Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 92
Offentligt
1047973_0001.png
1047973_0002.png
1047973_0003.png

Transportudvalget

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer29. november 2011

Lovprogram for folketingsåret 2011-2012

Hermed en oversigt over de lovforslag, som transportministeren planlægger atfremsætte i folketingsåret 2011-2012.

Ændring af færdselsloven (Nov II)

Lovforslaget indeholder bl.a. en bemyndigelse til transportministeren til atforbyde visse konstruktive ændringer på køretøjer. Forslaget indebærer også,at der til stor knallert må kobles én påhængsvogn.

Ændring af lov om buskørsel og lov om godskørsel (Arbejdstid for selv-

stændige vognmænd, bødeforhøjelser) (Nov II)

Lovforslaget regulerer to områder inden for bus- og godskørselsområdet, delsarbejdstid for selvstændige vognmænd, dels bødeforhøjelser. Lovforslagetfølger op på aftalerne om finansloven for 2012 for så vidt angår skærpet bø-destraf for ulovlig cabotagekørsel.

Ændring af lov om havne (Dec I)

Lovforslaget udvider mulighederne for, hvilke forretningsområder kommunaleaktieselskabshavne og selvstyrehavne må deltage i. Formålet med forslageter at sikre, at havnene får mulighed for at stille en bedre infrastruktur og ser-vice til rådighed for brugerne og dermed styrke havnenes rolle som infrastruk-turknudepunkt og erhvervsområde.
1/3

Ændring af taxikørsel (Ændring af betingelser for udstedelse af tilladel-

ser til offentlig servicetrafik) (Jan I)

Lovforslaget udvider kredsen af virksomheder, der kan byde på kørselsopga-ver for trafikselskaber, således at det ikke kun er taxivognmænd, der kanbyde.

Lov om Aarhus Letbane (Jan II)

Lovforslaget giver hjemmel til at anlægge Aarhus Letbane samt foretage defornødne tiltag i denne forbindelse, f.eks. byggelinier, forbud og ekspropriati-on. Lovforslaget giver endvidere hjemmel til at oprette et interessentselskabved navn Aarhus Letbane bestående af Aarhus Kommune, Region Midtjyllandog transportministeren, som står for anlæggelsen af letbanen. Lovforslagetgiver også hjemmel til, at Aarhus Kommune og Region Midtjylland kan opretteet drifts- og infrastrukturselskab, der skal drive og vedligeholde letbanen. Lov-forslaget følger op på en bred politisk aftale fra november 2010 samt en poli-tisk aftale mellem Aarhus Kommune, Region Midtjylland og staten om opret-telse af et fælles anlægsselskab i forbindelse med anlæg af letbanen i Aar-hus.

Ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB

S-tog A/S (Bestyrelsessammensætning i DSB, ændringer vedrørende

DSB S-tog m.v.) (Feb I)

Lovforslaget giver større fleksibilitet med hensyn til størrelsen af bestyrelsen iDSB. Lovforslaget vedrører også justeringer som følge af ophævelsen af ak-tieselskabsloven og ikrafttrædelse af selskabsloven. Endelig vedrører forsla-get justeringer i forhold til DSB S-tog.

Ændring af lov om jernbane og lov om offentlige veje (Feb II)

Forslaget gennemfører bl.a. EU-regler om godkendelse m.v. af uddannel-sessteder for lokomotivførere. Forslaget vedrører også bl.a. regler om uden-landske retsakter, en opdatering af reglerne om jernbaneoverkørsler samtregler om finansiering af Trafikstyrelsens tilsyn med jernbanevirksomhederneog infrastrukturforvalterne samt regler om finansiering af Jernbanenævnet.

Lov om offentlige veje (Feb II)

Forslaget vedrører en ny samlet og moderniseret lov om offentlige veje. Dengældende lov er fra begyndelsen af 70’erne.
2/3

Ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer (Kontrolsyn af køre-

tøjer) (Feb II)

Der er tale om en række justeringer af loven især med henblik på at styrkeTrafikstyrelsens tilsynsvirksomhed i forhold til syn og omsyn af køretøjer.

Ændring af lov om buskørsel og lov om godskørsel (Forenkling af tilla-

delseskravet, kontrol med overenskomster, ændring af Vejtransportrå-

det m.v.) (Feb II)

Lovforslaget regulerer en række forskelligartede områder inden for bus- oggodskørselsområdet bl.a. forenkling af tilladelseskravet, kontrol med overens-komster og ændring af Vejtransportrådet.

Ændring af lov om luftfart og lov om registrering af rettigheder over luft-

fartøjer (Mar I)

Lovforslaget vedrører en ny model for betalingen for Trafikstyrelsens tilsynmed den civile luftfart. Forslaget indebærer endvidere, at de opgaver vedrø-rende registrering af rettigheder over luftfartøjer, der i dag er henlagt til Sta-tens Luftfartsvæsen, fremover varetages af Trafikstyrelsen.

Lov om en trængselsafgift i Hovedstaden (Mar II)

Lovforslaget tilvejebringer hjemmel til at indføre en trængselsafgift i Hoved-staden. Opkrævningen af en trængselsafgift vil ske via et automatisk beta-lingssystem, uden at trafikken bliver afbrudt. Lovforslaget vil indeholde allenødvendige hjemler i forhold til geografisk placering, takstfastsættelse, orga-nisering m.v. for en trængselsafgift. Forslaget følger op på regeringsgrundla-get ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.

Ændring af færdselslov for Grønland (Mar II)

Lovforslaget bemyndiger transportministeren til at fastsætte regler om periodi-ske syn af køretøjer på værksteder i Grønland, som autoriseres til at foretagesådanne syn. Forslaget fremsættes efter ønske fra Grønlands Selvstyre.
Med venlig hilsen
Mikkel Rimsø Sørensen,udvalgssekretær
3/3