Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 99
Offentligt
1051402_0001.png
Rosenørns Allé 9DK 1970 Frederiksberg CTlf: 35 300 400Fax: 35 300 401e-mail: [email protected]www.danskelbilalliance.dkDok. ansvarlig: MBASekretær: MBASagsnr: 09/139Doknr: 15201-12-2011

Vejloven bør omfatte miljømæssige hensyn - det haster med at få skabt klarhed

Dansk Elbil Alliance konstaterer med beklagelse, at København Kommune fra dags dato op-kræver betaling for bilister, der parkerer deres elbil. Dermed fjerner man et vigtigt incitament fordanskerne til at købe en elbil. Det skaber yderligere usikkerhed på markedet og hos markeds-aktørerne. Ærgrelsen er ekstra stor, da bl.a. Københavns kommune fortsat ønsker at tilgodeseelbilerne ved at differentiere betalingen for parkering i forhold til bilernes miljøbelastning. Vi erbekendte med, at årsagen til dette er, at der pt. mangler hjemmel i lovgivningen.Flere kommuner har i mange år fritaget elbiler for parkeringsafgift. Instrumentet er brugt til atfremme ambitionen om CO2-neutralitet og frigørelse af fossile brændsler. I Oslo har gratis par-kering for elbiler bidraget til elbilens gennembrud.Dansk Elbil Alliance opfordrer til, at der snarest muligt findes en løsning på, hvordan den nød-vendige hjemmel i vejloven fremkommer. Af vejloven fremgår bl.a:§ 107. For benyttelse af særligt indrettede offentlige parkeringspladser og -anlæg for motorkøre-tøjer kan vejbestyrelsen lade opkræve en afgift til dækning af udgifterne ved indretningen ogdriften, herunder ved udøvelsen af tilsyn med de parkerede motorkøretøjer.Stk. 2. I øvrigt kan vejbestyrelsen i samråd med politiet bestemme, at der på steder, hvor enbegrænsning af adgangen til at parkere motorkøretøjer er ønskelig, opkræves en parkeringsaf-gift, der kan sættes i forhold til det tidsrum, i hvilket motorkøretøjerne holdes parkeret.Vi vil opfordre til, at der skabes lovhjemmel til, at vejbestyrelsen kan differentiere betalingen forparkering i forhold til de parkerede bilers belastning af miljøet, dvs. at Lov om offentlige veje §107, stk. 2, ændres til også at omfatte miljømæssige hensyn. Vi vil i den forbindelse opfordre til,at man fremskynder revisionen af vejloven, som skal finde sted i februar 2012, så man igen gi-ver kommunerne mulighed for at understøtte den grønne transport.Med venlig hilsen
Dansk Elbil Alliance/Morten Brønnum Andersen