Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 50
Offentligt
Weidekampsgade 10Postboks 33702300 København S
Telefon 3370 3137Telefax 3370 3371Giro nr. 200 30 31
FORETRÆDE NOTAT
www.danskehavne.dk
TransportudvalgetFolketingetChristiansborg1240 KBH K
2. november 2011
Danske Havne, brancheorganisationen for danske erhvervshavne, hartorsdag d. 10. november kl: 10:45, foretræde for FolketingetsTransportudvalg.Som repræsentant for de danske maritime erhvervscentre, har vi ønsketforetræde for Folketingets Transportudvalg. Her vil vi gerne fremlæggevores ønsker i forbindelse med fordeling af Infrastrukturfondens midler(Havnepakke 3). Desuden vil vi gerne orientere om foreningens syn pårevision af havneloven.Havnepakke 3Vedlagt dette notat er Havnepakke 3, et forslag til investeringer i vækst. Vi vilpå samrådet præsentere udvalget for vores forslag til investeringer i veje,banespor og sejlrender til gavn for vækst, beskæftigelse og trafiksikkerhedrundt om i Danmark. Projekterne er indsamlet i samarbejde med berørte havneog kommuner, således at der allerede er givet tilsagn om egen medfinansiering.Projekterne i Havnepakke 3 er klar til medfinansiering fra kommuner og havne,og kan påbegyndes allerede i 2012. Det vil være et væsentligt bidrag til at skabevækst.Hvis tidligere års praksisfølges, vil staten betale 1/3 af kommuneveje, da dissehar regional betydning i transport til og fra havnen.
Ligeledes bidrager staten til finansiering af sejlrender, da havenes mulighed forat modtage skibe er af national interesse, for derigennem at kunne aflastevejnettet for lastbiler.Staten betaler for statsvejprojekter.Hvis statens medfinansiering af sejlrender fx udgør 1/3, hvor havnene betalerde resterende 2/3, vil adoptionen af den samlede pakke medfører investeringeri 2012 for 1.200 mio. kr. for et statsligt bidrag på 496 mio. kr.HavnelovEn ny og moderniseret havnelov er nødvendig. Danske Havne bakker op om deanbefalinger, som et enigt Havnelovudvalget kom med i sin betænkning.Danmark har brug for vækst, og havnene kan være med til at skabe den. Desteder hvor der i dag findes effektivt drevne erhvervshavne ses også vækst forindustrien. Kalundborg eller Esbjerg er her et eksempel. Havnene kan bidragetil at skabe vækst og udvikling, og ved at styrke transportkæden og skabe etgodt og fyldestgørende serviceudbud på havnene, styrkes virksomhederneogså.Vores muligheder for at samarbejde med virksomhederne skal styrkes. Vi vilgerne på mødet fortælle uddybende om de muligheder, der er for en bedreudnyttelse af havnenes ressourcer og muligheder for at bidrage til vækst ogjobskabelse i alle egne af Danmark.
Har du spørgsmål før eller efter samrådet er du velkommen til at kontakteDanske Havnes sekretariat.
Mvh
Uffe Steiner-JensenFormandDanske Havne
2
3