Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1041985_0001.png
1041985_0002.png
1041985_0003.png
1041985_0004.png
1041985_0005.png
1041985_0006.png
1041985_0007.png
1041985_0008.png
1041985_0009.png
1041985_0010.png
1041985_0011.png
1041985_0012.png
International vejgodstransportv/Underdirektør Poul Bruun, ITD
FDE Center Padborg55 medarbejdere i ITD servicerer 445 medlemsvirksomhederog 2.500 danske vognmandskunder75 medarbejdere i FDE servicerer 13.000 udenlandske kunder
International vejgodstransportv/Underdirektør Poul Bruun, ITD
445 medlemsvirksomhederbåde nationale og internationale7.500 egne køretøjer - heraf 3.200 i udlandet2.500 undervognmænd
Lastbiler flytter 31% af dansk udenrigshandel
…og danske biler indsættes i 3.-lande
”EU-vogntog”max 40 (44 kombi) tons - 4 x 2,6 x 16,5 (18,75) meterobligatorisk hastighedsbegrænser - max 90 km/tsikkerhedudstyr (bremser, spejle, cyklistværn, mv.)
10090801990 - EURO 01993 - EURO 11996 - EURO 22001 - EURO 32006 - EURO 42009 - EURO 52014 - EURO 6
Indeks 1990 = 100
706050403020100COHCNOxPartikler
EU’s Transportforordninger harmoniserer…erhvervsadgang – kvalifikationer, økonomi og vandelmarkedsadgang – frit indre marked (undtagen cabotage)danske særregler (Godskørselsloven)
EU’s Sociale regler for chaufførerKøre- og Hviletid + Arbejdstidchaufførefteruddannelse hvert 5. år
Padborg-eksemplet…
…understøttet af den avanceredetransportvirksomhed
…der tager del i internationaliseringenAntalDK-vognmændAntalAntal lastbilerdatterselskaber indregistrereti udlandeti udlandetAntal lande
201120102009200820072006
716573746346
11297971029065
3.2562.9393.0263.6002.9001.800
18181617

2011:

55 datterselskaber i Tyskland med 1.647 lastbiler

31 datterselskaber i Østeuropa med 900 lastbiler (15 i Polen med 565 biler)

9 datterselskaber i Skandinavien med 216 lastbiler

6 datterselskaber i Luxemburg med 173 lastbiler

Kilde: ITD-Særtælling, juni 2011
Internationalisering3.256 danske lastbiler i udenlandske datterselskaber…på grund af:
Positiv udflagningfølger kunder, opdyrker nye markeder og optimerer produktionen
Negativ udflagningnational protektionisme (kørselsforbud og cabotagebegrænsninger)
rigide regler K/H (weekend-hvil afholdes i social isolation)urimelige danske automatikbøder K/H (virksomhedskontrol)mangel på kvalificerede chauffører (2006-08 + 2012?)høje danske lønomkostninger (+25% i forhold til tyske)dårlig infrastruktur / trængselsproblemertyske tilskud (op til 240.000 kr./virksomhed - ”Maut-kompensation”)