Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1041979_0001.png
1041979_0002.png
1041979_0003.png
1041979_0004.png
1041979_0005.png
1041979_0006.png
1041979_0007.png
Kollektiv transportClaus KlitholmUnderdirektør, DSB
Hvordan ser det ud med kunder idag ?
Den kollektive trafik i H-område harindtil nu i årca. 3 % flere kunderend sidste årS-tog har ca.16% flere end budgetog Metroca. 10% flere end budgetKystbanen og DSB’s regionaltog har endel færre end budgetDe regionale trafikselskaber budgetterersamlet med ca. 2 % færre kunder i årend i 2010
Pilen peger en lille smule opad – meget for nogen og mindre for andre
Fælles vision – en grøn transportpolitikBredt
forlig bag massive investeringer i denkollektive trafik, knyttet til transportforlig fra januar2009er, at den kollektive trafik skal løfte det mesteaf den trafikale vækst = øget markedsandelaf person-kilometer på jernbanen skalfordobles frem til 2030
Målet
Antallet
Indsatsen
skal fokuseres på København/Sjællandog Østjyllandpå over 100 mia. kr. (placeret iInfrastrukturfond) og adskillige puljer til udvikling oginnovation
Investeringsprogram
Fælles vision – fordobling af togtrafikken i 2030
Togtrafikken
skal bidrage med en betydelig
del gennem:
Massiv fokus på rettidighed – flerekunder til tidenRobust drift – og kapacitet til demange kunderBæredygtig vækst – fokus påindtjeningTilfredse kunder -> flere kunderVækst gennem attraktivitet
(kilde: En Jernbane i vækst, sept 2009)
Infrastruktur
Jernbanen som byggeplads:
Udfordringer:
Jernbanen står overfor store projekter i dekommende år:
De mange nye banestrækninger og passagervækstkalder på mere materielDen store investering i signalerne vil først have effektfra 2020. Indtil da kræves ekstra ressourcer til atvedligeholde de gamle signaler .Større robusthed for at overholde køreplanerne,bedre vedligeholdelse af togene og 24/7 udbedringeraf signalfejl / sporskiftefejl / skinnenedbrud.Overgang fra diesel & el til primært el kræver storeinvesteringer og nøje aftalte planer om:
Udskiftning af signalerBeslutning om at fortsætteelektrificeringenAnlæg af ny banestrækning tilRingstedAnlæg af Metro CityringDobbeltspor til HolbækOmbygning af NørreportDobbeltspor og elektrificering tilFemernOpgradering af infrastrukturen
Færdiggørelse af elektrificeringFærdiggørelse af de nye signalerIndkøb af standardiserede og velafprøvedeel-tog
Kompleksiteten kræver samarbejde og robusthedunder implementeringen af ny infrastruktur ogsignaler
Rejsekortet – sektorens fælles projekt
Rejsekort har på Vestsjælland erstattet eksisterendeklippekort, både bus og togNordjylland er i fuld gang med pilot på lokalbanenSkørping – Lindholm, samt to lokale busser. Næste faseer tognet Hobro – Skagen 10. oktober. Hermed er heleNordjylland dækket ind for DSB.I august åbnede man for pilot på rejsekort på 4 DSB-stationer i Hovedstaden,I Sydsjælland er rejsekort åbent på alle DSB-stationerog Movias lokalbaner. 24. oktober åbner rejsekort i allebusser28. november tændes rejsekortlyset på alle skinner iHovedstaden, inkl. Metro, S-tog og Kystbanen i pilotUltimo februar 2012. Rejsekort tages i brug for enbegrænset gruppe af kunder på alle DSB´s strækninger ihele DanmarkKnap 70.000 aktive Rejsekort med ca 40 mio kromsætning indtil nu i 2011.
TØF’s rolle – et fagligt debatforum
Mobilitet/kapacitet/sammenhæng:(Kattegat – Øresund - Femern,metro/busser/letbaner etc)Jernbanen som byggeplads(projektstyring, OPP/PFI)Roller & ansvar i sektorenTrafikkøber vs operatører /udbuds- og aftaleinstrumentetDen kundevendte dialog(den kollektive trafik i konkurrencemed andre end sig selv