Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
Grontmij A/SGranskoven 82600 GlostrupDanmarkT+45 4348 6060F+45 4363 6567www.grontmij.dk
Teknisk notat
CVR-nr. 48233511
Nordhavnsudvidelsen
Hvidbog, miljørapport for udflytning af containerterminal
til Ydre Nordhavn, Københavns Havn
UdarbejdetKontrolleret: Stine Gro Jensen: Gunnild Vølund
19. oktober 2011Projekt: 23.0140.07
INDLEDNING
Lov nr. 632 af 14. juni 2011 ”Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/Sog Arealudviklingsselskabet I/S med flere love (Flytning af containerterminal iKøbenhavns Havn)” (herefter ”loven”)muliggør realiseringen af en opfyldning af et 100 ha stort areal i Køben-havns Ydre Nordhavn samt en udflytning af den nuværende containertermi-nal fra Københavns Indre Nordhavn til opfyldningen i Ydre Nordhavn. Ligele-des gør loven det muligt at etablere et rekreativt område på den vestlige delaf opfyldningen. Det rekreative område vil kunne anvendes til rekreative faci-liteter med et maritimt formål og skal desuden tjene til at gøre den kommen-de containerterminal mindre synlig fra kysten.Loven skal sikre, at der fortsat kan drives containerterminal i Københavnmed gode adgangsmuligheder til det storkøbenhavnske opland i forbindelsemed den forestående byudvikling i Indre Nordhavn.De miljømæssige konsekvenser ved opfyldningen i Ydre Nordhavn er nær-mere beskrevet i VVM-redegørelsen og miljøvurderingen ”Udvidelse af Kø-benhavns Nordhavn og ny krydstogtterminal” (Ref. 1).Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at lovforslaget ledsages af enstrategisk miljøvurdering (SMV) for flytningen af containerterminalen. Den al-lerede udarbejdede VVM-redegørelse for den påtænkte opfyldning i Nord-havn suppleres således med en SMV for den forudsatte flytning af container-terminalen fra Indre Nordhavn til område ”I”.
Side 2
På den baggrund er der foretaget en miljøvurdering jfr. reglerne i lov nr. 936af 24. september 2009 om miljøvurdering af planer og programmer. Den ud-arbejdede ”Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn,Københavns Havn” blev sendt i høring i perioden 17. marts 2011 til 12. maj2011. Der blev indrykket en annonce i en række dagblade og lokalavisermed orientering om rapporten og med oplysninger om, at rapporten kunnefindes på Transportministeriets hjemmeside under Publikationer.Der indkom 14 høringssvar inden høringsfristens udløb. Høringssvarenesindhold resumeres nedenfor for så vidt angår bemærkninger til miljørappor-ten og de foretagne miljøvurderinger. Det vurderes ligeledes, om bemærk-ningerne giver anledning til justeringer af indhold og detaljeringsniveau i mil-jørapporten.
BESKRIVELSE OG VURDERING AF HØRINGSSVAR
Danske Speditører
Det er Danske Speditørers opfattelse, at det bør sikres, at containertermina-len forbliver synlig for byen, idet den vil udgøre et karakteristisk og visueltstærkt element i mødet mellem seascape, skyscape og townscape og mindebyens borgere om, at en af forudsætningerne for at bo i en metropol ertransport af varer til og fra metropolen.Det er endvidere foreningens opfattelse, at miljøgodkendelsen bør omfatteen jernbanesporforbindelse til containerterminalen.VurderingMiljørapporten indeholder blandt andet en vurdering af containerterminalenslandskabelige påvirkning set fra seks punkter beliggende henholdsvis syd ognord for den kommende containerterminal. Landskabsvurderingen er udar-bejdet på baggrund af visualiseringer af de fremtidige forhold. Af visualise-ringerne fremgår anlæggets mulige synlighed for byen.Loven omfatter ikke etablering af jernbanespor til den kommende container-terminal. Såfremt det på et senere tidspunkt besluttes, at der skal føres jern-banespor til containerterminalen vil dette være omfattet af en miljøgodken-delse i henhold til den på dette tidspunkt gældende lovgivning.Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af miljørapportens indholdog detaljeringsniveau.
Ejerlauget ”Svanevænget”
Ejerlauget ønsker, at omfanget og konsekvenserne af en forøget trafikbe-lastning i og omkring området til/fra Nordhavnen samt afledte følger heraf forbeboerne i området afdækkes. Ejerlauget ønsker desuden, at der tages denødvendige initiativer for at undgå en forøgelse i forhold til i dag af røg, støjog møg-gener for lokalbeboerne. Hertil anføres at projektet kan medføreøkonomiske ulemper i forhold til værditab på ejendomme, som kommer til atligge midt i et område med en stor belastning af tung trafik.
Grontmij A/S
Side 3
VurderingDer henvises til VVM-redegørelse for udvidelse af Københavns Nordhavn ogny krydstogtterminal (Ref. 1) for en detailvurdering af indvirkningen på trafikog barriereeffekter afledt af etablering og drift af selve opfyldningen.I henhold til bemærkningerne til lovforslaget vil der skulle udarbejdes enVVM-redegørelse for udflytningen af containerterminalen, når der foreliggeren konkret projektbeskrivelse. VVM-redegørelsen skal udarbejdes i henholdtil de almindelige regler herom, hvorfor myndighederne blandt andet forven-tes at stille krav om, at der foretages vurderinger af projektets indvirkning påtrafik og barriereeffekter og heraf afledte emissioner af støj og luftforurenen-de stoffer samt en vurdering af afledte socio-økonomiske forhold.Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af miljørapportens indholdog detaljeringsniveau.2.3
Foreningen til Gentofte Kommunes Udvikling og Forskønnelse (FO-
GUS)
FOGUS ønsker følgende forhold vurderet:- de forringede forhold for sejlere, sejl- og roklubber og etablering af en ka-nal gennem Nordhavnsområdet til gennemsejling for mindre skibe og bå-de- forøget erosion nord for Hellerup Havn- effekten af den foreslåede mole, nord for Hellerup Havn, som afværgetil-tag for den forøgede erosion på kyststrækningen nord herfor- havudsigten over Øresund fra kyststrækningen nord for Nordhavnen- sandsynligheden for forøget oversvømmelsesrisiko- en revurdering mht. tangophobning og af at badevandskvaliteten ikke for-ringes- alternativ beliggenhed ved Avedøre Holme for at omgå en forøget lastbil-transport til og i Nordhavnsområdet- Øresunds funktion som depot for affaldsjordVurderingMiljørapporten omhandler de miljømæssige konsekvenser af udflytningen afcontainerterminalen og ikke selve opfyldningen af et areal i KøbenhavnsHavn ved Ydre Nordhavn.For så vidt angår alternativ beliggenhed ved Avedøre Holme gennemførteKøbenhavns Kommune, By & Havn og Transportministeriet i 2009 en scree-ning af placeringsmulighederne for containerterminalen. I alt 12 forskelligeplaceringer i og uden for København blev belyst. Analysen viste, at der i Yd-re Nordhavn er gode adgangsforhold (sejlrender) for skibe samtidig med, atder undgås lange lastbiltransporter over Sjælland til og fra f.eks. Kalundborgeller Køge, såfremt containerterminalen skulle placeres dér. Bl.a. på bag-grund af disse forhold blev det besluttet at opretholde en containerterminal iKøbenhavn.
Grontmij A/S
Side 4
En række af de forhold, som FOGUS ønsker belyst, er detailvurderet i for-bindelse med VVM-redegørelsen for udvidelse af Københavns Nordhavn ogny krydstogtterminal (Ref. 1), idet disse forhold relaterer sig til etablering ogdrift af selve opfyldningen. Dette gælder:-----forholdene for sejlere og roereforhold vedr. erosion og aflejring af sediment og tangbadevandskvalitettrafikforhold i områdetvandkvaliteten i området som følge af deponering af forurenet jord
VVM-redegørelsen indeholder ligeledes en vurdering af oversvømmelsesrisi-ko under hensyntagen til de forventede klimaændringer samt en beskrivelseaf alternativer til at etablere Nordhavnsudvidelsen herunder muligheden forat anvende en del af opfyldningsområdet som depot for forurenet jord.VVM-redegørelsen indeholder desuden forslag til en række afværgetiltag,som dels fremgår af lovens ordlyd, dels fremgår af bemærkningerne til lov-forslaget. Der vil således skulle etableres en høfde umiddelbart nord for ind-sejlingen til Hellerup Havn. Den forventede effekt af denne høfde er blandtandet beskrevet i VVM-redegørelsen (Ref. 1) med tilhørende baggrundsrap-porter. Endvidere er der indgået en aftale mellem Udviklingsselskabet By &Havn I/S og Københavns Kommune, hvorved selskabet forpligtede sig til atsikre en forbindelse via en eller flere kanaler mellem Svanemøllebugten ogØresund. Som følge af den nuværende placering af havnedriften og den nu-værende afgrænsning af frihavnsområdet, vil en sådan forbindelse, også afsikkerhedsmæssige grunde, dog først kunne blive tilvejebragt efter flytning afcontainerterminalen. (Ref. 1).
For en vurdering af containerterminalens indvirkning på havudsigten overØresund fra kyststrækningen nord for Nordhavnen henvises til miljørappor-ten, som blandt andet indeholder visualiseringer af terminalen set fra sekspunkter nord og syd for terminalen samt en vurdering af terminalens land-skabelige påvirkning.Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af miljørapportens indholdog detaljeringsniveau.2.4
Gentofte Kommune
Gentofte Kommune mener ikke, at den planlagte beplantning har en tilstræk-kelig afskærmende effekt på containere og havnetekniske anlæg. Kommu-nen peger derfor på, at der f.eks. kan etableres en træbeplantet jordvold tilafskærmning af terminalen. Ydermere mener Gentofte Kommune ikke, at be-lysningen fra containerterminalen afskærmes i tilstrækkelig grad, hvorfor det-te foreslås forbedret f.eks. ved dæmpning af belysningen fra krydstogtski-bende, som ligger ved kaj i Nordhavnen.
Grontmij A/S
Side 5
Gentofte Kommune anfører videre, at udbygningen af Ydre Nordhavn ikkemå få negative trafikale konsekvenser for Gentofte Kommune. Desudenkræves det, at en kommende VVM-redegørelse for projektet indeholder enanalyse af den forventede øgede trafikbelastning herunder fremkommelighedog trafiksikkerhed på veje i Gentofte Kommune. Ligeledes ønskes en vurde-ring af afledte emissioner af støj og luftforurenende stoffer samt forslag til af-værgeforanstaltninger.Endelig kræver Gentofte Kommune, at støjniveauet i kommunen ikke øgessom følge af nye driftsaktiviteter. Gentofte Kommune finder, at der skal udar-bejdes en beregning og et kort, der viser den samlede støjudbredelse, nårbåde krydstogtterminal og containerterminal er i brug, både nat og dag åretrundt samt forslag til afværgeforanstaltninger såfremt det påvises, at støj-grænserne overskrides.Pga. at sejladsrisikoen i området omkring containerterminalen vil ændres,kræver Gentofte Kommune, at der, inden anlægsarbejderne påbegyndes,etableres en kanal i Indre Havn, der muliggør sikker sejlads for roere og ka-jakroere.VurderingDet fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at areal III vil blive beplantetsåledes, at det fremtræder grønt og indbydende, og at der sker beplantningaf træer især langs den vestlige side af containerterminalen senest samtidigmed ibrugtagning af containerterminalen. Disse træer vil i stort omfang adåre kunne skærme af for udsigten fra land til containerterminalen. Synlighe-den af beplantningsbælte, krydstogt- og containerterminal fremgår af de ud-førte dag- og natvisualiseringer udført i forbindelse med miljørapporten.Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse for udflytningen af container-terminalen, skal der udarbejdes en VVM-redegørelse herfor i henhold til dealmindelige regler herom. Myndighederne kan på dette tidspunkt tage stillingtil, hvorvidt der skal udføres supplerende analyser og fastsættes krav til af-værgeforanstaltninger for så vidt angår de landskabelige og belysningsmæs-sige forhold. Ligeledes vil myndighederne på dette tidspunkt beslutte omfan-get af trafikanalyser og støjberegninger herunder om disse skal omfatte envurdering af projektets påvirkning på trafikale forhold i Gentofte Kommune.Det kan oplyses, at det fremgår af bemærkningerne (side 5) til lovforslaget,at der er indgået en aftale med Udviklingsselskabet By & Havn I/S og Kø-benhavns Kommune om tilvejebringelse af infrastruktur. Ved aftalen forplig-tede Udviklingsselskabet By & Havn I/S sig til at sikre en forbindelse via eneller flere kanaler mellem Svanemøllebugten og Øresund. Som følge af dennuværende placering af havnedriften og den nuværende afgrænsning af fri-havnsområdet, vil en sådan forbindelse, også af sikkerhedsmæssige grunde,dog først kunne blive tilvejebragt efter en flytning af containerterminalen.Høringssvarene giver ikke anledning til justeringer af miljørapportens indholdog detaljeringsniveau.
Grontmij A/S
Side 6
Hellerup og Maglegaard Grundejerforening
Hellerup og Maglegaard Grundejerforening anfører, at Nordhavnsudvidelsenikke er en del af Fingerplanen, og at udvidelsen ikke er en nødvendighed forat efterkomme efterspørgsel på deponi af udgravningsmateriale fra Metro Ci-tyringen og fra etablering af nye vejanlæg til og fra Nordhavnen.Hellerup og Maglegaard Grundejerforening anfører, at det forekommer uri-meligt at fordoble containerhavnen, da formålet med anlæggelsen af den nyebydel i Indre Nordhavn bl.a. var at skabe en CO2neutral, trafik- og miljørigtig,energiminimeret ”grøn” bydel, hvilket synes umuliggjort af følgevirkningernefra de efterfølgende store trafikale og miljømæssige problemer.Hellerup og Maglegaard Grundejerforening kræver, at der forud for den nuhøringsudsendte opfyldning, skal iværksættes en WM-undersøgelse med ef-terfølgende høringsperiode og debat om følgerne af opfyldningen.Hellerup og Maglegaard Grundejerforening argumenterer for en alternativplacering af containerterminalen ved Avedøre Holme. Derudover henvises tilEU’s vandrammedirektiv, hvor hele Øresund målsat til "en god økologisk til-stand" og gør opmærksom på, at modelberegninger viser, at vandskiftet udfor Charlottenlund og inden for i bugten vil blive nedsat i perioder med stillevejr.VurderingNærværende notat indeholder ikke en vurdering for så vidt angår bemærk-ninger til selve loven.For så vidt selve opfyldningen samt for en beskrivelse af behovet for etable-ring af et depot for ren og forurenet jord herunder udgravningsmaterialer fraetablering af Cityringen henvises til VVM-redegørelsen for udvidelse af Kø-benhavns Nordhavn og ny krydstogtterminal (Ref. 1). VVM-redegørelsen in-deholder desuden en vurdering af alternativer til etablering af depotet for for-urenet jord i Ydre Nordhavn samt detaljerede beregninger af jorddepotetspåvirkning på vandkvaliteten i Øresund. Redegørelsen har i henhold til VVM-reglerne været sendt i offentlig høring i to perioder i henholdsvis 2009 og2010.Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse for udflytningen af container-terminalen, skal der i henhold til lovforslagets bemærkninger udarbejdes enVVM-redegørelse herfor. VVM-redegørelsen skal udarbejdes i henhold til dealmindelige regler herom, hvilket betyder, at der blandt andet skal indgå envurdering af emissioner af luftforurenende stoffer og CO2samt en vurderingaf de af udflytningen afledte trafik- og sejladsmæssige forhold.
Grontmij A/S
Side 7
For så vidt angår alternativ beliggenhed ved Avedøre Holme gennemførteKøbenhavns Kommune, By & Havn og Transportministeriet i 2009 en scree-ning af placeringsmulighederne for containerterminalen. I alt 12 forskelligeplaceringer i og uden for København blev belyst. Analysen viste, at der i Yd-re Nordhavn er gode adgangsforhold (sejlrender) for skibe samtidig med, atder undgås lange lastbiltransporter over Sjælland til og fra f.eks. Kalundborgeller Køge, såfremt containerterminalen skulle placeres dér. Bl.a. på bag-grund af disse forhold blev det besluttet at opretholde en containerterminal iKøbenhavn.Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af miljørapportens indholdog detaljeringsniveau.2.6
Hellerup Roklub, Hellerup Dame Roklub, Kajakklubben NOVA, Hellerup
kajakklub og Charlottenlund Kajakklub PALO
Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn, Køben-havns Havn indeholder i teknisk notat-021 en stillingtagen til høringssvar iforbindelse med lovudkastet. Ifølge svar nr. 2.7”giver høringssvaret ikke an-ledning til justeringer af det i scopingen foreslåede indhold og detaljeringsni-veau i miljørapporten. Selve opfyldningen er miljøvurderet i VVM-redegørelsen for Udvidelse af Københavns Nordhavn og ny krydstogtstermi-nal”.Hellerup Roklub, Hellerup Dame Roklub, Kajakklubben NOVA, Hellerup ka-jakklub og Charlottenlund Kajakklub PALO er uenige i denne vurdering, ogmener at det er en fejlvurdering ikke at medtage sejladssikkerhed for små-både i scopingen for miljøvurderingen.Hellerup Roklub, Hellerup Dame Roklub, Kajakklubben NOVA, Hellerup ka-jakklub og Charlottenlund Kajakklub PALO anfører, at man ved udarbejdel-sen af miljørapporten har overset følgende forhold:- forøget sejladsrisiko for småbåde ved placering af containerkaj på beggesider af det nordøstlige hjørne af opfyldningenpga. den langstrakte anlægsfase, bør der etableres en midlertidig kanalfø-ring som muliggør sejlads med småbåde i anlægsfasenDet fremføres i høringssvaret, at den nuværende containerterminals belig-genhed i Orientbassinet har indgået i begrundelserne for, at den planlagtekanal først etableres efter udflytningen af containerterminalen. Hellerup Ro-klub, Hellerup Dame Roklub, Kajakklubben NOVA, Hellerup Kajakklub ogCharlottenlund Kajakklub PALO fremlægger i høringssvaret en alternativ ka-nalføring som går via Skudehavnsløbet, uden om Orientbassinet, hvor dennyværende containerterminal er placeret.Hellerup Roklub, Hellerup Dame Roklub, Kajakklubben NOVA, Hellerup ka-jakklub og Charlottenlund Kajakklub PALO fremfører, at sejladssikkerhed forsmåbåde omfattes af miljøredegørelsens scoping med det resultat, at såveldet midlertidige kanalforløb via Skudehavnsløbet som det af KøbenhavnsKommune/By & Havn foreslåede kanalforløb for småbåde medtages underkapitel 9, afværgeforanstaltninger.
-
Grontmij A/S
Side 8
VurderingDet bemærkes, at Søfartsstyrelsen er myndighed for den sejladssikker-hedsmæssige godkendelse af såvel udvidelse af Københavns Nordhavn ogny krydstogtterminal som den fremtidige udflytning af containerterminalen ihenhold til lov nr. 654 af 15. juni 2010 om sikkerhed til søs.Der henvises til VVM-redegørelsen for udvidelse af Københavns Nordhavnog ny krydstogtterminal (Ref. 1) for så vidt angår sejladssikkerheden ifm.etablering og drift af selve opfyldningen samt ny krydstogtterminal.I miljørapporten vurderes det, at udflytningen af containerterminalen forment-lig vil medføre en øget skibstrafik i området og dermed en ændring af sej-ladsrisikoen i området.Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse for udflytningen af termina-len, vil der i henhold til myndighedernes krav blive foretaget en vurdering afnødvendigheden af at oprette arbejdsområder og sikring af trafikken til søs ianlægsperioden samt koordinering af sejlads, ændring af sejlruter mv. medhenblik på at sikre skibstrafikken.Det bemærkes, at VVM-redegørelsen for udvidelse af Københavns Nord-havn og ny krydstogtterminal indeholder en beskrivelse af etablering af enkanal, så roere mm. kan passere Svanemøllebugten / Kalkbrænderihavnentil Skudeløbet / Yderhavnen som et muligt afværgetiltag. I henhold til lovfors-lagets bemærkninger vil en sådan kanalforbindelse blive tilvejebragt efterflytning af containerterminalen.Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af miljørapportens indholdog detaljeringsniveau.2.7
Københavns Kommune
Københavns Kommune henviser til Miljøstyrelsens vejledning om eksternvirksomhedsstøj (5/1984) og anbefaler, at behovet for støjdæmpning indgår ide videre overvejelser. Derudover gøres der opmærksom på, at der i forbin-delse med VVM-processen skal udarbejdes en beskrivelse af den nye termi-nals kapacitet herunder en beskrivelse af evt. senere forøget aktivitet samten angivelse af de afledte miljøkonsekvenser af stigninger i trafikken mv. Be-skrivelsen skal desuden indeholde konsekvenserne for den indre del afNordhavn og de kumulative virkninger med andre trafikskabende aktiviteter iområdet.Københavns Kommune gør opmærksom på, at der i miljørapportens afsnit5.7 om havmiljø med fordel kan refereres til ”Screening og placeringsmulig-heder for containerterminal” udarbejdet af Københavns Kommune, By &Havn og Transportministeriet i marts 2009 for en beskrivelse af arten og in-tensiteten af skibstrafik til containerterminalen.Vurdering
Grontmij A/S
Side 9
Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse for udflytningen af termina-len, skal der jf. bemærkningerne til lovforslaget udarbejdes en VVM-redegørelse i henhold til de almindelige regler herom. VVM-redegørelsen vil irelevant omfang blandt andet skulle indeholde en vurdering af de kumulativeeffekter mellem udflytningen af containerterminalen og andre projekter.Såfremt myndighederne i forbindelse med VVM-undersøgelsen vurderer detrelevant, vil det blive vurderet, hvorvidt støjgrænserne kan overholdes, ogom det er nødvendigt at iværksætte støjdæmpende foranstaltninger. Myn-dighederne vil ligeledes tage stilling til, om det er relevant at foretage vurde-ringer af den fremtidige trafikbelastning og afledte effekter heraf.Den nævnte rapport vil formodentlig indgå i en senere vurdering af sejladsri-siko samt evt. miljøpåvirkninger som følge af ændret art og intensitet afskibstrafikken afledt af udflytningen af containerterminalen.Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af miljørapportens indholdog detaljeringsniveau.2.8
Københavns Museum
Københavns Museum anfører, at Nordhavnsudvidelsen vil medføre, at Tre-kronerfortet og Middelgrundsfortet set fra flere vinkler vil se landfaste udhvorved København Havns kulturhistoriske udtryk forringes.VurderingI forbindelse med miljørapporten er der udført visualiseringer af projektetssynlighed fra seks forskellige punkter nord og syd for terminalen. På bag-grund af visualiseringerne er der foretaget en vurdering af projektets land-skabelige påvirkning.Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse for udflytningen af container-terminalen, skal der i henhold til lovforslagets bemærkninger udarbejdes enVVM-redegørelse. VVM-redegørelsen skal udarbejdes i henhold til de almin-delige regler herom. Myndighederne vil på dette tidspunkt således kunne stil-le krav om, at der i relevant omfang udfærdiges supplerende visualiseringeraf terminalens synlighed og visuelle påvirkning af omgivelserne.Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af miljørapportens indholdog detaljeringsniveau.2.9
Rådet for Bæredygtig Trafik
Rådet for Bæredygtig Trafik anfører, at det er uhensigtsmæssigt ud fra mil-jømæssige og infrastrukturelle forhold, at der ikke er indarbejdet et jernbane-spor til containerterminalen i planerne for udflytningen af denne.Vurdering
Grontmij A/S
Side 10
Lov nr. 632/2011 omfatter ikke etablering af jernbanespor til den kommendecontainerterminal. Såfremt det på et senere tidspunkt besluttes, at der skalføres jernbanespor til containerterminalen forventes myndighederne at stillekrav om, at der forud for en miljøgodkendelse skal gennemføres en vurde-ring af de miljømæssige og infrastrukturelle gevinster og konsekvenser herafi henhold til gældende lovgivning.Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af miljørapportens indholdog detaljeringsniveau.2.10
Øvrige høringssvar
Følgende myndigheder og interesseorganisationer har i deres høringssvaranført, at de ikke har bemærkninger til miljørapporten:-----DatatilsynetErhvervs- og ByggestyrelsenKystdirektoratetRigsrevisionenØsterbro Lokaludvalg
VurderingHøringssvarene giver ikke anledning til justeringer af miljørapportens indholdog detaljeringsniveau.
REFERENCER
Ref. 1 Udvidelse af Københavns Nordhavn og ny krydstogtterminal. VVM-redegørelse og miljøvurdering. Udarbejdet af By & Havn I/S, Grontmij | CarlBro, Københavns Kommune og Kystdirektoratet, maj 2009.
Grontmij A/S