Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1038785_0001.png
1038785_0002.png
1038785_0003.png
1038785_0004.png
1038785_0005.png
1038785_0006.png
1038785_0007.png
1038785_0008.png
1038785_0009.png
1038785_0010.png
1038785_0011.png
1038785_0012.png
1038785_0013.png
1038785_0014.png
1038785_0015.png
1038785_0016.png
1038785_0017.png
1038785_0018.png
1038785_0019.png
1038785_0020.png
Teknisk og tidsmæssiggennemførelse af projektetDelrapport
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Indholdsfortegnelse1.2.2.1.2.2.
INDLEDNING................................................................................................. 4DET FORELIGGENDE PROJEKT ................................................................ 5Beskrivelse af VVM-redegørelsens forslag S1. ................................................... 6Landanlæggene ..................................................................................................... 6
3.4.4.1.4.2.4.3.
FORHOLD VEDRØRENDE EN ANLÆGSLOV............................................. 8PROJEKTERINGSFASEN ............................................................................ 9Generelt ................................................................................................................. 9Opbygning af projektorganisation ....................................................................... 9Gennemførelse af kompletterende undersøgelser samt ekspropriationerm.v. ........................................................................................................................10
5.5.1.5.2.
UDBUDSFASEN ......................................................................................... 11Generelt ................................................................................................................11Tekniske forhold...................................................................................................12Hele forbindelsen ............................................................................................................ 12Højbroen .......................................................................................................................... 12Landanlæggene .............................................................................................................. 13
5.2.1.5.2.2.5.2.3.
6.7.
BYGGEFASEN ............................................................................................ 14SAMLET TIDSPLAN ................................................................................... 15
BILAG 1: TIDSPLAN FOR EN BROLØSNING ................................................... 16BILAG 2: SÆRLIGE FORHOLD OMKRING EN TUNNELLØSNING. ................ 17
Side3/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
1.
Indledning
I det følgende beskrives hovedindhold og forløb af processen for gennemførelsen af projektetfrem til åbningen af forbindelsen. Hovedvægten ligger på forholdene efter vedtagelsen af enanlægslov.Beskrivelsen bygger på, at projektet udføres som en højbro (den såkaldte S1 løsning), hvilketVejdirektoratet har anbefalet som den foretrukne løsning. Hovedparten af beskrivelsen vil dogogså være dækkende for en tunnelløsning (den såkaldte S2c løsning). I organisatorisk ogtidsmæssig henseende er den største forskel på en broløsning og en tunnelløsning, at sidst-nævnte vurderes at have en længere udførelsesperiode. I bilag 2 er nærmere redegjort for desærlige forhold, der vil gøre sig gældende ved en tunnelløsning.Et centralt spørgsmål, der skal tages stilling til i forbindelse med en anlægslov, vil være, hvor-dan projektet skal organiseres. Det er i det følgende lagt til grund, at der etableres en særskiltog selvstændig organisation (”Statsgarantimodellen”), men de fleste beskrevne forhold vil og-så være gældende ved en anden organisationsform.Valg af udbudsform samt opdelingen i entrepriser spiller en væsentlig rolle for forløbet af pro-jektet. Detanbefales,at der sker en opdeling i 3 entrepriser: en højbroentreprise, en entrepri-se for broer på land og en entreprise for jord-, afvandings- og belægningsarbejder. Vedrøren-de udbudsformanbefales,at højbroentreprisen udbydes med funktionskrav samt æstetiskekrav, således som det var tilfældet med Øresundsforbindelsen. Derimodanbefales,at landan-læggene udbydes som detailprojekter. Renovering af Kronprins Frederiks Broanbefalesudførtefter åbning af den nye fjordforbindelse, hvorved færrest muligt antal trafikanter vil blive udsatfor gener fra renoveringen.Tidsplanen fremgår af Bilag 1, der viser en projekterings- og anlægsperiode på 5½ år fra an-lægslovens vedtagelse til åbning af forbindelsen. Der er selvsagt knyttet en række usikkerhe-der til den skitserede tidsplan, jf. afsnit 7.
Side4/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
2.
Det foreliggende projekt
Højbro løsningen samt de tilhørende landanlæg er udførligt beskrevet i det af Vejdirektoratetudarbejdede materiale1. Anlæggets placering m.v. fremgår af nedenstående kort.
Vejdirektoratet: Ny fjordforbindelse ved Frederikssund, VVM redegørelse, Rapport 353 – 2010 ogVejdirektoratet: Ny fjordforbindelse ved Frederikssund VVM undersøgelse. Forslag S1 – Ny motortrafikvej på højbro. Tek-nisk beskrivelse, februar 2010.1
Side5/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
2.1.
Beskrivelse af VVM-redegørelsens forslag S1.
Hovedelementet i forslag S1 er en 1360 meter lang højbro med et sejlfag, der har en gen-nemsejlingshøjde på 22 meter og en gennemsejlingsbredde på 50 meter. Broen består af21 indre fag på 60 meter hver plus to endefag på 50 meter hver. For at sikre uhindret pas-sage for mennesker og dyr langs stranden er broens landingspunkter placeret 180 meterinde på land på østsiden og 90 meter på vestsiden.Brodækket udformes som en tre-cellet kassedrager i forspændt beton med en højde på 2,5m. Underbygningen er pælefunderet i fjorden, men direkte funderet på land, hvor jordbunds-forholdene er gunstigere.På østsiden ender broen med kørebanen 10 meter over vand, og motortrafikvejen fortsætterpå en dæmning, til den føres over Marbækvej med et planlagt tilslutningsanlæg. Herfra fort-sætter motortrafikvejen ca. 1,5 km, indtil den tilsluttes den kommende Frederikssund motor-vej.På vestsiden ender broen med kørebanen 5 meter over vand, og motortrafikvejen fortsættermed det maksimalt anbefalede længdefald på 3,5 %, så den hurtigst muligt kommer i af-gravning mellem to støttemure forsynet med 4 meter høje støjskærme for at minimere ge-nerne for sommerhusene på Tørslev Hage. Nedgravningen mellem støttemure udføres overen længde på 0,9 km, hvorefter motortrafikvejen fortsætter 4,2 km i åbent terræn, indtil dentilsluttes Skibbyvej i en ny rundkørsel syd for Lyngerup.På vestsiden forlægges Landerslevvej på en ca. 2 km lang strækning med tilslutningsanlægtil motortrafikvejen for at undgå at føre den øgede trafik igennem Lyngerup.Motortrafikvejen har på land en totalbredde på 26 m, men på højbroen reduceres midter-og yderrabatter, så bredden kommer ned på 18,6 m, hvilket er ganske normalt, da hverkvadratmeter på en bro har en høj pris. Hastigheden på motortrafikvejen fastsættes afPolitiet, men forventes at blive 90 km/t.
2.2.
Landanlæggene
Hovedparten af landanlæggene er rimeligt veldefinerede i det foreliggende skitseprojekt. Debestår udover selve motortrafikvejen af følgende delprojekter:Landanlæg øst:Tilslutning til Frederikssund motorvejen.Underføring af Marbækvej med tilslutning til motortrafikvejen.Tilslutning til broprojekt.
Side6/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
Landanlæg vest:Tilslutning til broprojekt.Overføring af Færgegårdsvej.Faunapassage.Overføring af Tørslevvej.Underføring af Ny Landerslevvej.Omlægning af Ny Landerslevvej samt tilslutning til motortrafikvejen.Tilslutning til Skibbyvej.
Side7/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
3.
Forhold vedrørende en anlægslov
Generelt er den foreliggende VVM redegørelse sammen med den tekniske beskrivelse af høj-broen et tilstrækkeligt teknisk og miljømæssigt grundlag for en anlægslov. Vejdirektoratet erimidlertid i færd med at undersøge tre mulige justeringer af projektet:1. Udeladelse af tilslutningsanlæg til Marbækvej.2. Sydligere ilandføring på Frederikssund-siden.3. Forholdsregler til reduktion af gener for omkringboende.Resultaterne af disse undersøgelser foreligger ikke på tidspunktet for færdiggørelsen af nær-værende rapport, hvorfor der tages forbehold for deres mulige indvirkning på projektet.Der skal søges om principgodkendelse af projektet efter naturbeskyttelseslovens § 20, hvilketforudsættes at ske parallelt med udarbejdelse af forslag til anlægslov. Den endelige godken-delse søges, når anlægsloven er vedtaget2.Det vurderes endvidere hensigtsmæssigt inden fremsættelse af forslag til anlægslov at forbe-rede ansøgning om dispensation fra en række fredninger, jf. afsnit 4.3.Det forudsættes, at Kronprins Frederiks Bro overdrages vederlagsfrit fra Vejdirektoratet til pro-jektselskabet efter gennemførelse af den planlagte renovering eller ved overførsel af de afsat-te økonomiske midler til projektselskabet til brug for renovering. Dette bør fremgå af anlægslo-ven.Anlægsloven vil ud over de tekniske, miljømæssige og økonomiske forhold skulle fastlæggeorganisation m.v. af projektet. Anbefalinger herom fremgår af afsnit 5.1. nedenfor.
2
Fremgår af By- og Landskabsstyrelsens/Miljøcenter Roskildes bemærkninger i Vejdirektoratets høringsnotat af november2010.
Side8/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
4.4.1.
ProjekteringsfasenGenerelt
Projekteringsfasen kan opdeles i følgende underfaser:Opbygning af projektorganisation.Valg af ”husrådgiver”.Gennemførelse af kompletterende undersøgelser samt ekspropriationer.Udbudsproces.
Indhold og varighed af underfaserne beror på en række forhold, især valg af udbudsform.
4.2.
Opbygning af projektorganisation
Størrelse og sammensætning af projektorganisationen, herefter benævnt ”bygherre”, vil af-hænge af den konkrete projektudformning samt valg af udbudsform, men skønnes at skullebestå af mellem 7 og 10 nøglepersoner, der skal styre projektet bistået af en ekstern ”husråd-giver”.Bygherrens opgaver kan blive forskellige for højbroen og landanlæggene, afhængig af ud-budsform. Hvis anbefalingerne herom i afsnit 5.1. følges, hvilket er forudsat i det følgende,skal der således udarbejdes detailprojekt for landanlæggene samt føres et egentligt tilsyn meddisse anlægsarbejder. Derimod vil der for højbroen i udførelsesfasen hovedsageligt blive taleom fælles audit på systemer, monitering af arbejdets fremdrift og gennemførelse af udvalgtespotchecks.Konkret skal bygherren især håndtere følgende opgaver:Etablere et miljørelateret overvågningsprogram.Viderebearbejde vejprojektet, så det kan danne grundlag for ekspropriation, herunderfastlæggelse af pladsbehov for adgangsveje og interimsveje.Projektere betalingsanlæg ved højbroen og ved Kronprins Frederiks Bro i samarbejdemed Sund & Bælt.Forestå supplerende geotekniske undersøgelser.Udarbejde tegninger til fjordkrydsningen, der nøje redegør for funktionskrav samt kravtil geometri og æstetik, men samtidig giver entreprenøren størst mulig frihed til valg afmaterialer og udførelsesmetoder.Dokumentere, at de valgte løsninger er dækket af VVM redegørelsen.Prækvalificere entreprenører m.v.Detailprojektere landanlæg.Udarbejde tekniske og juridiske udbudsdokumenter.
Side9/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
Endvidere kan der evt. blive tale om i begrænset omfang at trække på viden og færdighederfra Sund & Bælt til varetagelse af eksempelvis finansierings- og administrationsopgaver m.v.
4.3.
Gennemførelse af kompletterende undersøgelser samt ekspropriati-oner m.v.
Inden iværksættelse af udbud vil der være behov for gennemførelse af i hvert fald følgendekompletterende undersøgelser:Arkæologiske og marinarkæologiske undersøgelserGeotekniske boringer i anlægstraceet for højbroen og ved hver af broerne på land forat fastlægge risikofordelingen mellem bygherren og entreprenøren på entydig visSupplerende geotekniske boringer på Tørslev Hage til vurdering af risiko for problemermed grundvand
Med den aktuelle brolængde og spændvidder kan nogle entreprenører foretrække en kompo-sitløsning3som den billigste løsning. Da denne løsning ikke er medtaget i VVM redegørelsenskal der, såfremt den medtages i udbuddet, foretages en sammenligning mellem udførelsesom betonløsning eller kompositløsning med hensyn til miljøpåvirkninger i anlægsfasen, dadisse bl.a. har forskelligt CO2udslip.Arbejdspladsarealer for alle entreprenørerne er skitseret og undersøgt i VVM redegørelsen,men detaljerede krav til støj, vibrationer og emissioner mv. under udførelsen er ikke angivet.Disse skal defineres og præciseres i udbudsmaterialet.På basis af VVM redegørelsen og anlægsloven fastlægges byggelinjer samt gennemføresmidlertidige og permanente ekspropriationer inden kontrakt med entreprenørerne.Det fremgår af VVM redegørelsen, at anlægget berører en række fredede arealer4. Der skalderfor søges om dispensation fra disse hos Fredningsnævnet.Det bør undersøges, om der vil være synergier i forbindelse med andre infrastrukturarbejder iområdet. Således er der planer om at omlægge de højspændingsluftledninger, som krydserRoskilde Fjord ca. 2 km syd for linieføringen for højbroløsningen. Der kunne muligvis etablereset samarbejde hvor f.eks. højspændingskablerne forlægges nordover og krydser fjorden inde ibrodrageren. En fordel herved ville være, at den samlede miljøbelastning fra gravearbejder frade to projekter bliver mindre
3
Består af en underliggende stålkasse og en overliggende betonpladeLille Rørbæk fredningen, området ved Gl. Færgegaard, Tørslev Hage fredningen samt det fredede fortidsminde Gadehøj.
4
Side10/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
5.5.1.
UdbudsfasenGenerelt
Før udbudsproces påbegyndes, skal der tages stilling til opdeling af projektet i delentreprisersamt til valg af udbudsform.Anlæg af højbroen og af landanlæggene kræver temmelig forskelligartet ekspertise, hvorfordet vurderes fordelagtigt at opdele projektet i flere entrepriser, henholdsvis højbro, broer påland og øvrige landanlæg. Herfor taler også, at de forskellige dele af anlægget forventes ud-ført tidsmæssigt forskudt, således at højbroen påbegyndes først, da den vil tage længst tid atanlægge. Der kunne også ske en opdeling af entreprisen for øvrige landanlæg i særskilte en-trepriser for Tørslev Hage og Frederikssund Syd. Dette vurderes imidlertid ikke at være hen-sigtsmæssigt, bl.a. fordi en del opgravet jord fra Tørslev Hage skal anvendes ved Frederiks-sund Syd. Ved at have en fælles entreprenør undgås potentielle tvister om den modtagnejords beskaffenhed m.v.På den baggrundanbefales at opdele projektet i 3 entrepriser, henholdsvis højbro, broer påland og øvrige landanlæg.Hvad angår udbudsformen er der som udgangspunkt tre mulige modeller: Udbud med detail-projekt, udbud alene på funktionskrav og udbud med funktionskrav og med æstetiske krav(”Design & Construct”). Tekstboks 1 indeholder nærmere beskrivelse af forskellige udbuds-former.Tekstboks 1Udbudsformer
Udbud med detailprojekter den traditionelle metode ved anlægsarbejder og vælges typisk, nårspillerummet for de tekniske løsninger er begrænset. Bygherren fastlægger anlæggets æsteti-ske udformning og udarbejder herefter et detailprojekt, der udbydes. Entreprenørerne afgivertilbud, herunder priser for eventuelle ekstraarbejder. Kontrakt indgås med fast pris, idet derdog kan ske indeksregulering og regulering for ekstraarbejder/projektændringer.Udbud alene med funktionskravkan være økonomisk optimal, men den indebærer, at bygher-ren ikke vil have kontrol over anlæggets æstetiske udformning, som ikke med rimelighed kanbeskrives som funktionskrav.”Design & Construct” modellenvil typisk blive anvendt ved større, komplekse anlæg, hvor derkan være tale om flere udførelsesmetoder, som giver samme kvalitet af slutproduktet, menhvor der kan være betydelige forskelle i detailprojekteringen. Fordelen ved denne metode er,at bygherren bevarer kontrollen over den æstetiske udformning samtidig med at den tekniskeudformning og udførelsesmetoden kan optimeres af entreprenøren ud fra dennes erfaringerog vurderinger af de forskellige metoders fordele og ulemper for det aktuelle projekt. Højbroenanses for tilstrækkelig stor og kompleks til, at fordelen ved denne metode begrunder valgetheraf.
Side11/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
Det anbefales, jf. beskrivelsen i Tekstboks 1, at højbroen udbydes efter ”Design & Constructmodellen”, mens landanlæggene udbydes som detailprojekt.Som nævnt i afsnit 2 forudsættes Kronprins Frederiks Bro overtaget af bygherreorganisatio-nen. Der er konstateret behov for særlige vedligeholdelsesarbejder, herunder større reparatio-ner af klapbroen. Dette vil betyde hel eller delvis lukning af broen i en vis periode, hvorfor detvil være hensigtsmæssigt at arbejderne først udføres, når den nye fjordforbindelse er taget ibrug. Det må forventes, at reparationen vil medføre et fåtal kortvarige afbrydelser af forbindel-sen. Bilister vil i disse tilfælde have mulighed for at bruge den nye forbindelse, hvorimod cykli-ster og gående vil få gener.
5.2.5.2.1.
Tekniske forholdHele forbindelsen
Bygherren skal i udbudsmaterialet og under udførelsen sikre samordning af tidsplaner og ad-gangsforhold for entreprenører for henholdsvis landanlæg og bro5.
5.2.2.
Højbroen
I forhold til skitseprojektet i VVM redegørelsen vil der være en række forhold, der skal præci-seres og uddybes i udbudsmaterialet, især ved anvendelse af ”Design & Construct modellen”.Det drejer sig bl.a. om:Detaljerede krav til udformningen af betalingsanlæg. Det påregnes, at der alene blivertale om BroBizz og kamera-aflæsning af nummerplader. Disse anlæg placeres somvist i delrapport om ”Betalingsanlæg”.Detaljerede æstetiske krav til udformningen af broens overbygning både som betonbroog som kompositbro.Æstetisk, statisk og udførelsesmæssig optimering af brosøjler. Skitseprojektets søjlervurderes ikke optimeret på disse punkter.Støjgrænser for arbejderne6og støjkrav for driften af broen7.Krav til minimering af sedimentspild i fjorden.Krav til belastninger fra skibsstød og ispåvirkninger.Krav til beton for at sikre minimum 100 års levetid.
5
Bl.a. kan det være vigtigt at sikre at fundamentspæle i nærheden af Tørslev Hage udføres samtidig med spunsvægge påTørslev Hage, således at den periode, hvor der er væsentlige støjgener, minimeres.6
Funderingen af bropillerne kan enten ske ved ramning eller vibrering, hvor vibrering er den mest støjsvage metode; omdette vil være muligt afhænger af de stedlige jordbundsforhold.7
Støj fra brugen påvirkes af bl.a. belægningsmateriale, placering af dilatationsfuger m.v.
Side12/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
Krav til placering af støbeskel, så støbeskel i nærheden af vandgangssnittet undgås.Krav til geometrien for fundamenter i vand for at minimere turbulens, der kan være tilgene for sejlerne og for vandgennemstrømningen.Det tilladelige omfang af midlertidige jordarbejder i fjorden.
Særligt omkring de æstetiske krav bemærkes, at det bør afklares, om der skal være konstantspændvidde i alle fag, eller om varierende spændvidder skal være mulige. I den forbindelsebør det ligeledes afklares, om et større gennemsejlingsfag end de øvrige fag skal tillades ellermåske endda kræves.Endvidere bemærkes, at skitseprojektets kombination af vandrette og lodrette kurver erfa-ringsmæssigt giver stor risiko for utilsigtede æstetiske virkninger. Det foreslås derfor at under-søge en ændring af den lodrette kurve under bibeholdelse af højden over sejlrende og lavestmulig højde ved landfæsterne. En blødere lodret kurve giver desuden bedre oversigtsforholdfor trafikanterne.Inden entreprenøren iværksætter arbejderne, skal bygherren have mulighed for at gennemgå,kommentere og godkende entreprenørens detailprojekt for at sikre, at det lever op til de stille-de krav.
5.2.3.
Landanlæggene
I forbindelse med udbud vil der være behov for at fastlægge en række forhold:En eventuel skærpelse af kravene til støjafskærmning på Tørslev Hage ved en yderli-gere delvis overdækning.Forholdene omkring krydsningen af Marbækvej.
Der foreligger et særligt problem omkring tilslutningen til Frederikssund motorvejen. I skitse-projektet føres motorvejen over motortrafikvejen. Denne bro er ikke medtaget i prisoverslagetfor fjordforbindelsen, idet den forudsættes at være en del af motorvejsanlægget. Såfremt mo-tortrafikvejen udføres før motorvejen, vil det være naturligt at udføre broen som en del af fjord-forbindelsen, idet det derved undgås at den skal bygges henover en trafikeret vej. Såfremtbroanlægget udføres under nærværende projekt, forudsættes det finansieret af Vejdirektora-tet. Dette bør fremgå af Anlægsloven.
Side13/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
6.
Byggefasen
Byggefasen strækker sig fra tidspunktet for indgåelse af kontrakter med entreprenørerne tilaflevering af det færdige anlæg. Tidsplanen tilrettelægges således, at en tidsmæssig optime-ring af projektgennemførelsen kan opnås. Det indebærer bl.a., at arbejdet med højbroenigangsættes først, da anlægsperioden for denne er længere end for landanlæggene. En sene-re indgåelse af kontrakterne om landanlæg giver mulighed for optimering af den samlede tids-plan, da det giver mere tid til at udarbejde detailprojekt. Endvidere kan udbud af landanlægtilrettelægges således, at igangsætning i marken sker på den gunstigst mulige årstid og såle-des, at broerne på land kan færdiggøres, inden de er nødvendige for jordtransport, trafikom-lægning, mm.For landanlæggene skal der i byggefasen sikres nødvendig adgang til alle berørte, ikke ek-sproprierede ejendomme i hele anlægsperioden med minimal anvendelse af interimsveje.Byggefasen for højbroen indledes med følgende tidskritiske aktiviteter:Forprøvning af beton, såfremt betonleverandøren ikke har en standardbeton, der sikrer100 års levetid, også under ugunstige forhold såsom vejsaltning.Udarbejdelse af detailprojekt for endevederlag, pælefundering, fundamenter og søjlersamt husrådgiverens kontrol og bygherrens godkendelse heraf.Indretning af arbejdspladser og etablering af adgangsveje. Adgangsvejen på østsidenforløber fra Marbækvej til broens endevederlag på nordsiden af motortrafikvejen, menudenfor de permanent eksproprierede arealer. Adgangsvejen på vestsiden er Kystve-jen, der udbygges og forstærkes i nødvendigt omfang.Projektering og udførelse af væsentlige interims konstruktioner som for eksempel stil-ladsdragere.
Perioder, hvor støjende aktiviteter (pæleramning, støbning af fundamenter og søjler, mm.) kantillades, skal aftales med miljømyndighederne inden anlægsloven og beskrives detaljeret iudbudsmaterialet.Herudover er det i en ”Design & Construct” kontrakt entreprenøren, der fastlægger tidsplanenfor udførelsen under hensyntagen til udbudsmaterialets tidsfrister. For eksempel kan det værehensigtsmæssigt at kræve den ene brohalvdel åbnet for andre entreprenører inden arbejdetsfærdiggørelse.
Side14/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
7.
Samlet tidsplan
Tidsplanen fra vedtagelse af anlægsloven fremgår af Bilag 1.Vedrørende det tidsmæssige forløb frem til anlægslovens vedtagelse bemærkes, at nye krav,som fører til behov for en supplerende VVM undersøgelse, vil medføre en udskydelse af an-lægsloven. Sådanne nye krav kunne være en sydligere ilandføring ved Frederikssund syd. Ensådan supplerende VVM undersøgelse skønnes at kunne gennemføres i løbet af 1 år.Tidsplan for en broløsning kan variere afhængig af udførelsesmetode, men en total anlægspe-riode på 3 ½ år vurderes at være realistisk.Tidsplanen er selvsagt behæftet med en række usikkerheder, og følgende forhold er tidskriti-ske:Varigheden af projekteringsfasen, der er skønnet til 2 år for højbroen, kan blive påvir-ket af tidspunktet for anlægslovens vedtagelse. Såfremt loven vedtages på et sådanttidspunkt af året, at de supplerende geotekniske undersøgelser er klar til påbegyndelseom vinteren, kan en isvinter forsinke undersøgelserne med op til 3 måneder, der ikkekan indhentes senere. Omvendt vil der være mulighed for at forkorte tidsplanen med etpar måneder, såfremt visse forberedende arbejder (udbud for valg af husrådgiver m.v.)kan iværksættes inden anlægslovens vedtagelse.Der er i tidsplanen taget højde for miljømæssige krav til tidspunkter for støjende aktivi-teter og udgravninger m.v. baseret på den forudsatte igangsætning, men anlægsperio-den kan blive længere, hvis igangsætningen sker på en mindre gunstig årstid.Opstarten kan blive forsinket, såfremt der indgives klager over projektet med opsæt-tende virkning, jf. udpegningen af Roskilde Fjord som Natura 2000 område.
Endvidere bemærkes, at tidsplanen er baseret på, at højbroen udbydes efter ”Design &Construct modellen”, jf. afsnit 5.1.
Side15/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
Bilag 1: Tidsplan for en broløsning.
TidskritiskAktiviteten
Side16/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
Bilag 2: Særlige forhold omkring en tunnelløsning.Som nævnt i indledningen til denne rapport er en lang række af de forhold, der gør sig gæl-dende for en ny fjordforbindelse, de samme for en bro- og en tunnelløsning. Nedenfor beskri-ves derfor alene en række tekniske og tidsmæssige forhold, der er særlige for en tunnelløs-ning. Derudover indebærer en sådan løsning andre miljømæssige påvirkninger end en broløs-ning, jf. VVM rapporten.
Det foreliggende skitseprojekt indeholder tre forslag til en kort tunnel. Det økonomisk mestfordelagtige er forslag S2c8. Samtidig giver dette forslag den mindste miljømæssige påvirk-ning hvad angår udgravning for tørdok og for placering af sænketunnelelementer i havbunden.Det vil således give den mindste påvirkning på de betydelige banker af muslinger i linjeførin-gen9.
8
Den totale tunnellængde er 1.965 m, hvoraf 460 m er sænketunnelelementer, 215 m er Cut & Cover tunnel og 1.290 m erramper i betontrug.9
I teknisk henseende er det undersøgte projekt meget lig Guldborgsund tunnelen.
Side17/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
Forslag S2c består af to ca. 230 m lange sænketunnelelementer, som støbes i ca. 20 m langesektioner i en tørdok ved det østlige portalområde for den færdige tunnel. Tørdokken er udførtnetop bred nok til at rumme et element. Tørdokken er omkranset af en dæmning, som indven-digt består af beton (slidsemure), som indgår i den færdige udførelse af tunnelportalen og til-slutningsramperne. Mod vest etableres en konstruktion, som gør det muligt at åbne og lukketørdokken, så de færdige tunnelelementer et efter et kan flådes ud på plads i den på forhåndgravede tunnelrende. Når det første element er støbt, fyldes dokken med vand og elementetflådes ud på plads. Derefter lukkes dokken, tørlægges og det andet af de to elementer støbes,flådes ud og sænkes på plads. Når det andet element er placeret, tillader konstruktionen, atder udføres en tæt lukning omkring enden af tunnelelement nr. 2, så portalbygværket og støt-temurene langs udgravningen for vejen ned mod tunnelportalen kan udføres i tørdokken.Det forudsættes, at der udbydes som ”Design & Construct” og at der gives mulighed for vissevariationer i udførelsen i forhold til skitseprojektet, bl.a. for at undgå unødige begrænsninger ientreprenørens frihed til optimering af udførelsen.Således bør der gives frihed for entreprenøren til at optimere totallængden af tunnelelemen-terne, idet der samtidig skal drages omsorg for, at udbudsmaterialet definerer rammerne forde tekniske og miljømæssige krav. Ligeledes skal entreprenøren kunne optimere længden ogudførelsen af de enkelte støbeafsnit for sænketunnelelementerne, samtidig med at udbuddetspecificerer krav til kvalitet og tæthed af betonkonstruktionen. Endelig skal udbudsmaterialetpræcisere krav til belastning fra tunge emner tabt over tunnelen.Der skal stilles krav til udførelse af opgravning i havbunden, så dette udføres på en måde såspild minimeres og på et tidspunkt, hvor påvirkningen på dyr og planter i fjorden bliver mindstmulig. Kravene skal stilles så entreprenørens frihed til valg af egnede metoder er størst mulig.Det opgravede materiale foreslås transporteret ca. 50 km med pram til Kattegat og klappes påhavbunden. Der skal forud for projektets udførelse udarbejdes en særskilt VVM redegørelsefor klappladsen.Under i øvrigt de samme tidsmæssige forudsætninger som for broløsningen hvad angår ved-tagelse af anlægslov m.v. vurderes det, at en tunnelløsning vil tage 1 år og 3 måneder længe-re at projektere og udføre. Heraf går 3 måneder mere til projekteringsfasen, hvilket bl.a. skyl-des det ekstra arbejde omkring installationerne, fastlæggelse af sikkerhedskrav m.v. Dentidsmæssige forlængelse af selve anlægsarbejderne kan tilskrives længere mobiliseringstidved etablering af tørdok for støbning af sænketunnelelementer og længere produktionstid fortunnelelementer.De tidskritiske aktiviteter for sænketunnelen er, at der skal udføres projektering af fangedæm-ninger omkring tørdokken samt detailprojektering.Tidsplanen forudsætter, at der ikke fremkommer myndighedskrav, der lægger tidsmæssigebegrænsninger på udførelse af støbe- og rammearbejder på den østlige side af RoskildeFjord, hvilket skal afklares endeligt inden anlægsloven.
Side18/18
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved FrederikssundDelrapport om den tekniske og tidsmæssigegennemførelse af projektet
November 2011
Denne rapport er udarbejdet afSund & Bælt Partner A/S for TransportministerietDesignFotoIllustrationBGRAPHICColourboxVejdirektoratet
Sund & Bælt Partner A/SVester Søgade 101601 København VTlf. +45 33 41 63 60www.sundogbaelt.dk