Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1040928_0001.png
1040928_0002.png
1040928_0003.png
1040928_0004.png
1040928_0005.png
1040928_0006.png

DSB-kunder bør have kompensation – EU's forordning overtrådt igen og igen.

I forbindelse med problemerne på Storstrømsbroen har DSB nu oplyst, at der ikke vil blive givetkompensation. Således udtaler DSB trafikinformationschef Tony Bispeskov til Folketidende 9/11 2011:”Idenkonkrete situation mener jeg, at vi har introdukseret en ny køreplan (nødkøreplan). Vi har sørget for, at denfungerer så godt som muligt. I hvert tilfælde for den del som gælder DSBs strækning fra Nykøbing og modnord. Derudover er der pendlerrejsetidsgarantien, som afregnes ganske automatisk for de pendlere, som hartilmeldt sig ordningen.- Vi har allerede brugt mange ressourcer på at sørge for at togpassagerne kan komme frem mellem Nykøbingog Sjælland efter Banedanmark har lukket Storstrømsbroen for togtrafik.”

DSB ender i Nykøbing

Men Tony Bispeskov ved udmærket godt, at mange passagerer fra Lolland og Falster er blevet svigtet. Det fikhan oplyst allerede få dage efter, at den første nødkøreplan var trådt i kraft. Dengang lovede han at ringetilbage dagen efter – det er nu over tre uger siden.Problemet er nemlig, at de ændrede afgangs-og ankomsttider i nødkøreplanen ikke er koordineret medoplandstrafikken. Rigtigt mange passagerer bor i oplandet. For at komme til Nykøbing benyttes lokaltog ellerbus, som har en køreplan, der er koordineret med DSBs almindelige køreplan. Det er faktisk et krav i såvelDSBs som de lokale transportselskabers kontrakter, at der foregår samarbejde og koordinering.Men i denne situation har man valgt at definere DSBs ansvarsområde som den station, hvortil DSB kører ( nårbortses lige fra Rødby, der har været yderst dårligt behandlet). Det betyder, at passagerer fra oplandet typiskikke har kunnet være i København før cirka 09:30, da den første bus fra oplandet typisk ikke passer med DSBsfremrykkede afgangstider fra Nykøbing. Og på samme led vil en afgang fra København med DSB 16:44indebære, at vi, som bor i Bandholm, kan være hjemme klokken 21:00, da der mangler en bus til Bandholm,der passer med vores nye ankomsttidspunkt. For en arbejdsdag, der starter cirka 09:30 (vi kan ikke værefremme før) og ender 16:30, har vi en samlet transporttid på: 8 timer, hvoraf de 3 timer og 55 minutter erventetid på grund af manglende koordinering.Trafikinformationschef Tony Bispeskov har igen og igen i medierne gjort rede for, at DSB ikke har mulighedfor at forsinke togene op igennem Sjælland, da det vil slå hele den sjællandske køreplan i stykker. Men det harvi heller ikke bedt om – og det ved Tony Bispeskov udmærket godt. Vi har bedt om at få ændret ellersuppleret oplandstrafikken, så den korresponderer med de nødkøreplaner, DSB beslutter. Det kan kun væreDSBs ansvar, da det alene er DSB, der ved, hvilke nødkøreplaner, de finder frem til. Tony Bispeskov har oven ikøbet forsøgt at afspore debatten ved at tage pendlertalsmanden for Nykøbing Falster i ed. Tony Bispeskovrefererede således til, at pendlertalsmanden var rimeligt tilfreds, hvilket han naturligvis godt kan være, da hanikke kender til problemerne for oplandstrafikken.

De økonomiske konsekvenser for oplandstrafikken

Jeg vil stærkt anbefale, at der gennemføres en analyse af de faktiske omkostninger ved den manglendekoordinering med oplandstrafikken og kan i den sammenhæng henvise til, at en borger i Bandholm dagligtanvender 200 kr. på taxa om morgenen for at nå et tidligt tog i Maribo, således at hun kan nå den fremrykkedeafgang fra Nykøbing F og dermed kan være på arbejde på det tidspunkt, hendes arbejdsgiver har fastsat.Dorte KardelGl. Præstegård, Birketvej 84941 Bandholmtlf: 20993514/ 39663514/58505907e-mail:[email protected]web:www.ecohouse.dk, www.toxicmanagement.dk
1
Årsagen er den simple, at der ikke går nogen bus fra Bandholm, der matcher det tidlige tog. Med 4 ugersnødkøreplan giver det en ekstra omkostning til transport 4.000 kr. Går det galt på hjemturen, nærmerekstraomkostningerne sig de 8.000 kr.Oplandspassagererne har generelt været meget kreative. Nogle har lejet eller lånt biler med de omkostninger,det nu har. Andre - mestendels studerende - er flyttet til den anden side af broen, hvor medstuderende hargivet husly i kollegieværelser.Som selvstændig erhvervsdrivende med hele landet som arbejdsplads og bopæl i Bandholm kan mineekstraomkostninger i løbet af disse 4 uger gøres op til cirka 8.000 kr. til dækning af tidlig taxakørsel oghotelovernatninger, når det ikke har været muligt været muligt at komme ud og hjem efter kundernes ønsker.

De personlige og helbredsmæssige konsekvenser

Ingen tager skade af en ekstra halv times rejsetid eller lidt venten på en perron, men for de oplandsrejsende erder tale om noget ganske andet. Tager vi af sted med første bus fra Bandholm klokken 05:51, kan vi ikke værei København før cirka 09:30. Det betyder, at vi ikke godt kan forlade vores arbejdsplads før cirka 16:30 – ogdet med meget velvillig accept fra en arbejdsgiver – hvilket betyder, at vi kan være hjemme igen klokken21:00, hvor vi normalt ville være hjemme 18:30 eller 19:00. En samlet arbejdsdag på 15 timer er ikke holdbarret mange dage i træk. Rent faktisk kan vi ikke engang nå at overholde 11-timers reglen. Det sætter sig somtræthed, stress og dårlig fordøjelse, hvilket alt sammen er meget naturligt.Juridisk er der jo ingen tvivl om, at der ikke kan være tale om noget erstatningsansvar, medmindre en direktehelbredsmæssig skade kan dokumenteres fuldt ud. Men en anerkendelse af problemet og en undskyldninghavde jo nok været på sin plads frem for de gentagne besværgelsesagtige påstande om, at man har gjort alt,hvad man kan, og at problemet ikke er så stort.

Dertil kommer yderligere aflysninger og forsinkelser.

Dertil kommer så, at DSB ikke engang kan overholde sin nødkøreplan. Således har der eksempelvis været enrække forsinkelser på afgangen 08:15 fra Vordingborg – op til 30 minutter, og i den forgangne uge er indtilflere tog med afgang i minuttallet 41 fra Københavns Hovedbanegård blevet aflyst. Disse aflysninger er ganskeinteressante, idet togene har stået på stationens skærme frem til få minutter før afgang. Der har ikke værethøjtalerudkald til annoncering af aflysningerne, og der er i flere tilfælde sket det, at toget ikke officielt erblevet aflyst, men ”blot” er forsvundet på skærmene. Dette har naturligvis betydet, at der har været overfyldt itoget med afgang i minuttallet 44, ligesom stationerne mellem Høje Tåstrup og Glumsø ikke er blevet betjent.Det er ganske vanskeligt at forestille sig, at der i disse tilfælde har været tale om materielmangel, da en sådanmangel måtte have været opdaget i hvert fald 10 minutter før afgang.

DSB overtræder EUs forordning nr. 1371/2007 i forhold til kompensation for forsinkelser og

aflysninger

I denne forordning defineres passagerernes rettigheder.Artikel 16 definerer refusion ved omlægning af rejsen:“Når det med rimelighed forventes, at ankomsten til det endelige bestemmelsessted i henhold tilbefordringskontrakten vil blive mere end 60 minutter forsinket, skal passageren omgående have valget mellem:a) refusion af billettens fulde pris på de betingelser, som gjaldt ved købet, for den eller de dele af rejsen, derikke er gennemført, og for den eller de dele, som allerede er foretaget, hvis rejsen ikke længere tjener nogetDorte KardelGl. Præstegård, Birketvej 84941 Bandholmtlf: 20993514/ 39663514/58505907e-mail:[email protected]web:www.ecohouse.dk, www.toxicmanagement.dk
2
formål i forhold til passagerens oprindelige rejseplan, samt i givet fald en returrejse til afgangsstedet ved førstelejlighed. Refusionen betales på de betingelser, som gælder for udbetaling af erstatning, jf. artikel 17, ellerb) videreførelse eller omlægning af rejsen på tilsvarende befordringsvilkår til det endelige bestemmelsesstedved først given lejlighed, ellerc) videreførelse eller omlægning af rejsen på tilsvarende befordringsvilkår til det endelige bestemmelsessted pået senere tidspunkt efter passagerens ønske.Bemærk venligst, at der her anvendes udtrykket: det endelige bestemmelsessted.Artikel 17 definerer pligten til at erstatte billetprisen“1. En passager, som må imødese en forsinkelse, kan uden at miste retten til befordring kræve erstatning afjernbanevirksomheden for forsinkelse mellem det på billetten anførte afgangs- og ankomststed, som ikke harmedført billetrefusion i henhold til artikel 16. De minimale erstatningsbeløb for forsinkelse er fastsat til:a) 25 % af billetprisen i tilfælde af en forsinkelse på 60-119 minutterb) 50 % af billetprisen i tilfælde af en forsinkelse på 120 minutter eller mere.Hermed bør det stå helt klart, at DSB har ansvaret for at sikre, at passagerer når frem til det endeligebestemmelsessted. På samme led bør det være helt klart, at DSB har ansvar for at kompensere passagerer, sompå grund af forsinkelser ikke kan nå frem til det endelige bestemmelsessted i rimelig tid. Dette gælder altså foralle de mange forsinkelser og aflysninger, der finder sted – ikke bare i forhold til nødkøreplanen påStorstrømsbroen, men generelt for hele DSBs drift.Her følger 2 eksempler:Toget med afgang fra Københavns Hovedbanegård 15:41 aflyses. Jeg kommer fra kundebesøg i Odense og harplanlagt at stige på dette tog i Ringsted. Det har korrespondance til diverse lokalbusser og Lollandsbanen,således at jeg kan være hjemme 18:30. Da toget ikke kommer, og der er en time til næste tog, som ikke harkorrespondance til lokale busser, kan jeg nu påregne først at være hjemme klokken 21:00. Jeg henvender migderfor i kiosken på Ringsted Station. Her får jeg at vide, at jeg skal tale med togets personale. Jeg tager togeten time senere og henvender mig til togets personale, der meddeler mig, at de ikke kan hjælpe, da deres tog errettidigt. Derefter ringer jeg til DSBs kundeservice, der fortæller mig, at jeg ikke har ret til kompensation, dajeg ikke har henvendt mig til personalet i det aflyste tog.Toget med afgang 15:44 fra Københavns Hovedbanegård forsinkes i 30 minutter. Det betyder, at jeg ikke kannå min bus i Vordingborg. Med den kan jeg være hjemme klokken 18:3e0. I stedet ankommer jeg nu tilNykøbing Falster Station klokken 18:40, hvilket betyder, at jeg ikke kan være hjemme før klokken 21:00, dader ikke er nogen bus fra Maribo til Bandholm mellem klokken 18:50 og 20:50. Jeg henvender mig til togetspersonale, der oplyser mig om, at jeg ikke har ret til kompensation, da deres tog kun er forsinket 30 minutter.Jeg henvender mig til kundeservice hos DSB, der oplyser mig om, at jeg ikke har ret til kompensation, da jeghar ”valgt” at fortsætte rejsen med andre operatører end DSB.

Gælder kompensationen til station eller endeligt bestemmelsessted?

Forordning 1371/2007 er ganske klar. Her står ”Endeligt bestemmelsessted”. Men DSB skriver i sineforretningsbetingelser altid den station, hvortil man har billet. Kontrakten mellem DSB og Trafikministerietanvender ligeledes udtrykket station, hvorfor det må være på sin plads at sikre denne term ændret i henhold tilforordningens tekst.Forordning 1371/2007 forholder sig dog kun til jernbanetransport af passagerer – det vil sige, DSB kunneDorte KardelGl. Præstegård, Birketvej 84941 Bandholmtlf: 20993514/ 39663514/58505907e-mail:[email protected]web:www.ecohouse.dk, www.toxicmanagement.dk
3
eventuelt hævde, at ansvaret for korrespondance med busser falder uden for direktivet. Således definererdirektivet begrebet ”gennemgående billet”, som en en eller flere billetter, som udgør den befordringskontrakt,der er indgået for at udføre på hinanden følgende jernbanetjenester, der drives af en eller flerejernbanevirksomheder.”Til gengæld kan der slet ikke være tvivl om, at begrebet befordringskontrakt her må betide, at en billet, derbaserer sig på kørsel med flere jernbaneselskaber, er 100% dækket af direktivets krav og forpligtelser.Spørgsmålet er så, om koordinering med busser er omfattet. Det fremgår af punkt 13 I præamblen tilforordningen, at tilslutningsforbindelser er omfattet. Tilslutningsforbindelser er I denne sammenhæng IKKEbegrænset til jernbaner. Desforuden bør det indgå I vurderingen, at DSB som medejer af Rejseplanen klart harindikeret et medansvar for den samlede koordinering af rejsen fra afgangsssted til endeligt bestemmelsessted.Dertil kommer endlig bestemmelserne I forordningens artikel 18 – se nedenfor.

Ret til assistance ved forsinkelser og aflysninger – artikel 18

Forordningens artikel 18 præciserer det krav på assistance, passagererne har ved forsinkelser på over 60minutter ( I den samlede rejse til det endelige bestemmelsessted).:“1. Ved forsinkelser ved ankomst eller afgang skal jernbanevirksomheden eller stationslederen underrettepassagererne om situationen og det forventede afgangs- og ankomsttidspunkt, så snartsådanne oplysninger foreligger.2. Ved forsinkelser som nævnt i stk. 1 på mere end 60 minutter skal passagererne gratis tilbydesa) måltider og forfriskninger i rimeligt forhold til ventetiden, hvis de forefindes eller kan leveres på rimeligevilkår i toget eller på stationenb) hotel- eller anden indkvartering og befordring mellem jernbanestationen og indkvarteringsstedet, hvis etophold af en eller flere nætters varighed bliver nødvendigt, eller hvis yderligereophold bliver nødvendigt, hvor og når det er fysisk muligt, og/ellerc) transport fra toget til jernbanestationen, til et andet afgangssted eller til rejsens endelige bestemmelsessted,hvor og når det er fysisk muligt, hvis toget er blokeret på sporet.3. Hvis jernbaneforbindelsen ikke kan fortsætte, skal jernbanevirksomheden snarest muligt arrangerealternative transporttjenester for passagererne.4. Jernbanevirksomheden skal på passagerens forlangende bekræfte på billetten, at toget er forsinket, atpassageren på grund af en forsinkelse ikke har kunnet nå en tilslutningsforbindelse, eller at toget er aflyst.5. Når stk. 1, 2 og 3 finder anvendelse, skal jernbanevirksomheden især være opmærksom på handicappede ogbevægelseshæmmede passagerers og deres eventuelle ledsageres behov.”Der er således ikke megen tvivl om DSBs ansvar for såvel passagerernes ankomst til endeligt bestemmelsesstedsom kompensation I forhold til almindelig service.

DSB overtræder forordningens bestemmelser om information til passagererne

Bilag 2 til forordningen er en oversigt over den information, der skal stilles til rådighed for passagererne indenog under rejsen. Dette bilag overtrædes i praksis hver eneste dag. Følgende fremgår af bilaget:Del I: Oplysninger forud for rejsenAlmindelige betingelser i forbindelse med kontraktenKøreplaner og betingelser for den hurtigste rejseKøreplaner og betingelser for de billigste rejserTilgængelighed, adgangsbetingelser og faciliteter i toget for handicappede og bevægelseshæmmede personerDorte KardelGl. Præstegård, Birketvej 84941 Bandholmtlf: 20993514/ 39663514/58505907e-mail:[email protected]web:www.ecohouse.dk, www.toxicmanagement.dk
4
Mulighed og betingelser for at medtage cyklerAdgang til pladser i ryger- og ikke-rygerkupeer, første- og andenklasseskupeer samt liggevogne og sovevogneEnhver hændelse, som kan afbryde eller forsinke rejsenServicetilbud i togetProcedurer for udlevering af bortkommen bagageProcedurer for indgivelse af klager.Del II: Oplysninger på rejsenService i togetNæste stationForsinkelserVigtigste tilslutningsforbindelserSikkerhedsforholdHer er det først og fremmest oplysninger om forsinkelser, aflysninger og service i toget, der gennemgåendeikke lever op til kravene i forordningen.

DSBs forpligtelser i forhold til oplandstrafikken

Forordningens bestemmelser om befordringskontrakter gælder den enkelte rejse og altså ikke en løbendekontrakt mellem passagerer og DSB om daglig transport. Til gengæld kan forordningens artikel 18 tolkessåledes, at DSB har medansvar for sikring af koordinering for ALLE rejsende til og fra den af passagerernevalgte adresse. Dertil kommer DSBs ansvar for samarbejde og koordinering med lokale aktører som beskrevet ikontrakten mellem DSB og Trafikministeriet. Heraf fremgår bl.a.:”DSB skal tilstræbe et konstruktivt samarbejde med amter og kommuner. Ved høringen af amter og kommuneri forbindelse med køreplansændringer skal DSB tilrettelægge processen således, at der gives en frist på mindsten måned til at afgive bemærkninger til DSB’s køreplansforslag.DSB skal søge at imødekomme ønsker fra lokal side om tilpasning af togenes køreplaner til tilsluttendekollektive trafikforbindelser, såfremt det indebærer større fordele end ulemper for alle passagerer under ét.”

DSB opfylder ikke forordningens artikel 28

Artikel 28 omfatter service og kvalitet og stiller krav om, at der indføres et servicekvalitetssystem ogudarbejdes en årlig rapport:

“Standarder for servicekvalitet

1. Jernbanevirksomhederne skal opstille servicekvalitetsstandarder og indføre et kvalitetsstyringssystem tilopretholdelse af servicekvaliteten. Servicekvalitetsstandarderne skal som minimum omfatte punkterne i bilagIII.2. Jernbanevirksomhederne skal overvåge deres eget præstationsniveau på grundlag afservicekvalitetsstandarderne. Jernbanevirksomhederne offentliggør hvert år en rapport om deresservicekvalitetsniveau sammen med deres årsberetning. Rapporterne om servicekvalitetsniveauet skaloffentliggøres på jernbanevirksomhedernes websted. “Lad os blot her påpege, at den i artiklen omhandlede rapport ikke umiddelbart kan findes på DSBs hjemmeside,hvorimod den forbilledligt enkelt kan findes hos Deutsche Bahn.

DSB misligholder sin kontrakt med Trafikministeriet

Dorte KardelGl. Præstegård, Birketvej 84941 Bandholmtlf: 20993514/ 39663514/58505907e-mail:[email protected]web:www.ecohouse.dk, www.toxicmanagement.dk
5
Endelig skal det påpeges, at DSB med håndteringen af nødkøreplanen misligholder sin kontrakt medTrafikministeriet på følgende punkter:1.6., 1.7, 1.8, 1.9., 1.10 og 10.1.

Anbringender

På baggrund af ovenstående vil jeg bede om, at man over for DSB indskærper:At der skal findes en løsnng for oplandstrafikken på Falster og Lolland I den aktuelle situationAt oplandstrafikken fremover skal indgå I DSBs nødberedskab og nødkøreplaner overalt I landetAt der ydes kompensation ved forsinkelser og aflysninger frem til det endelige bestemmelsessted sompræciseret I forordning 1371/2007At det tilsikres, at reglen om kompensation frem til endeligt bestemmelsessted kommunikeres ud tilsamtlige medarbejdere I DSB samt kiosker på stationer uagtet at disse er drevet af en anden operatørAt forordningens artikel 18 og 28 skal overholdesEndvidere vil jeg anmode om, at DSB tilpligtes at erstatte de ekstraomkostninger, der rent faktisk er afholdt afpassagerer fra oplandet til Nykøbing Falster I forbindelse med den utilstrækkelige nødkøreplan.Desforuden skal jeg bede om, at Trafikminsiteriet ved fremtidig kontraktindgåelse tilsikrer, at ansvaret forpassagerernes transport entydigt fastlægges fra rejsens udgangspunkt til endeligt bestemmelsessted og ikke frastation til station.Endelig skal jeg anmode om, at der ved fremtidige kontrakter med operatører I den kollektive transport tageshøjde for det fælles ansvar for transporten, der ligger ud over betingelserne for den enkelte rejse.Med venlig hilsenDorte Kardel
Dorte KardelGl. Præstegård, Birketvej 84941 Bandholmtlf: 20993514/ 39663514/58505907e-mail:[email protected]web:www.ecohouse.dk, www.toxicmanagement.dk
6