Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1042361_0001.png
1042361_0002.png

Udtalelse om behovet for en snarlig elektrificering af Roskilde – Kalundborg banen

(Nordvestbanen),

fra Det Radikale Venstre, Lejre Kommune

For ikke så længe siden gik udbygningen af strækningen Lejre – Vipperød til dobbeltspor igang. I den forbindelse vil Det Radikale Venstre i Lejre Kommune opfordre regering ogfolketing til, at man tager det store spring og sætter gang i elektrificeringen af hele linjenRoskilde – Kalundborg, nu da en del af strækningen gennemgår en større udbygningsproces,der bl. a. kræver ombygning af broer m. m..Banelinjen Kalundborg – København (Nordvestbanen) er en meget vigtig jernbanestrækningfor områdets pendlere, især strækningen Holbæk – København er meget belastet imorgentimerne og aftentimerne. For tiden betjenes strækningen især af togsæt trukket afdiesellokomotiver, der udgør en større miljøbelastning for nærmiljøet – der er tale om bådestøj – og luftforurening. (Det skal endvidere bemærkes, at togene fra Kalundborg/Holbæknæsten alle har endestation på Østerport Station, og derfor leverer et stort bidrag tilmiljøbelastningen af den i forvejen stærkt miljøbelastede Nørreport Station !)

Hvorfor så lige vælge at elektrificere en sidebane som Nordvestbanen ?

1. Som tidligere nævnt er man i gang med en større udbygning af en del af linjen tildobbeltspor; hvorfor der kan være økonomiske og praktiske fordele ved at hægteelektrificeringen på projektet.2. Nordvestbanen er en udpræget pendlerbane, der som sagt allerede nu er temmeligbelastet. De eksisterende togsæt kan ikke rumme flere rejsende i myldretidsperioden.Elektrisk drevne tog vil kunne forlænges uden problemer i myldretiden, så kunperronernes længde afgør hvor mange vogne, der kan hægtes på toget. Det kan ikkelade sig gøre i samme udstrækning for de tog, der er trukket af et diesellokomotiv.
3. Den nu anvendte trækkraft for de fleste togsæt - ældre diesellokomotiver - bådeforurener og har til tider vanskeligt ved at klare belastningen med aflysninger ogforsinkelser til følge. Elektriske tog forurener ikke lokalmiljøet og er meget mindrestøjende og mere pålidelige.
4. Det har været på tale i DSBs planlægning vedr. driften af Nordvestbanen, at IC – 3togsættene i den nærmeste fremtid skal træde i stedet for de nuværende togsæt, hvortrækkraften udføres af diesellokomotiver. Det forlyder nu, at de eksisterende IC – 3 toger ved at være så gamle, at de bør udfases, og erstattes af anden form for trækkraft. Iden forbindelse vil det være oplagt at anvende elektrisk drevne tog i stedet for – isærfor en strækning som Nordvestbanen med dens store rolle i pendlertrafikken til og fraKøbenhavn.
5. På nationalt plan er det vigtigt at få nedbragt landets afhængighed af bl. a. olie. Daelektricitet som bekendt kan produceres på mange forskellige måder uden anvendelseaf råstoffer, der ikke kan fornys, må ethvert skridt i retning af at mindskeafhængigheden af olie være gavnligt.6. På det lokale plan er en kommune som Lejre en udpræget pendlerkommune, hvisfremtid bl. a. er baseret på dens evne til at tiltrække nye familier, der har arbejdeandetsteds. For Lejre Kommune vil enhver udbygning af en hurtig og effektiv kollektivtrafik med direkte forbindelse til Roskilde/København være af meget stor betydning. Idet lys vil en elektrificering af Nordvestbanen være af afgørende betydning forkommunens fremtid, da den vil kunne være en garanti for en pålidelig, effektiv,bekvem og hurtig forbindelse til de arbejdspladser, som en stor del af kommunensarbejdssøgende borgere er ansatte ved.
Lejre d. 10. 11. 2011BestyrelsenDet Radikale Venstre i Lejre Kommune