Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
Grontmij A/SGranskoven 82600 GlostrupDanmarkT+45 4348 6060F+45 4363 6567www.grontmij.dk
Teknisk notat
CVR-nr. 48233511
Nordhavnsudvidelsen
Sammenfattende redegørelse
UdarbejdetKontrolleret: Stine Gro Jensen: Gunnild Vølund
19. oktober 2011Projekt: 23.0500.11
INDLEDNING
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslag til lov nr. 632 af 14. juni 2011”Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og ArealudviklingsselskabetI/S med flere love”, at det ledsages af en strategisk miljøvurdering (SMV), jfr.miljøvurderingsloven (lovbekendtgørelse nr. 936 af 24. september 2009 ommiljøvurdering af planer og programmer) for så vidt angår udflytningen afcontainerterminalen til Ydre Nordhavn, Københavns Havn.
De miljømæssige konsekvenser afledt af etablering og efterfølgende drift afdet nyopfyldte område i Ydre Nordhavn, hvortil containerterminalen udflyttes,er nærmere beskrevet i VVM-redegørelsen og miljøvurderingen”Udvidelse
af Københavns Nordhavn og ny krydstogtterminal” udarbejdet af Køben-havns Kommune og Kystdirektoratet i maj 2009. VVM-redegørelsen opfylderligeledes miljøvurderingskravene. Idet vedtagelsen af loven ikke medførerbehov for en ny VVM-vurdering, gælder VVM-redegørelsen stadig. VVM-redegørelsen fokuserer imidlertid på opfyldningen og krydstogtterminalen oghar ikke haft særskilt fokus på containerterminalen. På den baggrund har By& Havn derfor forestået en særskilt miljøvurdering for udflytning af container-terminalen.Som led i miljøvurderingsprocessen har By & Havn forestået udarbejdelsenaf en miljørapport.
Side 2
Forud for udarbejdelsen af miljørapporten blev relevante interesseorganisati-oner og myndigheder hørt med henblik på at afgrænse, hvilke miljøforholdder skulle indgå i miljørapporten, og hvilket detaljeringsniveau miljøvurderin-gerne skulle have – en såkaldt scoping. Miljørapporten har været sendt i hø-ring hos relevante interesseorganisationer og myndigheder.
Nærværende sammenfattende redegørelse er udarbejdet med udgangs-punkt i miljørapporten.2
INTEGRERING AF MILJØHENSYN I PLANERNE
Miljørapporten har medvirket til at afdække relevante problemstillinger for såvidt angår potentielle miljøpåvirkninger fra udflytningen af containertermina-len. Rapporten blev den 23. marts 2011 oversendt til Trafikudvalget.Loven integrerer en række hensyn til miljøet:For det første vil udflytningen af terminalen skabe bedre rammer for havne-driften og dermed øget havneaktivitet, hvilket kan medføre øget lastbil- ogskibstrafik til/fra terminalen og en begrænset forøgelse i udledningen af CO2og luftforurenende stoffer i forhold til den nuværende situation. Imidlertid be-tyder udflytningen af terminalen til Ydre Nordhavn, at afstanden til nærmesteboligområder øges, idet der ikke planlægges bebyggelse i Nordhavnen. Ud-flytningen af terminalen til Ydre Nordhavn vil således medføre, at emissioneraf støj og luftforurenende stoffer sker i større afstand fra boligområder end idag.For det andet påregnes terminalen forberedt for landstrøm, så skibene medtiden kan forsynes med el fra land. Således vil der på sigt ikke være behovfor at producere strøm fra skibenes motorer, hvorved skibenes emissionerved kaj vil reduceres eller helt elimineres.For det tredje forventes udviklingen i havnedriften at medføre en forøgelse afgodstransport med skib og – set i et regionalt perspektiv – dermed en redu-ceret trafikbelastning på vejene.For det fjerde indeholder den vedtagne lov bestemmelser om, at der skal ud-lægges et rekreativt område med beplantning af træer på det nye opfyldsom-råde nordvest for containerterminalen mod Hellerup. Beplantningen vil be-grænse containerterminalens synlighed set fra land.Hertil kommer, at udflytningen af terminalen sker i overensstemmelse medFingerplan 2007, dvs. landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægningog dermed det overordnede grundlag for kommune- og lokalplanlægningenfor byudviklingen i Indre Nordhavn. Det fremgår af redegørelsen til Finger-plan 2007, at det overvejes at flytte containerterminalen til nyopfyldte arealerved Nordhavns nordøstkyst.
Grontmij A/S
Side 3
Endelig bemærkes det, at Københavns Kommune vedtog lokalplan og kom-muneplantillæg for den indre del af Nordhavnen i juni 2011. Da støjendevirksomheder i byomdannelsesområder skal ophøre senest 8 år efter endeliglokalplan for området er vedtaget, er en flytning af containerterminalen, ihenhold til det konkrete plangrundlag, nødvendig.3
HVORDAN MILJØRAPPORTEN OG DE UDTALELSER, DER ER IND-
KOMMET I OFFENTLIGHEDSFASEN, ER TAGET I BETRAGTNING
Miljørapporten har været sendt i høring hos relevante interesseorganisatio-ner og myndigheder i perioden 17. marts 2011 til 12. maj 2011, og har givetanledning til fremsendelse af i alt 14 høringssvar. Høringssvarene omhandlerblandt andet bemærkninger vedr. muligheden for en forøget trafikbelastningog øget sejladsrisiko for mindre både, roere og kajakroere. Derudover er derindkommet bemærkninger om følgende forhold:---
------
etablering af jernbaneforbindelse til containerterminalenstøjCO2visuelle forholdhavmiljøerosion af kyst og sandstrandeoversvømmelsesrisikolivskvalitetfremtidig VVM-proces
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer af miljørapportensindhold og detaljeringsniveau. Hovedparten af spørgsmålene omhandler for-hold, der er beskrevet i VVM-redegørelse for udvidelse af KøbenhavnsNordhavn og ny krydstogtterminal. De resterende spørgsmål vedrører for-hold som myndighederne kan stille krav om detailvurdering af i forbindelsemed den VVM-redegørelse, som i henhold til loven skal udarbejdes for ud-flytningen af containerterminalen, når der foreligger en konkret projektbeskri-velse herfor.4
VALG AF ALTERNATIV
For at sikre gode rammer for fortsat havnedrift og for at sikre kvalitet i byud-viklingen i Indre Nordhavn er det fundet væsentligt at flytte den nuværendecontainerterminal fra Indre Nordhavn til Ydre Nordhavn på et nyopfyldt areal.Der planlægges en byudvikling med 600.000 etagemeter i Indre Nordhavn jf.tillægsaftalen til principaftalen fra 2005 mellem regeringen og KøbenhavnsKommune om etablering af en Cityring mv.Containerterminalen er i dag lokaliseret omkring Orientbassinet. Udflytningenaf terminalen til Ydre Nordhavn er en forudsætning for, at byudviklingen i In-dre Nordhavn kan realiseres. En udflytning er ydermere begrundet i ønsketom at skabe bedre rammer end i dag for en udvikling af havnedriften ogdermed på nyskabelse af arbejdspladser samt en forøget transport af godsmed skib til hovedstadsområdet.
Grontmij A/S
Side 4
Udflytningen af containerterminalen til Ydre Nordhavn er således en nød-vendig forudsætning for at byudviklingen i Indre Nordhavn kan gennemføres,ligesom udflytningen har afgørende betydning for containerterminalens frem-tidige udviklingsmuligheder. Endelig vil en udflytning af terminalen til YdreNordhavn betyde, at afstanden til nærmeste boligområder øges, hvorved på-virkningen af disse mindskes for så vidt angår emissioner af støj og luftforu-renende stoffer.Københavns Kommune, By & Havn og Transportministeriet gennemførte i2009 en screening af placeringsmulighederne for en fremtidig udflytning afcontainerterminalen. I alt 12 lokaliteter i og uden for København blev belyst.Analysen viste, at en lokalisering i Ydre Nordhavn medfører gode adgangs-forhold (sejlrender) samtidig med, at lange lastbiltransporter over Sjællandundgås i modsætning til en udflytning af terminalen til f.eks. Køge eller Ka-lundborg. Set i et regionalt perspektiv kan udflytningen af containertermina-len til Ydre Nordhavn således medføre en reduceret trafikbelastning på veje-ne.
OVERVÅGNING
Overvågningen af evt. miljøpåvirkninger afledt af udflytningen af container-terminalen sker gennem en række lovgivninger, som særskilt regulerer depågældende aktiviteter. Der er således en række miljøforhold såsom støj,luftkvalitet og afledning af spildevand, som løbende vil blive overvåget somfølge af myndighedernes tilsynsforpligtelser og løbende overvågning af miljø-tilstanden.Derudover vil By & Havn nøje følge udviklingen i trafikforholdene med hen-syn til fremkommelighed og trafiksikkerhed.
Grontmij A/S