaparlamentets och rådets förodning 998/2003 är transport av danskägd hund ochkatt mellan Själland och Bornholm och vice versa via svenskt territorium med personbil, lastbil, buss eller tåg tillåten omföljande villor uppfylls:1. Genom resa fär endast ske på sträckan Helsingborg-Ystad eller Lernacken-Ystad i valfri riktning.2. Djuret ska omedelbart transporteras från Ystad till Bornholm respektive från Helsingborg/Lernacken till Själland.3. Djuret får inte ha vistats i andra länder än EU-länder eller EFTA-länder under de senaste sex månaderna.4. Vid resa till Bornholm skal plats finnas reserverad på färja från Ystad.5. Djuret får under inga omständigheter lämna fordonet eller ha kontakt med andra djur under transporten.6. Vistelsen i Sverige får inte övertsiga fyra timmar.7. Djuret skal vara identitets märkt med en tatuering eller mikrochip så som anges i artikel 4 i Europaparlamentetsoch rådets förordning 998/2003.8. Djuret skal vid inresa till Sverige uppfylla de villkor för avmaskning mot dvärgbandmask som anges antingen i (8 §eller 10 § i dessa föreskrifter.(SJVFS 2005:34)”.Reglerne om ormekur i §8 lyder, bl.a.:”Avmaskning mot dvärgbandmaskVid införsel av hund eller katt från de länder eller territorier som anges i bilaga II till Europaparlamentets och rådetsförordning 998/2003 ska en veterinär i avsänderlandet inom tio dagar före införsel intyga i det pass som avses iförordningen, i det intyg som anges i 18§ och 19§ eller intyg E9.89, Int 49b1, eller Int 49b3 som rekvireras frånJordbruksverket att djuret är avmaskat mot dvärgbandmask (EchinococcusmultilocularisochEchinococcus granulosus)med ett avJordbruksverket godkänt preparat. Intygandet är giltigt i tio dagar efter det datum avmaskningen skedde”.
13jfr.
8
Undtagelse for de gængse regler for transport af selskabsdyr - indførsel afselskabsdyr på Sveriges område
For disse gængse regler er der dog en undtagelse, som gælder for Irland, Malta, Sverige og DetForenede Kongerige, i Artikel 6 i Europa-parlamentets og Rådets Forordning nr. 998/2003, dvs.:At hunden og/eller katten skal være identificeret med en elektronisk anordning, medmindre enletlæselig tatovering kan godkendes.At der skal være foretaget en neutraliserende antistoftitrering på hunden og/eller katten, dvs. atdet er ikke nok, at dyrlægen blot attesterer, at der er foretaget vaccination mod rabies, dyrlægenskal ligeledes have foretaget en prøve, derbeviser,at denne rabiesvaccination fortsat er virksom.Undtagelse til undtagelsen – transit af selskabsdyr gennem Sveriges område til ogfra Bornholm
For denne Artikel 6 har Sverige og Danmark ligeledes en undtagelse i Kommissionens Forordning nr.2004/557/EF, for så vidt angår transit af hunde og/eller katte til og fra Bornholm til de øvrige dele afDanmarks område gennem Sveriges område.Ifølge denne undtagelse har Sverige således udarbejdet et nationalt regelsæt, jfr. Statens jordbruksverksförfattningssamling (SJVFS) nr. 2005:73, jfr. (SJVFS) nr. 2004:51, der er langt mere restriktivt, end hvadder ellers gælder ifølge Forordningen nr. 998/2003’s Artikel 5. Ifølge den svenske lovgivning skal dyretbl.a. spærres inde under hele transittiden, som højst må vare fire timer, og dyret skal mindst 10 dage førtransit være ormebehandlet.3. juli 2008 - Ophør af undtagelsen i Artikel 6, stk. 1, EF nr. 2004/557 samt § 11 iSJVFS nr. 2005:73
Undtagelsen i Europa-parlamentets og Rådets Forordning nr. 998/2003 Artikel 6 samt undtagelsen fordenne Artikel 6 som reguleret i Kommissionens Forordning EF nr. 2004/557 udløber automatisk den3. juli 2008 (dvs. fem år efter og på tyvendedagen efter den 13. juni 2003, jfr. Forordning nr. 998/2003,Artikel 25), medmindre Kommissionen bestemmer andet. Den nationale svenske lovgivning, derbygger på undtagelsen for Artikel 6, må ligeledes automatisk ophøre, hvilket er § 11 i SJVFS nr.2005:73.
KonklusionDet må konkluderes, at der fortsat er en væsentlig hindring for rejsende i transit gennem Sverigesområde, når hunde og katte skal medbringes, samt en endnu væsentligere hindring, hvis man ønsker atindføre/genindføre hunde og/eller katte i Sverige.Men fra den 3. juli 2008 vil Sverige ikke længere med hjemmel i loven kunne kræve, bl.a. ormekur ellerindespærring af hunde og katte ved transit, indførsel eller genindførsel på Sveriges område til og fraBornholm og til de øvrige dele af Danmark, hvis betingelserne som anførte Artikel 5 er opfyldte,medmindre Kommissionen forlænger undtagelsen i Artikel 6 samt forlænger undtagelsen til denne iForordning EF nr. 2004/557, der er hjemmel for § 11 i lov (SJVFS) nr. 2004:73.Efter den 3. juli 2008 vil det således kun være Artikel 5 i Europa-parlamentets og Rådets Forordning nr.998/2003, der vil være gældende for transport af selskabsdyr som defineret i forordningens bilag I, DelA og B, hvorefter Sverige ikke længere vil kunne gøre § 11 i lov (SJVFS) nr. 2004:73 gældende.Det eneste Sverige således vil kunne forlange ved transport af selskabsdyr mellem Danmark og Sverigeer identifikation og et pas, der er attesteret af en dyrlæge, om at selskabsdyret er vaccineret mod rabies.
9
Kropsvisitation (legemsbesigtigelse)Kropsvisitation ved rejser inden for Danmarks grænserKropsvisitation inden for Danmarks grænser, f.eks. ved Køgeoverfarten, kan kun ske ved mistanke omnarkotikasmugling. Ofte vil politiet være informeret enten via efterforskning eller tips, der gør, atpolitiet kan have mistanke om smugling af narkotika14. Det er

kun

i forbindelse med mistanke omsmugling af narkotika, at kropsvisitation (legemsbesigtigelse) finder sted og kan kun finde sted, når enperson

er

sigtet, jfr. Retsplejelovens § 792 a15.Ved rejser inden for Danmarks grænser sker kropsvisitation således i forbindelse med en politimæssigkontrol af overholdelse af loven og kun i forbindelse med et mistankegrundlag.
Kropsvisitation ved rejser gennem SverigeVed rejser gennem Sverige vil der ud over en politimæssig kontrol af overholdelse af loven, som iDanmark, ligeledes være en kontrol af toldmæssig karakter. Som ved rejser internt i Danmark foregårkropsvisitation i forbindelse med rejser gennem Sverige for at forhindre smugling af narkotika mellemDanmark og Sverige.Smugling af narkotika mellem Danmark og Sverige finder sted, og København fungerer, ifølge PeterMøller Nielsen, som fordelingscentral for resten af Norden, og især Øresundsbroen bliver brugt tilsmugling af narkotika.Politimæssig kontrol
Ligesom i Danmark gælder den svenske retsplejelov ved kropsvisitation og kropsundersøgelse, jfr.Rättegångsbalk 1942:740, kap. 28 §§ 11 – 13, som alle, både rejsende og borgere i landet, kanunderkastes, hvis lovens betingelser er opfyldte.Kropsvisitation
Hvis der findes grund til at antage, at der er begået en forbrydelse, der kan medføre fængselsstraf, kanden person, der grundet kan mistænkes for at have begået forbrydelsen, underkastes kropsvisitation forat lede efter genstande, der kan beslaglægges eller andre ting, der kan opklare omstændigheder, der kanvære af betydning for efterforskningen. Med kropsvisitation forstås en undersøgelse af tøj og andet somen person bærer på sig samt tasker, pakker og andre ting en person har med sig16.
Telefoninterview den 18. februar 2008 med direktør for Bornholms Politi: Peter Møller NielsenRetsplejeloven, kapitel 72, Legemsindgreb:§ 792 a. ”Legemsbesigtigelse af en sigtet må kun foretages, såfremt 1) den pågældende med rimelig grund er mistænkt for enlovovertrædelse. Der er undergivet offentlig påtale og 2) indgrebet må antages at være af væsentlig betydning forefterforskningen.Stk. 2Legemsundersøgelse af en sigtet må kun foretages, såfremt 1) der er begrundet mistanke om, at den pågældende hargjort sig skyldig i en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller i enovertrædelse af straffelovens § 249, 1. led, og 2) indgrebet må antages at være af afgørende betydning for efterforskningen.16Rättegangsbalk, kapitel 28, § 11: ”Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, fårkroppsvisitation göras på den som skäligen kan misstänkas för brottet för att söka efter föremål som kan tas i beslag ellerannars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet. Annan än den som skäligen kannmisstänkas för brottet får kroppsvisiteras, om det finns synenrlig anledning att anta att det därigenm kommer att anträffasföremål som kan tas i beslag eller att det annars är av betydelse för uttredningen om brottet. Med kroppsvisitation avses enundersökning af kläder och annat som någon bär på sig samt av väskor, paket och andra föremål som någon har emd sig.Lag (1993:1408).1415
10
Kropsundersøgelse
Den som grundet kan mistænkes for at have begået en forbrydelse, der kan medføre fængselsstraf, kanunderkastes en kropsundersøgelse med den hensigt der angives i § 11 eller ifølge bestemmelserne i §12a. Med kropsundersøgelse forstås en undersøgelse af menneskekroppens ydre og indre samt prøverfra menneskekroppen og undersøgelse af sådanne prøver17.Toldmæssig kontrol
Den toldmæssige kontrol ved Sveriges grænser i forbindelse med rejser til og fra Danmark via Sverigesområde er reguleret i loven 1996:701 om Toldvæsnets beføjelser ved Sveriges grænser op et til andetland inden for EU18. Ifølge § 2 i den svenske toldlov må kontroller ikke ske på en sådan måde, at deteller den, som kontrolleres, bliver kontrolleret tilfældigt19.Ifølge den svenske toldlovs bestemmelser har enhver pligt til at standse på toldtjenestens formaning20,og toldvæsnet har bl.a. ret til at undersøge rejsetasker og punge, håndtasker og lignende som medføresaf en rejsende ved indrejse fra eller udrejse til et andet EU-land21.Ifølge§ 27 i den svenske lov (2000:1225) om straf for smugling22har en tjenestemand ved toldvæsneteller kystbevogtningen samme beføjelser som en politimand ifølge Rättegångsbalken kap. 28, §§ 4 og13, dvs. at denne tjenestemand har ret til at bestemme om, der skal foretages kropsvisitation og / ellerkropsbesigtigelse. Kropsvisitation, ydre kropsbesigtigelse eller urinprøvetagning kan dog kun ske, hvisder er grund til at antage at en person, som i umiddelbar tilknytning til indrejse eller udrejse fra landet(Sverige) har ejendom på sig, som kan beslaglægges pga. brud på loven om straf for smugling ellernarkotikastraffeloven. Hvis personen er under 15 år, skal der være en særlig grund23.
Idem, § 12 (uddrag): ”Den som skäligen kan misstänkas för et brott på vilket fängelse lan följa, får kropssbesiktigas förändamål som anges i 11 § eller enligt bestämmelserna i 12 a §. I den omfattning och för det ändamål som anges i 12 b § fårockså en annan person kroppsbesiktigas. Med kroppsbesiktning avses udnersökning av människokroppens yttre och inresamt tagande av prov från människokroppen och undersökning av sådana prov. En kroppsbesiktning får inte utföras så attden undersökte riskerar framtida ohälsa eller skada”.18Jfr. Lag (1996:701) om Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat land inom Europeiska unionen” (SFS1996:701).19Idem, § 2”: Kontroller enligt denna lag får inte utformas på sådan sätt att urvalet av ved och vem som kontrolleras skerslumpmæssigt”.20Idem §5: ”Var och en är skydlig att stanna på en tulltjänstemans anmaning”.21Idem, § 7: ”För kontroll av sådana förbud eller villkor som anges i 4 § första sycket….får en tulltjänstemann undersöka1. transportmedel, containrar, lådor och andra utrymmen där varor kan förvaras vid införsel eller utförsel till ett annatEU-land2. bagage, såsom resväskor och portföljer, samt handv�skor och liknande som medförs av en resandre vid inresa fråneller utresa till ett annat EU-land, eller av den som kan anmanas att stanna enligt 5 § första stycket 2.Ytterligare bestämmelser om befogenheter bl.a. avseende kroppsvisitaion och kroppsbesiktning finns i lagen(2000:1225) om straff för smuggling. Lag (2004:233)”.22Lag (2000:1225) om straff för smuggling, §27:”En tjänstman vid Tullverket eller Kustbevakningen har i fråga om brott enligt denna lag eller andra brott som avses i 1 §andra stycket samma befogenhet som en polisman att enligt 28 kap. 13 § Rättegangsbalken besluta om kroppsvisitation ochkroppsbesiktning utan förordnande enligt 28 kap. 4 och 13 §§ Rättegångsbalk.17
Om det finns anledning att anta att en person, som i omedelbart samband med inresa eller utresa från landet…har m,ed sigegendom som kan tas i beslag på grund av brott enligt denna lad eller sådana brott mot narkotikastrafflagen (1968:64) …fårkroppsvisitation, ylig kroppsbesiktning eller urinprovtagning utföras på honom elle henne. På den som är under femton årfår ytlig kroppsbesiktning utföras endast om det finns särskilda skäl”.23Idem, §§ 27 – 29
11
OpsummeringReglerne om kropsvisitation og kropsundersøgelse er som udgangspunkt reguleret i henholdsvis dendanske Retsplejelov for dansk område og den svenske Rättegångsbalk for svensk område. Allepersoner, både besøgende og borgere, kan i forbindelse med en politimæssig kontrol underkasteskropsvisitation og kropsundersøgelse, hvis betingelserne i loven er opfyldte.For så vidt angår kropsvisitation for rejsende gennem Sverige gælder, ud over den politimæssige kontrol(Rättegångsbalken), ligeledes den svenske toldlov, som er reguleret i Lag (1996:701) om Tullverketsbefogenheter vid Sveriges gräns mot ett annat land inom Europeiska unionen” (SFS 1996:701) og Lag(2000:1225) om straff för smuggling.Ifølge loven om straf for smugling (2000:1225) har en embedsmand ved det svenske toldvæsen ogkystbevogtning den samme ret til at kræve kropsvisitation, ydre kropsbesigtigelse eller urinprøve aflagtsom en politimand har ifølge Retsplejeloven, dvs. toldmanden vurderer om, der er grund til at antage, atder er begået en forbrydelse som enten er et brud på loven om straf for smugling eller et brud pånarkotikastraffeloven, hvorefter en rejsende vil kunne underkastes kropsvisitation, ydrekropsbesigtigelse og/eller blive krævet at aflægge en urinprøve. En toldmand kan altså ikke kræve enindre kropsundersøgelse aflagt i forbindelse med alene med loven om straf for smugling.Ifølge Morten Nielsen24, ansat ved SKAT og Projekt Bornholm, der er et samarbejde mellem Marine,Politi og SKAT, svarer den svenske toldlovgivning til den danske.Ifølge den svenske Toldlovs § 2 må en kontrol ikke ske tilfældigt (”slumpmæssigt”).
KonklusionDen politimæssige regulering på området om kropsvisitation og kropsundersøgelse, som ifølgeRättegångsbalken, er ikke meget anderledes end den danske Retsplejelov, dvs. at der ved mistanke ombrud på loven kan foretages kropsvisitation og/eller kropsundersøgelse – uanset om man er besøgendeeller borger i det givne land.For at kropsvisitation ifølge den svenske lov om straf for smugling (2000:1225) skal kunne finde stedpå en rejsende, skal der være grund til at antage, at en given person har forbrudt sig mod loven om straffor smugling eller et brud på narkotikastraffeloven.Da Øresundsbroen, ifølge Peter Møller Nielsen, er et af de mest brugte steder for smugling af narkotikavidere ind i Norden, vil evt. kropsvisitation kunne finde sted der, men kun hvis der er grund til atantage, at der er foretaget brud på loven.Da den almindelige rejsende ikke som udgangspunkt er underkastet mistanke om smugling af narkotika,må det konkluderes, dels ifølge den svenske lovgivning og dels ifølge direktør for Bornholms Politi,Peter Møller Nielsen, at kropsvisitation ikke er en hindring for den almindelige rejsende på transitgennem Sveriges område til og fra Bornholm til de øvrige dele af Danmark25.
2425
Telefoninterview den 19/2 - 08Jfr. også CRTs rapport fra 2003: ”Undersøgelse af hinderinger for transittrafik mellem Bornholm og det øvrige Danmarkgennem Sverige – udarbejdet for samarbejdet Sydöstra Skåne/Bornholm af Carl Henrik Marcussen”, 2003 Center forRegional- og Turismeforskning, p. 15 – 16. Denne rapport synes at konkludere, at kropsvisitation er en hindring.
12
Medicin (narkotika)Schengenkonventionens Artikel 75Ifølge Schengenkonventionens Artikel 75, kan rejsende mellem eller inden for de kontraherende partersområder medbringe narkotika eller psykotrope stoffer i nødvendigt omfang som led i en medicinskbehandling, hvis de i forbindelse med kontrol kan fremsive en attest, der er udstedt eller bekræftet af enkompetent myndighed i bopælslandet26. Danmark og Sverige er at regne som kontraherende partere iSchengensamarbejdet.
Nationale svenske regler om indførsel af narkotiskelægemidler i SverigeNarkotikastrafflag (1968:64) – definition af narkotisk lægemiddel
Ifølge den svenske narkotikastraffelov defineres narkotika til at være et lægemiddel eller ensundhedsfarlig vare med afhængighedsfremkaldende egenskaber eller euforiserende effekter eller varersom med lethed kan omdannes til varer med sådanne egenskaber eller effekter27.Regler for indførsel af narkotisk lægemiddel i Sverige – SFS 1992:1554
I den svenske forordning om kontrol af narkotika28reguleres reglerne for indførsel af narkotisklægemiddel i Sverige.Ifølge § 2 anses de substanser, som anføres i bilag til 1 denne forordning, som narkotika ifølgenarkotikastraffeloven (SFS 1968:64).Ifølge § 5a kan en rejsende fra en af de stater, som har tiltrådt eller tilsluttet sig konventionen omimplementering af Schengenaftalen af den 14. juni 1985, uden tilladelse indføre narkotiske lægemidler iSverige,hvis (stk.1)lægemidlet er beregnet til et medicinsk formål og den rejsendes personligebrug oghvis (stk.2)lægemidlet ved hver indrejse medføres i en mængde, som modsvarer 30 dagesforbrug.I de tilfælde lægemidlet indeholder en substans, som angives i bilag 2, kræves for indførsel somdefineret i stk. 1, at en behørig myndighed i den rejsendes hjemland har udfærdiget en sådan attest, somifølge Artikel 75 i Schengenkonventionen29.Jfr. Konvention om gennemførelse af Schengen-aftalen af 14. juni 1985, Artikel 75.Jfr. SFS 1968:64 - Narkotikastrafflag - §8: ””Med narkotika förstås i denna lag läkemedel eller hälsofarlia varor medberoendeframkallande egenskaper eller euforiserende effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor medsådana egenskaper eller effekter…”.28Jfr. SFS 1992:1554 – Förordning om kontroll av narkotika29Idem, § 5a ”En resande från en av de stater som har tillträtt eller anslutit sig till konventionen om tillämpning avSchengenavtalet av den 14 juni 1985 (Schengenkonventionen), elelr från en stat som antingen slutit avtal om samarbeteenligt konventionen med dessa stater elelr som efter ebslut av Europeiska unionens råd skall tillämpa konventionen, får utantillstånd föra in narkotiska läkemedel i Sverige, om1. läkemedlen är avsedda för medicinskt ändamål och den resandes personliga bruk, och2. läkemedlen vid varja enskild inresa medförs i en mängd som står i relation till resnas längd och inte i något fallöverskrider vad som motsvarer 30 dagars förbrukning.I de fall läkemedlet innehåller en substan som anges i bilaga 2 krävs för inf�rsel som avses i första stycket att behörigmyndighet i den resandes hemland har utfärdet ett sådant intyg som avses i artikel 75 i konventionen. Förordning(2006:273).2627
13
Bilag 2 er en ”shortlist” over 22 substanser, hvortil der kræves en attest som ifølge Artikel 75 iSchengenkonventionen.
OpsummeringIfølge Schengenkonventionen skal rejsende til og fra Bornholm gennem Sveriges område og til deøvrige områder af Danmark have en attest udstedt af en behørig myndighed i den rejsendes hjemland,hvis den rejsendes medicin indeholder substanser, som angivet i den svenske narkotikastraffelovs bilag2, eller hvis lægemidlerne er til andet end personlig brug og/eller overskrider en mængde, der svarer til30 dages personligt forbrug.I Danmark udstedes denne medicinattest på apoteket30.Ligesom reglerne om kropsvisitation eksisterer for at undgå smugling af narkotika, må reglerne ommedicinpasset ligeledes ses som en bekæmpelse af narkotikasmugling.
KonklusionDet må konkluderes, at i forbindelse med medicinforbrug, der indeholder substanser, der kankarakteriseres som narkotika, findes en hindring for rejsende over Sveriges område til de øvrigeområder i Danmark.Dog er denne hindring ikke særlig for Sverige, men gælder for alle stater, der har tiltrådt eller tilsluttetsig Schengen-samarbejdet, heriblandt Danmark. Denne hindring vil ikke som udgangspunkt påvirkeden almindelige rejsende og kan således ikke karakteriseres som en hindring af væsentlig betydning.
Øvrige hindringerInden for de givne rammer har det ikke været muligt at undersøge de øvrige hindringer: våben,asylansøgere/personer fra ikke-EU lande, højafgiftspligtige varer, ligpas samt heste.For våben henvises dog til Svar på Spørgsmål nr. 259 til Folketinget fra den 1. oktober 200731.
3031
Jfr:http://www.traveldoctoronline.net/(medicinpas/medicinattest) ellerwww.sundhed.dkSpørgsmål nr. 259, J. nr. 004-u18-181, svar på:”Våben til brug for jagt og konkurrence – udrejse til og indrejse fra Sverige med skydevåben til jagt ellerkonkurrenceskydning kræver som udgangspunkt tilladelse fra politiet, jf. § 26, stk. 1, og § 27, stk. 2, i våbenbekendtgørelsen.Personer, der er i besiddelse af et såkaldt europæisk våbenpas, kan imidlertid uden særskilt tilladelse besidde skydevåbenunder rejse i to eller flere EU-lande, herunder til og fra Sverige, med henblik på deltagelse i jagt eller konkurrenceskydning,jf. § 7 i våbenpasbekendtgørelsen. Europæiske våbenpas udstedes efter ansøgning vederlagsfrit af politiet til personer, der erbosiddende her i landet, og som lovligt er i besiddelse af jagt- eller konkurrenceskydevåben, jf. bekendtgørelsens § 9.Justitsministeriet har i øvrigt oplyst, at der i henhold til svensk lovgivning gælder en række begrænsninger med hensyn til atindføre skydevåben mv. i Sverige.Det følger imidlertid af § 13, litra b, i den svenske våbenlov, at personer med permanent tilladelse fra danske myndighedertil at besidde jagt- eller konkurrenceskydevåben kan medbringe disse våben på rejse gennem Sverige til bl.a. Danmark medhenblik på anvendelse ved jagt eller konkurrence uden særskilt tilladelse”.
14
Samlet konklusionI vurderingen af, om noget kan anses som en hindring for den almindelige borger, der skal rejse viaSveriges område til og fra Bornholm og til de øvrige områder i Danmark, er det af betydning, om dennehindring er at karakterisere som en egentlig hindring, dvs. at den almindelige borger i sin almindelige ogimpulsive færden hindres i denne til og fra Bornholm.I nærværende papir må det konkluderes, at der i forbindelse med transit af selskabsdyr gennem Sverigesområde forsat er en hindring og ved indførsel af selskabsdyr på Sveriges område fortsat er en væsentlighindring. Dog ophører disse hindringer den 3. juli 2008.I forbindelse med kropsvisitation og medicin skal de retsregler, der findes på området, ses i forbindelsemed, at Øresundsbroen fungerer som en af de mest anvendte ruter til videre smugling af narkotika tildet øvrige Norden.Den almindelige borger vil ikke som udgangspunkt blive påvirket af hverken den politimæssige kontrol(dvs. nationale kontrol) eller den toldmæssige kontrol (dvs. i forbindelse med ind– og udrejse afSveriges område). Der skal være mistanke om, at man har forbrudt sig mod narkotikastraffeloven og /eller smuglingsstraffeloven for at blive underkastet kropsvisitation, og som oftest vil denne mistanke,ifølge Peter Møller Nielsen, være begrundet i politiets efterretninger på området.Hvad angår kropsvisitation og medicin må det konkluderes, at de eksisterende retsregler kan ikke ansessom hindringer for den almindelige borger. Derudover er de svenske og danske retsregler stort setharmoniserede, hvorfor en svensk borger er underlagt lignende regler ved sin ind– og udrejse af danskområde.
LinksJordbruksverket:Rättsnätet:Svensk författningssamling (SFS):www.sjv.sewww.notisum.sewww.riksdagen.se eller www.rixlex.se
Udarbejdet af: Charlotte Gudbjerg-Hansen, Regional Udvikling,Bornholms Regionskommune, den 22. februar 2008
15
Bilag:Vedr. hindringer for transitrejsende/transittrafik gennem Sverige til og fra BornholmIfølge Center for Regional- og turismeforsknings rapport fra 200332oplistes følgende som, hvad deropleves som hindringer for transitrejsende/transittrafik gennem Sverige til og fra Bornholm. Det harværet rapportens hovedformål at opstille en liste over alle hindringer33.Privat transit - personerHindring (p.12)1. Kropsvisitation (visitationog kropsbesigtigelse)2. Ligpas3. Ingen gennemrejse forasylansøgereKommentarer (p.12)Risikoen for kropsvisitation udgør en hindring.Ved transport af afdøde kræves ligpas.Asylansøgere kan ikke rejse gennem Sverige, før de har fået asyl(opholdstilladelse) i Danmark.En asylansøger defineres som en person, der søger om asyl,men som endnu ikke har fået sin sag færdigbehandlet. Enasylansøger har således hverken visum eller opholdstilladelse iDanmark. En asylansøger skal derfor have visum for at rejse indi Sverige.Alle personer uden for de nordiske lande skal medbringe pasved gennemrejse i Sverige eller anden gyldig legitimation.Når der udstedes visum til Danmark, gælder det for heleSchengenområdet, herunder også i Sverige. Det betyder, at detkun i sjældne tilfælde ikke er muligt at rejse gennem Sverige pået visum til Danmark.Nordiske borgere skal ikke vise pas, men skal kunne bevisederes identitet.En udvekslingsstudent, praktikant eller en au pair medopholdstilladelse i Danmark kan rejse frit gennem Sverigeligesom andre lande i Schengenområdet, hvis der medbringesgyldigt pas.Ved transitrejse med f.eks. skoleklasser med flere nationaliteterkræves det, at pas samt eventuelt opholdstilladelse eller visummedbringes af elever med anden end nordiske nationaliteter.
4. Paskrav5. Visumkrav
6. Legitimeringskrav fornordiske borgereKrav til rejsepapirer forpersoner med danskopholdstilladelseKrav til rejsepapirer forgrupper med flerenationaliteterPrivat transit – dyrHindring (p.13)1. Særlig transitregel for hundeog katte transporteret i bil
Kommentarer (p.13)Ved transit i bil mellem Ystad og Øresundsbroen ellerHelsingborg kan hunde og katte medtages, men der er fortsatregler, der skal overholdes, og som har praktiske ogøkonomiske konsekvenser.2. Almindelige indførselsregler i Ved transitrejse gennem Sverige med hunde og katte erSverige for hunde og kattehovedreglen, at man skal opfylde de almindeligeindførselsregler. Det gælder således blandt andet for tog- og”Undersøgelse af hindringer for transittrafik mellem Bornholm og det øvrige Danmark gennem Sverige” udarbejdet forsamarbejdet Sydöstra Skåne/Bornholm af Carl Henrik Marcussen, p. 11 -1333Idem, p. 1132
16
3. Indførselsregler for andreselskabsdyrFørerhundePrivat transit – varer
buspassagerer.Skal følge de almindelige indførselsregler.Samme regler som for andre hunde.
Erhvervsmæssig transit – særlige persongrupperHindring (p.14)Kommentarer (p.14)1. UniformsbestemmelserDer skal særlige aftaler til, for at dansk politi og militær må(politi og militær)bære uniform ved gennemrejse i Sverige.2. Aftale om transit af våben,Der skal særlige aftaler til, for at dansk politi og militær måkøretøjer mv. (politi og militær) medbringe våben, militære køretøjer mv. ved gennemrejse iSverige.3. Ansøgningsfrister forDer er en ansøgningsfrist på fem uger, hvis dansk militær skalgennemrejse (militær)rejse gennem Sverige. Hertil kommer yderligere en uge tilpapirgangen på dansk side. Det er dog blevet oplyst, atansøgninger kan hastbehandles på ned til 1 ½ uge.4. Aftale om transittransport af Der skal indgås særlig aftale i hvert enkelt tilfælde, hvisarrestanterarrestanter skal transporteres gennem Sverige.Erhvervsmæssig transit – dyrHindring (p.14)1. Indførselsregler for kvæg ogsvin2. Indførselsregler for får oggeder3. Indførselsregler for fjerkræog æg4. Indførselsregler forforstadier til dyr5. Indførselsregler for fisk,krebsdyr og bløddyr ogprodukter heraf6. Indførselsregler forselskabsdyrPolitihunde –transitreglerKommentarer (p.14)Der er særlige regler for indførsel af svin og kvæg.Særlige regler.Særlige regler. Der er indgået en særlig aftale vedrørendetransittransport af småkyllinger til opfedning.Særlige regler.Særlige regler.Særlig lovgivning for selskabsdyr.Det kan f.eks. give problemer ved behov for hurtig transit afekstra politihunde.
Erhvervsmæssig transit – varerHindring (p.14)Kommentarer1. Indførselsregler forEn særlig blanket skal udfyldes.afgiftspligtige varer2. MedicinpasLæger og dyrlæger medbringer ofte medicintaske også vedprivat kørsel. Det er ikke umiddelbart foreneligt med EU-reglerne om medicinpas. F.eks. kan bornholmsksundhedspersonale, der har ledsaget patienter til behandling i
17
3. Manglende gyldighed afdanske prøvenummerplader iSverigeIndførselsregler forflyttelæs
det øvrige Danmark, ikke frit vælge hjemrejse gennem Sverige,uden medicinpas, når de har medbragt medicin m.v.Såkaldt løse prøveplader kan ikke anvendes ved kørsel gennemSverige.Der er ikke særlige regler for flyttelæs, men en række ting kanindgå i et flyttelæs, hvortil der knytter sig restriktioner vedtransit gennem Sverige. F.eks. medicin, spiritus og våben. Deter uklart, hvor stor praktisk betydning denne hindring har.CGH – 11/2 – 08
18