Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 58
Offentligt
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
BetalingsanlægDelrapport
Indholdsfortegnelse1.2.3.4.INDLEDNING OG SAMMENFATNING ......................................................... 4ORGANISERING ........................................................................................... 5SYSTEMBESKRIVELSE ............................................................................... 7ØKONOMI ..................................................................................................... 9
Side3/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om betalingsanlæg
November 2011
1.
Indledning og sammenfatning
Denne rapport beskriver organiseringen af opkrævningen af brugerbetaling ved en ny fjordfor-bindelse, den tekniske løsning for betalingsanlægget samt de omkostninger, som er forbundetmed etablering og drift af anlægget.I henhold til gældende EU lovgivning1er to teknologier godkendt til opkrævning af betaling viaudstyr monteret i køretøjerne (On Board Unit, OBU). Den ene teknologi bygger på mikrobølger(DSRC) som f.eks. BroBizz systemet på Storebælt og Øresund. Den anden bygger på satellit-positionering (GPS) som det tyske lastbilopkrævningssystem (Mauten). På Frederikssundsfor-bindelsen vil det være hensigtsmæssigt at anvende mikrobølge løsningen.Erfaringerne med valg af betalingsanlæg i andre lande til en opgave som den ved Frederiks-sund peger entydigt på, at der etableres et såkaldt ORT (Open Road Tolling) anlæg. Det er etanlæg uden bomme, hvor opkrævningen sker enten via en BroBizz eller ved aflæsning afnummerplade og efterfølgende fremsendelse af faktura. Der er ikke mulighed for at betalekontant eller med kort. Trafikken kan dermed afvikles glidende uden stop.Selvom den teknologiske udvikling omkring systemer til betaling for brug af vejinfrastruktur erunder hastig forandring, er det vurderingen, at et ORT anlæg i mange år frem vil være denbedste løsning. Ser man på udviklingen af mikrobølge betalingsanlæg gennem de senestemange år, inkl. Storebælt og Øresund (over 13 og 11 år), er teknologi og funktionalitet uæn-dret. Den eneste større ændring, der er sket, er, at den manuelle betaling er blevet suppleretmed mulighed for opkrævning baseret på videobilleder af nummerplader. Herved er anlægge-ne omdannet til ORT anlæg, hvor bomme ikke er nødvendige. Sådanne anlæg vil formentligvære i drift i mange år frem over, medmindre der kommer et gennembrud i GPS baseredeløsninger som også omfatter personbiler.Det er beregnet, at driftsomkostningerne ved det beskrevne system vil udgøre ca. 21 mio. kr.årligt ved opkrævning af betaling ved både en ny forbindelse og den eksisterende KronprinsFrederiks Bro. Det svarer til ca. 20 pct. af de forventede indtægter. Heri er indeholdt afskriv-ning og forrentning af investeringer i udstyr. Hovedparten af udgifterne kan henføres til op-krævningsfunktionen. Det er i den forbindelse forudsat, at merudgifterne til opkrævning påbasis af aflæsning af nummerplader ikke kan dækkes fuldt ud ved at opkræve betaling forfremsendelse af faktura. Der er en væsentlig usikkerhed forbundet med denne forudsætningog dermed også med selve skønnet over driftsudgifterne.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/52/EF af 29. april 2004 om interoperabilitet mellem elektroniske bompenge-systemer i Fællesskabet og Kommissionens beslutning 2009/750 af 6. oktober 2009 om definitionen af den europæiskeelektroniske bompengetjeneste (EETS) og de tilhørende tekniske løsninger.
Side4/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om betalingsanlæg
November 2011
2.
Organisering
Organiseringen af betalingsopkrævning på en forbindelse ved Frederikssund vil blive byggetpå gældende EU direktiver. Det betyder, at organiseringen tager udgangspunkt i den såkaldteCESARE forretningsmodel2, jf. nedenfor, der indgår i beskrivelsen af den europæiske bom-pengetjeneste, EETS3. Efter denne model organiseres tjenesten omkring dels en operatør ogdels en udsteder af udstyr til registrering af passage.Relationerne i henhold til CESARE modellen mellem operatør, udsteder og kunde er illustrereti figuren nedenfor.Figur 1CESARE modellen
Operatør
AftaleKravBetaling
Udsteder
Brug af infrastrukturAflæsning af OBUKunde
KundeaftaleOBUFakturaBetaling
Operatørenvaretager driften af infrastrukturen der omfatter følgende:Drift og vedligehold af udstyr til betalingsopkrævning og tilhørende IT systemerInformation og prissætning overfor kunderneAflæsning af OBU eller nummerpladeHåndhævelse af opkrævning
Ved en ny fjordforbindelse kan operatør-opgaven varetages i et selvstændigt selskab, som delaf andre anlæg i Sund & Bælt regi eller som led i et større system for kørselsafgifter. Der kanopnås stordriftsfordele ved at placere opgaven i den eksisterende Sund & Bælt koncern. Dissestordriftsfordele er indregnet i overslaget over driftsomkostninger i afsnit 4.
2
Common Electronic Fee Collection System for a Road Tolling European Service.European Electronic Toll Service.
3
Side5/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om betalingsanlæg
November 2011
Udstederenadministrerer aftaleforholdet til kunden hvilket indebærer:Indgåelse af kundeaftaleLevering af BroBizzFakturaudstedelseKontrol af betaling
Udstederen indgår aftale med operatøren om at kunne anvende udstederens OBU som beta-lingsmiddel ved anlægget. Udstederen vil således optræde som ”mellemmanden” mellemkunden og operatøren og varetage store dele af kunderelationen og sørge for administrationog betalingsformidling.Opgaven som udsteder forudsættes ved en ny fjordforbindelse varetaget af en ekstern udste-der i form af f. eks. BroBizz A/S eller andre udstedere4
4
Fordelen for kunden ved at benytte CESARE forretningsmodellen er, at kunden har sin primære kontakt med udstederen.Udstederen kan tilbyde kunden mulighed for at betale for brug af mange forskellige operatørers anlæg, så den samme OBUkan anvendes til betaling i Frederikssund, på Storebælt, i hele Norden og på sigt på mange betalingsveje i hele Europa.
Side6/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om betalingsanlæg
November 2011
3.
Systembeskrivelse
Systemløsningen svarer til den nyeste type fuldautomatiske anlæg, som anvendes i Norge.Anlæggene anvendes på gader, landeveje og motorveje både i og uden for byområder.Køretøjerne identificeres med laser scannere, eller særlige video kameraer (VDC), der identi-ficerer og registrerer størrelsen på køretøjerne.Figur 2Illustration af registrering og passage af anlægget.
I passende afstand fra betalingsanlægget vil der blive forvarslet om, at man nærmer sig enbetalingsvej, samt givet oplysning om prisen for passage, jf. nedenstående billede fra et norskanlæg.
Side7/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om betalingsanlæg
November 2011
Eksempel på forvarsling af betalingsvej i Norge
Når et køretøj nærmer sig betalingsanlægget, vil det blive identificeret af laser scanneren,hvorefter det afklares, om der kan aflæses en gyldig OBU i bilen. Er det tilfældet, registrerespassagen og samtidig gives et OK signal.Er der ikke en gyldig OBU, tages billeder af køretøjets front og bag nummerplade og der givessignal for ikke OK, dog uden at trafikken påvirkes.Såfremt nummerpladen tilhører en gyldig OBU vil passagen blot blive registreret hos kunden,men tilhører den ikke en gyldig OBU, sendes der en faktura til ejeren af køretøjet via opslag imotorkøretøjsregistret. I alle tilfælde vil køretøjet kunne passere anlægget uden at standsetrafikken.Udenlandske køretøjer fra de nordiske lande kan systemmæssigt behandles som danske,hvorimod køretøjer fra øvrige lande vil nødvendiggøre aftaler med lokalt baserede samar-bejdspartnere for at kunne få adgang til de nødvendige oplysninger. For den sidste gruppe,der vil være meget lille, vil opkrævningsomkostningerne være uforholdsmæssig høje.Det bemærkes, at der i en anlægslov vil skulle tilvejebringes hjemmel til videoovervågning, tilopslag i motorkøretøjsregistret samt til at pålægge gebyr for undladelse af rettidig betaling. ForStorebæltsforbindelsen indeholder Sund & Bælt loven sådanne lovbestemmelser.
Eksempel på vejkantudstyr i Oslo
Side8/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om betalingsanlæg
November 2011
4.
Økonomi
I det følgende er udgifterne til anlæg og drift af det beskrevne anlæg opgjort. Ved beregnin-gerne er anvendt resultater vedrørende trafikomfang og takster m.v. som fremgår af delrapportom ”Betalingsvillighed samt takst- og rabatmodeller”5..For at opnå de nødvendige stordriftsfordele er det endvidere forudsat, at centrale driftsopga-ver som drift af anlæg, information, regnskab, opkrævning og kontrol varetages i samarbejdemed en eller flere operatører af betalingsvej f. eks. A/S Storebælt. Det samme gælder centraleIT opgaver som overvågning og backup.Endelig er det forudsat, at 85 pct. af passagerne betales med anvendelse af BroBizz.Udgifterne tilinvesteringi betalingsanlægget ved både den nye og den gamle Frederikssunds-forbindelse skønnes at udgøre 18 mio. kr. Heri indgår udgifter til udbud (2,3 mio. kr.), anskaf-felse af opkrævningsudstyr, portaler, kameraer, VDC, DSRC antenner og kabling (4,3 mio. kr.)samt central og decentral IT hardware og software (11,4 mio. kr.). Der er en vis usikkerhedknyttet til de anførte beløb, da der er tale om et forholdsvist lille anlæg, der ikke nødvendigvisvil være særligt attraktivt for leverandører.Teoretisk set kunne der være en besparelse, såfremt anskaffelser og softwareudvikling m.v.kunne foretages samtidig med f. eks. Femern Bælt forbindelsen. For indeværende er der imid-lertid ikke det nødvendige tidsmæssige sammenfald af investeringerne. Endvidere må detforventes, at kravene til udstyret under alle omstændigheder vil være så forskellige, at bespa-relsen vil være beskeden.Den økonomiske levetid af betalingsanlægget indebærer, at betalingsanlægget i gennemsnitskal udskiftes for hvert 6. år i driftsperioden.
5
Takststruktur uden rabatmulighed, dvs. 13 kr. for person- og varebiler og 39 kr. for lastbiler i 2011 priser. Den dertil høren-de trafikprognose er 27.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn. Da trafikomfanget vil være omtrent det samme i en model medmulighed for rabat, vil de skønnede tal for omkostningerne ved opkrævning være stort set de samme som ved en modelmed enhedstakst.
Side9/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om betalingsanlæg
November 2011
De årligeomkostningertil betalingsanlæg fremgår af Tabel 1.Tabel 1Årlige driftsomkostninger, begge forbindelser
Mio. kr.2011 priserAfskrivning af investeringDrift af anlæg og ITRegnskab, administration, kontrol, information og BroBizz opkrævningNettoomkostninger ved opkrævning af øvrige brugereI alt3310521
De brugere, som ikke har en BroBizz, skal opkræves ud fra aflæsning af nummerplade, opslagi motorregister og fremsendt faktura. Det er en betydelig administrativ opgave, hvor omkost-ningerne udgør ca. 50 kr. pr. opkrævning. Skal hele den udgift dækkes af brugerne, kan detsåledes komme til at udgøre et relativt stort beløb i forhold til betalingen for selve passagen,afhængig af hvor mange ture, der kan faktureres på hver faktura. Ved eksempelvis 4 ture pr.faktura, vil gebyret for opkrævning komme til at udgøre næsten et lige så stort beløb som sel-ve brotaksten. I de lande, som har ORT anlæg, pålægges brugeren typisk at betale op til 20pct. ekstra, som delvis dækning for meromkostningerne. Skønnet på 5 mio. kr. er forbundetmed en betydelig usikkerhed.Det er i ovenstående beregning forudsat, at der ikke er krav om selvstændig fakturering forhver enkelt passage af fjordforbindelsen, men at der kan faktureres f.eks. månedsvis - til denenkelte kunde.
Side10/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om betalingsanlæg
November 2011
Denne rapport er udarbejdet afSund & Bælt Partner A/S for TransportministerietDesignFotoBGRAPHICStorebælt, Statens vegvesen
Sund & Bælt Partner A/SVester Søgade 101601 København VTlf. +45 33 41 63 60www.sundogbaelt.dk