Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1041989_0001.png
1041989_0002.png
1041989_0003.png
1041989_0004.png
1041989_0005.png
1041989_0006.png
1041989_0007.png
Dansk Luftfart•LarsWigelstorp Andersen, Direktør, Public Affairs &Infrastructure, SAS•Formandfor Brancheforeningen Dansk Luftfart•BDLblev formelt stiftet den 25. maj 2010 - bogstavelig talt iskyggen af den islandske askesky•Varetagererhvervs- og luftfartspolitiske interesser for dendanskbaserede luftfartsindustri•Medlemmerer:−Københavns,Billund, Aarhus, Aalborg og Sønderborg Lufthavne−StarAir, Danish Air Transport, Primera Air, Sun-Air, Cimber Sterling; North Flying og SAS−CopenhagenAirtaxi, Dancopter, Belair og Oxford Aviation Academy−Noviaog Naviair15-11-2011BDL / TRU - Lars Andersen, SAS1
Luftfartens rolle i samfundsøkonomien•Luftfarteni Danmark understøtter50.000 jobs og 22 mia. kr. i BNP•Danmarksinternationaletilgængelighed er (endnu) itopklasse - men under pres
Kilde: Oxford Economics (2011): Economic Benefits of Aviation in Denmark
15-11-2011
BDL / TRU - Lars Andersen, SAS
2
International tilgængelighed øges med netværkFordeling af trafik på SAS interkont.
København - Peking

Totalt er der 89

destinationer,

som føder til

CPH-PEK

Danmark
26 %
ØvrigeEuropa• En daglig interkont.frekvens = ca.200.000 udbudte sæder på årsbasis(A330).• Top-5 nye ruter til CPH har fra ca. 35.000til 70.000 potentielle passagerer ioptageområderne.*• Behov for stor andel transferpassagerer.• Løses bedst af et netværksselskab iglobal alliance* CopenhagenEconomics
36 %
TysklandNorgeSverige
17 %10 %11 %
Branchens udfordringer er også samfundetsudfordringerDen høje internationale tilgængelighed er under pres---Høj tilgængelighed er en forudsætning for at understøtte danskvækst og konkurrenceevneDK er afhængig af kontakten med de fjernere og fjerneremarkederInbound glemmes ofte - samlet turistrelateret omsætning = 75mia. kr. per år
Konkurrencedygtige rammevilkår er nødvendigeIgen tanker om en passagerafgift……
15-11-2011
BDL / TRU - Lars Andersen, SAS
4
Mange myter om luftfartens klimaeffekt1. Men faktisk kan luftfart sagtens måle sig med bilen - og slår deni mange situationer2. Single European Sky: Sammenlægning af luftrum. Dansk/svenskNUAC.3. Høje brændstofpriser; kontinuerlig teknologiudvikling. Biofuel4. Og så omfattes luftfarten jo af EU's kvotehandelssystem fra2012
Se f.eks." 5 myter om luftfartensKlimapåvirkning" på www.dansk-luftfart.dk
15-11-2011
BDL / TRU - Lars Andersen, SAS
5
15-11-2011
BDL / TRU - Lars Andersen, SAS
6
Dansk LuftfartHannemanns Alle 25, 2300 København S.Kontakt: [email protected]Hjemmeside: www.dansk-luftfart.dk
15-11-2011
BDL / TRU - Lars Andersen, SAS
7