Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 59
Offentligt
1038968_0001.png
1038968_0002.png
1038968_0003.png
1038968_0004.png
1038968_0005.png
1038968_0006.png
1038968_0007.png
1038968_0008.png
1038968_0009.png
1038968_0010.png
1038968_0011.png
1038968_0012.png
1038968_0013.png
1038968_0014.png
1038968_0015.png
1038968_0016.png
1038968_0017.png
1038968_0018.png
1038968_0019.png
1038968_0020.png
1038968_0021.png
1038968_0022.png
- A K T 1 8 1 6 9 9 - B I L A G 1 - I Brev til Transportudvalget
-
Transportministeriet
MINISTEREN
Folketingets Transportudvalg
Dat0
~ 9 NOV. 20112011-87
J. nr.
Christiansborg1240 København K
„_ . _ . ,Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon 41 7127 00
Det fremgår af aftalen om Bedre Mobilitet af 26. november 2010, at parterne erenige om, at det er målet, at der etableres en ny sydlig fjordforbindelse vedFrederikssund, idet forbindelsen som udgangspunkt finansieres gennembrugerbetaling.Endvidere fremgår det, at der iværksættes en nærmere analyse af potentialet ien brugerfinansieringsmodel, der omfatter både den nye og den eksisterendefjordforbindelse.Sund & Bælt har afsluttet deres brugerfinansieringsundersøgelse. Jeg har tiljeres orientering vedlagt Sund & Bælts fire delrapporter ogsammenfatningsrapporten, der indeholder resultaterne af deres undersøgelser.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
Bilag:Delrapport om betalingsvillighedDelrapport om betalingsanlægDelrapport om den tekniske og tidsmæssige gennemførelse af projektetDelrapport om organisatoriske løsningerSammenfatningsrapport
i " f f w i i 1 r rifrlBtliTlt1
Indholdsfortegnelse1.2.2.1.2.2.3.3.1.3.2.3.3.3.4.4.4.1.5.5.1.INDLEDNINGMETODESpørgeskemaundersøgelse omkring betalingsvillighedModellering af betalingsvillighedTRAFIKKEN OVER KRONPRINS FREDERIKS BROGeografisk fordeling af trafikanterneRejsefrekvensRejseformålSammenfatning omkring trafikken på Kronprins Frederiks BroTRAFIKKEN EFTER ETABLERING AF EN NYFJORDFORBINDELSETrafikspring og overflyttet trafikBETALINGSVILLIGHEDPerson-og varebilerTrafikken ved forskellige takstniveauerProvenu ved forskellige takstniveauer5667888910
1111131313141515161718181819
5.1.15.1.25.2.
LastbilerTrafikken ved forskellige takstniveauerProvenu ved forskellige takstniveauer
5.2.15.2.25.3.6.6.1.6.2.6.3.
Samlet vurdering af betalingsvillighedenRABATMODELLEROvervejelser omkring takst- og rabatsystemOpkrævningsomkostningerRabatscenarier
Side 3/25Sund & Bælt Partner A/SNy fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om betalingsvillighed samt takst- og rabatmodellerNovember 2011
6.3.16.3.2.
MånedskortRabat til lokale brugere af broerne
1920
7.
BRUGERBETALING PÅ NY FORBINDELSE, GRATIS PASSAGE PÅKRONPRINS FREDERIKS BROSAMMENFATNING AF HOVEDRESULTATER AFUNDERSØGELSEN
22
8.
24
Side 4/25Sund & Bælt Partner A/SNy fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om betalingsvillighed samt takst- ograbatmodellerNovember 2011
* * J p v j p » Jf * J * * J* <TJ* *"•?* • ~ «
•»»/ »
KR*
/ f f , - • ».*• *
Indholdsfortegnelse1.2.3.4.INDLEDNING OG SAMMENFATNINGORGANISERINGSYSTEMBESKRIVELSEØKONOMI4579
Side 3/10Sund & Bælt Partner A/SNy fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om betalingsanlægNovember 2011
":^1''i':"iS^l
...
I-.-,.'.
Indholdsfortegnelse1.2.INDLEDNINGDET FORELIGGENDE PROJEKT456689991011111212121314151617
2.1. Beskrivelse af WM-redegørelsens forslag S12.2. Landanlæggene3.4.FORHOLD VEDRØRENDE EN ANLÆGSLOVPROJEKTERINGSFASEN
4.1. Generelt4.2. Opbygning af projektorganisation4.3. Gennemførelse af kompletterende undersøgelser samt ekspropriationerm.v5.UDBUDSFASEN
5.1. Generelt5.2. Tekniske forhold5.2.1. Hele forbindelsen5.2.2. Højbroen5.2.3. Landanlæggene6.7.BYGGEFASENSAMLET TIDSPLAN
BILAG 1: TIDSPLAN FOR EN BROLØSNINGBILAG 2: SÆRLIGE FORHOLD OMKRING EN TUNNELLØSNING
Side 3/18Sund & Bælt Partner A/SNy fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektetNovember 2011
2zff d —Ita^X.
Partner
Dindeisi
e i øs rangerDelrr;
Indholdsfortegnelse1.2.3.INDLEDNING OG SAMMENFATNINGPRINCIPPER FOR OFFENTLIGT-PRIVAT PARTNERSKAB (OPP)BESKRIVELSE OG VURDERING AF ORGANISATORISKEMODELLER46
7789111313131515171718
3.1. Finanslovsmodellen3.2. Statsgarantimodellen3.3. Den internationale OPP model3.4. Kliplev-Sønderborg modellen4.FINANSIELLE BEREGNINGER
4.1. Indledning4.2. Beregningsgrundlag4.3. Beregningsresultater4.3.1.4.3.2.4.3.3.4.3.4.Resultater for de undersøgte organisatoriske modellerProjektøkonomi for udvalgte takstscenarier i statsgarantimodellenFølsomhedsanalyserAndre beregninger
BILAG 1: GENERELLE OG DETALJEREDE FORUDSÆTNINGER FOR DEFINANSIELLE BEREGNINGER
20
Side 3/22Sund & Bælt Partner A/SNy fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om organisatoriske løsninger ogfinansielle beregningerNovember 2011
Sund & Bælt Partner A/SVester Søgade 101601 København VTlf. +45 33 41 63 60:www.sundogbaelt.dk
Partner
Indholdsfortegnelse1.2.2.1.INDLEDNINGSAMMENFATNING AF KONKLUSIONER OG ANBEFALINGER M.VBetalingsvillighed og finansielle beregninger57778999101011121214141520202122222222
2.2. Tekniske og tidsmæssige forhold m.v2.3. Anlægsloven3.3.1.BETALINGSVILLIGHED SAMT TAKST- OG RABATMODELLERMetode
3.2. Trafikken over Kronprins Frederiks Bro3.3. Trafikken efter etablering af en ny fjordforbindelse3.4. Betalingsvillighed3.4.1. Enhedstakst3.4.2. Månedskort til højfrekvente brugere3.4.3. Rabat til lokale rejsende bosiddende i Frederikssund kommune4.4.1.HOVEDRESULTATER VEDRØRENDE BRUGERFINANSIERINGResultater vedrørende takstmodeller
4.2. Resultater af finansielle beregninger5.FORHOLD OMKRING BETALINGSANLÆG
5.1. Teknisk løsning og organisering m.v5.2. Økonomi6.TEKNISK OG TIDSMÆSSIG GENNEMFØRELSE
6.1. Generelle forudsætninger6.2. Forhold vedrørende en anlægslov6.3. Projekteringsfasen
Side 3/27Sund & Bælt Partner A/SNy fjordforbindelse ved FrederikssundSammenfatningsrapportNovember 2011
6.4. Udbuds-og byggefasen6.5. TidsplanBILAG 1: FORUDGÅENDE UNDERSØGELSER AF NYFJORDFORBINDELSE VED FREDERIKSSUNDBILAG 2: TIDSPLAN FOR EN BROLØSNING
2324
2527
Side 4/27Sund & Bælt Partner A/SNy (jordforbindelse ved FrederikssundSammenfalningsrapportNovember 2011
Transportministeriet
jfiiLdicr omn grøn transportpolitik
2010
Aftaler omEn grøn transportpolitik 2010Udgivet af:TransportministerietFrederiksholms Kanal 271220 København K
Udarbejdet af:ISBN trykt udgave:ISBN netudgave:Tryk:Oplag:
Transportministeriet978-87-91013-58-4978-87-91013-59-1Glumsø Bogtryk A/S500
FSCMixed CreditProductgroupiromv j d I • m a nagedlo r e s tsCedno.SW-COC-001486www.fsc.orgO 1996 To/ost Sttivafdship Coimeil
3-
Aftaler omEn grøn transportpolitik 2010Fremrykning af indsatsen i 2010 for m e r e cykeltrafik og ommodulvogntog5Aftale mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Al-liance (1. september 2010)Bedre mobilitet9Aftale mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Al-liance (26. november 2010)Forstærket indsats m o d spøgelsesbilisme og bedre sikkerhed ioverkørsler35Aftale mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Al-liance (16. december 2010)
4-
IndholdFremrykning af indsatsen i 2010 for m e r e cykeltrafik og ommodulvogntogFremrykning af indsatsen i 2010 for mere cykeltrafikAftale om forlængelse af forsøgsordningen med modulvogntog
567
Bedre mobilitetIndledningMere cykeltrafikStøjbekæmpelseNye teknologiske muligheder (ITS)Bedre trafiksikkerhedBedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalseStationsmoderniseringerNye beslutningsgrundlag og strategisk planlægningØget antal buspassagererBedre fremkommelighed for busserFokusering af indsatsen for at styrke bustrafikkenFremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoren ihovedstadsområdetFremme af godstrafik på jernbaneHavnepakkellStrategisk analyse af elektrificering af banenettetUdbygning af Motorring 4 fra Taastrup til FrederikssundmotorvejenNordlig omfartsvej ved NæstvedNy motorvej på strækningen Holstebro - HerningNy fjordforbindelse ved FrederikssundTilslutningsanlæg ved OdenseRute 9 (Svendborg - Maribo)Investeringer i bedre infrastruktur på Bornholms LufthavnØget akseltryk og højere totalvægt for tunge køretøjerRute 23 (Skovvejen) Kalundborg - HolbækmotorvejenKørsel med veterantog
910111515161718202223242525262728282929303131313233
Forstærket indsats m o d spøgelsesbilisme og bedre sikkerhed ioverkørsler35Forstærket indsats mod spøgelsesbilismeBedre sikkerhed i overkørsler3637