Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 89
Offentligt
1047211_0001.png
1047211_0002.png
1047211_0003.png
1047211_0004.png
1047211_0005.png
1047211_0006.png
1047211_0007.png
1047211_0008.png
1047211_0009.png
NOAH-TrafikNørrebrogade 392200 København N
www.trafikbogen.dk[email protected]
København 24. november 2011
Til Folketingets Transportudvalg
Analyse af udviklingen i beskatningen af biler og brændstofVi retter denne henvendelse for at gøre opmærksom på en miljømæssig og samfundsøkonomisk uheldigudvikling, hvor indkøb og brug af biler er blevet meget billigere gennem de seneste årtier.Der er eksempelvis sket en kraftig reduktion af registreringsafgiften for personbiler, fordi”skalaknækket” siden 1990 er forhøjet fra 19.700 kr. til 79.000 kr. i 2011. Denne ændring betyder, atregistreringsafgiften pr. bil er nedsat med 44.475 kr. i forhold til reglerne i 1990.Der er tillige indført afgiftslettelser med fradrag i den afgiftspligtig værdi for diverse udstyr. Ved købaf biler, der ifølge fabrikken kører mere end 16 km/l (diesel 18 km/l) og med med det nævnte udstyr erden ekstra afgiftslettelse, hvis en benzinbil f.eks. kører 24 km/l, på mellem ca. 47.000 og 57.000 kr.Siden 1989 er benzinafgiften kun sat op med 93 øre pr. liter. Hvis benzinafgiften siden 1980 var blevetreguleret så benzinprisen havde fulgt udviklingen i prisen på et ”gult klip” ville benzinprisen i dagvære ca. 37 kr. pr. liter. Den koster ca 12 kr. pr. liter.Som man kan se af tabellen nedenfor er den gennemsnitlige importværdi af nye personbiler ikke stegetsærligt meget siden 1994. I 2004, 2005, 2006 og 2008 var den tilmed lavere end i 2000. Når priserneikke er steget mere, bliver der flere og flere biler, som kun beskattes med den mindre takst. Selv destørste biler bliver kun pålagt den større takst for det beløb som bilens importværdiplus momsoverstiger 79.000 kr.Gennemsnitlig importværdi af nye personbiler 1994-2008:1994199519961997 1998199974093
200085782
200194159
Importværdi 58651 64017 66118 70420 69564pr. bil. kr.
2002Importværdi 72216pr. bil. kr.
200378643
200481282
200581295
200685463
200790689
200880642
Kilde: De Dansk Bilimportører
1
Nedsættelse af bilafgifterne betyder, at der nu er 10 biler, som kan fås for under 90.000 kr. I Bilag 1vises et eksempel på en bil til 85.562 kr. hos forhandleren: Af denne pris udgør registreringsafgiftenkun 21.562 kr, svarende til ca. 25% af bilprisen hos forhandleren.
Beskatning af biler fra 1990 til 2011Hvad er ”skalaknækket” og hvilken effekt har det ?Skalaknækket er benævnelsen for den bilpris (forhandlerpris-brutto plus moms), som udgør grænsen forhvornår der skal betales 105 % i registreringsafgift eller 180 %. Hvor ”skalaknækket” ligger er derforafgørende for hvor meget der skal betales i registreringsafgift.I 2011 ligger ”skalaknækket” på 79.000 kr. Hvis bilprisen ligger under 79.000 kr. skal der kun betales105 % i afgift af bilprisen. Hvis prisen er overstiger 79.000 kr. skal der betales 180 % af det beløb, deroverstiger 79.000 kr.I 1990 lå dette skalaknæk på 19.700 kr. Det betød altså, at der af en bilprisen (forhandlerpris-bruttoplus moms) på 19.700 kr. blev betalt 105 % i registreringsafgift. Den del af bilprisen, der oversteg19.700 kr. blev pålagt en afgift på 180 %.Når skalaknækket sættes i vejret,falderregistreringsafgiften for alle biler - store som små. Hverforhøjelseaf skalaknækket med 1 kr.nedsætterbilafgiften med 75 øre. For billobbyen er det af sammegrund meget vigtigt at få skalaknækkethævet.Og dette er lykkedes til overmål. Ved et meget dygtigtpolitisk lobbyarbejde er det siden 1990 lykkedes, at få skalaknækket sat i vejret fra de nævnte 19.700kr. til 79.000 kr. i år.Fra 1990 til 2011 er skalaknækket altsåsat op med59.300 kr. Denne forhøjelse af skalaknækketbetyder, at derbetales 44.475 kr. mindrei registreringsafgift for hver personbil.Hvis vi f.eks. ser på perioden fra 2002 til 2011 er nedsættelsen af registreringsafgiften på 16.200 kr. pr.bil. I sidstnævnte periode er der tilmed kommet andre afgiftsnedsættelser. Det drejer sig omafgiftslettelser på grund af fradrag i den afgiftspligtig værdi for diverse udstyr (se skema). Man spareraltså afgiften på 105% eller 180 % (alt efter hvor dyr bilen er). Ved køb af benzinbiler, der ifølgefabrikken kører mere end 16 km/l (diesel 18 km/l) og med med det nævnte udstyr er den ekstraafgiftslettelse på mellem ca. 47.000 og 57.000 kr.Fradrag i beskattet værdiRadioAirbags nr. 3 til 6ABS-bremserESP-bremserMaks. NCAP-stjernerFradrag i selve registreringsafgiftenLavere brændstofforbrug, f.eks. 24 km pr. liter benzinKr:-1000-5120-3750-2500-2000Kr:-32000
2
Selealarmer 3 stk.Kilde: Skatteministeriet
-600
For hver 150.000 solgte biler (f.eks i finansåret 2008) er afgiftstabet på grund af forhøjelse af”skalaknækket”på 6,67 milliarder kr. sammenlignet med 1990-reglerne, og 2,4 milliarder kr.sammenlignet med reglerne i 2002.De i skemaet nævnte ekstra afgiftslettelser for diverse udstyr og mere energivenlighed giver ved etbilsalg på 150.000 biler en afgiftssænkning på mellem 7 milliarder og 8,5 milliarder kr.Naturligvis ville højere afgifter give lavere salg, hvilket netop vil gøre miljøet bedre og gøre detnemmere at opfylde vore klimamål.Udviklingen med stadig billigere biler og stadig billigere benzin har stået på siden 1980. Tidsskriftet”Bilmagasinet” bragte i februar 1999 en analyse af udviklingen fra 1980 til 1998 (se Bilag 4). Analysenviste, at personbiler i nævnte periode var blevet ca. 48 % billigere og benzinen 82 % billigere set iforhold til udviklingen i danskernes disponible indkomst.De nævnte afgiftslettelser er oven i købet sket samtidig med, at selve importpriserne for biler somnævnt ikke er steget nævneværdigt gennem mange år. Det skyldes at flere og flere biler importeres fralavindkomstlande i Østeuropa og Asien. Denne udvikling vil formentlig blive endnu mere udpræget, nårKina for alvor begynder at eksportere biler til Danmark.Disse importpriser og samtidig nedsættelse af registreringsafgiften har naturligvis betydet en kraftigbilliggørelse af personbiler og deraf afledt en stadig større bilpark. Denne store forøgelse af bilparken(se Bilag 5) har øget trafik- og miljøbelastningen i kraftigt.Hver ekstra bil udløser som tommelfingerregel også 3 parkeringspladser, én ved hjemmet, én vedarbejdspladsen og én ved butik/biograf/sports- og fitnescentre/ oplevelsescentre m.m. Enparkeringsplads i underjordisk automatisk anlæg koster i København op til 800.000 kr.Man kan få meget billige biler i Danmark med meget lave afgifter. Nedenfor er en liste med 10 biler, der kostermindre end 90.000 kr. I Bilag 2 er der et eksempel på beskatningen af en bil til 85.562 kr. Registreringsafgift
deraf er kun kr. 21.562, svarende til ca. 25%.
3
http://www.bilzonen.dk/test-og-artikler/nyheder/ta/2011/10/nu-er-der-10-biler-under-90000-kr/Kilde: Bilzonen. Flemming Haslund.6. November 2011
Markant udhuling af benzinafgiften siden 1989I tilgift til billiggørelse af biler på grund af afgiftssænkninger og relativt lave importpriser kommer, atbenzinafgiften igennem årtier er blevet holdt kraftigt nede. Siden 1989 er benzinafgiften kun sat op med93 øre pr. liter. Det stimulerer naturligvis til ubetænksom brug af bil i alle situationer.Hvis eksempelvis benzinafgiften var blevet reguleret, så benzinprisen fra 1980 frem til i dag havdefulgt udviklingen i prisen på et gult klip til den kollektive trafik i Hovedstadsområdet skulle benzinen idag koste ca. 37 kr. pr. liter. Den koster omkring 12. kr. pr. liter. At bruge bil er således blevet markantmeget billigere end at bruge kollektive transportformer. Se mere herom:http://noah.dk/trafik/reducer-taksterne-i-den-kollektive-trafik/
Genopretning af bilbeskatningen ?Gennem de seneste 20-30 år er det lykkedes den danske billobby, bl.a. FDM, De Dansk Bilimportørerog Danmarks Automobilhandler Forening, at få debatten om bilbeskatning til at dreje sig omnedsættelseeller evt.omlægningaf afgifter. Ikke om forhøjelse eller genopretning af afgifterne. Enomlægning giver stort set kun mersalg af biler. Miljøet bliver ikke bedre.Der har gennem mange mange år været utallige undersøgelser og diskussioner vedrørendebilbeskatningen og den er blevet ændret mange gange. Desværre altid efter bilbranchens model, hvorder ikke må komme flere penge i samfundskassen.Nu tales der igen om enomlægningaf registreringsafgiften, men det er vores klare vurdering, at hvistrafikbelastningen skal dæmpes må beskatningsniveauet hæves. Ellers opnår man ikke noget positivtmed hensyn til at begrænse CO2-udslippet og trængslen. Bl.a. fordi biler og brug af biler er blevet såbilligt er det nu sådan, at gennemsnitsbelægningen på indfaldsvejene mod København i myldretidenkun er på 1,1 person pr. bil.Et par trafikforskere har også for nylig udtalt følgende om afgiftsproblematikken:4
"Hvis de små typisk billige biler bliver endnu billigere, vil de formentlig give flere mulighed for at købe bil, som idag har fravalgt det. Det vil øge bilkørslen og dermed modvirke effekten fra, at bilerne kører længere på literen,"siger Niels Buus Kristensen. Institutdirektør ved DTU. Transport.(Kilde Altinget 7. november 2011)”Jeg tror, at det er begrænset, hvad de kan få ud af at fintune bilafgifterne. Man kom et godt stykke ad den vej,da man lavede afgiftsomlægningen i 2007, men man kan nok ikke komme meget længere ad den vej. Så denklimamæssige effekt er nok ikke så stor”. Siger Susanne Krawack, tidligere direktør for Transportrådet ogTetraplan, nu direktør i Trekantsområdet.(Kilde: Ingeniøren/transport 6. oktober 2011.)
KonklusionFor at dæmpe energiforbruget og CO2-udslippet og forbedre miljøet det afgørende, at både biler ogdrivmidler bliver dyrere. Ingen biler må blive billigere end i dag. Hvis det sker, vil antallet af biler ogfamilier med to eller flere biler eksplodere. Der er allerede nu 375.250 husstande med mere end enbil.De ekstra biler vil i stort omfang erstatte brug af cykel og kollektive trafikmidler og vil ofte blivebrugt i myldretiden med forøget trafikkaos til følge.Skalaknækket må sænkes og afgiften derved forhøjes og man må ophøre med at give fradrag i denbeskattede værdi for bremsesystemer, radio og airbags m.m. Den slags udstyr skal være påbudt og altsåstandardudstyr og ikke give afgiftssænkninger. På samme måde er der ingen rimelighed i at givefradragi registreringsafgiften blot fordi en benzinbil eller dieselbil kører over henholdsvis 16 km/l og18 km/l. Det er meget kort på literen i forhold til de tekniske muligheder, som bilfabrikkerne må pressestil at realisere.“Vi kan ikke løse problemerne med stigende drivhusgasemissioner, støjforurening og fragmentering aflandskaber forårsaget af transport uden samtidig at se på trafikstigningen på tværs af hele spektret - på voresveje og jernbaner, i luften og på havet. Tekniske fremskridt såsom renere og mere brændstofeffektive motorer ermeget vigtige, men vi kan ikke forny os ud af transportemissionsproblemerne." Professor Jacqueline McGlade,Executive Director of the EEA
Hvis det ikke lykkes at begynde at tæmme trafikken, vil Danmark heller ikke kunne leve op til sinemiljømålsætningerI 1990 stod et stort flertal i Folketinget bag en målsætning om, at der på trafikområdet skulle ske enstabilisering af CO2-udslippet på 1988-niveau inden år 2005. Frem til år 2030 skulle der ske enreduktion på 25% i forhold til niveauet i 1988. Denne målsætning er desværre for længst opgivet.Den nye regering har en målsætning om at Danmarks samlede udslip af drivhusgasser i 2020 reduceresmed 40% i forhold til niveauet i 1990. I regeringsgrundlaget skrives om transportsektoren:”Transporten er årsag til en betydelig del af Danmarks samlede CO2-udledning og en væsentlig del afden CO-2-udledning, der stammer fra ikke-kvote sektoren. Hertil kommer partikler, NOx’er, og støj,som har sundhedsmæssige og miljøskadelige virkninger. Det er nødvendigt at nedbringe forureningenfra transportsektoren. Det er herunder nødvendigt at lavere CO2-udslip fra sektoren bidrager markanttil at nå klimamålsætningerne”Vi håber, at Folketinget vil gennemføre en genopretning af beskatningen af personbiler og også gøredet dyrere at bruge bilen. En sådan politik vil få folk til at købe færre og mindre biler samt til at køremindre og langsommere. Det vil betyde færre ulykker og mindre bilpres og bedre udnyttelse afbilparken. Vi mener, at beskatningen af personbiler skal sættes genoprettes/sættes op for alle biler og i5
særlig grad for de meget energiforbrugende biltyper. Diskussionen er ofte blevet drejet til at omhandleomlægning og ikke forhøjelse af afgifterne. Det hjælper kun bilbranchen – ikke miljøet.Benzinafgiften er i dag kun 93 øre højere end den var i 1989. På 22 år er benzinafgiften altså kun sathelt ubetydeligt op. Fra 2002 blev der tilmed indført afgiftsstop. Benzinafgiften er derfor blevet relativtlavere dag for dag, hvilket er med til at stimulere folk til at køre unødigt meget, unødigt stærkt samt tilat købe flere biler.En forhøjelse af benzinafgiften vil omvendt tilskynde folk til at begrænse bilkørslen og køre merebesindigt, købe mindre biler eller vælge kollektiv transport eller cykel. På den måde kan den enkeltebilist tilmed helt eller delvist neutralisere en forhøjelse af benzinafgiften.Modstandere af forhøjelse af benzinafgiften vil altid afvise et sådant forslag under henvisning tilgrænsehandelen. I betragtning af, at Danmark næsten er et ø-rige, kun landfast med Tyskland med ensmal landegrænse til Tyskland, og med et tyndt befolket område op til Kongeåen. I det område bor kunca 5% af befolkningen. Derved er risikoen for øget grænsehandel med benzin til at overse.Folk vil heller ikke betale bropenge for at komme til Sverige eller færgebillet for at sejle til Tysklandfor at købe benzin. Afgørende er det også, at benzin må kun indføres i bilens tank og i en reservedunkmed kun 10 liter. Man kan altså ikke indkøbe benzin i større mængder og til hele omgangskredsen.Man skal også bruge benzin til at køre frem og tilbage til Tyskland. En højere benzinpris kunne tilmedfå folk til at tænke sig mere om inden de drog mod den tyske grænse. Man kunne evt. give”braklægningsstøtte” til ramte benzinsælgere nær grænsen. Det vil være billigt i sammenligning med demange penge der kunne komme i den slunkne samfundskasse og de trafik- og miljøforbedringer derkunne opnås med en højere benzinpris i hele landet.Med venlig hilsenNOAH-TrafikIvan Lund Pedersen3116 0082
Bilag 1I skemaet nedenfor er et eksempel på størrelse af registreringsafgift ved en bilpris hos bilsælgerenpå 85.562 kr. Af købsprisen udgør registreringsafgift 21.562 kr., svarende til ca. 25%Det drejer sig om en benzinbil, der kører 24 km/literen med en pris (forhandler-brutto) på 52.000 kr. ogen udsalgspris hos forhandleren på 85.562 kr.For udstyr, der kan ses af skemaet, er der i alt er et fradrag i den afgiftspligtige værdi på 14.370 kr.Dertil kommer et fradrag i selve registreringsafgiften på kr. 32.600 kr. fordi bilen – ifølge fabrikken -kører 24 km/literen.Af udsalgsprisen udgør registreringsafgiften kr. 21.562 kr. svarende til ca. 25%.6
Kilde: Skatteministeriet
Bilag 2Her et eksempel på størrelse af registreringsafgift ved en større bil.Pris hos bilsælger: 162.284 kr. Af salgsprisen udgør registreringsafgiften 62.284 kr., svarende tilca. 38 %Det drejer sig om en benzinbil, der kører 24 km/literen med en pris (forhandler-brutto) på 80.000 kr. ogen udsalgspris hos forhandleren på 162.284 kr.Det udstyr, som kan ses af skemaet, giver et fradrag i den afgiftspligtige værdi på 14.370 kr. Dertil kommer etfradrag i selve registreringsafgiften på 32.600 kr. for selealarmer og for at køre 24 km/literen.
Af salgsprisen udgør registreringsafgiften 62.284 kr. svarende til ca. 38 %.
7
Bilag 3Antal nyregistrerede personbiler199080193
199184146
199285385
199383758
1994139620
1995135749
1996142470
1997152752
1998162565
1999144562
2000113896
200196383
2002112125
200396757
2004122721
2005148819
2006156936
2007162685
2008150196
2009112454
2010153857
Kilde: De Dansk Bilimportører
Bilag 4Sammenligningen mellem udviklingen i bilpriser, benzinpriser, reparations- og reservedelspriserog danskernes disponible indkomst fra 1980 til 1998
8
Kilde: Bilmagasinet februar 1999
Bilag 5Bestand af personbiler:19601970Antalpersonbiler
1980
19901588000
19951684000
20001848000
20011880000
20021895000
20031900000
408000 744000 1390000
2004Antalpersonbiler1922000
20051971000
20062026000
20072075000
20082105000
20092126000
Kilde: De Dansk Bilimportører
9