Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1042222_0001.png
1042222_0002.png
1042222_0003.png
1042222_0004.png
1042222_0005.png
SICSkagen Innovations CenterDr. Alexandrinesvej 75 - DK- 9990 Skagen - Phone 45 98445713 Mail:[email protected].www.shore.dkHr. TransportministerHenrik dam ChristensenHolmens Kanal 27 F1220 København KPanama d. 5 november 2011.Our ref.pj/cp

Vedr. Kystbeskyttelse i Danmark

Kære Henrik Dam Christensen.Tillykke med udnævnelsen til Transportminister. Det er et meget spændende ministerium du er blevetminister for, idet KDI også sorterer under Transportministeriet.Danmark er et af de lande i verden hvor der investeres flest penge i kystbeskyttelse på en enkeltstrækning (Vestkysten) og overgås kun af Holland, som vi også har meget stort kendskab til.Kystbeskyttelsen på vestkysten er for øjeblikket baseret på sandfodring, som har en meget ringe effektpå kysten, idet effektiviteten er minus 170 % efter en investering på 2 milliarder over de sidste 25 år.Kystdirektoratet vil fortælle dig, at sandfodringen på den jyske vestkyst er en meget stor succes og atde vestjyske kommuner er særdeles tilfredse med kystbeskyttelsen på den jyske vestkyst.Det er Kystdirektoratet som administrerer statens midler til kystbeskyttelse og som samtidig selvevaluerer resultatet af de investerede midler.Kystbeskyttelse i Danmark er en privat opgave i henhold til loven og der er derfor ingen af de vestjyskekommuner som tør sige noget om KDI, for så får de jo ikke noget statstilskud, som vi har set vedLønstrup, hvor de var ved at skifte til miljøvenlig kystbeskyttelse.Det kan læses på forsiden af Nordjyske Stiftstidende for nogle år tilbage.SIC systemet er verdens mest effektive kystbeskyttelsessystemer, hvor resultaterne kan ses ved Gl.Skagen, Nørlev strand samt skodbjerge i stor målestok på den jyske vestkyst.Ved Gl. Skagen har man således sparret ca. 30 mill. kr og ved Skodbjerge sparede man 40 mill ifinansårene 2008 og 2009 indtil KDI igen begyndte at begå hærværk med sandfodring.
Her ser vi resultatet ved Krylen 5 km nord for Sødervig efter en investering på 70,0 mill kr i sidsteaftaleperiode på vestkysten
Her ser vi skråningsbeskyttelse med norske granitblokke ved høfde Q
Man er nu også begyndt at lægge granitblokke på stranden, idet KDI udmærket ved at sandfodringen påden jyske vestkyst har en effektivitet på minus 170 %.
Her ser vi hvordan klitterne er rykket mere end 20 meter frem nord for Gl. Skagen, hvor vi begyndte i1999, hvor vi fik patent på SIC systemet
Kystdirektoratet i Danmark er desværre en stor skandale, som reelt ikke ved hvad de skal gøre på denjyske vestkyst.De har forsøgt at kopiere den hollandske model med sandfodring, som kan bruges med større succes iHolland hvor havbunden er fladere ude i havet.I Holland har en sandfodring en levetid på ca. 6 år inden sandet er borteroderet.I Danmark har en sandfodring en levetid på nogle få måneder, da kystprofilet er stejlere på den jyskevestkyst end i Holland.SIC systemet har stoppet erosionen på den jyske vestkyst og det kan enhver se ved at køre ud til Gl.Skagen, Nørlevstrand og Skodbjerge nede syd for hvide Sande.
SIC systemet har stor succes i hele verden og jeg står her med et universitet, havnemyndighederne og Navypå en lokalitet i udlandet.Vi kan derfor ikke leve med at Kystdirektoratet igennem deres nære ven Jørgen Fredsøe bagtaler os så grofti danske medier.Jeg vil nu afholde et møde med Rektor på DTU om Jørgen Fredsøes adfærd,.
Vi fremlægger mange gange årligt vore resultater på universiteter i hele verden, men kan ikke få lov til atfremlægge vore resultater på AAU og DTU, så alle kan se hvordan Kystdirektoratet manipulerede med defaktuelle data på vestkysten i tæt samarbejde med 2 professorer.Jeg vil derfor gerne have et møde med Transportministeren og Transportudvalget inden der træffes afgørelse isagen på Skallingen.Fakta er at SIC systemet har stoppet kysterosionen 3gange på den jyske vestkyst, Gl. Skagen, Nørlev strand,Skodbjerge .Vi viser det også meget gerne 4 gang på Skallingen.Samfundet har indtil nu sparret 70 mill. med SIC systemet på den jyske vestkyst, .men det ser ud til at KDIfortsætter deres kamp imod et mere effektivt og miljøvenligt og som samtidig er langt billigere end sandfodring.Jeg er meget sikker på at jeg også kan blive profet i mit eget hjemland, så munden bliver lukket på professorJørgen Fredsøe på DTU.Med venlig hilsenPoul JakobsenKopi Transportudvalget.