Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 81
Offentligt
1045717_0001.png
1045717_0002.png
1045717_0003.png
1045717_0004.png
1045717_0005.png
1045717_0006.png
1045717_0007.png
1045717_0008.png
1045717_0009.png
1045717_0010.png
1045717_0011.png
1045717_0012.png
1045717_0013.png
1045717_0014.png
UDKASTForslagtil
Lov om ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og omDSB S-tog A/S(bestyrelsessammensætning i DSB, konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.)
§1I lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S, jf. lovbekendtgørelsenr. 1184 af 12. oktober 2010, foretages følgende ændringer:1.Lovenstitelaffattes således:»Lov om DSB«2.Overalt i loven ændres »Trafikministeren« til: »Transportministeren« og »trafikministeren« til:»transportministeren«.3.Overalt i loven ændres »lov om jernbanevirksomhed m.v.« til: »lov om jernbane«.4.Overskriften før § 1 affattes således:»Etablering,formål, ledelse m.v.«5.I§ 2indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk.2.DSB skal endvidere sikre, at der drives S-togtrafik i hovedstadsområdet på grundlag af enkontrakt med transportministeren om passagertrafik udført som offentlig service, jf. lov omjernbane § 8.«Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.6.§ 4, stk. 1-2,affattes således:»DSB ledes af en bestyrelse. Transportministeren vælger på et virksomhedsmøde, jf. § 5, stk. 3,for en periode på op til 2 år 4-8 medlemmer til bestyrelsen, herunder formand og næstformand.Genvalg kan ske. Transportministeren kan til enhver tid på et virksomhedsmøde afsætte de afministeren valgte medlemmer.Stk. 2.Medarbejderne vælger repræsentanter til bestyrelsen. Reglerne i selskabsloven om valg afmedarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse, herunder regler om koncernrepræsentation ogvalgbarhed, finder tilsvarende anvendelse.«
Side 1 af 14
7.§ 5, stk. 1-2,affattes således:»Transportministeren udøver i forhold til DSB de beføjelser, der efter selskabsloven ogårsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab, idet ministeren hervedsidestilles med en eneaktionær.Stk. 2.Transportministeren fastsætter vedtægter for DSB.8.§ 6affattes således:»Selskabsloven, herunder de bestemmelser der gælder for statslige aktieselskaber, finder med defornødne tilpasninger anvendelse for DSB med de ændringer, der følger af denne lov.«9.§§ 7- 9 og § 10, stk. 1,ophæves.10.§ 10, stk. 2,der bliver§ 10, stk.1,affattes således:»De tjenestemænd, der udlånes fra DSB til DSB S-tog A/S, jf. § 15, stk. 1, deltager på lige fodmed selskabets medarbejdere ved valg af medarbejderrepræsentanter til selskabets øversteledelsesorgan og er på tilsvarende måde valgbare til dette. Tilsvarende kan de udlånte tjenestemænddeltage i valg af koncernrepræsentanter til bestyrelsen i DSB.«11.Overskriften før § 11 affattes således:»Regnskabs-og revisionsmæssige forhold, investeringsbeslutninger, optagelse af lån ogforsikring«12.§ 11affattes således:»§11.De for aktieselskaber gældende regler i årsregnskabsloven, herunder de bestemmelser, dergælder for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for DSB med de ændringer, der følger afdenne lov. Herudover fastsætter transportministeren et regnskabsreglement for virksomheden, jf.lov om jernbane § 7.Stk. 2.DSB's årsrapport revideres efter årsregnskabslovens regler af en statsautoriseret revisor og afrigsrevisor. Den statsautoriserede revisor vælges af transportministeren på virksomhedsmødet efterindstilling fra bestyrelsen, og valget gælder for et år ad gangen. Genvalg kan ske.Stk. 3.Rigsrevisor reviderer endvidere DSB's regnskaber efter reglerne i lov om revisionen afstatens regnskaber m.m.Stk. 4.Den reviderede årsrapport forelægges til godkendelse på virksomhedsmødet.Stk. 5.Ved afgivelse af årsrapporten skal den statsautoriserede revisor jf. stk. 2 afgive en erklæringom, hvorvidt det af transportministeren fastsatte regnskabsreglement for virksomheden, jf. stk. 1, eroverholdt.«13.§ 14 affattes således:»§14.Tjenestemænd i DSB er omfattet af tjenestemandslovgivningen.Stk. 2.Transportministeren kan bemyndige DSB til at træffe de afgørelser, der eftertjenestemandslovgivningen henhører under ministeren. Det gælder dog ikke, for så vidt angår sagerom afsked efter § 26 i lov om tjenestemænd.Stk. 3.DSB kan efter finansministerens godkendelse indgå aftaler, der vedrører ansættelsesvilkårfor tjenestemænd i DSB.Stk. 4.For tjenestemænd i DSB og for tjenestemænd, der overgår til overenskomstansættelse påsærlige vilkår i DSB eller hermed koncernforbundne selskaber, jf. stk. 5, eller efter godkendelse af
Side 2 af 14
finansministeren i andre selskaber, jf. stk. 6, betaler DSB de af finansministeren fastsatte bidragm.v. til dækning af statens udgifter til tjenestemandspension.Stk. 5.Tjenestemænd og overenskomstansatte på særlige vilkår, der bevarer ret tiltjenestemandspension, jf. stk. 4, vil kunne beskæftiges i DSB eller hermed koncernforbundneselskaber med fortsat betalingsforpligtelse for DSB over for finansministeren, jf. stk. 4. Vedoverførelse af personale til koncernforbundne selskaber skal DSB give finansministeren skriftligmeddelelse herom.Stk. 6.Finansministeren kan godkende, at tjenestemænd og overenskomstansatte, der har bevaret rettil statslig tjenestemandspension, og som i forbindelse med flytning af opgaver overgår tilbeskæftigelse uden for de med DSB koncernforbundne selskaber, kan bevare retten til statsligtjenestemandspension, under forudsætning af at betalingsforpligtelserne, jf. stk. 4, over forfinansministeren fortsat påhviler DSB.Stk. 7.Til overenskomstansatte på særlige vilkår, som ved overgang til beskæftigelse uden for DSBhar bevaret ret til tjenestemandspension, jf. stk. 5 og 6, betaler DSB efter påkrav rådighedsløn itilfælde af det pågældende selskabs konkurs. De ansatte, der modtager rådighedsløn, er forpligtet tilat overtage en anden passende stilling.«14.§ 15, stk. 2, 5 og 6ophæves.Stk. 3-4 bliver herefter stk. 2-3.15.§ 15, stk. 3,der bliver stk. 2, affattes således:»Stk. 2.Til tjenestemændene jf. stk.1, udbetaler DSB løn m.v., og indbetaler pensionsbidrag m.v.til staten, jf. § 14, stk. 4.«16.I overskriften før § 20 udgår »og straf«17.§§ 21 og 22ophæves.18.§ 25ophæves.
§2Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende.
Side 3 af 14
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse1.Indledning..........................................................................................................................................42. Lovforslagets indhold.......................................................................................................................52.1. DSB – antal bestyrelsesmedlemmer .........................................................................................52.2. Selskabsloven............................................................................................................................62.3. DSB S-tog A/S .........................................................................................................................72.4. Eventuelt tilbud til tjenestemænd om overgang til ansættelse på særlige vilkår.......................82.5. DSB og DSB S-tog A/S – frist i 1999 for første valg af medarbejderrepræsentanter ..............83. Økonomiske og administrative konsekvenser..................................................................................83.1 Økonomiske konsekvenser for det offentlige.............................................................................83.2 Administrative konsekvenser for det offentlige.........................................................................93.3 Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. .......................................93.4. De miljømæssige konsekvenser................................................................................................93.5 De administrative konsekvenser for borgere..............................................................................93.6 Forholdet til EU-rettten..............................................................................................................93.7 Sammenfattende skema..............................................................................................................94. Hørte myndigheder og organisationer mv. ....................................................................................10
Almindelige bemærkninger1. IndledningFormålet med lovforslaget er at gennemføre en række ændringer af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S, således at loven bliver mere tidssvarende, ogsåledes at der skabes større fleksibilitet med hensyn til sammensætningen af bestyrelsen for DSBSOV. Dertil kommer en række ændringer, der er nødvendiggjort af udviklingen siden DSB’setablering som en selvstændig offentlig virksomhed (SOV) i 1998.Lovforslaget skal ses i sammenhæng med, at aktieselskabsloven er ophævet og erstattet af en nylov, lov nr. 470 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven) med senere ændring.Lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S indeholder en rækkehenvisninger til aktieselskabsloven. Eftersom denne lov er erstattet af selskabsloven har dettenødvendiggjort en række konsekvensændringer i lov om den selvstændige offentlige virksomhedDSB og DSB S-tog A/S.
Side 4 af 14
For at lette anvendelsen af lov om DSB foreslås det endvidere, at selskabsloven med de fornødnetilpasninger finder anvendelse på DSB og DSB S-tog A/S med de ændringer, der følger af lov omden selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S.Som det andet ønskes det at gøre den fremtidige sammensætning af bestyrelsen for DSB merefleksibel ved, at der fastsættes et minimums- og et maksimumsantal for antal bestyrelsesmedlemmervalgt på virksomhedsmødet. Den nuværende ordning med et bestemt antal bestyrelsesmedlemmer,som er fastsat ved lov vurderes som upraktisk. Antallet af medarbejderrepræsentanter i bestyrelsener ligeledes fastsat ved lov med et bestemt antal. Det foreslås derfor, at antallet afmedarbejderrepræsentanter følger reglerne for selskabsrepræsentation i selskabsloven, dvs. at medhalvdelen af det antal, der vælges på virksomhedsmødet (af ejeren, ved transportministeren). .Det foreslås som det tredje, at kapitlet vedrørende DSB S-tog A/S, bortset fra stykket om udlåntetjenestemænd, fjernes fra loven. De stiftelsesbestemmelser, som kapitlet indeholder, ophæves, davirksomheden er etableret, og bestemmelserne derfor ikke længere er aktuelle.Det foreslås som det fjerde, at ophæve den tidsbestemte ret (to år efter etableringen af selskabet)men også pligt for DSB S-tog A/S til at fremsætte tilbud til tjenestemænd om overgang tilansættelse i selskabet på særlige vilkår. Adgangen til at fremsætte tilbud om overgang til ansættelsepå særlige vilkår gøres med lovforslaget generel, således at DSB, såfremt det måtte blive relevant,kan fremsætte tilbud om overgang til ansættelse på særlige vilkår efter Finansministerensgodkendelse.
2. Lovforslagets indhold2.1. DSB – antal bestyrelsesmedlemmer2.1.1. Gældende retAntallet af bestyrelsesmedlemmer inkl. medarbejderrepræsentanter i DSB har siden 1998 ved lovværet fastsat til i alt 9 medlemmer: Transportministeren vælger på et virksomhedsmøde 6medlemmer til bestyrelsen, og medarbejderne vælger 3 medlemmer. ().2.1.2. Lovforslagets udformningFor at gøre den fremtidige sammensætning af bestyrelsen for DSB mere fleksibel foreslås det, at derfastsættes et minimums- og et maksimumsantal for antal bestyrelsesmedlemmer valgt påvirksomhedsmødet. Det er ikke særligt praktisk med et fast antal, f.eks. hvis der måtte være et ønskeom at udvide bestyrelsen med henblik på at tilføre bestyrelsen yderligere kompetencer. Det vilderfor være mere hensigtsmæssigt, at det faste antal erstattes af en ramme for antallet afbestyrelsesmedlemmer ved at angive et minimums – og maksimumsantal.Det foreslås således, at transportministeren på virksomhedsmødet kan vælge 4-8 medlemmer tilbestyrelsen.Endvidere foreslås det, at det præciseres, at antallet af medarbejderrepræsentanter følger reglernefor selskabsrepræsentation i selskabsloven.
Side 5 af 14
2.2. Selskabsloven2.2.1. Gældende retDet er i loven bestemt, at udvalgte kapitler af aktieselskabsloven gælder for for DSB, f.eks. kapitel9 om selskabets ledelse og kapitel 16 om erstatning m.v. og at de særlige bestemmelser for statsligeaktieselskaber, finder anvendelse for DSB med de ændringer, der følger af denne lov. Dette indebarbl.a. at datterselskaber af statslige aktieselskaber også var statslige aktieselskaber, og dermedomfattet af de regler, der til enhver tid gælder for statslige aktieselskaber. Det drejer sig om bl.a.åbenhed omkring regnskabsaflæggelse, ejerforhold og generalforsamling.2.2.2. Lovforslagets udformning.Da aktieselskabsloven er ophævet og erstattet af selskabsloven, er der behov for at tilpassehenvisningerne til selskabsloven. For at lette anvendelsen af lov om den selvstændige offentligevirksomhed DSB og om DSB S-tog A/S er det fundet hensigtsmæssigt at foreslå, at selskabsloven,herunder de særlige bestemmelser for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for DSB. Detpræciseres samtidig, at anvendelsen skal ske med de fornødne tilpasninger og med de ændringersom følger af lov om DSB og DSB S-tog A/S.Der er således i lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S f.eks.fastsat særlige regler om regnskabsreglement, låneoptagelse og for tjenestemænd.De særlige straffebestemmelser i loven foreslås ophævet, da de som konsekvens af ovennævnteændringer vurderes som unødvendige. Fremover finder de almindelige straffebestemmelser somf.eks. findes i selskabsloven, årsregnskabsloven eller straffeloven anvendelse. Dette svarer ihovedtræk til den ordning, som gælder for den selvstændige offentlige virksomhed Naviair(Navigation via Air).Aktieselskaber, der er datterselskaber af statslige aktieselskaber, er efter den nye selskabslov ikkestatslige aktieselskaber, og dermed fritaget for at følge reglerne for statslige aktieselskaber,herunder informationsforpligtigelserne, med mindre andet følger af særlovgivningen for detpågældende selskab. Det er således alene de selskaber, som staten direkte ejer aktier i, der erautomatisk er underlagt reglerne for statslige aktieselskaber, jf. dog nedenfor om statsligeaktieselskabers informationsforpligtigelse.Da DSB er moderselskab for bl.a. DSB S-tog A/S, skal DSB anlægge en koncernbetragtning iforbindelse med varetagelsen af sine offentliggørelsespligter. Det betyder, at DSB tillige skalinformere om forhold fra datterselskaber, hvis disse er relevante for offentlighedens mulighed for atvurdere udviklingen i den samlede koncern. I lyset heraf er det ikke fundet nødvendigt medsærlovgivning for DSB S-tog A/S.For så vidt angår spørgsmålet om regnskabsstandard vil de pågældende datterselskaber somudgangspunkt herefter i stedet blive omfattet af de lempeligere regler i årsregnskabsloven for småvirksomheder i regnskabsklasse B og for mellemstore eller store virksomheder i regnskabsklasse C.For DSB S-tog A/S’s vedkommende fremgår det, af årsrapport 2010, at selskabet har udstedtobligationer, som er noteret på børsen i Luxembourg. Virksomheden er som følge heraf forpligtet tilat udarbejde årsrapport efter International Financial Reporting Standards (IFRS).
Side 6 af 14
2.3. DSB S-tog A/S2.3.1. Gældende retLoven indeholder bestemmelser om stiftelsen af DSB S-tog A/S, selskabets formål samt selskabetsbestyrelse.2.3.2. Lovforslagets udformning.Det er nøje blevet overvejet, hvordan man fremadrettet kan opnå en højere grad af normaliseringmellem DSB’s datterselskaber, herunder DSB S-tog A/S, med henblik på at tydeliggøre DSBkoncernledelsens ansvarsforhold.I overvejelserne er indgået følgende synspunkter:Det bør være tydeligt, at DSB ledes af en bestyrelse og en direktion med ansvar for og indflydelsepå de samlede aktiviteter i DSB, herunder også i DSB’s datterselskaber. Omvendt bør det være etvilkår for DSB, at datterselskabet DSB S-tog A/S’ formål fortsat er at drive S-togs trafik ihovedstadsområdet på grundlag af en kontrakt med transportministeren. Et andet vilkår er, atselskabet som hidtil beskæftiger tjenestemænd, som er udlånt fra DSB.En samlet afvejning fører til, at det vil være mest hensigtsmæssigt, at de særskiltelovbestemmelser, om DSB S-tog A/S’ ejerskab, formål og ledelse, ophæves, og erstattes af enbestemmelse hvorefter den selvstændige offentlige virksomhed DSB i loven forpligtes til at sikre, atder drives S-togtrafik i hovedstadsområdet på grundlag af en kontrakt med transportministeren ompassagertrafik udført som offentlig service, jf. lov om jernbane § 8.Uagtet denne ændring vil der fortsat være en selvstændig juridisk enhed ved navn DSB S-tog A/S,som i forhold til DSB er forpligtet til at beskæftige de udlånte tjenestemænd jf. § 15 i lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S.Med hensyn til DSB S-tog A/S’ ledelse foreslås det, at gøre ledelsesstrukturen mere fleksibel ved atgive koncernledelsen i DSB mulighed for at udnytte selskabslovens valgmuligheder med hensyn tiløverste ledelsesorgan i DSB S-tog A/S, jf. nedenfor. Det foreslås derfor, at ledelsesstrukturen i DSBS-tog A/S og valg af medlemmer til det øverste ledelsesorgan fremover følger de almindelige regleri selskabsloven.Selskabsloven indeholder to muligheder til øverste ledelsesorgan: Den ene er den kendteledelsesstruktur med en bestyrelse, der varetager den overordnede ledelse, og hvor bestyrelsen til atforestå den daglige ledelse skal ansætte en direktion. Den anden mulighed er en struktur, hvorselskabet ledes af en direktion, som i aktieselskaber ansættes af et tilsynsråd, der fører tilsyn meddirektionen, og hvor et medlem af direktionen ikke kan være medlem af tilsynsrådet. For ennærmere uddybning af ledelsesmodellerne i den nye selskabslov kan der henvises til kapitel 7 i dennye selskabslov om bemærkningerne hertil i lovforslag nr. L 170 af 25. marts 2009.Det foreslås tillige, at det præciseres, at antallet af medarbejderrepræsentanter følger reglerne forselskabsrepræsentation i selskabsloven. Samtidig foreslås det, at den nuværende bestemmelse i §10, stk. 2, der bliver til § 10, stk.1, bibeholdes, men ændres som konsekvens af reglerne iselskabsloven. Ordet ”bestyrelse” er således erstattet af ordet ”øverste ledelsesorgan”.Endelig foreslås det, at stiftelsesbestemmelsen i loven vedr. DSB S-tog A/S ophæves.
Side 7 af 14
DSB S-tog A/S er efter selskabsloven ikke at betragte som et statsligt aktieselskab men indgår iDSB koncernen. Se nærmere under punkt. 2.2.2.
2.4. Eventuelt tilbud til tjenestemænd om overgang til ansættelse på særlige vilkår2.4.1. Gældende retInden for en periode på 2 år fra etableringen af DSB S-tog A/S kunne og skulle selskabet tilbyde detjenestemænd, der ved etableringen af DSB S-tog A/S var ansatte i DSB, men udlånte til DSB S-togA/S, at de kunne overgå til ansættelse i DSB S-tog A/S.De tjenestemænd, der ikke accepterede ansættelsestilbuddet inden for perioden på 2 år, villeforblive udlånte til DSB S-tog A/S, jf. dog hvad der i bemærkningerne til bestemmelsen er anførtom eventuel tilbagegang til DSB. Ved eventuel senere overgang til ansættelse i aktieselskabet vilansættelse ske på almindelige overenskomsts-/kontraktsvilkår.Tjenestemænd, der gør tjeneste i øvrige dele af DSB, som måtte blive omdannet til aktie- elleranpartsselskab, er også omfattet af bestemmelserne.2.4.2. Lovforslagets udformningIfebruar 2000 fremsatte DSB S-tog A/S et tilbud til de fra DSB udlånte tjenestemænd omoverenskomstansættelse på særlige personlige vilkår i selskabet. Tilbuddet resulterede imidlertidikke i en aftale med tjenestemændene (på nær med én). Det foreslås derfor, at tidsfristen på 2 årfjernes og at der gives DSB en generel adgang til at fremsætte tilbud til tjenestemænd om overgangtil ansættelse på særlige vilkår. Et sådant tilbud kræver Finansministerens godkendelse
2.5. DSB og DSB S-tog A/S – frist i 1999 for første valg af medarbejderrepræsentanter2.5.1. Gældende retDa loven er en stiftelseslov findes der en række stiftelsesbestemmelser vedrørendemedarbejderrepræsentation.2.5.2. Lovforslagets udformning.Det foreslås, at disse bestemmelser ophæves, da bestemmelserne ikke længere er aktuelle.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser3.1 Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Side 8 af 14
3.2 Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser.3.3 Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.3.4. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.3.5 De administrative konsekvenser for borgereLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.3.6 Forholdet til EU-retttenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.3.7 Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngenNegativeKonsekvenser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenserfor stat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Side 9 af 14
4. Hørte myndigheder og organisationer mv.Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, akademikernes Centralorganisation, ArbejderbevægelsensErhvervsråd, Arriva (inkl. Vestbanen), Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik (DanskIndustri), Banedanmark, BAT-Kartellet, Branche foreningen Dansk Kollektiv Trafik, DanmarksNaturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), DanskErhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Jernbaneforbund, Dansk Metal, Danske Regioner, DanskeSpeditører, Det Centrale Handicapråd, Dansk Transport og Logistik (DTL), DI Transport, DSB,Forbundet af Offentlige Ansatte, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),Forbrugerrådet, Fælles Fagligt Forbund 3 F, HK Danmark, Hovedstadens Lokalbaner A/S,Jernbanenævnet, Jernbanernes Arbejdsgiverforening (Dansk Industri), KommunernesLandsforening (KL), Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen, Kommunale Tjenestemænd ogOverenskomstansatte, Københavns Kommune, HK Trafik & Jernbane, Håndværksrådet,Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation, Metroselskabet I/S,Miljøstyrelsen, Personalestyrelsen, Movia, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Regionstog,Stats- og Kommunalt ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF), Trafikstyrelsen, TekniskLandsforbund, Trafikforbundet og Trafikselskaberne i Danmark.Lovforslaget er endvidere sendt til Rigsrevisionen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1I lovforslaget foreslås en række bestemmelser vedr. DSB S-tog A/S ophævet. Lovens titel foreslåsderfor ændret som følge heraf.Til nr. 2Betegnelsen for trafikministeren er ændret til transportministeren som følge af kongelig resolutionaf 23. november 2007. Derfor foreslås loven ændret i overensstemmelse hermed.Til nr. 3Titlen på ”Lov om jernbanevirksomhed m.v.” blev ved lov nr 323 af 5. maj 2004 ændret n til ”Lovom jernbane”. Derfor foreslås loven ændret i overensstemmelse hermed.Til nr. 4Forslaget om at ændre overskriften er en konsekvens af den ændring, der foreslås i § 1, nr. 8.Til nr. 5Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.3.Det foreslås i stk.2,at den selvstændige offentlige virksomhed DSB forpligtes til at sikre, at derdrives S-togtrafik i hovedstadsområdet på grundlag af en kontrakt med transportministeren ompassagertrafik udført som offentlig service, jf. lov om jernbane § 8.
Side 10 af 14
Uagtet denne ændring vil fortsat være en selvstændig juridisk enhed ved navn DSB S-tog A/S, somi forhold til DSB er forpligtet til at beskæftige de udlånte tjenestemænd jf. § 15 i lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S.Til nr. 6Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.Det foreslås istk. 1,at transportministeren på et virksomhedsmøde vælger 4-8 medlemmer tilbestyrelsen, herunder formand og næstformand.Bestyrelsen skal samlet set have generelle erhvervs- og ledelsesmæssige kompetencer samt indsigt itrafikale og samfundsmæssige forhold.På virksomhedsmødet vil ministeren f.eks. kunne beslutte at afsætte enkelte bestyrelsesmedlemmereller hele bestyrelsen, gennemføre iværksættelse af en granskning efter reglerne i selskabsloveneller træffe konkrete beslutninger om forholdene i selskabet.De af transportministeren valgte bestyrelsesmedlemmer udpeges normalt for 2 år, og i særligetilfælde kan valgperioden være mindre end 2 år. Genvalg kan ske.Transportministeren kan efter lovforslaget til enhver tid afsætte et af ministeren udpeget medlem afbestyrelsen, men dette vil skulle ske på et virksomhedsmøde, eventuelt et ekstraordinærtvirksomhedsmøde.Det foreslås istk. 2,at medarbejderrepræsentanterne i bestyrelsen og suppleanter for disse vælgesefter reglerne i selskabsloven om valg af medarbejderrepræsentanter respektivekoncernrepræsentanter, hvilket bl.a. betyder, at valget sker for en periode på 4 år.Medarbejdere, der har tjenestefrihed fra DSB uden løn med henblik på at varetageorganisationsarbejde for medarbejdere i DSB, vil også være valgbare til bestyrelsen.Til nr. 7Det foreslås i stk. 1, at det præciseres, at transportministeren udøver de beføjelser i forhold til DSB,der efter selskabsloven og årsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab, idetministeren sidestilles med en eneaktionær.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.Det fremgår af stk. 2, at transportministeren som hidtil fastsætter vedtægter for DSB.Til nr. 8Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.Det foreslås, at henvisningen til aktieselskabsloven, som er ophævet, erstattes af henvisning tilselskabsloven, som nu er gældende. Samtidig foreslås det, at henvisningerne til udvalgte kapitler iden tidligere aktieselskabslov erstattes af selskabsloven. Det foreslås således, at selskabsloven,herunder de bestemmelser for statslige aktieselskaber, med de fornødne tilpasninger finder
Side 11 af 14
anvendelse for DSB med de ændringer, der følger af denne lov. Dette svarer til den ordning, somved lov er fastsat for den selvstændige offentlige virksomhed Naviair (Navigation Via Air), hvorder heller ikke er aktier i virksomheden.I lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S er der f.eks. fastsatsærlige regler om regnskabsreglement, investeringer og rammer for låneoptagelse. Endelig er derfastsat særlige regler for tjenestemænd.Til nr. 9Med hensyn til gældende ret f.s.v.a. de foreslåede ændringer til §§ 7-9 samt § 10, stk. 1 henvises deri øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.3.Det foreslås, at § 7 ophæves. Ophævelsen af bestemmelsen betyder ikke, at der er planer om atsælge DSB S-tog A/S.Der vil ikke længere være en særlig forpligtelse for DSB S-tog A/S til at følge reglerne for statsligeaktieselskaber. Forpligtelsen til at følge reglerne for statslige aktieselskaber påhviler DSB, som ermoderselskab for DSB S-tog A/S jf. de almindelige bemærkninger pkt. 2.2. Dette indebærer, atDSB i forbindelse med varetagelsen af sine offentliggørelsespligter skal anlægge enkoncernbetragtning. Det betyder, at DSB tillige skal informere om forhold fra datterselskaber, hvisdisse er relevante for offentlighedens mulighed for at vurdere udviklingen i den samlede koncern.Bestemmelsen i § 8 foreslås ophævet jf. punkt 4.Det foreslås, at§ 9ophæves. Ophævelsen foreslås, da overtagelsen af aktiver og passiver ergennemført. Bestemmelsen er således ikke længere aktuel, og der er ikke grundlag for yderligeretinglysning mv.Debitorskiftet er ligeledes gennemført, og bestemmelsen er derfor ikke længere aktuel.Det foreslås, at § 10, stk. 1 ophæves. Det indebærer, at reglerne i selskabsloven, herunder f.eks.reglerne om valg af øverste ledelsesorgan og antal medlemmer heraf, finder anvendelse.Til nr. 10Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.3.Ophævelsen af § 10, stk. 1, indebærer endvidere, at selskabslovens regler om valg afmedarbejderrepræsentanter, finder anvendelse. Den nuværende bestemmelse i § 10, stk. 2, derbliver til § 10, stk.1, bibeholdes dog, men foreslås ændret som konsekvens af reglerne iselskabsloven. Ordet ”bestyrelse” er således erstattet af ordet ”øverste ledelsesorgan”.Til nr. 11Forslaget om at ændre overskriften er et ønske om at præcisere, at kapitlet også omhandlerrevisionsmæssige forhold.Til nr. 12
Side 12 af 14
I § 11 anvendes de tidligere betegnelser for årsrapport, som var gældende på tidspunktet forikrafttrædelsen af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S. I2001 kom der en ny årsregnskabslov hvorefter ”årsregnskab” blev til ”årsrapport”.Endvidere fremgår det af bemærkningerne til § 7 i lov om den selvstændige offentlige virksomhedDSB og DSB S-tog A/S, at i lighed med det for DSB gældende skal selskabets revisor foranledige,at der i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab udarbejdes en erklæring om, hvorvidt selskabetsregnskabsføring og forretningsvirksomhed er udøvet i overensstemmelse med det aftransportministeren i medfør af lov om jernbane virksomhed m.v. § 7, stk.1, fastsatteregnskabsreglement.Det foreslås, at § 11, stk. 1 videreføres, men med en ændring af henvisningen til lov om jernbane §7. Det præciseres samtidig, at det af ministeren fastsatte regnskabsreglement for virksomheden efterlov om jernbane § 7 også gælder for DSB S-tog A/S. DSB’s forpligtelse til at overholderegnskabsreglementet gælder uanset, hvordan virksomheden internt organiserer sig.I § 11, stk. 2 foreslås en ændring således, at DSB’s ”årsregnskaber” ændres til entalsformen, dvs.”årsregnskab”.I § 11, stk. 4, foreslås ”årsregnskab” ændret til ”årsrapport”, og i § 11, stk. 5, foreslås”årsregnskabet” ændret til ”årsrapporten” – begge disse ændringer foreslås som konsekvens afårsregnskabsloven.Den i § 11, stk. 5, nævnte erklæring skal også omfatte DSB S-tog A/S.Til nr. 13De vilkår, som der tænkes på istk. 3,vedr. også vilkår for tjenestemænd, som måtte overgå tilansættelse på særlige vilkår.Adgangen til at fremsætte sådanne tilbud gælder også i forhold til datterselskaber i DSB-koncernenhvori tjenestemænd gør tjeneste. I sådanne situationer vil det typisk være datterselskabets ledelse,som fremsætter tilbud om ansættelse på særlige vilkår.Eventuelle tilbud skal i begge situationer godkendes af Finansministeren.Med bestemmelserne istk. 4-7fastsættes bestemmelser om, hvordan pensionsforpligtelser vedr.tjenestemænd løftes af virksomheden i forhold til medarbejderne og i forhold til staten.Bestemmelserne svarer til bestemmelserne, som er fastlagt i § 11 i lov nr. 529 af 26 maj 2010, lovom Naviair
Side 13 af 14
Til nr. 14 og 15Det foreslås, at stk. 2, 5 og 6 ophæves. Endvidere foreslås, at stk. 3-4 bliver til stk. 2-3. Detnuværende stk. 3, som fremover bliver til stk. 2, ændres som konsekvens af, at nuværende stk. 2 og5 ophæves.Disse ændringer samt ændringerne, som er foreslået i §14 indebærer, at fremtidige tilbud tiltjenestemænd om overgang til ansættelse på særlige vilkår vil skulle følge bestemmelserne i § 14.Tjenestemændene er udlånt til DSB S-tog A/S jf. dog det i bemærkningerne til loven fra 1998anførte om eventuel tilbagegang til DSB.Til nr. 16Forslaget om at lade »og straf« udgå af overskriften er en konsekvens af den ophævelse afstraffebestemmelser, der foreslås i § 1, nr. 17. Der er herefter ingen af bestemmelserne underoverskriften, der omhandler straf.Til nr. 17Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.Det foreslås, at de særlige straffebestemmelser i §§ 21 og 22 ophæves. Fremover finder dealmindelige straffebestemmelser anvendelse jf. f.eks. selskabsloven, årsregnskabsloven ogstraffeloven.Til nr. 18Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.5.Det foreslås, at bestemmelsen i § 25 om valg af medarbejderrepræsentanter inden den 1. april 1999,ophæves. Ophævelsen foreslås, da valgene har fundet sted for længst. Bestemmelsen er således ikkelængere er aktuel.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Side 14 af 14