Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 88
Offentligt
1047151_0001.png
22.11.11

Storstrømsbroen

Banedanmark har gennem længere tid forberedt at gennemføre forskellige større ved-ligeholdelsesarbejder på Storstrømsbroen, således at broen ikke skal spærres for jern-banetrafik i længere tid, efter at Femernforbindelsen er taget i brug. Som et led i forbe-redelserne har Banedanmark i samarbejde med Vejdirektoratet iværksat kontrolbereg-ning af broen og udført eftersyn af udvalgte dele af konstruktionen.Ved disse kontrolberegninger er man blevet opmærksom på, at broen ikke lever op tilde nu gældende krav til optagelse af bremsekræfterne (vandrette kræfter), og at jern-banebroens bæreevne og udmattelsesstyrke - og specielt samlingen mellem broensforskellige fag – ikke er tilstrækkelig. På den baggrund gik Banedanmark i oktober2011 i gang med at foretage røntgenfotografering af udvalgte samlinger i broens nitte-de konstruktion, hvilket har afsløret et antal revner, der er ved at blive udbedret.På hele strækningen fra Kastrup til Rødby er den tilladte metervægt 7,2 t/m, såledessom det også hidtil har været tilladt at køre med over Storstrømsbroen. Der har ikke iforbindelse med Femernprojektet været på tale at hæve den tilladte metervægt på Stor-strømsbroen. Metervægten er d. 10. oktober 2011 blevet reduceret til 3,6 t/m, i forbin-delse med de kontrolberegner, Banedanmark har gennemført.Langt de fleste godtog der kører gennem Danmark har en skønnet metervægt på op til6,5 t/m. Der kører enkelte transittog med en metervægt på op til 8 t/m. Når disse kørergennem Danmark, er det et krav, at de tunge vogne blandes med lettere vogne, såledesat den samlede metervægt nedbringes til max. 7,2 t/m. Tungere tog overføres medfærge direkte fra Sverige til Tyskland. For godstog der føres over Lillebæltsbroengælder det, at hvis tog med en metervægt mellem 6,4 t/m og 7,2 t/m skal passere, måder ikke samtidig i nabosporet passere tog med en metervægt højere end 6,4 t/m. Til-svarende gælder, at når tog med en metervægt mellem 7,2 t/m og 8,0 t/m skal passereLillebæltsbroen, må der ikke samtidig i nabosporet passere et andet godstog.Der har ikke siden 1997 ved Storebæltsforbindelsens ibrugtagning kørt godstog overStorstrømsbroen.Banedanmark er i færd med at foretage en midlertidig forstærkning af Storstrømsbro-en til 3,6 t/m. Denne forstærkning vil kunne holde frem til 2020. I forbindelse med detudredningsarbejde Banedanmark vil udføre frem til sommeren 2012, vil det blive ana-lyseret, hvilke løsningsmuligheder der er for igen at kunne øge den tilladte metervægt.
BanedanmarkDirektionssekretariatetAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte8234 5132
Telefax8234 4848[email protected]www.banedanmark.dk
Journalnr.…/kbpCVR 18632276Side 1(1)