Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Spørgsmål 135
Offentligt
Ide til ny forbindelse i stedet forStorstrømsbroen.Baggrund:Femernbelt forbindelsen vil øge antalletaf godstog over Storstrømsbroen med78 til 96 pr døgn. Altså 3-4 stk. i timen.Vel at mærke godstog der er op til 800m lange, og vejer op til 2300 tons.
Et IC3 tog som dem der i dag passererStorstrømsbroen, og som formentlig harfremkaldt den nuværende situationmed revner, vejer til sammenligning ca100 ton.
Ide til ny forbindelse i stedet forStorstrømsbroen.•Enkeltsporet:•Den nuværende forbindelse over Storstrømmen,er som bekendt enkeltsporet, og traffikforskerved DTU Alex Landex har udtalt følgende:•”At få tog rettidigt fra Femern til Vordingborg viaden gamle Storstrømsbro bliver lige så svært, somat få en papirflyver uskadt gennem en ventilator.”2
Ide til ny forbindelse i stedet forStorstrømsbroen.•Spildte penge:•En gennemgribende reparation af Storstrøms-broen, med tilhørende udbygning til 2 spor påMadsnedø, og en ny dobbeltsporetMasnedsundbro, vil formentlig koste et stedmellem 400 mio. og 1 mia. Kr.•Og man har stadig kun 1 spor over en 75 årgammel Storstrømsbro3
Ide til ny forbindelse i stedet forStorstrømsbroen.•Banestyrelsens alternativ:•Banestyrelsen har oplyst, at alternativet tilden gamle Storstrømsbro, er en højhastig-hedsforbindelse fra Køge over en ny bro vedFarø. Samlet pris anslået 8-9 mia., og at denneløsning derfor er fravalgt i første omgang.
4
Ide til ny forbindelse i stedet forStorstrømsbroen.•Sænkekassetunnel:•I forbindelse med etableringen af Femernbeltforbindelsen,bliver der bygget en tørdok til fremstilling af sænkekasser tildette projekt i Rødby.•En stor del af prisen ved etablering af sænkekassetuneller,er netop denne eengangsomkostning til tørdokken, og denhar man så nu allerede “gratis “ til rådighed.•En anden fordel ved en tunnelløsning, er at støjen fra demange tunge tog ikke , som tilfældet er med en bro,spredes over et kæmpe område, til skade for beboerne ogmiljøet i området.
5
Ide til ny forbindelse i stedet forStorstrømsbroen.•Realistisk investering, der ikke er spildt ifremtiden:•Ved at vælge en sænkekassetunnel, kan man iførste omgang benytte eksisterende spor næstenhele vejen frem til Storstrømmen, man skal altsåikke samtidig bygge en helt ny baneforbindelsefra Køge.•Til gengæld vil den nye dobbeltsporedesænkekassetunnel fint kunne indgå i et nythøjhastighedsnet, når engang pengene er tilstede til at etablere denne løsning.6
Ide til ny forbindelse i stedet forStorstrømsbroen.•Placering af sænkekassetunnel:•Det der afgør placeringen, er 2 faktorer,•1. Kortest mulig afstand til eksisterendeskinnenet.•En placering Vest for Vordingborg tværs overStorstrømmen til det sted , hvor dennuværende bro går i land på Falster, giver kunca. 2-3 km ekstra spor på land.7
Ide til ny forbindelse i stedet forStorstrømsbroen.•2. Passende vanddybder og strømforhold.•Vest for Vordingborg er farvandet 3-4 km bredt, ogrelativt lavvandet ca. 2-12 meter.•Gennemsejlingsdybden er andre steder i løbetbegrænset til ca 8,5 meter, “toppen”af tunnellenbehøver altså ikke at komme længere ned, og dervedkommer bunden af tunnelen ned i ca 17 meters dybde.Dette betyder at stigningskvotienten bliver lavere endved den nuværende Storstrømsbro, hvor togene skalop i ca 30 meters højde.8
Ide til ny forbindelse i stedet forStorstrømsbroen.•Andre fordele:•Ved den skitserede løsning, vil den nuværendejernbaneforbindelse over Storstrømsbroen kunnebevares, og fremover benyttes til alle persontog,der så undgår de forsinkelser der uværgerligt vilopstå, hvis man skal have 100 ekstra godstog pr.døgn over den enkeltsporede Storstrømsbro.Broen vil også kunne benyttes til transport af“farligt gods”, der ifølge sagens natur ikke måkøre i tunnellen, ( og som også i fremtiden vilbliver sejlet over Femernbelt.)9
Ide til ny forbindelse i stedet forStorstrømsbroen.
10