Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
Grontmij | Carl Bro A/SGranskoven 82600 GlostrupDanmarkT+45 4348 6060F+45 4363 6567www.grontmij-carlbro.dk
Teknisk notat - 021
CVR-nr. 48233511
Nordhavnsudvidelse og ny krydstogtterminal
Hvidbog, scoping af miljørapport for udflytning af
containerterminal til Ydre Nordhavn, Københavns Havn
19. oktober 2011Version 0bProjekt: 23.0140.07
TilFra
: By & Havn: Gunnild Vølund (GUV) / Annette L. Møller (AMP)
INDLEDNING
Transportministeriet har udfærdiget et udkast til forslag til lov om ændring aflov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S (Flytning af con-tainerterminal i Københavns Havn).Lovforslaget skal muliggøre en opfyldning af et 100 ha. Stort areal i Køben-havns Ydre Nordhavn samt en udflytning af den nuværende containertermi-nal fra Københavns Indre Nordhavn til opfyldningen i Ydre Nordhavn. Ligele-des skal lovforslaget gøre det muligt at etablere et rekreativt område på denvestlige del af opfyldningen, som vil kunne anvendes til rekreative facilitetermed et maritimt formål. Det rekreative område skal desuden tjene til at gøreden kommende containerterminal mindre synlig fra kysten.Lovforslaget skal sikre, at der fortsat kan drives containerterminal i Køben-havn med gode adgangsmuligheder til det storkøbenhavnske opland i for-bindelse med den forestående byudvikling i Indre Nordhavn.De miljømæssige konsekvenser ved opfyldningen i Ydre Nordhavn er nær-mere beskrevet i VVM-redegørelsen og miljøvurderingen ”Udvidelse af Kø-benhavns Nordhavn og ny krydstogtterminal”.Flytningen af containerterminalen skal miljøvurderes henhold til lovbekendt-gørelse nr. 1102 af 20. november 2009 om miljøvurdering af planer og pro-grammer.
Side 2
Som udgangspunkt for miljøvurderingen skal der foretages en afgrænsningaf, hvilke miljøforhold der skal indgå i vurderingen, og hvilket detaljeringsni-veau vurderingen skal have - en såkaldt scoping. Inden der tages stilling til,hvor omfattende og detaljerede oplysninger, der skal indgå i miljørapporten,skal andre myndigheder, hvis områder berøres af planforslaget høres.Transportministeriet har bedt By & Havn foretage denne høring.Høringen er foretaget i perioden 24. januar 2011 til 22. februar 2011, dvs. pa-rallelt med den offentlige høring af ovennævnte lovforslag.Der er indkommet 16 høringssvar inden høringsfristens udløb. Høringssva-renes indhold resumeres nedenfor, ligesom det vurderes, hvorvidt disse gi-ver anledning til justeringer af det i scopingen foreslåede indhold og detalje-ringsniveau i miljørapporten.2
2.1
BESKRIVELSE OG VURDERING AF HØRINGSSVAR
Københavns Kommune
Københavns Kommune bemærker, at følgende forhold bør vurderes i miljø-rapporten:- de kumulative effekter af udflytningen af containerterminalen, udpegningaf et område med særlige beliggenhedskrav mv.- evt. begrænsninger af anvendelsen af omkringliggende arealer- udviklingen i lastbiltrafik- trafikstøj set i forhold til 0-alternativet og sammenholdt med støjfølsomanvendelse i området- mulig energiforsyning herunder evt. mulighed for tilslutning til landstrøm- udledning af overfladevand og spildevand- påvirkning på havmiljøet fra skibstrafikI et supplerende høringssvar fremsendt d. 3. marts 2011, anfører kommu-nen, at den forøgede trafikbelastning på Indre Nordhavn bør indgå i miljø-vurderingen, således at det ikke overses, at trafikken til den udflyttede termi-nal skal føres gennem Indre Nordhavn.VurderingDer er inden for lovforslagets rammer ikke mulighed for anvendelse af områ-det til lokalisering af virksomheder med særlige beliggenhedskrav. De kumu-lative effekter af udpegningen af et sådant område vil derfor ikke indgå i mil-jørapporten. Miljørapporten tilføjes et afsnit omhandlende andre evt. kumula-tive effekter.I miljørapporten foretages der en vurdering af trafikstøj og evt. behov foryderligere undersøgelser heraf.Det vil indgå i miljørapporten, at den nye terminal påregnes forberedt forlandstrøm, så skibene med tiden kan forsynes med el fra land.Der vil ske en optimering af håndtering af overflade- og spildevand, som be-skrives nærmere i den konkrete projektbeskrivelse for containerterminalen iYdre Nordhavn, hvorfor det ikke vil blive behandlet nærmere i miljørapporten.
Side 3
Evt. påvirkning af havmiljøet fra skibstrafik til/fra den udflyttede containerter-minal vurderes i miljørapporten.Det vil indgå i miljørapporten, at trafikken til den udflyttede containerterminalskal gennem Indre Nordhavn. Der vil indgå detaljerede trafikundersøgelser iden VVM-redegørelse, som skal udfærdiges, når der foreligger en konkretprojektbeskrivelse og dermed en mere sikker forudsigelse af trafikudviklingensom følge af udflytningen af containerterminalen.2.2
Østerbro Lokaludvalg
Østerbro Lokaludvalg kan tilslutte sig, at containerterminalen iKøbenhavns Havn flyttes til Ydre Nordhavn, idet byudviklingen i Indre Nord-havn herved muliggøres.Lokaludvalget anfører en række synspunkter om lovforslaget set i forhold tilvinderforslaget i en idékonkurrence om ”fremtidens bæredygtige by” udskre-vet i maj 2008. Blandt andet påpeger lokaludvalget, at en konsekvens af lov-forslaget kan være mere landværts trafik med deraf følgende konsekvenserfor trafiksikkerhed for cyklister, tilgængelighed og boligkvalitet i området.VurderingDet ligger ikke inden for rammerne af miljørapporten at vurdere lovforslagetsmulige påvirkning set i forhold til vinderforslaget fra ovennævnte idékonkur-rence.Miljørapporten vil kun omhandle forhold afstedkommet af udflytningen af deneksisterende containerterminal. Således vil lovforslagets mulige påvirkningpå landværts trafik til den udflyttede containerterminal og deraf evt. følgendekonsekvenser blive vurderet i miljørapporten.2.3
Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen bemærker, at retningslinjerne for entreprenørarbejder til søsskal følges. Ligeledes henvises til styrelsens høringssvar til Kystdirektoratetifm. VVM-undersøgelsen for udvidelse af Københavns Nordhavn og nykrydstogtterminal. Det tidligere fremsendte høringssvar indeholdt bl.a. kravom der i i VVM-undersøgelsen indgik en analyse af de fremtidige sejladsfor-hold mv.VurderingHøringssvaret giver ikke anledning til justeringer af det i scopingen foreslåe-de indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse for containerterminalen i Yd-re Nordhavn, skal der udarbejdes en VVM-redegørelse i henhold til de al-mindelige regler herom. Såfremt myndighederne på dette tidspunkt vurdererdet relevant, vil der i denne forbindelse blive udarbejdet en analyse af defremtidige sejladsforhold mv. ligesom retningslinjerne for entreprenørarbejdertil søs vil blive fulgt.
Side 4
Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik (DTL) finder det positivt og en helt nødvendigforudsætning, at der lægges vægt på gode adgangsmuligheder fra den nyecontainerterminal til det storkøbenhavnske opland. Endvidere finder DTL detvæsentligt, at den planlagte Nordhavnsvej hurtigst muligt bliver bygget, ogdet er også vigtigt, at der arbejdes konkret videre med en østlig ringforbin-delse (havnetunnel) fra Nordhavnen og til Sydmotorvejen. Det forudsættes,at disse projekter vil indgå i den kommende VVM-redegørelse, når der fore-ligger en konkret projektbeskrivelse af containerterminalen.VurderingHøringssvaret giver ikke anledning til justeringer af det i scopingen foreslåe-de indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.Når der foreligger en konkret projektbeskrivelse for containerterminalen i Yd-re Nordhavn, skal der udarbejdes en VVM-redegørelse i henhold til de al-mindelige regler herom. Myndighederne kan på dette tidspunkt tage stillingtil, hvorvidt det er relevant at inkludere en østlig ringforbindelse (havnetun-nel) fra Nordhavnen og til Sydmotorvejen i VVM-vurderingen.
DI Transport
DI Transport bemærker, at det er afgørende at sikre den nødvendige vejka-pacitet for lastbiler til Ydre Nordhavn og henstiller til, at trafikløsninger somsupplement til Sundkrogsgade indtænkes i planerne om udflytningen af con-tainerterminalen. Ligeledes finder DI Transport det afgørende, at hverkenterminalaktiviteter eller tilkørsel til havnen underlægges restriktive støjkrav,som vil hæmme vækstpotentialet i området og henstiller til, at By & Havnvurderer, om man på baggrund af eksisterende oplysninger kan afklare dettei miljørapporten.VurderingDer er ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til den konkrete placering afde fornødne adgangsveje til den udflyttede containerterminal. Antallet af ad-gangsveje samt adgangsvejenes konkrete placering vil senere fremgå af enVVM-redegørelse, når der foreligger en konkret projektbeskrivelse af contai-nerterminalen. Der vil i miljørapporten indgå overordnede støjvurderinger fo-retaget på baggrund af allerede udførte undersøgelser.Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af det i scopingen foreslåe-de indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.
Østerbro Havnekomité
Østerbro Havnekomité ønsker, at der foretages en undersøgelse af hvilkenpåvirkning udflytningen af containerterminalen vil medføre på støj- ogluftemissioner herunder med særligt fokus på udledning af småpartikler. Un-dersøgelserne ønskes foretaget for området langs de mulige vejforløb, somtransporter til/fra området skal foregå ad.
Side 5
Komitéen anfører, at miljørapporten endvidere bør indeholde en vurdering afpåvirkningen på naturområdet Stubben herunder påvirkningen på en rækkefugle- og sommerfuglearter samt den grønbrogede tudse.VurderingMiljørapporten vil indeholde vurderinger af støj- og luftemissioner ud fra alle-rede udførte undersøgelser. Der er ikke på nuværende tidspunkt taget stillingtil antallet af adgangsveje samt adgangsvejenes konkrete placering. Når derforeligger en konkret projektbeskrivelse af containerterminalen vil dette indgåi en senere VVM-redegørelse for udflytningen af terminalen. På dette tids-punkt vil der ligeledes blive foretaget en vurdering af støj- og luftemissionerfor udvalgte transportscenarier.VVM-redegørelsen for udvidelse af Københavns Nordhavn og ny krydstogt-terminal indeholder en vurdering af selve opfyldningens påvirkning på floraog fauna som f.eks. natsommerfugle og den grønbrogede tudse.Miljørapporten vil indeholde en vurdering af, hvorvidt udflytningen af contai-nerterminalen vil medføre væsentlige påvirkninger på bestanden af grønbro-gede tudser i området jf. scopingen for miljørapporten.Høringssvaret giver således ikke anledning til justeringer af det i scopingenforeslåede indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.2.7
Hellerup Roklub, Kajakklubben NOVA, Hellerup Kajakklub og Charlot-
tenlund Kajakklub PALO
Hellerup Roklub, Kajakklubben NOVA, Hellerup Kajakklub og CharlottenlundKajakklub PALO anfører, at det bør indføjes i lovforslaget, at der skal etable-res (1) en kanal fra Kalkbrænderihavnen via den gamle Skudehavn og videretil Orientbassinet samt (2) en midlertidig kanalforbindelse fra Kalkbrænderi-havnen til den gamle Skudehavn og ud i skudeløbet.VurderingDa miljørapporten vurderer lovforslagets konsekvenser for så vidt angår ud-flytning af containerterminalen, - og ikke selve opfyldningen af et areal i Kø-benhavns Havn ved Ydre Nordhavn, - giver høringssvaret ikke anledning tiljusteringer af det i scopingen foreslåede indhold og detaljeringsniveau i mil-jørapporten.Selve opfyldningen er miljøvurderet i VVM-redegørelsen for Udvidelse afKøbenhavns Nordhavn og ny krydstogtterminal.2.8
Hellerup Sejlklub
Hellerup Sejlklub bemærker, at klubben finder det relevant, at der foretagesen vurdering af, hvilken anvendelse af det rekreative område, der vil væreforenelig med havnedriften i området. Sejlklubben anfører desuden, at af-værgetiltag som etablering af en høfde ved Hellerup Havn samt etablering afen kanal for småbåde gennem Nordhavns landareal til Nordre Frihavn med-tages som afværgeforanstaltninger i miljørapporten.Vurdering
Side 6
Høringssvaret giver ikke anledning til justeringer af det i scopingen foreslåe-de indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten, idet miljørapporten vurde-rer lovforslagets konsekvenser for så vidt angår udflytning af containertermi-nalen, - og ikke selve opfyldningen af et areal i Københavns Havn ved YdreNordhavn samt etablering af et område til anvendelse for rekreative facilitetermed maritimt formål.Hvis der i miljørapporten påvises væsentlige negative virkninger på miljøetsom følge af udflytning af containerterminalen, - og ikke selve opfyldningenaf et areal i Københavns Havn ved Ydre Nordhavn, - vil der blive foreslåetafværgetiltag for at undgå, begrænse og evt. opveje disse.Det bemærkes desuden, at etablering af en høfde ved Hellerup Havn indgår ilovforslaget samt som afværgetiltag i VVM-redegørelsen for udvidelse af Kø-benhavns Nordhavn og ny krydstogtterminal, dvs. for etablering af selve op-fyldningen af et areal i Københavns Havn ved Ydre Nordhavn.Endvidere beskrives etablering af en kanal, så roere mm. kan passere fraSvanemøllebugten / Kalkbrænderihavnen til Skudeløbet / Yderhavnen somet muligt afværgetiltag i VVM-redegørelsen. I henhold til lovforslaget vil ensådan kanalforbindelse først blive tilvejebragt efter flytning af containertermi-nalen.2.9
Beredskabsstyrelsen
Beredskabsstyrelsen bemærker, at det skal vurderes, om den udflyttede con-tainerterminal er omfattet af risikobekendtgørelsen, og at der i givet fald skalindsendes anmeldelse mv. i henhold til bekendtgørelsens regler. Ligeledesskal den udflyttede containerterminal formentlig godkendes i henhold til be-redskabslovens regler.VurderingNår der foreligger en konkret projektbeskrivelse for containerterminalen i Yd-re Nordhavn vil de nødvendige ansøgninger og anmeldelser blive fremsendttil myndighederne.Høringssvaret giver således ikke anledning til justeringer af det i scopingenforeslåede indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.2.10
Øvrige høringssvar
Følgende myndigheder og interesseorganisationer har i deres høringssvaranført, at de ikke har bemærkninger til scopingen:- Dansk Erhverv- Københavns Museum- Erhvervs- og Byggestyrelsen- Rigsrevisionen- Dansk Arbejdsgiverforening- Kystdirektoratet- Fagligt Fælles Forbund 3FVurdering
Side 7
Høringssvarene giver ikke anledning til justeringer af det i scopingen foreslå-ede indhold og detaljeringsniveau i miljørapporten.
Side 8
BILAG 1: HØRINGSLISTE
StatsministerietFinansministerietRigsrevisionenKommissarius ved Statens Ekspropriationer på øerneErhvervs- og ByggestyrelsenSøfartsstyrelsenNaturstyrelsenKort & MatrikelstyrelsenMiljøstyrelsenKonkurrence- og ForbrugerstyrelsenBeredskabsstyrelsenFiskeridirektoratetKulturarvsstyrelsenDomstolsstyrelsenDatatilsynetKystdirektoratetFarvandsvæsenetVejdirektoratetKøbenhavns KommuneFrederiksberg KommuneGentofte KommuneKommunernes Landsforening (KL)Region HovedstadenRegion SjællandDanske RegionerTrafikselskaberne i DanmarkBrancheforeningen Danske AdvokaterDanmarks RederiforeningDansk Arbejdsgiverforening (DA)Dansk ErhvervDansk Industri (DI)Dansk Transport og Logistik (DTL)HåndværksrådetDI TransportDanske SpeditørerArbejderbevægelsens ErhvervsrådFælles Fagligt Forbund 3FLandsorganisationen i Danmark (LO)Dansk JernbaneforbundHK Trafik & JernbaneTeknisk LandsforbundDansk Cyklist Forbund (DCF)NOAH – TrafikDanmarks NaturfredningsforeningForbrugerrådetMenighedsråd i Frederiks KirkeDFDS Canal Tours (Havnerundfarten)Københavns MuseumDansk Handicap ForbundDanske HandicaporganisationerDet Centrale Handicapråd
Side 9
FriluftsrådetEjerforeningen Tuborg KanalLandbrug & FødevarerGrundejerforeningen for Hellerup-Maglegårds SogneDansk Ornitologisk foreningFOGUSKgl. Dansk YachtklubHellerup sejlklubHavneudvalget Hellerup HavnØsterbro lokaludvalgØsterbro lokalrådAgenda 21 ØsterbroHellerup roklubHellerup kajakklubSvanemølle gruppenØsterbro havnekommiteØsterbro lokalhistorisk foreningGrundejerforeningen SvanevængetDanmarks sportsfiskerforbundForeningen danske havnevirksomheder