Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1041673_0001.png
1041673_0002.png
1041673_0003.png
1041673_0004.png
1041673_0005.png
1041673_0006.png
1041673_0007.png
1041673_0008.png
1041673_0009.png
1041673_0010.png
1041673_0011.png
1041673_0012.png
1041673_0013.png
1041673_0014.png
1041673_0015.png
1041673_0016.png
1041673_0017.png
1041673_0018.png
1041673_0019.png
1041673_0020.png
1041673_0021.png
1041673_0022.png
1041673_0023.png
1041673_0024.png
1041673_0025.png
1041673_0026.png
1041673_0027.png
1041673_0028.png
1041673_0029.png
1041673_0030.png
1041673_0031.png
1041673_0032.png
Strategisk analyse af elektrificering- Opgave B, begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
UdførtKontrolGodkendt
HHE/SGGKLBCNi
Udarbejdet af:
NIRAS A/SSortemosevej 23450 Allerødwww.niras.dk
Udarbejdet for:
BanedanmarkAnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Øwww.banedanmark.dk
Side 2 af 32
Indhold
Side
122.12.22.32.4344.14.24.34.44.54.64.74.84.9
Indledning ................................................................... 6Baggrund .................................................................... 7Generelt ..................................................................... 7Opgaver ..................................................................... 8Resultater ................................................................... 9Grundlag ...................................................................10Sammenfatning ......................................................... 11Metodik ..................................................................... 12Generelt ....................................................................12Metodebeskrivelse til anlægsoverslag ............................12Den nuværende strækning ...........................................12Ekspropriationer og servitutter .....................................15Broer og konstruktioner ...............................................15Energiforsyning ..........................................................16Køreledningsanlæg .....................................................18Underføringer .............................................................18Overkørsler ................................................................18Anlægsoverslaget .....................................................18
4.10566.16.26.3
Poststruktur .............................................................. 20Priskatalog ................................................................ 21Generelt ....................................................................21Post nr. .....................................................................21Betegnelse .................................................................21Side 3 af 32
6.46.56.66.76.86.96.1077.17.27.37.47.57.67.77.87.97.107.1188.18.28.38.48.59
Enhed .......................................................................21Enhedspris DKK ..........................................................22Projekt indeks 2011 ....................................................22Indeks basis ...............................................................22Enhedspris basis DKK ..................................................22Kildehenvisning ..........................................................22Mængdedefinition .....................................................23
Anlægsoverslag ......................................................... 24Generelt ....................................................................24Pos. Nr. .....................................................................24Betegnelse .................................................................24Enhed .......................................................................24Enhedspris DKK ..........................................................24Delstrækninger ...........................................................25Mængde ....................................................................25DKK ..........................................................................25Tillæg for arbejder ved spor i drift .................................25Arbejdsplads............................................................26Resultat for overslag.................................................26
Risikovurdering ......................................................... 27Generelt ....................................................................27Hændelser .................................................................27Risikogrupper .............................................................27Konsekvens-, frekvens- og risikoklasse .........................28Nuværende risikoniveau ..............................................29Det videre arbejde ..................................................... 30
Side 4 af 32
9.19.29.31011
Projektering ...............................................................30Anlægsoverslag ..........................................................30Risikovurdering ..........................................................30Referencer .............................................................. 31Bilag ....................................................................... 32
Side 5 af 32
1
IndledningNærværende rapport angiver et begrundet anlægsoverslag for elektrificeringaf strækningen Lunderskov - Esbjerg (i det følgende betegnet somstræknin-gen).Begrebet ’begrundet’ skal her forstås som ’uddybet’ eller ’yderligere bearbej-det’, således at anlægsoverslaget kan opfattes som værende af en kvalitet,som i så høj grad som muligt er tilnærmet et anlægsoverslag udarbejdet pågrundlag af et projektforslag, men uden at et sådant projektforslag er udar-bejdet.Rapporten skal tilvejebringe grundlaget for endelig stillingtagen til gennemfø-relse af elektrificering af strækningen Lunderskov-EsbjergDet begrundede anlægsoverslag er i det følgende betegnet somanlægsover-slaget,og er angivet i to scenarier jf. opgave A, analysen, som følger:1A-1, elektrificering til ibrugtagning før udrulningen af Signalpro-grammet.1A-2, elektrificering til ibrugtagning efter udrulning af Signalpro-grammet.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 6 af 32
22.1
BaggrundGenereltI forbindelse med udarbejdelsen af anlægsoverslaget er der ikke udført egent-lig projektering. Udgangspunktet for anlægsoverslaget har derfor været an-læggets nuværende infrastruktur, men i relevant omfang er der taget hensyntil infrastrukturens tilstand samt til de tilpasninger, som elektrificeringen nød-vendiggør. Disse tilpasninger eller følgeinvesteringer er i så tilfælde prissatsærskilt.Der påregnes således ingen ændringer af f.eks. følgende forhold:SporlayoutStrækningshastighedFaste hastighedsnedsættelserOverkørsler
Udarbejdelsen af anlægsoverslaget er foretaget med udgangspunkt i følgendemateriale:1. Notatet af 24. august 2009 ’Ny anlægsbudgettering på Transport-ministeriets område’, herunder ‘Banenotat af 7. april 2010’ inkl.tilhørende bilag.2. Banenormen BN1-6 ’Tværprofiler for ballasteret spor.3. Priskataloget fra Femern Bælt danske jernbanelandanlæg4. Elektrificeringsscenarier, NIRAS marts 2011.Det har ikke været muligt at benytte resultatet fra det igangværende bench-markingstudium af priser på kørestrømsanlæg, som er udført af Rambøll iprojektet Femern Bælt danske jernbanelandanlæg, som det oprindeligt varhensigten.Ad 4) ElektrificeringsscenarierDet er her angivet, at der opstilles to scenarier, nemlig 1A-1 og 1A-2, somangiver elektrificering før henholdsvis efter udrulningen af Signalprogrammet.Scenariet 1A-1 skal i nærværende forbindelse betragtes som hovedscenariet.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 7 af 32
2.2
OpgaverDer er i arbejdet varetaget følgende grundlæggende opgaver:Omfanget af den infrastruktur, som påregnes elektrificeret, erfastslået.De tekniske kravspecifikationer er opstillet.Datagrundlag og nøgletal er opstillet.Grænsefladerne til det eksisterende anlæg i Lunderskov er afklaretog beskrevet.Omfanget af den allerede udførte immunisering, herunder hvilkearbejder der resterer, er afklaret og fastslået.Grundlaget for ekspropriationer og servitutter samt omfang og deøkonomiske konsekvenser af samme for strækningen er angivet.Omfanget og de økonomiske konsekvenser af de bro- og konstruk-tionsarbejder, som skal udføres forinden strækningen kan elektrifi-ceres er afklaret og beskrevet.Energiforsyningsbehovet ved elektrificering af strækningen er af-klaret og beskrevet.
Med hensyn til erfaringsdata og nøgletal er der udarbejdet en oversigt over despecifikke data og nøgletal for kørestrømsanlæg, som anlægsoverslaget erbaseret på med hensyn til følgende områder:1.2.3.4.5.Immunisering.Ekspropriationer og servitutter.Broer og konstruktioner.Energiforsyning.Køreledningsanlæg.
For det udarbejdede anlægsoverslag gælder i øvrigt:At den i overslaget anvendte udgiftspoststruktur følger de ret-ningslinjer, som er angivet i Ny anlægsbudgettering.At det i overslaget anvendte detaljeringsniveau i store træk svarertil fase 2 niveau jf. Ny Anlægsbudgettering.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 8 af 32
2.3
ResultaterResultatet af det udarbejdede projekt er koncentreret i afsnittene 4 og 7 medfølgende hovedtræk:1. I afsnit 4.3 er udarbejdet en oversigt over strækningens anlægs-elementer med angivelse af deres immuniseringsstatus samt enoversigt over nødvendige immuniseringsarbejder til udførelse vedelektrificering før hhv. efter Signalprogrammet.2. I afsnit 4.4 er udarbejdet en oversigt over ekspropriationer og ser-vitutter med angivelse af følgende:a. Grundlag, som ekspropriationer og servitutter skal baserespå.b. Omfanget af ekspropriationer og servitutter.c. De økonomiske konsekvenser af ekspropriationer og servitut-ter.3. I afsnit 4.5 er udarbejdet en oversigt over broer og konstruktioner,som fastlægger følgende:a. De nødvendige forberedende broarbejder (broer over banen).b. De nødvendige forberedende konstruktionsarbejder.c. De økonomiske konsekvenser.4. I afsnit 4.6 er udarbejdet en oversigt over energiforsyning inde-holdende bl.a.:a. Tekniske kravspecifikationer.b. Grænsefladen i Lunderskov.c. Det trafikale grundlag, herunder køreplan, togbelastning, ha-stighed m.m.d. Elektrificeringsprincip.e. Effektbehov samt transformerstørrelse og -type.f. Forslag til placering af banetransformer, fordelingsstation ogneutralsektioner.g. De økonomiske konsekvenser.5. I afsnit 4.7 er udarbejdet en oversigt over køreledningsanlæg bi-lagt et regneark indeholdende strækningens data med hensyn til:a. Tekniske kravspecifikationer.b. Elektrificeringsomfang.c. Koblere og neutralsektioner.d. Forholdet til over- og underføringer.e. Overkørsler.f. Kørestrømsanlæg på strækning.g. Kørestrømsanlæg på stationer.6. I kapitel 7 er udarbejdet en oversigt over anlægsoverslagets op-bygning i poster m.m.7. I afsnit 7.11 er resultatet af anlægsoverslaget angivet, ligesom an-lægsoverslaget angives i detaljer i bilag 6.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 9 af 32
2.4
GrundlagProjektgrundlaget omfatter tilbuddet fra NIRAS af 26. januar 2011, detailvej-ledning fra bygherren fra formødet til opstartmødet d. 9. februar 2011 og op-startsmødet d. 24. februar samt projektgrundlaget SAE_P005 og udgiftspost-strukturen udarbejdet af NIRAS beskrevet i metodenotatet SAE_A003, Bilag7.Projektgrundlaget omfatter endvidere følgende grundlag fra Banedanmark:Valgt køreledningssystem, herunder systemhøjdeStrækningsplanerBrodataStrækningsvideoer
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 10 af 32
3
SammenfatningPå baggrund af ovennævnte grundlag, kravspecifikationer og metoder kananlægsoverslaget angives som følger:Anlægssum[mio. DKK]Ca. 1.184Ca. 1.064
Scenarium1A-11A-2
BeskrivelseElektrificering før udrulning af Signalpro-grammet.Elektrificering efter udrulning af Signalpro-grammet.
Tabel 1: Samlet overslag jf. Ny Anlægs Budgettering inkl. 50 % tillægog VVM-omkostninger.Som det angives i det følgende, vurderes et elektrificeringsprojekt som detforeliggende, som VVM-pligtigt, hvorfor omkostninger hertil er indarbejdet påbaggrund af skøn fra Banedanmark..
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 11 af 32
44.1
MetodikGenereltAnlægsoverslaget for strækningen er i princippet udarbejdet med udgangs-punkt i samme struktur og metodik som er benyttet i projektet Femern Bæltdanske jernbaneanlæg, ref. [1], men i forhold til dette projekt har det væretnødvendigt at foretage ændringer i vissemellemposterogposter,idet nogleaf disse ikke er aktuelle, mens andre poster manglede.Da der skal udarbejdes et ‘begrundet’ overslag er der valgt et detaljerings-niveau i de benyttede poster svarende til, at projektet er i Fase 2 - Program-fasen. I projekteringsmæssig henseende er projektet dog kun i Fase 1 - Defi-nitionsfasen, hvorfor det også er fastsat af Banedanmark, at der i den viderebehandling af anlægsoverslaget anvendes et korrektionstillæg på 50 %. Der-med imødekommes den usikkerhed, der ligger i at projekterings-niveauet erforskelligt fra overslagsniveauet, og at der således kan være udgiftsposter,der ikke er identificeret.Priskatalog og anlægsoverslaget er udarbejdet i Excel-regneark og kan ses afBilag 6.
4.2
Metodebeskrivelse til anlægsoverslagNærværende afsnit omfatter grundlag, forudsætninger og metoder til udar-bejdelse af anlægsoverslaget.Metodebeskrivelsen er udarbejdet i et særskilt notat, som er godkendt af Ba-nedanmark. Notatet fremgår af Bilag 7.
4.3
Den nuværende strækningDen eksisterende strækning skal elektrificeres og derfor skal fritrumsprofiletfor en elektrificeret strækning tilvejebringes. Der foretages ikke ændringer afsporet og dets opbygning i øvrigt, idet hastigheden forbliver uændret, somangivet i TIB’en. Der regnes med 200 km/h som dimensioneringshastighed forkørestrømsanlægget.Nærværende afsnit omfatter en beskrivelse af strækningens berørte anlægs-elementer med angivelse af strækningens immuniseringsstatus.Strækningen er inddelt i 11 delstrækninger, fordelt på 6 stationer og 5 friestrækninger.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 12 af 32
Delstrækning1234567891011
DelstrækningLunderskovLunderskov – VejenVejenVejen – HolstedHolstedHolsted – BrammingBrammingBramming – TjæreborgTjæreborgTjæreborg – EsbjergEsbjerg
Start km.000+000000+700010+700012+900024+700026+600038+200040+000046+700048+400054+800
Slut km.000+700010+700012+900024+700026+600038+200040+000046+700048+400054+800056+700
Tabel 2: Inddeling af strækningenI nedenstående tabel er endvidere vist på hvilke strækninger, der er betyden-de krydsende anlæg som broer og højspændingsledninger (60- og 150 kV),samt hvilke indgreb der forudsættes. De broer på strækningen der bevares ersåledes ikke vist. For et mere uddybende indblik se Bilag 1.
Delstræk-ningHæ-ves1234567891011Samlet
BroerUdskif-tes313
Højspændingslednin-gerHæves
Bemærknin-ger
Se afsnit 4.5
1
122(1)211311Se afsnit 4.5Frodesgade
Tabel 3: krydsende anlæg som broer og højspændingsledningerDele af strækningen er forberedt for elektrificering, idet visse immuniserings-arbejder er gennemført på et tidligere tidspunkt.I nedenstående oversigt er vist dels typen af sikringsanlæg på den enkeltedelstrækning og dels en skønnet immuniseringsgrad forstået som, hvor langtimmuniseringen er gennemført på elementniveau. I prisen for immuniseringaf den resterende del er indregnet de anslåede initialudgifter ved at fuldførede delvist immuniserede anlæg og strækninger, hvorfor immuniseringsgrad ogden resterende investering ikke er direkte proportional.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 13 af 32
StationssikringsanlægVejenHolstedBrammingTjæreborgEsbjergDiverse anlæg i Esbjerg (Havn,P-rist)LinieblokanlægLunderskov-EsbjergOverkørselsanlægOverkørsel 48Overkørsel 63FjernstyringsanlægFC EsbjergUnderstation,Understation,Understation,Understation,VejenHolstedBrammingTjæreborg
Type53/545353/5453/5451DiverseTypeFELBTypeHytte, sorte relæerHytte, sorte relæerTypeDCTC-SDCTC-SDCTC-SDCTC-SDCTC-S
Immuniseringsgrad90 %0%0%90 %0%0%Immuniseringsgrad90 %Immuniseringsgrad90 %0%Immuniseringsgrad00000%%%%%
Radio- og teleanlægSamlet sumPassagerinformationsanlægSamlet sumJording af anlægselementerSamlet sumTilstødende anlægLinieblokanlægget Bramming-GredstedbroNabostationen GredstedbroLinieblokken Esbjerg-GuldagerNabostationen GuldagerSidesporene Spangsbjerg ogGjesing-TypeManuel signalblok54-forenkletManuel signalblokType RySpeciel--
Immuniseringsgrad0%Immuniseringsgrad0%Immuniseringsgrad0%Immuniseringsgrad0%0%0%0%0%
Tabel 4: Typen af sikringsanlæg og skønnet immuniseringsgrad
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 14 af 32
4.4
Ekspropriationer og servitutterNærværende afsnit omfatter ekspropriationer og servitutter.Nedenstående tabel viser hvor stort et område der forventes eksproprieret, ogom ekspropriationen er permanent eller midlertidig. For en udspecificering afposterne, se Bilag 2.De tilhørende økonomioverslag fremgår af Bilag 3 og Bilag 6.FormålTil fordelingsstationer,banetransformere samtfjernstyringshytterKrydsende højspæn-dingsledningerTil hævning af broerArbejdsarealer til byg-ning af broerSikring af kørelednings-anlægget mod væltendetræer etc.ArealerhvervelseBeskrivelsePermanent arealerhver-velseMidlertidig arealerhver-velseMidlertidig arealerhver-velseMidlertidig arealerhver-velsePålæggelse af eldriftser-vitutTotalekspropriation af 18stk. beboelsesejendom-me og 3 stk. etageejen-dommeKontorbygning, produkti-onsbygning, 5 garager,14 skure og 1 egnsmu-seumFredskovAreal0,5 haVarighed
2,8 ha0,4 ha5,3 ha143 ha
1 år½ år1 år
-
Arealerhvervelser
Arealerhvervelse
0,9 ha
Tabel 5: Forventet eksproprieret areal
4.5
Broer og konstruktionerNærværende afsnit omfatter alene broer over banen (overføringer), idet derikke er konstruktioner i nærheden af banen af en karakter, som kræver aktio-ner i forbindelse med en elektrificering.Der er i alt 15 broer på strækningen, hvoraf det er vurderet at 2 kan bevares,2 skal hæves og 11 skal udskiftes. Efter aftale med Banedanmark er 3 af bro-erne ikke medtaget i anlægsoverslaget, da disse står til renovering eller ud-skiftning i hhv. 2011 og 2013 ifølge Banedanmarks ”Bropakke”.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 15 af 32
Udskiftningen af de 11 broer medfører et større arealbehov pga. terrænregu-lering og ny kørebane samt etablering af støttemure på bro nr. 7.Nedenstående tabel viser fordelingen. Højdereguleringen er det antal meter,der mangler for at kunne opfylde den påregnede frihøjde på 5.8501mm.Løbenummer Banedanmarks bro nr.12345678910112350823512235162353423536235382354023544236062362023636HøjdereguleringBemærkninger[m]0,17Udskiftes i Bro-pakken, 20130,10Udskiftes i Bro-pakken, 20130,450,850,170,750,450,450,300,43Udskiftes i Bro-pakken, 20110,40Broen ændresikke.
Tabel 6: Udskiftning af broerPrisen for mindre broer med en bredde på omkring 5 meter, er regnet som entrefagsbro og prissat til ca. 5 mio. DKK pr. stk.Derudover er hævning af broer prissat som nye broer, da der ikke er udarbej-det et detailprojekt på de enkelte broer.Det forudsættes, at Frodesgadebroen (broen med løbenummer 11) i Esbjerg ica. km 55,3 bevares uændret. Denne forudsætning begrundes med det for-hold, at indkørselshastigheden fra I-signalet i km 54,8 i alle spor er 40 km/h,hvorfor en særlig køreledningskonstruktion med lav systemhøjde kan tages ianvendelse under broen.Yderligere forklaring fremgår af det udarbejdede anlægsoverslag, Bilag 6
4.6
EnergiforsyningNærværende afsnit omfatter tekniske kravspecifikationer, grænsefladen iLunderskov, det trafikale grundlag, effektbehov samt forslag til placering afudstyr.
1
Svarende til frihøjden i projektet Femern Bælt danske jernbanelandanlæg.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 16 af 32
Tekniske kravspecifikationerEnergiforsyningsanlægget er specificeret jf. 200/250 km/h- anlægget fra pro-jektet Ny bane København – Ringsted.Grænsefladen i LunderskovDen eksisterende elektrificering afsluttes i km. 000+746. Det påregnes atetablere et vekselfelt og tilslutte dette i km. 000+598, da anlægget i Lunder-skov allerede er elektrificeret frem til denne stationering.Se den skematiske sporplan, 204412-1AA, Bilag 5.Det trafikale grundlagDet påregnes, at den elektrificerede strækning trafikeres med IC4-lignendeelmateriel.Angående køretider, se det trafikale grundlag i analysen, opgave A.Ifølge TIB’en tillades en maksimal hastighed på strækningen på op til 180km/h, dog med enkelte faste hastighedsnedsættelser i forbindelse med over-kørsler. Hverken maksimal hastighed eller faste hastighedsnedsættelser æn-dres.Det påregnes, at trafikken vokser jf. angivelserne i opgave A fra Kapacitet2020, og at der ikke er noget betydende godstrafik til Esbjerg. Selvom gods-togstrafikken skulle stige, påregnes ikke en så stor forøgelse, at der skullevære behov for yderligere udbygning af energiforsyningen.EffektbehovPå baggrund af det trafikale grundlag vurderes at et effektbehov på 18 MVApr. banetransformer er tilstrækkeligt. Der regnes med placering af fordelings-stationer i hhv. Holsted (2 banetransformere) og Esbjerg (1 banetransformer)med neutralsektioner i hhv. Lunderskov, Holsted (Fordelingsstation) ogBramming.Holsted Fordelingsstation forsynes fra en 150 kV forsyningsstation (betegnel-se ukendt) nord for Holsted, hvor fordelingsstationen i Esbjerg forsynes fraLykkegaard koblingsstation (150 kV) ved Esbjerg.Placering af udstyr:Banetransformerne placeres tæt på fordelingsstationerne, i modsætning tiltidligere hvor opstillingen af banetransformere skete på forsyningsselskaber-nes arealer.For en skematisk placering, se Bilag 4.Økonomien fremgår af Bilag 6.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 17 af 32
4.7
KøreledningsanlægNærværende afsnit omfatter en beskrivelse af det forudsatte køreledningsan-læg.Kravspecifikationerne er overensstemmende med kravspecifikationerne fraprojekterne Ny bane København – Ringsted og Femern Bælt danske jernbane-landanlæg, som specificerer et køreledningsanlæg til kørsel med 250 km/href. [1]. Samme anlæg forudsættes benyttet til baner med hastighedskravet200 km/h.Elektrificeringsomfanget fremgår af Bilag 5, tegning 204412-1AA- Elektrifice-ringsomfang. Omfanget er afhandlet med Banedanmark og omfatter allestrækningens togvejsspor, et nærmere specificeret antal side- og opstillings-spor samt tilstødende strækninger ud til U-signalet.Køreledningskonstruktionen påregnes udført som køreledningskonstruktionenprojekteret i projektet Ny bane København – Ringsted. Det påregnes her, atder på fri bane anvendes enkeltmaster og på stationer, som f.eks. Vejen, Hol-sted og Bramming anvendes rammer. På Esbjerg station påregnes anvendtrammer eller gitterrammer. Alle mastekonstruktioner påregnes udført jf. Ba-nedanmarks standard.
4.8
UnderføringerDer er ikke identificeret underføringer af en karakter, som kræver tiltag i for-bindelse med en elektrificering, og det forudsættes derfor, at eksisterendeunderføringer opretholdes uændrede.
4.9
OverkørslerStrækningen har 2 overkørsler, nemlig overkørsel 48 og overkørsel 63.Der er ikke identificeret særlige problemstillinger med disse overkørsler, ogdet forudsættes derfor, at de eksisterende overkørsler bevares og immunise-res. Beskiltning med maksimal højde for køretøjer, der benytter overkørslenmå dog påregnes.
4.10
Anlægsoverslaget
Der er udarbejdet et anlægsoverslag for elektrificering såvel før- som efterSignalprogrammet. I Kapitel 5, 6 og 7 beskrives overslaget mere udførligt.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 18 af 32
Anlægsoverslaget fremgår af Bilag 6 og metodebeskrivelse af Bilag 7.Det ses af meromkostningerne til elektrificering inden udrulningen af Signal-programmet hovedsageligt relaterer sig til omkostninger til færdiggørelsen afimmuniseringen.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 19 af 32
5
PoststrukturDen anvendte poststruktur er baseret på [4], hvor der anvendes 12 hovedpo-ster:010203040506070809101112SPORANLÆGANLÆGSARBEJDERBROER OG KONSTRUKTIONERKØRESTRØMSTÆRKSTRØMSIKRING OG FJERNSTYRINGTELEBYGNINGERAREALERFORSTANDETBYGHERREADMINISTRATION
Herunder defineres mellemposter, som uddybes yderligere i poster efter føl-gende struktur:AAAA.aaAA.aa.iiHOVEDPOSTMellempostPost
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 20 af 32
66.1
PriskatalogGenereltPriskataloget er i anlægsoverslaget lagt som en fane for sig med samtlige an-vendte enhedspriser, mængdedefinitioner m.m.Priserne er i overvejende grad baseret på de til Femern Bælt danske jernba-nelandanlæg udarbejdede priser, men også priser fra projekter i Vejdirektora-tet er anvendt.Prisen for kørestrømsanlægget har været vurderet nøjere, idet denne postudgør en væsentlig del af overslagene. Priser på kørestrømsanlæg har igen-nem mange år, også i overslagene fra 2009, været baseret på en fremskriv-ning af priser fra bl.a. udbygning til dobbeltspor i Sønderjylland og projekte-ringen af strækningen Fredericia-Århus i ´90-erne. I nærværende projekt erden anvendte kilometerpris i stedet baseret på et nærmere studie i forbindel-se med Ny Bane København-Ringsted projektet, hvor der blev inddraget erfa-ringer fra bl.a. England til prisestimeringen. I nærværende projekt er prisenderfra dog korrigeret, idet hastighedskravene er lavere og kompleksitetenmindre.En forklaring på de anvendte benævnelser i priskataloget gives i det følgende.
6.2
Post nr.Postnummeret er hovedpostens, mellempostens eller postens unikke num-mer, der kan genfindes i anlægsoverslaget.
6.3
BetegnelseBetegnelsen er en kort beskrivelse af posten. Der er i videst muligt omfangbenyttet benævnelser, som anvendes i Banedanmarks normer, herunder ref.[5]. En uddybende forklaring kan findes under Mængdedefinition.
6.4
EnhedEnheden er mængdebetegnelsen for posten. I enkelte tilfælde anvendes ensum, som er nærmere beskrevet i et til posten hørende bilag til anlægsover-slaget.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 21 af 32
6.5
Enhedspris DKKEnhedsprisen DKK er den faktiske pris efter indeksering. Denne pris anvendesi anlægsoverslaget pr. enhed.
6.6
Projekt indeks 2011Projektindekset er indhentet fra Danmarks Statistik for Anlægsarbejder, jordpr. 2011K1. Dette indeks er også anvendt i Femern-projektet og vurderes atvære anvendeligt også i nærværende projektsammenhæng. Indekset anven-des alene til opskrivning af de indhentede enhedspriser til 2011-niveau. Frem-skrivning af anlægsoverslaget efter en eventuel vedtagelse af anlægslovensker ud fra de af Finansministeriet fastsatte PL-opregninger, mens frem- ogtilbageskrivninger i de samfundsøkonomiske beregninger er beskrevet i rap-porten for opgave A.Der har i forbindelse med vurdering af indekseringen været en særskilt vurde-ring af, om udviklingen indenfor råvareprisen på kobber skulle nødvendiggøreen anden eller mere detaljeret indeksering. Men selvom prisen er steget med30 % indenfor en 2-årig periode, udgør mængden af kobber så lille en andelaf det samlede overslag, så det i sammenhæng med den generelle usikkerhedikke vurderes at påvirke indekseringen nævneværdigt.
6.7
Indeks basisBasisindekset refererer til det pågældende årstal, som basisenhedsprisen erfra.
6.8
Enhedspris basis DKKEnhedsprisen basis DKK er prisen hentet fra et tidligere projekt indskrives denher, og kan således fremskrives vha. basisindekset og projektindekset.
6.9
KildehenvisningHer angives kilden til enhedsprisen og om oplysningen kan føres tilbage til ettidligere projekt, notat, regneark, mail eller andet.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 22 af 32
6.10
Mængdedefinition
Mængdedefinitionen omfatter en detaljeret beskrivelse af hvad betegnelsenindeholder.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 23 af 32
77.1
AnlægsoverslagGenereltAnlægsoverslaget for elektrificering af strækningen før henholdsvis efter ud-rulningen af Signalprogrammet angives i hver sin fane. Ud fra disse overslagkan differencen mellem elektrificering før og efter Signalprogrammet udledes.Der er i overslaget medregnet udgifter til omlægning af krydsende ledninger.En nærmere undersøgelse skal afklare om de ligger på gæsteprincip og udgif-terne dermed skal afholdes af den enkelte ledningsejer.Der er i overslaget medregnet udgifter til gennemførelse af en projektering påprogramfaseniveau og en VVM proces forud for vedtagelse af en anlægslovsom grundlag for projektets udførelse. Det er i samråd med Banedanmarkvurderet, at udgiften til disse aktiviteter er i størrelsesordenen 15 mio. DKK,som er indsat under hovedpost 12.En forklaring på de angivne benævnelser i anlægsoverslaget gives i det føl-gende.
7.2
Pos. Nr.Positionsnummeret er den samme som i priskataloget.
7.3
BetegnelseBetegnelsen er den samme som i priskataloget.
7.4
EnhedEnheden er den samme som i priskataloget.
7.5
Enhedspris DKKEnhedsprisen er den samme som i priskataloget.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 24 af 32
7.6
DelstrækningerOverslaget er opdelt på delstrækninger og stationer, som følger:1. Lunderskov2. Lunderskov - Vejen3. Vejen4. Vejen - Holsted5. Holsted6. Holsted - Bramming7. Bramming8. Bramming – Tjæreborg9. Tjæreborg10. Tjæreborg - Esbjerg11. Esbjerg
7.7
MængdeMængder indsættes efter input fra fagområderne, som også dokumenterermængdeberegningerne. Sædvanligvis vil dette ske i forbindelse med enegentlig projektering i Fase 2, men i dette overslag sker det på baggrund afnogle kvalificerede skøn og antagelser samt mindre beregninger ud fra deneksisterende dokumentation af strækningen samt tidligere udarbejdet over-slag.
7.8
DKKDen samlede pris for den enkelte post og opsummering i mellempost og ho-vedpost angives her.
7.9
Tillæg for arbejder ved spor i driftTillæg for arbejder ved spor i drift angives her og er fremkommet ud fra envurdering af spærringsbehov for berørte arbejdsopgaver under den enkeltehovedpost. Tillægget vil typisk ligge mellem 0 og 100 %, idet det antages, atde anvendte priser er ‘barmarkspriser’ svarende til priser på arbejde udførtunder de mest optimale forhold, dvs. uden hensyntagen til gener som følge afarbejde nær spor i drift. I nærværende anlægsoverslag er antaget en faktormellem 0 og 42 %, da det forudsættes at arbejdet udføres under totalspær-ringer. Værdierne er baseret på en undersøgelse i forbindelse med Femern-projektet, hvor der er foretaget en vurdering af sporspærringsmønstres ind-flydelse på anlægsprisen, Bilag 9.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 25 af 32
7.10
Arbejdsplads
Udgifter til arbejdsplads anslås ud fra erfaring at være 5 % af den samledeanlægssum, og tillægges kun posterne 1-11.
7.11
Resultat for overslag
Resultatet af overslaget for de to scenarier 1A-1 og 1A-2 er sammenfattet inedenstående tabel og angiver overslag per hovedpost for hele strækningenmed den procentvise fordeling tilføjet.Scenarium1A-1Scenarium1A-2
Før SignalprogramPostNr.010203040506070809101112HovedpostSPORANLÆGANLÆGSARBEJDERBROER OG KONSTRUKTIONERKØRESTRØMSTÆRKSTRØMSIKRING OG FJERNSTYRINGTELEBYGNINGERAREALERFORSTANDETBYGHERREADMINISTRATIONI altTOTAL inkl. korrektionstillæg50 %, NABDKK016.037.00075.653.000418.414.000086.093.0000064.327.000014.488.000114.279.000789.300.0001.183.950.000%02,09,753,0010,9008,101,814,5100
Efter SignalprogramDKK016.037.00075.653.000418.414.000018.446.0000064.327.000012.721.000103.955.000709.600.0001.064.400.000%02,310,758,902,6009,101,814,6100
Tabel 7: Overslaget for de to scenarier 1A-1 og 1A-2Det ses af overslaget at omkostninger til kørestrømsanlæg udgør en væsentligdel af overslaget både i situationen før og efter Signalprogrammet. Differen-cen imellem de to situationer udgør ca. 120 mio. DKK og relaterer sig hoved-sageligt til omkostninger til færdiggørelsen af immuniseringen.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 26 af 32
8
Risikovurdering8.1 GenereltSom led i Ny anlægsbudgettering (NAB) skal der foretages en risikovurderingaf projektets anlægsoverslag. Vurderingen skal startes op i de tidlige faser oggennem projektets levetid frem mod udførelsen tages vurderingen med jævnemellemrum op til revurdering. Vurderingerne tilrettelægges som workshopssuppleret med skriftlig kommunikation herimellem.Risici registreres i et risikoregister, som i det efterfølgende beskrives ganskekort med forklaring på de anvendte termer.
8.2 HændelserDe oplistede hændelser er en beskrivelse af, hvilke situationer man kan fore-stille sig kan influere på projektets tid og økonomi. Der er taget udgangspunkti de opstillede hændelser på Femern-projektet, hvoraf en del dog er frasorte-ret, da de ikke er relevante for nærværende projekt. Eksempelvis er forholdomkring en klapbro over Guldborgsund ikke relevant, hvorimod konjunkturerpåvirker begge projekter. Dertil er tilføjet enkelte hændelser med relevans fornærværende projekt, eksempelvis forhold omkring immunisering af EsbjergStation.
8.3 RisikogrupperHændelserne er inddelt efter følgende risikogrupper:1. Ny teknologi2. Påbud3. Konjunkturer4. Mangelfuld vurdering5. Projektorganisationens kompetencer6. Afhængighed af leverandører og rådgivere7. Juridiske forhold8. Øvrige
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 27 af 32
8.4 Konsekvens-, frekvens- og risikoklasseHændelserne vurderes med hensyn til konsekvens og frekvens. Konsekvens-klassen angives som indvirkningen (I) på det samlede projekt i procent inden-for intervallerne:1. Ubetydelig2. Mindre3. Moderat4. Større5. Katastrofal<1%1-3 %3-10 %10-25 %> 25 %
Frekvensklasse vurderes efter med hvilken sandsynlighed (S) hændelsen ind-træffer, angivet som procent indenfor intervallerne:1. Usandsynligt2. Sjældent3. Muligt4. Sandsynligt5. Næsten sikkert0-9 %10-19 %20-39 %40-59 %> 60 %
Alt efter indvirkning og sandsynlighed vil hændelsen være i én af 3 risikoklas-ser (RK), som angivet i nedenstående skema:

Sandsynlighed

Næsten sikkertSandsynligtMuligtSjældentUsandsynligt

Konsekvens

Ubetydelig<1%> 60%40 - 59 %20 - 39 %10 - 19 %0-9%

Risikoklasse:

Mindre1-3%
Moderat3 - 10 %
Større Katastrofal10 - 25 % > 25 %

Lav

Moderat

Høj

Til hændelserne kan der knyttes en bemærkning og i fald hændelsen er mo-derat eller høj skal en forebyggende handling beskrives med det formål atnedbringe risikoen, idet både indvirkning og sandsynlighed revurderes. I ensenere revurdering i projektet af sandsynlighed og indvirkning for de enkeltehændelser vurderes det om den forebyggende handling bevirker at de kansættes ned.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 28 af 32
8.5 Nuværende risikoniveauEfter gennemførelse af 1. workshop tegner der sig et forholdsvist lavt samletrisikoniveau som følger:1 kritisk hændelse19 moderate hændelser83 mindre hændelser
Den ene kritiske hændelse knytter sig til forholdet omkring de forskellige faserpå hhv. projektering og anlægsoverslag. Denne og de 19 moderate vil i desenere faser blive revurderet.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 29 af 32
9
Det videre arbejdeI det følgende beskrives det videre arbejde med fokus på den næste fase afprojektet.
9.1 ProjekteringI det videre arbejde skal der foretages en egentlig projektering af de anlægs-arbejder, der skal udføres i forbindelse med elektrificering af strækningenLunderskov-Esbjerg. Dette vil bringe usikkerheden ned på de anslåedemængder og præcisere omfanget af de arbejder, der er identificeret i nærvæ-rende fase. Særlige fokusområder i projekteringen er bl.a.:rampeanlæg på veje op mod broer, der hævessikringstekniske arbejder, specielt på Esbjerg stationskal broerne fornyes, ombygges eller nedlægges
Projektet er vurderet til at være VVM-pligtigt og projekteringen skal dermeddanne baggrund for det materiale, der skal anvendes til udarbejdelse af enMiljøredegørelse og de dertilhørende fagnotater.
9.2 AnlægsoverslagAnlægsoverslaget opdateres sideløbende med projekteringen, herunder juste-res mængder og elementer i overslaget. En række kommentarer fremsat iforbindelse med granskning af projektet er medtaget i overslaget, herunderrevurdering af beløbet afsat til BPU på fri strækning.En videre bearbejdning af udførelsesplanen kan endvidere medføre ændringeri tillæg for arbejder nær spor i drift.
9.3 RisikovurderingRisikoregistret vil i løbet af den næste fase skulle revurderes med henblik påat justere det samlede risikoniveau bl.a. ved at identificere yderligere fore-byggende handlinger eller indarbejde risikoreducerende tiltag i anlægsover-slaget.
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 30 af 32
10
Referencer[1] Femern Bælt danske jernbanelandanlæg, Syd, anlægsoverslag[2] Femern Bælt danske jernbaneanlæg, Syd, trin 1 rapport[3] Strategisk analyse af elektrificering af banenettet, opgave A, rapport[4] Banedanmark og Trafikstyrelsen, Banenotat, ny anlægsbudgettering påbaneområdet, inkl. Bilag, 7. april 2010[5] Banedanmark, BN 1-6-3, Tværprofiler for ballasteret spor, marts 2011
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 31 af 32
11
BilagBilagBilagBilagBilagBilagBilagBilagBilagBilag123456789Krydsende anlægEkspropriationsomfang Lunderskov-EsbjergArealbehov, broer & vejeTegn. 204412-5AA - KoblingsskemaTegn. 204412-1AA – ElektrificeringsomfangSAE_002 Anlægsoverslag Lk-EsSAE_A003 Metodebeskrivelse til anlægsoverslagRisikoregister Lk-Es_workshop 1Femern Bælt danske jernbanelandanlæg, Syd, Notat Syd_P095,Sporspærringsmønstres indflydelse på anlægsprisen
Begrundet anlægsoverslag, Lunderskov – Esbjerg
Side 32 af 32