Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1040994_0001.png
1040994_0002.png
1040994_0003.png
1040994_0004.png
1040994_0005.png
1040994_0006.png
1040994_0007.png
1040994_0008.png
1040994_0009.png
1040994_0010.png
1040994_0011.png
1040994_0012.png
1040994_0013.png
1040994_0014.png
1040994_0015.png
1040994_0016.png
1040994_0017.png
1040994_0018.png
1040994_0019.png
1040994_0020.png
1040994_0021.png
1040994_0022.png
1040994_0023.png
1040994_0024.png
1040994_0025.png
1040994_0026.png
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅSØTERRITORIETVisualiseringer og analyse af påvirkning af visuelle forholdMarts 2011
Indhold1. Indledning og forslag til indretning ..................................................................................................... 22. Ny krydstogtsterminal, opfyldning og skibe ...................................................................................... 33. Fotografering, visualisering og gengivelse - metode, muligheder og begrænsninger............... 44. Visualiseringer og fotos......................................................................................................................... 601, Langelinie syd - eksisterende forhold og nyt projekt - dag ..................................................... 801, Langelinie syd - nyt projekt - nat.................................................................................................. 901, Langelinie syd - Påvirkning af de visuelle forhold....................................................................1002, Langelinie nord - eksisterende forhold og nyt projekt - dag ..................................................1102, Langelinie nord - nyt projekt - nat ............................................................................................. 1202, Langelinie nord - Påvirkning af de visuelle forhold..................................................................1303, Tuborg Syd - eksisterende forhold og nyt projekt - dag..........................................................1403, Tuborg Syd - eksisterende forhold og nyt projekt - nat...........................................................1503, Tuborg Syd - Påvirkning af de visuelle forhold.........................................................................1604, Tuborg Nord - eksisterende forhold og nyt projekt - dag........................................................17Materialet må ikke kopieres uden tilladelse fra By & Havn04, Tuborg Nord - eksisterende forhold og nyt projekt - nat.........................................................1804, Tuborg Nord - Påvirkning af de visuelle forhold.......................................................................1905, Charlottenlund Fort - eksisterende forhold og nyt projekt - dag...........................................2005, Charlottenlund Fort - eksisterende forhold og nyt projekt - nat ....................................... ..2105, Charlottenlund Fort - Påvirkning af de visuelle forhold..........................................................2206, Skovshoved Havn - eksisterende forhold og nyt projekt - dag..............................................2306, Skovshoved Havn - eksisterende forhold og nyt projekt - nat ..............................................2406, Skovshoved Havn - Påvirkning af de visuelle forhold.............................................................255. Påvirkning af de visuelle forhold - Konklusion ................................................................................26Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritorietVisualiseringer og analyse af påvirkninger af visuelle forholdMarts 2011Udarbejdet af:Hasløv & Kjærsgaard Arkitektfirma I/SNy Østergade 321101 København KTlf. 33142907For:Udviklingsselskabet By & Havn I/SNordre Toldbod 7Postboks 20831013 København KTlf.: 3376 9800Fax: 3376 9801E-mail: [email protected]Web: www.byoghavn.dkForside, visualiseringer og redaktion:Fotos:Kort:Forside: Hasløv & Kjærsgaard.Hasløv & KjærsgaardBjørn Borgen Hasløv,� Kort og Matrikelstyrelsen
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
2
1. Indledning og eksisterende forholdDenne rapport beskriver de visuelle forhold i forbindelse med forslag til indretning af en udvidel-se mod nordøst af Københavns Havns Nordhavn. Udvidelsen etableres på en opfyldning på søter-ritoriet.Der er foretaget en fotoregistrering af de eksisterende forhold i november 2008 / Januar 2009og i december 2010 (Natoptagelser). Disse optagelser danner grundlag for visualiseringer af defremtidige forhold. Ud over indretningsforslag for det opfyldte areal er der medtaget de konstruk-tioner der relaterer sig til den ny krydstogtterminal.Afsnit 1 giver en kortfattet beskrivelse af projektet og de eksisterende forhold.Afsnit 2 beskriver opfyldningen og etableringen af den ny krydstogtsterminal.I afsnit 3 gives en oversigt over fotografering og gengivelse - metode, muligheder og begræns-ninger.I afsnit 4 er de fotografiske optagelser og visualiseringerne af de fremtidige forhold gengivet ogforklaret.Anlæggets påvirkning af de visuelle forhold, kvantitativt og kvalitativt, er beskrevet i forbindelsemed de enkelte visualiseringer, samt i form af forklarende illustrationer.Rapporten afsluttes med et konkluderende afsnit der beskriver påvirkningen af de visuelle for-hold for de tre områder Langelinie, Tuborg Havn og Charlottenlund/Skovshoved.Eksisterende forhold 2010
Nyt projekt med krydstogtterminal og opfyldning
Container- og bilterminal
Ny opfyldning / rekreativtareal
Container- ogbilterminal
Krydstogtterminal
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
3
2. Ny opfyldning, rekreativt areal,container- og krydstogtsterminal samtindretningsforslag til det opfyldte areal.
Den ny Krydstogtsterminal, tegnet af arkitektfirmaet Christensen & Co.Krydstogtterminalen etableres som kaj ud langs Kronløbet. Nordøst for denne opfyldes og anlæg-ges container- og bilterminal samt rekreativt areal. Krydstogtterminalens kaj og bagvedliggendeopfyldning opfyldes til kote 3,0. På kajen etableres en servicebebyggelse i én etage med en max.højde på ca. 6,0 m udformet som ”teltkonstruktioner”. Krydstogtterminalen vil kunne modtageendog meget store krydstogtskibe. Visualiseringerne viser to krydstogtskibe med en længde/bredde/højde på348/40/64m og et på 209/33/55mved krydstogtterminalen, samt to container-skibe med en længde på hhv. 165 og 120m og en ro-ro færge med en længde på 115m ved con-tainer- og bilterminalen (Se næste side).
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
4
Ro-RoContainerterminal
BilterminalKlargøringCMPMyndighederKontorNyt rekreativt arealBeplantningsbælteOpfyldningServicebygningLangtidsparkeringKrydstogtterminal
Forslag til indretning af ny container- og bilterminal på det opfyldte areal.INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer5
3. Fotografering og gengivelse - metode,muligheder og begrænsningerVisualiseringerne er alle udført på basis af en 3d-model af hele Københavns Nordhavn, tekniskegrundkort fra Københavns Kommune og Gentofte Kommune, tekniske tegninger af indretningenaf krydstogtsterminalen udført for By og Havn af Christensen & Co Arkitekter a/s og opfyldnin-gen udført af Grontmij | Carl Bro A/S, samt planforslag til indretning af ny container- og biltermi-nal udført af By og Havn.En vigtig faktor i forhold til visualiseringer er vejret og lysforholdene. Fotos er optaget om vin-teren og er præget af de forhold der råder i denne periode. Dette kan influere på opfattelsen afanlægget. Det har i denne forbindelse ikke været muligt at vise andre end disse forhold. Visuali-seringerne i dagslys baserer sig på et udvalg af illustrationer fra ”Udvidelse af Københavns Nord-havn ved opfyldning på søterritoriet - Visualisering. Januar 2009”. Disse visualiseringer er vistmed fuldt dagslys og i klart vejr.Dagslysvisualiseringerne er her suppleret med nattevisualiseringer der er optaget december2010 ikke længe efter solnedgang, da det er visuelt vigtigt at kunne separere land og vand. For atopnå det bedste resultat er illustrationerne tilført lys fra det ny anlæg ud fra et erfaringsmæssigtgrundlag da det ikke er muligt at opsætte et videnskabeligt baseret lysindtryk uden at udføre etegentligt lysprojekt. Krydstogtsskibene bidrager desuden med egenbelysning i varierende gradalt efter hvilke og hvor mange skibe der ligger til kaj.I forbindelse med visualiseringen er der placeret to store og et mindre krydstogtsskib langskrydstogtsterminalens kaj. Alle skibe er med udgangspunkt i eksisterende størrelser på kryds-togtsskibe, men det visuelle indtryk vil selvfølgelig være varierende alt efter hvilke fartøjer derligger til kaj. Skibene er vist i neutral farve, men i virkeligheden vil visse skibe fremstå som merefremtrædende end her vist på grund af bemaling. Der vil også optræde lysfænomener som spej-ling og blændende højlys, især i forbindelse med lavtstående sol.Alle visualiseringer kan eftervises f.eks. som trådmodeller med størrelsesangivelser hvis det øn-skes.Der er vist visualiseringer fra seks standpunkter. For hvert standpunkt er der vist eksisterendeforhold, de fremtidige forhold og en nattevisualisering, således at de tre situationer kan sammen-lignes direkte.
Billedvinkel og betragtningsafstandNår billederne betragtes, er det vigtigt, at det ses i den afstand, der er angivet ved hvert enkeltbillede. Baggrunden herfor er, at man skal genskabe den billedvinkel, som fotografiet er taget un-der. Det giver den samme opfattelse af panoramaet over land og vand og de størrelsesforhold,der vil kunne opleves på stedet. Ser man billederne i en større afstand end angivet, vil den visu-elle påvirkning synes mindre. Ser man dem tættere på, forstærkes den. Den anbefalede betragt-ningsafstand er angivet på hver side, øverst til højre, forudsat at det der betragtes er gengivet iA3-format. Hvis illustrationerne betragtes i A4-tryk skal betragtningsafstanden nedsættes til 0,7gange den anbefalede afstand i A3. Hvis denne rapport gengives på et lærred skal den korrektebetragtningsafstand være: (Lærredets (billedets) bredde i cm) / 42 x (den anbefalede betragt-ningsafstand i A3).Se også illustration til højre.
Gengivelse og virkelighedNår billederne trykkes, sker der en teknisk forringelse af billedkvaliteten. Det har betydning ogsåfor nærværende rapports gengivelser. Det er i denne rapport undgået at justere dagslysbilleder-nes kontrastforhold og farver for at opnå et sammenligneligt resultat, og de kan bl.a. derfor ikkefuldt ud modsvare den virkelige oplevelse på stedet. Ligeledes kan trykteknikken med opdeling afbilledfladen i pixels medføre en udviskning af fine detaljer eller genstande på lang afstand.Fotografierne i afsnit 4, viser som sagt forholdene i klart vejr. I mange situationer vil vejrsituatio-nen påvirke lysforholdene radikalt Lysforhold og sigtbarhed betyder meget for oplevelsen. En op-timal visualisering vil kunne indeholde billeder genereret, eller optaget på forskellige tidspunkteraf døgnet og i forskellige vejrlig. Dette er dog fravalgt her.Natindtrykket vil i virkeligheden være påvirket af øjets evne til kompensering for dårlige lysfor-hold. Dette kan ikke illustreres fotografisk. Baggrundsfarven på natvisualiseringerne er skiftet tilgrå, således at kontrasten til baggrunden ikke bliver for stor.
Panorama og fokuseringMenneskets øje har en evne til at opfatte på måder, som det med fotografiets hjælp kan væresvært at gengive. Det skyldes, at øjet er i stand til på næsten samme tid at opfatte et stort, pano-ramalignende synsfelt, og i næste øjeblik stille helt skarpt på en lille afgrænset del af synsfeltet,som var det en kikkert med stor forstørrelse. Dette kan ikke vises i en rapport som denne.Kun hvor det har været praktisk umuligt at benytte en normaloptik, eller hvor det har været øn-sket at lægge vægten på panoramaoplevelsen er der benyttet vidvinkel. Ved fotograferingen erbenyttet en vidvinkeloptik, der kommer tættest på at gengive opfattelsen af det store panorama,som vil kunne opleves på stedet, hvor det er relevant. Der er ikke anvendt sammensatte billeder.En teleoptik giver som en kikkert mulighed for at synliggøre en lille del af det store synsfelt. Derer ikke anvendt teleoptik her.Illustration af billedvinklen og synsfeltet ved forskellige optiktyper vidvinkel (72�), normaloptik(40�) og tele (20�) i forhold til billederne der her er gengivet med en bredde på 37,5 cm.
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
6
4. FotosDe enkelte standpunkter kan beskrives således:

Fotostandpunkt 06

01 Langelinie sydAfstand til opfyldninger og terminaler: ca. 3,4 km. Der er visualiseret med vidvinkeloptik.
02 Langelinie nordAfstand til opfyldninger og terminaler: ca. 2,5 km. Der er visualiseret med vidvinkeloptik.
03 Tuborg SydAfstand til opfyldninger og terminaler: 2,0 km. Der er visualiseret med vidvinkeloptik.

Fotostandpunkt 05

04 Tuborg NordAfstand til opfyldninger og terminaler: 2,1 km. Der er visualiseret med vidvinkeloptik.
05 Charlottenlund FortAfstand til opfyldninger og terminaler: 3,3 km. Der er visualiseret med vidvinkeloptik.
06 Skovshoved HavnAfstand til opfyldninger og terminaler: 4,5 km. Der er visualiseret med normaloptik.

Fotostandpunkt 04

Fotostandpunkt 03

RekreativtarealBilterminalContainerterminal
Krydstogtsterminal

Fotostandpunkt 02

Fotostandpunkt 01

Fotostandpunkter med markering af ny opfyldning og krydstogtsterminal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
7
01 Langelinie syd - eksisterende forhold og nyt projekt - dag
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra den sydlige del af Langelinie mod nord - dag. Optaget med vidvinkel. Der er frit udsyn til havneindløbet og Øresund mod nord og Trekroner ligger som et veldefineret, separat element i havnen. Den yderste del af nuværende Nordhavn er ikke bebygget, eller tilplantet med højbeplantning.
Nyt projekt set fra den sydlige del af Langelinie mod nord.- dag. Optaget med vidvinkel. Skibene der ligger til kaj fylder havneindløbet, set fra denne vinkel. Ved anlæggelsen af krydstogtterminalen kommer Søfortet Trekroner til at blive visuelt forbundet med Nordhavnen og mister sin ”frie” placering ihorisonten. De store krydstogtskibe bliver et dominerende element i udsigten. Ved indretningen af opfyldningen i Nordhavnen tilføjes nye bygningsvolumener i forbindelse med containerterminalen og yderst mod nord tilføjes store, op til 120m høje kraner. Hermed forstærkes tendensen til en mere lukket,bymæssig havnefront mod nordvest.
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
8
01 Langelinie syd - eksisterende forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold, set fra den sydlige del af Langelinie mod nord - nat.. Optaget med vidvinkel. Der er i øjeblikket et tiltagende mørke, udadtil mod Øresund. Dette vil allerede med anlæggelsen af krydstogtterminalen ændre sig.
Nyt projekt, set fre den sydlige del af Langelinie mod nord- nat. Optaget med vidvinkel. Skibene der ligger til kaj ved krydstogtterminalen vil udgøre det største, nye visuelle indslag i det natlige bybillede i inderhavnen. Da krydstogtskibene ikke altid ligger til kaj, især om vinteren, vil indtrykket være megetforskelligt alt efter hvor mange og hvilke skibe der ligger til kaj. Man må gå ud fra at de nye bebyggelser der opføres i forbindelse med krydstogt- og containerterminalen ikke vil være specielt oplyste om natten og dermed vil de ikke påvirke omgivelserne væsentligt. Containerterminalens belysning vil kunneses fra den sydlige del af Langelinie, især når der ikke ligger skibe til kajs, men afstanden er ganske stor. Derfor er indvirkningen relativt begrænset.
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
9
01 Langelinie syd - Påvirkning af de visuelle forholdOmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Det drejer sig her væsentligst om bygninger og kraner i containerter-minalen.Omfanget af den visuelle påvirkning set fra Langelinie syd er begrænset. Kun ca. 22 % af denvalgte billedvinkel er påvirket direkte af ændringer i anledning af indretningen af det opfyldteareal.Samme zone er angivet på visualiseringen nederst med en orange toning af billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport.
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
10
02 Langelinie nord- eksisterende forhold og nyt projekt - dag
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra den nordlige del af Langelinie mod nord. - dag. Optaget med vidvinkel. Udsigten mod nordøst er forholdsvis uhindret da den yderste del af Nordhavnen i øjeblikket er ganske extensivt udnyttet og ingen skibe normalt ligger til her. Den nuværende containerterminals kraner erganske dominerende, da de er placeret tæt på Langelinies nordspids.
Nyt projekt set fra den nordlige del af Langelinie mod nord. - dag. Optaget med vidvinkel. Allerede med etableringen af krydstogtterminalen vil skibene der ligger til her udgøre et væsentlig nyt element. Med indretningsforslaget til den ny opfyldning sker især to ting: Kranerne ved nuværende containerter-minal flyttes meget langt ud, nord for krydstogtterminalen og der opføres nogle bygninger i op til 25m’s højde i forbindelse med den ny containerterminal. Bygningernes volumen er ganske stor og den endelige udformning bør tage hensyn til hvordan man ønsker at denne del af havnen skal fremstå, set fralLangelinie.
Udvidelse af Københavns Nordhavn på søterritoriet - Visualisering
11
02 Langelinie nord - eksisterende forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold, set fra den nordlige del af Langelinie mod nord - nat.. Optaget med vidvinkel. Nordhavnens nuværende containerterminal ligger ganske tæt på Langelinies nordspids. Den kraftige belysning af arealet dominerer og overgangen til øresunds mørke er skarp.
Nyt projekt, set fre den nordlige del af Langelinie mod nord- nat. Optaget med vidvinkel. Allerede med anlæggelsen af krydstogtterminalen vil forholdene ændre sig i takt med at store krydstogtskibe ligger til kaj. De bliver et væsentligt nyt element i natten. Den ny containerterminals belysning bliver ikke etdominerende element hvis der tages fornødent hensyn til at lyste skal koncentreres omkring selve containerpladsen. Det kan blive en fordel at nuværende containerterminal nedlægges sådan at dette område får en mere bymæssig karakter, med en belysning der er mere afdæmpet end den nuværende.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
12
02 Langelinie nord - Påvirkning af de visuelle forholdOmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Det drejer sig her væsentligst om krydstogtskibene og bygninger iforbindelse med containerterminalen.Omfanget af den visuelle påvirkning set fra Langelinie nord er relativt beskeden, rent kvantita-tivt. Kun ca. 25 % af den valgte billedvinkel er påvirket direkte af ændringer i anledning af indret-ningen af det opfyldte areal og krydstogtterminalens skibe. Skibenes dynamik betyder desudenat påvirkningen ikke er konstant.Ovenstående zone er angivet på visualiseringen nederst med en orange toning af billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport. Derfor er påvirkningen i virkeligheden en smule mindre end her angi-vet.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
13
03 Tuborg Syd - eksisterende forhold og nyt projekt.
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra Tuborg Syd mod øst - dag. Optaget med vidvinkel. Havnefronten mod Tuborg Syd fremstår relativt lav og åben, domineret af enkelte større bygningsvolumener som den forhenværende tunnelelementfabrikshal og de væsentligt mindre bygninger især i tilknytning til fiskerihavnen.
Nyt projekt, set fra Tuborg Syd mod øst - dag. Optaget med vidvinkel. Indretningen af opfyldningen til containerterminal betyder at kranerne kommer til at markere dette areal ganske tydeligt, bag den beplantning der hører til det rekreative areal der vender mod Hellerup. Den ny bebyggelse ændrer ikke detvisuelle da de ligger langt fra opfyldningens nordlige afgrænsning. Skibenes profil ved især krydstogtterminalen kan ses herfra og vil variere alt efter hvor mange og hvor store skibe der ligger til kaj.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
14
03 Tuborg Syd - eksisterende forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra Tuborg Syd mod øst - nat. Optaget med vidvinkel. Det natlige indtryk domineres af arbejdsbelysning omkring den forhenværende tunnelelementfabrik og den nuværende containerterminal. Belysningen aftager gradvis mod Øresund.
Nyt projekt , set fra Tuborg Syd mod øst - nat. Optaget med vidvinkel. Den ny containerterminals høje master kommer til at markere afslutningen af havnefronten mod øst, med mindre de afskærmes mod nord. Krydstogtskibene kan ses delvis som nye, lysende elementer. Hvis nuværende containerterminalnedlægges / omdannes til byudviklingsareal vil belysningen af dette område ændres væsentligt, sandsynligt mod det mere afdæmpede.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
15
03 Tuborg syd - Påvirkning af de visuelle forholdOmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Set fra Tuborg syd omfatter udvidelsen både krydstogtskibe og byg-ninger og tekniske anlæg i forbindelse med containerterminalen, samt det grønne, rekreative are-al. Omfanget af den visuelle påvirkning set fra Tuborg nord er væsentlig, rent kvantitativt.Ca. 53 % af den valgte billedvinkel, over halvdelen af synsfeltet, er påvirket direkte af ændringer ianledning af indretningen af det opfyldte areal og krydstogtterminalens skibe. Skibenes dynamikbetyder at påvirkningen ikke er konstant, men da de er placeret bag øvrige elementer er forskel-len ikke stor, om de ligger til kaj eller ikke.Zonen med den visuelle påvirkning er angivet på visualiseringen nederst med en orange toningaf billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport. Derfor er påvirkningen i virkeligheden en smule mindre end her angivethvis der sammenlignes med den allerede anlagte krydstogtterminal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
16
04 Tuborg Nord - eksisterende forhold og nyt projekt.
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra Tuborg Nord mod sydøst - dag. Optaget med vidvinkel. Set herfra er havnefronten helt domineret af den gamle tunnelelementfabrik. Resten af fronten er meget diskret, med kun små bygningsvolumener. Fiskerihavnen ses tydeligt som en havn med mange mindre fartøjer. Mid-delgrundsfortet ses meget tydeligt som en separat ø.
Nyt projekt, set fra Tuborg Nord mod sydøst - dag. Optaget med vidvinkel. Med det ny projekt øges havnefrontens udstrækning mod øst og Middelgrundsfortet skjules. Set herfra er effekten af det rekreative areals beplantning størst. Bag beplantningen ses de store kraner på containerterminalen tydeligt. Destore skibe sløres af afstanden og virker ikke dominerende set herfra.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
17
04 Tuborg Nord - eksisterende forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold set fra Tuborg Nord mod sydøst - nat. Optaget med vidvinkel. Natindtrykket domineres af enkelte og gruperede, punktformede belysninger i meget varierende farve. Belysningen aftager tydeligt, gradvist mod øst.
Nyt projekt set fra Tuborg Nord mod sydøst - nat. Optaget med vidvinkel. Containerterminalens belysning tilføjer natindtrykket af havnefronten et helt nyt element mod øst. Den geometrisk bestemte fordeling af armaturerne danner et tydeligt sammenhængende anlæg. Krydstogtskibene ligger delvis skjultbag nuværende bygninger, men nogle vil, når de ligger til kaj, kunne ses som store, lysende strukturer, på linje med bymæssig bebyggelse.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
18
04 Tuborg nord - Påvirkning af de visuelle forholdOmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Set fra Tuborg nord omfatter udvidelsen både bygninger og tekniskeanlæg i forbindelse med containerterminalen, samt det grønne, rekreative areal og i mindre gradkrydstogtskibene. Omfanget af den visuelle påvirkning set fra Tuborg nord er væsentlig, rentkvantitativt.Ca. 53 % af den valgte billedvinkel er påvirket direkte af ændringer i anledning af indretningen afdet opfyldte areal og krydstogtterminalens skibe. Skibenes dynamik betyder at påvirkningen ikkeer konstant, men da de er placeret bag øvrige elementer og i stor afstand fra Tuborg nord er for-skellen ikke stor, om de ligger til kaj eller ikke.Zonen med den visuelle påvirkning er angivet på visualiseringen nederst med en orange toningaf billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport. Derfor er påvirkningen i virkeligheden en smule mindre end her angivethvis der sammenlignes med den allerede anlagte krydstogtterminal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
19
05 Charlottenlund Fort - eksisterende forhold og nyt projekt.
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold, set fra Charlottenlund Fort mod sydøst. Optaget med vidvinkel. I den nuværende situation fremtræder havnefronten relativt diskret p.g.a. afstanden og den forholdsvis beskedne udstrækning. Luftperspektivet bevirker at alt fremtræder blåtonet/neutralt i farveholdningen - noget dermed til at skabe et diskret udtryk. De store bygningsanlæg som Svanemølleværket og Amagerværket samt siloerne i havnen skaber variation og fokuspunkter.
Nyt projekt, set fra Charlottenlund Fort mod sydøst. Optaget med vidvinkel. Med indretningen af udvidelsen kommer havnefrontens profil til at fordobles i udstrækning. Det rekreative areal med beplantning fremtræder herfra som et nyt, grønt, landskabeligt element. Bag dette ses containerterminalenskraner og de store skibe. Middelgrundens vindmøller skjules bag det opfyldte areal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
20
05 Charlottenlund Fort - eksisternede forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 28,5 cm
Eksisterende forhold, set fra Charlottenlund Fort mod sydøst. - nat. Optaget med vidvinkel. Havnens nuværende natlige fremtræden er meget bymæssig med en mængde lys i forskellige intensiteter og farver. Der er så meget lys at hele havnefronten ses son ét, næsten sammenhængende, meget varieretelement. Øresunds mørke med få, små lyselementer antyder fint at her ligger Sverige, på den anden side af sundet.
Nyt projekt, set fra Charlottenlund Fort mod sydøst - nat. Optaget med vidvinkel. Containerpladsens geometrisk bestemte, kraftige belysning bliver et væsentligt, nyt element i havnefrontens natlige fremtræden, i mange tilfælde forstærket af krydstogtskibenes belysning, når de er til stede. Belysningen afudvidelsen vil være med til at understrege den meget væsentlige udvidelse af havnefronten og delvis skjule den visuelle forbindelse til Sverige. Det nye områdes belysning vil kunne reguleres således at det fremtræder mere diskret, hvis det ønskes, ved hjælp af afskærmninger og evt. restriktioner af kryds-togtskibenes belysning.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
21
05 Charlottenlund Fort - Påvirkning af de visuelle forhold.OmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Set fra Charlottenlund Fort omfatter udvidelsen både bygninger ogtekniske anlæg i forbindelse med containerterminalen, samt det grønne, rekreative areal og imindre grad krydstogtskibene. Omfanget af den visuelle påvirkning set her fra er væsentlig, rentkvantitativt.En væsentlig del, ca. 38 %, af den valgte billedvinkel er påvirket direkte af ændringer i anledningaf indretningen af det opfyldte areal og krydstogtterminalens skibe. Skibenes dynamik betyder atpåvirkningen ikke er konstant. Når de ikke ligger til kaj er påvirkningen næsten udelukkende kon-centreret om horisontlinjen.Zonen med den visuelle påvirkning er angivet på visualiseringen nederst med en orange toningaf billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport. Derfor er påvirkningen i virkeligheden en smule mindre end her angivethvis der sammenlignes med den allerede anlagte krydstogtterminal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
22
06 Skovshoved Havn- eksisterende forhold og nyt projekt - dag
Betragtningsafstand: 51,5 cm
Eksisterende forhold, set fra Skovshoved Havn mod syd - dag. Optaget med normaloptik. Fra Skovshoved Havn er der en vid og uhindret udsigt over Øresund. Københavns Nordhavns havnefront er ganske langt væk og dominerer ikke udsigten mod syd.
Nyt projekt, set fra Skovshoved Havn mod syd - dag. Optaget med normaloptik. Ved udvidelsen og indretningen af denne vokser havnefronten væsentligt mod øst. Selve udvidelsen med det rekreative areal viser tydeligt at der lægges et ganske stort stykke land til Nordhavnens areal. Krydstogtskibene ogcontainerterninalens kraner udgør væsentlige, nye, store elementer i udsigten. Det frie kig til den åbne horisont mod syd, over Øresund, er i væsentlig grad blokeret.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
23
06 Skovshoved Havn - eksisterende forhold og nyt projekt - nat
Betragtningsafstand: 51,5 cm
Eksisterende forhold, set fra Skovshoved Havn mod syd - nat. Optaget med normaloptik. De store tekniske anlæg i havnen samt arbejdsbelysningen dominerer natteindtrykket. Havnefrontens udstrækning aftager tydeligt mod øst hvor Middelgrundens vindmøllers belysning står tydeligt mod nattehimlen.
Nyt projekt, set fra Skovshoved Havn mod syd - nat. Optaget med normaloptik. Udvidelsen er markant, set fra denne position. Både containerhavnens og krydstogtskibenes belysning vil gøre at havnefronten kommer til at fremstå som væsentlig mere dominerende end den gør i øjeblikket. Belysningen kunneevt. reguleres ved afskærmning og restriktioner for krydstogtskibene.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
24
06 Skovshoved Havn - Påvirkning af de visuelle forhold.OmfangPå planen er angivet med orange skravering hvor stor en del af billedvinklen der er påvirket afindretningen af udvidelsen. Set fra Skovshoved Havn omfatter udvidelsen både bygninger og tek-niske anlæg i forbindelse med containerterminalen, samt det grønne, rekreative areal og i nogengrad krydstogtskibene. Omfanget af den visuelle påvirkning set her fra er væsentlig, rent kvanti-tativt, selv om der her er tale om et normalobjektiv, dvs. en mindre billedvinkel end de øvrige bil-leder i denne rapport.En meget væsentlig del, ca. 58 %, af den valgte billedvinkel er påvirket direkte af ændringer i an-ledning af indretningen af det opfyldte areal og krydstogtterminalens skibe. Skibenes dynamikbetyder at påvirkningen ikke er konstant. Når de ikke ligger til kaj er påvirkningen koncentreretom horisontlinjen.Zonen med den visuelle påvirkning er angivet på visualiseringen nederst med en orange toningaf billedet.Denne rapport omhandler i det væsentligste kun indretningen af det opfyldte areal og anlæggel-sen af det rekreative areal, samt containerterminalen. Krydstogtterminalen er allerede behandleti en forudgående rapport. Derfor er påvirkningen i virkeligheden en smule mindre end her angivethvis der sammenlignes med den allerede anlagte krydstogtterminal.
INDRETNING AF UDVIDELSE AF KØBENHAVNS NORDHAVN VED OPFYLDNING PÅ SØTERRITORIET - Visualiseringer
25
Påvirkning af visuelle forhold - Konklusion.Det kan konkluderes at der er visuelle påvirkninger ved indretningen og udvidelsen af havnenmod nordøst, set fra forskellige områder langs kysten i Københavns- og Gentofte Kommuner.Påvirkningen er meget forskellig i forhold til hvor man befinder sig på kysten. Påvirkningen ermindst set fra syd, f.eks fra Langelinie i Københavns Inderhavn, mens påvirkningen er størst setfra nord, fra Hellerup og især Charlottenlund og Skovshoved.Nedenstående konklusioner skal ses i lyset af at der allerede er udarbejdet en visuel analyse afetableringen af krydstogtterminalen og selve opfyldningen nord for krydstogtterminalen.
LangelinieUdstrækningen af den nuværende havnefront ændres ikke væsentligt af indretningen af opfyld-ningen og etableringen af den ny containerterminal, set fra Langelinie.Her er der tale om at de nye, op til 25 m høje bygninger ses tydeligt, som et nyt visuelt elementi havnen. Den endelige udformning af disse volumener vil have stor indflydelse på indtrykket ogbør overvejes nøje.Et meget specielt aspekt er den dynamik der er knyttet til de store krydstogtskibe, som alleredebeskrevet i den visuelle analyse i forbindelse med visualiseringen af krydstogtterminalen og selveopfyldningen. Indtrykket vil variere meget, alt efter hvilke skibe der ligger til kaj. Det dynamiskeaspekt gælder i mindre grad containerskibene der kommer til at ligge til kaj, da de ligger megetlangt fra Langelinie.De kraner der er knyttet til den nuværende containerterminal flyttes længere ud i havnen og kom-mer på den måde til at fylde mindre, sammenlignet med de nuværende forhold.Det natlige udtryk vil ikke ændre sig væsentligt i forhold til det nuværende da de nye lysmasterder opstilles, skjules delvis af nuværende belysning og anlæg i havnen. Igen vil der være megetstor forskel på om der ligger skibe til kaj, hvor især krydstogtskibene kan være meget lysende inatten, med mindre man ønsker at regulere dette.
Tuborg HavnSet fra Tuborg Havn, Nord og Syd, er der tale om en ganske væsentlig udvidelse af den nuværen-de havnefront, mod øst. Der vil ikke være tale om en massiv front med bebyggelse da bygnings-massen er koncentreret mod sydøst, længst mulig væk fra den nordøstlige afgrænsning af op-fyldningen.Den nye landmasse vil fremstå som delvis grøn da det rekreative areal udgør den østligste del afarealet. Bag denne del af opfyldningen ses containerterminalens kraner og øvrige havnetekniskeanlæg. Etablering af beplantningen på det rekreative areal vil i nogen grad ”bløde op” på det hav-netekniske indtryk.
Charlottenlund og SkovshovedSet fra Charlottenlund og Skovshoved vil Københavns Nordhavns havnefronts udstrækning synesat blive udvidet til ca. det dobbelte. Skibe, kraner og i mindre grad de nye bygninger, vil dominereudtrykket. Herfra formår etableringen af det rekreative areals beplantning ikke at bløde væsent-ligt op på det havnetekniske indtryk.I øjeblikket fremstår Middelgrundens Havmøllepark som værende beliggende separat, på havet,mens den med indretningen af den nye opfyldning og etableringen af arealet, dels som container-plads og dels som rekreativt areal, bliver visuelt forbundet med land.Indtrykket af den nye havnefront vil være ganske sammenhængende på grund af den forholdsvis
Væsentligste påvirkning er indskrænkningen af udsigten over åbent vand mod Middelgrundsfor-tet.Krydstogt- og containerskibene er ikke et væsentligt element set herfra da de oftest er skjult bagnuværende bygningsstrukturer.Om natten vil belysningen af containerterminalen ved hjælp af høje master ses tydeligt, medmindre at disse afskærmes mod nord.
store afstand fra disse nordlige udsigtspunkter. Luftperspektivet sørger for at alt, i de fleste til-fælde, blåtones.Om natten er det containerterminalens belysning der kommer til at vise havnens øgede udstræk-ning mod øst, med mindre at belysningen afskærmes kraftigt mod nord.Krydstogtskibe der ligger til kaj vil ofte ses tydeligt belyste i ”mellemrummet” mellem havnensnuværende, bebyggede, udstrækning og den nyetablerede containerterminal.