Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
1043441_0001.png
.
.
.........
.
.
.
.
.
.
21. november 2011
.
Vi hører alt for tit, at farten dræber.Dette mener jeg er en forkert opfattelse, da farten som sådan ofte først spiller ind nårtrafikanten har været uopmærksom eller begået en fejl.Nu, er det jo ikke nemt at vide hvor meget af Jeres kampagner der er skrivebordsarbejdeog hvor meget I er ude i trafikken.For mig at se kunne rigtigt mange ulykker undgås, hvis trafikanternes opførsel ændredes.Som det er i dag vil jeg være så fræk at sige, at danskerne er de værste billister i Europa.De mest rethaveriske og egoistiske, der er ikke mange som er hjælpsomme i trafikken ogmange mener at deres medtrafikanter kan tænke sig til hvad de skal.F.eks. så bruger de fleste danske deres blinklys, når der er midt i at dreje og ikke som enoplysning til medtrafikanterne. Hvad hjælper det at blinke af, når man er kørt ind i en i enhøjre- eller venstresvingsbane, eller begynder at blinke når der bliver grønt vedlyskrydset?Cyklisterne og fodgængere overholder i mange tilfælde ikke nogen som helst regler, for alansvar er pålagt bilerne!Alt for mange kører stadig med positionslys, hvis ikke helt uden lys. Positionslys har intetmed nedblændet lys at gøre (det som svenskerne kalder halvljus).Alt for mange kører rundt med manglende pærer i forlygter, baglygter og bremselys. Iøvrigt synes jeg at det er en dårlig idé, at man ikke skal have baglygterne tændt, påmange nye biler med kørelys. Der er jo ikke altid at man husker at tænde hovedlyset,således at baglygterne også tændes.Rigtigt mange bilister har det med at skære svingene på en måde, hvor der kommer over imodsatte vejbane, hvilket kan ses mange steder med dobbelt optrukne linjer. Det sker oftei uoverskuelige sving. Der køres meget med hovedet under armen.Med hensyn til håndholdt mobiltelefonsnak medens der køres, kunne det sikkert have enmeget bedre virkning at konfiskere telefonen end at sætte bøden op til det dobbelte. Mankan undre sig over dette, da et bluethooth sæt kan købes for en brøkdel af enmobiltelefon.Problemet med for høj hastighed i vejarbejdsområder, her kunne man som amerikanernestarte med at fordoble bøden i de timer der arbejdes i vejarbejdsområdet og i den øvrigetid lade hastigheden stige til noget nærmere den normale.Med venlig hilsenErik Buus
. . . . . Erik Buus, Havagervej 19 c, 8420 Knebel
40 11 85 10 . . . e--mail: [email protected] . . . . .