Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 106
Offentligt
1081150_0001.png
1081150_0002.png
1081150_0003.png
REJSEARBEJDERE. DK9. februar 2012
Henvendelse til Klima og Energi og Bygningsminister Martin Lidegaard og Folketingets Klima -Energi og Bygningsudvalg vedrørende Lovforslag L. 84 fremsat den 8. februar 2012 af klima-, energi-og bygningsministeren(Lov om ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger, lov ombygnings- og boligregistrering samt byggeloven)Foreningen Rejsearbejdere.dk har følgende bemærkninger til lovforslaget som der bedes gives svar på.Det fremgår af Lovforslaget 2.8.2. Forslagets nærmere udformningEn ny bestemmelse i det omarbejdede bygningsdirektiv stiller krav om, at medlemsstaterne fastsætter ogtræffer alle nødvendige foranstaltninger til at sikre gennemførelsen af effektive, proportionale ogafskrækkende sanktioner for overtrædelse af bestemmelser, der vedtages med henblik på at gennemførebygningsdirektivets krav, herunder om energimærkning af bygninger i forbindelse med salg og eftersyn aftekniske anlæg.»§ 8 a. Sælger, udlejer eller overdrager skal sikre, at der i annoncen til enhver tid synliggøres et energimærkefra en gyldig energimærkning, når der er tale om annoncering i kommercielle medier til salg, udleje elleroverdragelse af en bygning, ejerlejlighed, bolig- eller erhvervsenhed, andre erhvervslokaler eller af en andel,anpart eller aktie i et boligfællesskab, hvortil der er knyttet en brugsret til en boligenhed, jf. §§Spørgsmål:Der fremgår ikke af »§ 8 a. om annoncering i form af opslag i skoler, Netto, Brugsen, og mund tilmundmetoden at udlejer, sælger skal sikre at der synliggøres et energimærke. I forslag til bødestørrelsen erbødestraffen på 2000 kr. når en gyldig energimærkning foreligger og ikke udleveres er alt for lav. Det sammeer manglende løbende energimærkning på 5000. kr. i forhold til indtjeningen ved at overtræde loven.Den foreslåede bestemmelse i § 25, stk. 2, går ud på, at Klima-, energi- og bygningsministeren skal kunneindhente oplysninger i elektronisk form fra andre offentlige myndigheder om bygninger, ejerforhold m.v., ogat disse oplysninger kan samkøres indbyrdes og med klima-, energi- og bygningsministerens egne registre.Spørgsmål:Indberetning til BBR. Kan være mangelfuld idet mange fjernvarmeværker beregner Måleleje og Fasteafgifter pr m2 af boligen. Således fremgår ikke de korrekte tal for energiforbrugsudgifter i kr. øre samtidig erdet oplagt at ikke anmelde tilbygninger, udbygning af Loftetager, udnyttelse af integreret garage, udhuse, forikke at betale faste afgifter, hvor der ligger store besparelser i varmeregningen.Derfor skal der også gennemføres en kontrol af tidligere givne Byggetilladelser, tilladelser til udnyttelse afloftetager m.v. samt en opsøgende kontrol af myndighederne.Så snyd med Ejendomsværdiskatten samtbetaling af fjernvarme. M.v. moms afgifter stoppes. (Bilag herunder henviser til det)Vi har et forslag om at Klima og Energiministeren i det fremsatte lovforslag fortager ændringer således at defaste afgifter kun, skal udgøre et symbolsk beløb og en pris pr. Gigajoule. Således at der animeres tilenergibesparelser og ikke som nu at de faste udgifter udgør, en stor del af summen, og der skrues op forvarmen da det ikke koster noget og ikke giver en retfærdig fordeling af udgifterne.
Vi henviser til vores henvendelse vedrørende Lovforslag l. 32 af Skatteministeren 21. november2011 med link til. bilag 14- 1 og 2.Bilag til hv L 31 og L 32Hv L 31 og L 32 fra Rejsearbejdere.dk
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]Kasser : Johannes Classen.Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk
REJSEARBEJDERE. DKDer henvises til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 Præampel ( 26)Energipriserne bør afspejle de eksterne omkostninger ved energiproduktion og energiforbrug. Er ikke opfyldti den nuværende form i henhold til overnævnte. Der er således ikke fri valgmuligheder for fjernvarmeværkerSelv at, fastlægge lokalt for fjernvarmeselskaberne ud fra forskellige hensyn, og vælge forskellig praksis i deenkelte selskaber.
Det fremgår af Artikel 13.Administrative procedurer, forskrifter og reglementer. Pkt. 4 3.afsnit.Medlemsstaterne indfører om nødvendigt og senest den 31. december 2014 i deres byggeforskrifter og -reglementer eller på anden måde, der har en tilsvarende virkning, et krav om, at der skal anvendes et vistminimum af energi fra vedvarende energikilder i nye bygninger og i eksisterende bygninger, der skalgennemrenoveres. Medlemsstaterne giver mulighed for, at disse mindstekrav blandt andet opfyldes ved hjælpaf fjernvarme og fjernkøling, produceret ved anvendelse af en væsentlig andel af vedvarende energikilder.Spørgsmål:Hvilke minimumskravkrav vil stilles der stilles vedvarende energikilder i nye bygninger og i eksisterendebygninger ved renovering. Især bygninger i udkants Danmark før og efter den 31. december 2014. hvorfjernvarme ikke findes. Hvilke støtte/låneordninger kan forventes. Ifølge notat fra Energistyrelsen 13.december 2011. fremgår.ESCO-Modellen er i sin sædvanlig form ikke er effektiv i forhold til enfamiliehuse projekterne er for små.Etablering af mere gennemgribende tiltag vil kræve omfattende skridt på et ellers omfattende lånemarked.Derudover kan enhver borger der følger med i dagspressen at ESCO-ligt modellen ikke har ikke den storefremtid, uden en form for statsgaranti af midler der kan udlånes samt tilskud. Ingen Kreditforeninger ogandre finansielle institutter kæmper ikke ligefrem for, finansiere noget som helst i udkants Danmark som detfremgår i medierne. Vi henviser til vores henvendelse til

Det Energipolitiske Udvalg 2010-11EPU alm. del

Bilag 218 og

EPU, Alm. del - bilag 165
Præampel 27. Offentlig støtte er nødvendig for at nå Fællesskabets mål om at producere mere elektricitet fravedvarende energikilder, navnlig så længe elpriserne på det indre marked ikke afspejler alle de miljømæssigeog sociale omkostninger og fordele ved de anvendte energikilder.Spørgsmål:Hvilke forskellige støtteordninger, gives der og hvilke tænker regeringen på at forøge, til små privatesolcellehybridanlæg m.v. Jordvarme i Danmark. Her tænkes på Tilskudsordning, og afregning der gavnerbyer - landdistrikterne, uden fjernvarme vedrørende små vedvarende energianlæg på max. 6 kW mener vi kanudgør en restriktion i forhold til direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 Derfor bør støtten hæves, til eventuel10 kW. ved solcelleanlæg, i områder på Øer og Landdistrikter.?.Bliver der foretaget et fradrag i solcellehybridanlæg på 6 kW for varmt vand som anlægget producere iforbindelse med EL der lagres og støttes på nettet. I henhold til den nuværende, ordning. ?.I øvrigt må denne form for anlæg især, være særdeles egnet til Sports/haller. M.v. på Øer og i Landdistrikter.Efterhånden som olie/gasfyr udfases. ?.Præampel 19) Rådets direktiv 2010/31/EU af 19. maj 2010 om bygningers energimæssige ydeevne.Finansielle EU-instrumenter bør anvendes til at udmønte dette direktiv målsætninger i praksis uden dog attræde i stedet for nationale foranstaltninger. Især bør de anvendes til at sikre relevante og innovativefinansieringsmidler, der kan katalysere investering i energieffektivitetsforanstaltninger. De vil kunne spille en
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]Kasser : Johannes Classen.Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk
REJSEARBEJDERE. DKvigtig rolle i udviklingen af nationale, regionale og lokale energieffektivitetsfonde, -instrumenter eller -mekanismer, der yder sådanne finansieringsmuligheder.Artikel 10 i samme direktiv. Finansielle incitamenter og markedshindringer1. Under hensyn til vigtigheden af, at der tilvejebringes finansielle og andre instrumenter til at katalyserebygningers energimæssige ydeevne og overgangen til næsten energineutrale bygninger, tagermedlemsstaterne passende skridt til at overveje, hvilke instrumenter, det i lyset af de nationale forhold ermest relevant at anvende.2. Medlemsstaterne opstiller senest den 30. juni 2011 en liste over eksisterende og, hvis det erhensigtsmæssigt, foreslåede foranstaltninger og instrumenter ud over dem, der kræves i dette direktiv,herunder foranstaltninger og instrumenter af finansiel karakter, der fremmer målsætningerne for dettedirektiv.Spørgsmål:Hvilke finansielle foranstaltninger og instrumenter er på listen over eksisterende og foreslåedeforanstaltninger der fremmer målsætningerne for dette direktiv. ?.
§ 24 e. Stk. 2. Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter regler om midlertidig eller lejlighedsvislevering af tjenesteydelser og nærmere betingelser for udførelse af erhvervet for virksomheder, der ergodkendte eller akkrediterede som kontrolinstanser for virksomheder og personer, der installerer ellermonterer små VE-anlæg, og er etableret i et andet EU-land, i et EØS-land eller i et andet land, som EU harindgået aftale med herom.«Det fremgår af direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 Artikel 14.Hver medlemsstat anerkender certificeringer, der er givet af andre medlemsstater i overensstemmelse meddisse kriterier.Spørgsmål:Hvilke specielle regler er det, der kommer på tale for udenlandske firmaer.?..Kopi til: Minister Carsten Hansen for by, bolig og landdistrikter.Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer.Med venlig hilsenFormand i foreningenRejsearbejdere.dkHans Erik MeyerNørbyvej 556200 Aabenraa.www.Rejsearbejdere.dk
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]Kasser : Johannes Classen.Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk