Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 94
Offentligt
Notat
DSBs høringssvar på dobbeltspor Vojens-Vamdrup
DSBTrafikplanlægning
Dobbeltspor på strækningen er ubetinget en stor fordel for jernbanedriften.23. juni 2011
I det her foreslåede anlægsprojekt er der imidlertid et kontralogisk problem,nemlig at i en del af perioden (før åbningen af den faste forbindelse over Femern)hvor banen er vigtigst, betyder anlægsarbejder, at banen lukkes.En stærkt reduceret persontrafik i 21 måneder er en meget voldsom konsekvens,som næppe står mål med de fordele som dobbeltsporet når at give indenåbningen af Femernforbindelsen. DSB har forstået, at der også er særdelesnegative konsekvenser for godstrafikken.Det er derfor DSBs opfattelse, at der bør ske væsentlige ændringer af anlægget,eller af anlægsudførelsen, hvis ikke projektet bør udskydes til efter åbningen afden faste forbindelse over Femern.Når den faste forbindelse over Femern er åbnet, vil anlægsarbejderne iSønderjylland formentlig i højere grad kunne udføres om natten, hvorgodstrafikken i høj grad kan afvikles over Femern.DSB har netop styrket trafikken i Sønderjylland, og forbindelserne mellemDanmark og Tyskland betydeligt, og det må anses for relativt ødelæggende herfor,at afbryde trafikken som tænkt. En styrkelse som bør fortsætte frem modåbningen af Femernforbindelsen, og som efter DSBs opfattelse kan gennemføresmed den eksisterende infrastruktur.Samlet set vil projektet forringe DSBs økonomi betydeligt. Det gælder i form aftabte indtægter, ekstra omkostninger til bustrafik og en fordyrelse af den togtrafikder opretholdes mellem Vamdrup og Sønderborg/Flensborg.Et tab som efter DSBs opfattelser ligger ud over den "tålegrænse" vedr.sporarbejder, som er indbygget i DSBs kontrakter.DSB anerkender, at det eksisterende spor ligger således, at det nye spor skiftevisskal ligge på højre og på venstre side af det eksisterende, og at dette forhold ivæsentlig grad komplicerer anlægget og øger antallet af trafikale gener.DSB har på den baggrund følgende forslag:
DSB TrafikplanlægningStrategi og MiljøSølvgade 40, 4. sal, vær. 440DK-1349 København K
Vurdere om man i stedet, og med færre indskrænkninger af trafikken,•bør etablere dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg•bør foretage mindre lokale forbedringer ud fra en prioritering af hvor detrafikale gener er mindst og de trafikale gevinster er størst•forlænge anlægsperioden i det omfang det kan reducere generneDSN har haft en dialog med Banedanmark om de trafikale muligheder, og har pådenne baggrund fremsendt en oversigt over hvilken trafik der skal køre underforudsætning at projektet gennemføres som præsenteret af Banedanmark. Denneoversigt indeholder også en beskrivelse af overvejelser vedr. bustrafikken.DSB indgår meget gerne i en videre dialog om sagen.