Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1045774_0001.png
1045774_0002.png
1045774_0003.png
1045774_0004.png
1045774_0005.png
1045774_0006.png
Et trafikudspil fra Region Sjælland samt kommunerne pa Sjælland, Lolland og Falster
Sjælland baner vejenfrem' •
Pendlerne på Sjællandkører længst for at kommepå arbejde i Danmark.Samtidig har Sjællandudviklet sig tilØstdanmarksstoretrafikkrydshvor øst-vestlig trafikmøder nord-sydgåendetrafikstrømme. Det harmedført at Sjællandsinfrastrukturer hører til landetsmest belastede trafikstrækninger,hvor både lokal, regional,national og internationaltrafik konkurrerer ompladsen. Med »Sjællandbaner vejen frem« påpeger regionog kommuner i Region Sjællandudfordringerne i trafikken og anviserløsningerne når nye store vej- ogjernbaneanlæg skal realiseres.
NOVEMBER 2011
Sjællænderne pendler længst...Infrastrukturer med stor fremkommelighed oget velfungerende transportsystem er afgørendefor udvikling og vækst i region og kommuneri Region Sjælland. Regionens pendlere pend-ler forholdsvis længst for at komme på arbejdeaf alle i Danmark. Størstedelen pendler rundti regionen men en betydelig del af arbejdsstyr-ken pendler dagligt mod københavnsområdet.Men også mange pendler til regionen og tu-sindvis af studerende pendler dagligt til og udaf regionen.Sjælland er Østdanmarks storetrafikkrydsTrafikstrømmene mellem Øst- og Vestdan-mark og mellem Skandinavien og det øvrigeNordeuropa krydser hinanden på Sjælland.Det medfører et stort pres på veje og jernbanerog trafikmængderne på Sjælland er da nogleaf landets største. Eksempelvis er Køge Bugt-motorvejen Danmarks mest befærdede vejmed over 100.000 biler i døgnet. Det overord-nede vejsystem i regionen tjener således bådelokale, regionale, nationale og internationaleformål.Vi er en del af F e m e r n Bælt- ogØresundsregionenMed den nye tunnel under Femern Bælt og-s udnyttelsen af Øresundsbroen vil regionensborgere og virksomheder ud over Københavnkunne nå store byer som Hamborg og Malmøinden for få timer. Det giver store mulighe-der for handel, beskæftigelse, uddannelse ogoplevelser. Det er vigtigt at veje og jernbaner
er uden flaskehalse som eksempelvis Stor-strømsbroen, og at det er let at komme frem tilde helt store trafikknudepunkter som Køben-havns Lufthavn.Med nye store infrastrukturinvesteringerog meget hurtigere togforbindelser i STRING-korridoren mellem Hamborg og Skåne bliverDanmark knyttet tættere sammen og adgan-gen til andre storbyer som Oslo og Stockholmbliver anderledes tilgængelig. Det er imidler-tid afgørende at den overordnede regionaletrafikstruktur udvikles i samspil med de na-tionale og internationale forbedringer. Ellersfungerer det ikke.Grøn t r a n s p o r t skal medvirke til atskabe grøn vækstDet skal sikres, at infrastrukturerne i regionenog mod København giver de bedst mulige vil-kår for borgernes anvendelse af den kollektivetrafik. Det drejer sig både om vej- og jernbane-infrastruktur, men også adgangen til stationermm. Samtidig skal det sikres, at standarden iden skinnebårne kollektive trafik er moderneog effektiv.Infrastruktur og logistiske knudepunk-ter (terminaler for gods mm) i regionen skalunderstøtte muligheden for at flytte gods fralastbil til tog. Grønne transportteknologierog drivmidler samt en effektiv udnyttelse aftransportsystemerne skal fremmes og vilkåre-ne for grøn transport skal udvikles - både forperson- og godstransport.Det vil understøtte ambitionen om at Re-gion Sjælland skal være den grønne region iEuropa.
Sjælland b a n e r vejen»Sjælland baner vejen« var titlen på detfælles trafikoplæg, som kommunerne ogregionen offentliggjorde i juni 2008, somindspil til regeringens vedtagelse af den»Grønne Trafikaftale« i januar 2009.Samtlige 17 kommuner og Region Sjæl-land pegede her på de 3 vigtigste prio-riteringer i behovet for investeringer iinfrastruktur på Sjælland:MobilitetMaksimalt 1 times rejsetid mellem re-gionen og hovedstaden. 100.000 per-soner pendler dagligt mod hovedstadenog 25.000 mod Region Sjælland. Trafi-kale trængselsproblemer betyder dag-ligt et samfundsmæssigt tab som følge afforsinkelser på vej og bane. Derfor skalfremkommelighed i de tre sjællandske tra-fikkorridorer prioriteres højt. Det drejer sigom Nordvestkorridoren fra Kalundborg tilKøbenhavn, Vestkorridoren fra Korsør tilKøbenhavn og Sydkorridoren fra Rødby/Gedser til København.
Sjælland mellem b r o e r n eDet internationale perspektiv for regionen.Sjælland udgør et naturligt internationalt ognationalt knudepunkt. Øresundsforbindel-sen har vist sin betydning som grundlag for nyvækst og udvikling i Øresundsområdet. FemernBælt forbindelsen kan få en lignende betydningfor vækst og udvikling i ØstDanmark.TværforbindelsenForbindelsen mellem Kalundborg, Slagelse,Næstved til Sydmotorvejen er en fremtidssik-ring af udviklingsmuligheder langs vejen. For-bindelsen udgør et trafikalt hængsel til »detstore H«, der kan forbinde Store Bæltbroenmed Femern Bælt forbindelsen.De 3 prioriteringer pegede med henvisningtil Infrastrukturkommisionens rapport fra ja-nuar 2008 på nødvendigheden af at fremme enrække konkrete projekter på Sjælland, der kanmedvirke til at løse de trafikale problemer ogfremtidssikre udviklingsmulighederne. Hoved-sigtet er at udvikle infrastrukturen i de 3 vig-tigste trafikale korridorer på vej og bane, derudgør hovedfærdselsårene mod Hovedstaden.
Hvad mangler ? Der er fortsat en række projekter, der mangler en afklaring. Det er vigtigt at disseprojekter fortsat fremhæves, som projekter af betydning for infrastrukturudviklingen på Sjælland.
Næstved-Rønnede motorvej
Forundersøgelse igangsat. Forventes afsluttet i 2014
Udvidelse af Holbækmotorvej etape 2 mellem Roskilde Vestog Hornsherred afkørsel
Ingen status
Næstved nordlig omfartsvej
Vedtaget. Forventet åbning 2016DivpiiU't .il
Nye væsentlige projekter medbetydning for regionen
Nye projekter er på vejSamfundsudviklingen har øget betydningen afen række trafikale korridorer og forbindelser tilRegion Sjællands naboregioner i Vestdanmark,Sverige og Tyskland. Dette har øget presset påde eksisterende forbindelser og skabt et vok-sende behov for udvidelser eller nyanlæg. Be-hovet for større interregional tilgængelighedog hensynet til effektive og miljøtilpassedetrafikløsninger har givet grundlag for forslagtil tre nye projekter, som kombinerer vej- ogbanetransport.KATTEGATFORBINDELSEN, som er en kom-bineret vej- og baneforbindelse over Katte-gat mellem Sjælland og Jylland via Samsø. Itilknytning til den faste forbindelse foreslåsetableret motorvejsforbindelse og højklassetjernbane mellem København-Århus. Kattegat-forbindelsen forventes at nedbringe rejseti-den mellem Sjælland og Midt- og Nordjyllandbetragteligt og øge kapaciteten på trafiknettetmellem Øst- og Vestdanmark.NY HØJKLASSET TRAFIKFORBINDELSEMELLEM HELSINGØR OG KØGE med bådemotorvejs- og baneforbindelse. Formålet medkorridoren er at forbedre tilgængelighedenmellem det nordlige og sydvestlige Sjællandsamt reducere trængslen på de eksisterende ra-diale trafikforbindelser til og fra Hovedstadsre-gionen. En udbygget trafikforbindelse mellemHelsingør og Køge vil også understøtte forbin-delsen over Helsingør-Helsingborg gennem enstørre tilgængelighed mellem Region Sjællandog Sverige samt bedre kapacitet for godstrafik i
transit mellem Skandinavien og Europa via Fe-mern Bælt.HØJHASTIGHEDSJERNBANE KØBEN-HAVN-FEMERN BÆLT vil mærkbart redu-cere rejsetiden mellem byer på Sjælland og enrække Nordeuropæiske storbyer. Med etable-ringen af den faste Femern Bælt forbindelse i2020 vil Sjælland og det øvrige Skandinavienvære landfast med det europæiske kontinent.Dermed vil jernbanen have potentialet for atvære et ligeværdigt alternativ til kort- og mel-lemdistance flyruter til en række europæiskestorbyer. En højhastighedsjernbane vil bety-de rejsehastigheder over 250 km/t og derforkræve anlæg af en ny banestrækning mellemKøbenhavn og Femern Bælt. En ny højhastig-hedsbane forventes at frigive kapacitet til flereregionale togforbindelser på den eksisterendejernbane mellem København og Rødby.Projekternes s a m m e n h æ n g m e d regio-nens k o r r i d o r e r og tværforbindelseDet vil være af væsentlig betydning at de nyeinfrastrukturanlæg kobles hensigtsmæssigttil eksisterende vej- og jernbaneforbindelser iRegion. Dette vil kunne sikres ved at trafikaleknudepunkter (stationer, godsterminaler, hav-ne og lufthavne) anlægges, så der opnås størstmulig synergi mellem de regionale og de inter-regionale infrastrukturforbindelser.
KKU Sjælland vil i realiseringen af»Sjælland baner vejen frem« især have sitfokus på:• Etablering af den sammenhængende•'. Sjællandske Tværforbindelse• Nedbringelse af rejsetiden modKøbenhavn, byens omegn og KastrupLufthavn• Udviklingen af Femern Bæltkorridoren, herunder skal der findesen ny løsning f o r jernbanen overStorstrømmen• Etablering af fast forbindelse overKattegat
Når en fast Kattegat-forbindelse etableres:- Kattegat-forbindelsen skal være en kombine-ret vej og jernbaneforbindelse- Direkte motorvejstilslutning mellem Katte-gat-forbindelsen og den sjællandske tværforbin-delse- Direkte tilslutning mellem Kattegat-forbin-delsen og Skovvejen (rute 23 som motor-vej) samt Nordvestbanen, som begge ligger iNordvestkorridoren.- Jernbanen mellem Kattegat-forbindelsen ogKøbenhavn skal have standsningssteder vedde større byer i Nordvestkorridoren i RegionSjælland.Såfremt en ny forbindelse mellem Helsingør ogKøge etableres med motorvej og jernbane:- Jernbanen bør have direkte omstigningsmu-lighed til Vestbanen (mellem København ogRoskilde) samt have tilslutning til den nyejernbane København-Ringsted, så både di-rekte adgang til Køge Nord station og KøgeTransportcenter muliggøres.- Motorvejen skal have direkte tilslutning tilVestmotorvejen og Sydmotorvejen ved Køge.Højhastighedstog- En ny højhastighedsforbindelse mellem Øre-sund og Hamburg via Femern Bælt skal ud-vikles i sammenhæng med en tilslutning tildet øvrige europæiske højhastighedsnetværk.- Det er afgørende for den internationale til-gængelighed, at en højhastighedsbane gen-nem Region Sjælland får direkte forbindelsetil Københavns Lufthavn.
Nedennævnte infrastrukturprojek-ter skal kobles hensigtsmæssigt tilbåde vej og jernbane i de tre sjælland-ske trafikkorridorer og den SjællandskeTværforbindelse:• Etablering af en ringforbindelseudenom København mellem Helsingørog Køge• Opkobling på det europæiskehøjhastighedsnet f o r jernbaner
KKU Sjælland vil arbejde for at de ak-tuelle problemer med Storstrømsbroenløses af hensyn til den daglige trafikbe-tjening af Lolland, Falster og Sjælland -og specielt i forhold til sammenhængen iFemern Bælt korridoren, hvor den er enforudsætning.
_
Sjælland baner vejen fremEt trafikudspil fra Region Sjælland samt kommunerne på Sjælland, Lolland og Falster
Knud Erik HansenFaxe Kommune
Mette TouborgLejre Kommune
Lis TriblerSlagelse Kommune
Hans BarlachGreve Kommune
Stig VestergaardLolland Kommune
Niels HorupSolrød Kommune
John BrædderGuldborgsundKommune
Carsten RasmussenNæstved Kommune
Ivan HansenSorø Kommune
Søren KjærsgaardHolbæk Kommune
Thomas AdelskovOdsherred Kommune
Poul Arne NielsenStevns Kommune
Martin DammKalundborg Kommune
Niels Ulrich HermansenRingsted Kommune
Henrik HolmerVordingborg Kommune
Marie StærkeKøge Kommune
Joy MogensenRoskilde Kommune
kttJask
Steen Bach NielsenRegion Sjælland
Trafikudspillet er udarbejdet af KKU Sjælland.KKU Sjælland omfatter Region Sjælland og kommunerne på Sjælland, Lolland og Falster.Trafikudsoillet er tiltrådt på møde i KKU Siælland den 8. november 2011.