Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 1
Offentligt
TilUdvalget for Landdistrikter og øer
Den 16. oktober 2011.Sammenslutningen af Danske Småøer er en interesseorganisation for 27 danske småøer. Vores medlemsøerhar alle det til fælles, at de har under 1.000 beboere, at de ikke er selvstændige kommuner, og at de ikke erland- eller brofaste På de danske småøer bor der tilsammen knap 5000 mennesker.Folketingets bevågenhed er en nødvendighed for at opretholde bæredygtige samfund på disse øer. Detpolitiske engagement er med til at sikre, at det fortsat er muligt at leve, bo og arbejde på de danske småøer.De små øer har særlige livsvilkår, der adskiller sig væsentligt fra forholdene i mange af de øvrige land-distrikter. Først og fremmest er gode færgeforhold afgørende for at bevare og udvikle de små øer somlevende helårssamfund: Færgerne til småøerne er øboernes livline. Sejler færgen ikke, kan vi ikke komme påarbejde, i skole, modtage/levere varer fra fastlandet osv. Gode færgeforbindelser er afgørende for udviklingaf øerne inden for bl.a. bosætning, fastholdelse af indbyggere, turisme og erhverv.Fra Sammenslutningen af Danske Småøers side ønsker vi at henlede opmærksomheden på følgende forholdomkring færgefarten:Færgerne er med kommunalreformen blevet kommunernes ansvar. Statens tilskud til færgedriften gives somet generelt tilskud til kommunerne og er dermed ikke øremærket færgedrift.I den af Indenrigs- og Sundhedsministeriet udarbejdede udvalgsrapport:Undersøgelse af den fremtidigeorganisering af færgedriften til de danske småøer(januar 2011) konkluderes det, at”den nuværendeorganisering (i kommunerne) samlet set har fastholdt antallet af afgange og antallet af overførte passagererog personbiler i perioden 2007-2009”(s.12)Desværre er det ikke det, vi har set de sidste to år. Kommunernes dårlige økonomi påvirker færgesejladsen tilsmåøerne negativt, dels mht. forringelser i fartplanen, dels mht. varslede stigninger i billetpriserne. Aleneoliepriserne er fra 1.1 – 15.9.2011 steget med 38 %, og det slår igennem på de i forvejen høje billetpriser.F.eks. har Sejerøbugtens Færger varslet takststigninger med 20 % på ruterne til Nekselø og Sejerø, hvilketbl.a. betyder, at det vil være billigere at køre to gange frem og tilbage over Storebæltsbroen end at sejle returtil Sejerø med bil og 2 voksne og 2 børn. Andre kommuner varsler indskrænkninger i fartplanen, f.eks.morgen- eller aftenafgange, således at øboere ikke kan passe deres arbejde på fastlandet.Den udvikling i serviceniveauet i færgedriften truer opretholdelsen af bæredygtige samfund på småøerne.Gode færgeforbindelser er afgørende for udviklingen inden for bosætning, turisme og erhverv – det vil sigenetop de områder, som er centrale for småøerne.Vi foreslår derfor følgende:Kommunernes Bloktilskud:Der bør finde en regulering af bloktilskuddet sted som kan imødekomme bl.a. destigende oliepriser, der ligger til grund for stigende billetpriser. Men samtidig er det nødvendig medselvstændige færgeregnskaber,således at der skabes gennemsigtighed i færgernes drift.Fælles Færgesekretariat:Der bør oprettes et fælles færgesekretariat som foreslået i ”Undersøgelse af denfremtidige organisering af færgedriften til de danske småøer” af 31. januar 2011.Der ud over er der problematikken omkring afløserfærger, efterregulering af ø-kort-ordningen og fragt, somder også bør ses på.Venlig hilsenDorthe Winther, formandSammenslutningen af Danske SmåøerHusmandsstræde 4, Omø4230 Skælskørtlf. 58 19 91 80 - mobil: 61 70 52 49mail: [email protected]