Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
RungstedKyst
Nordens nyeste letbane i Bergen
Betalingsring kræver investering i letbanerAllerødSjælsøVedbækLyngeBirkerød
Hørsholm
- mere grøn trafik for pengene
Letbanenet på 80 km til ca. 16 mia. kr.*TrørødSkodsborgHolteSøllerødNærum
Farum
Rigshospitalet
FuresøVærløse
Virum
LundtofteDTU
Sorgenfri
Klampenborg
Stenløse
HareskovLyngbyBagsværdVeksøMåløvBuddinge
Jægersborg
OrdrupCharlottenlund
Gentofte
Dronning Louises bronLygbyvej
BallerupSkovlunde
Herlev
Gladsaxe
Hellerup
Bergens bybane havde en passagertilvækst på 50% i løbet af fem månederRygraden i BergenI juni 2010 åbnedes Nordens nyeste letbane, Bybanen iBergen. Den skal være rygraden i den offentlige kollektiv-transport i Bergen.Etableringsomkostninger for den første etape på 9,8 kmblev på ca. 2,1 mia.kr., selvom ca. 1/3 af strækningen erbygget i tunneller sprængt ind i fjeldene. Bybanen blevbygget indenfor den planlagte tid og budget.Den nye Bybane gav vækst til den kollektive trafik, medhøj frekvens og garanteret fremkommelighed. Bygning afetape to er allerede i gang, ligesom forundersøgelserneaf etape tre. Dermed indgår Bybanen som en vigtig del afBergensprogrammet for transport, byudvikling og miljø.Vognkapaciteten er allerede for lilleBybanens vogne har en kapacitet på 214 passagerer.Passagerprognosen var på 23.000 daglige passagerer,men allerede 5 måneder efter åbningen, befordredesover 35.000 passagerer dagligt. Derfor er der nu kun femminutters interval mellem vognene i stedet for seksminutter –en stigning i kapaciteten på ca. 20%. Alligeveler det for lidt, og derfor er der bestilt et ekstra led tilvognene, således at kapaciteten kommer op på ca. 300passagerer pr. Bybanevogn. Det har været overraskendefor bybaneselskabet, at uventet mange benytter Bybaneni week-enden og om natten, ligesom der foretagesmange korte indkøbsture.Høj rejsehastighedBybanen er et bytilpasset, moderne skinne-transportmiddel. Inde i byen opleves den som en spor-vogn, og når den kommer ud af centrum øges hastigh-eden som en forstadsbane. Det betyder, at Bybanen harFløngen gennemsnitshastighed på ca. 28 km/t, idet den hartrafiklysprioritering i alle vejkryds.Alle har vigepligt for Bybanen, det gælder biler, cyklisterog gående. Endvidere er der kort gangafstand til deøvrige kollektive transportmidler.Ligesom den københavnske metro har Bybanen godkomfort og brede døre med niveaufri ind- og udstigningfor alle typer brugere. Der er realtids informationsskilteved standsningsstederne, og god information i vogneneom standsningsstederne undervejs.Design og kunstnerisk udsmykningBybanen har af et dansk designfirma fået udviklet ethelstøbt designprogram, med principper for standsnings-steder, vogne, uniformer og grafisk profil. Det giverBybanen en tydelige identitet. Interiøret i vognene er lystog venligt med store vinduesflader, og har fået kunstner-isk udsmykning i loftet. Dermed har letbanekonceptet iBergen, som i så mange byer verden over, vist at det eret attraktivt alternativ til bilen, og et højklasset modernetransportmiddel. Stigningen i passagertallet på nyeeuropæiske letbaner taler sit eget sprog.
HusumIslevFr.sundsvej
Utterslev MoseNordhavnNørrebroØsterport RefshaleøenHolmenFrederiksbergHoved-bane-gårdenValbyChr.havnAmagerbroKUANyEllebjergSydhavn
skabe mere plads på vejene og være det første skridtEjby
Brønshøj
VanløseRødovreCentrum
Glostrup
Brøndby
Kastrup
VallensbækBrøndby Strand
Avedøre
TårnbyØrestadKastrup Lufthavn
Ishøj
Avedøre Holme
Kalvebod Fælled
Ver. 7.2 DK
HundigeDragørGreve
SøvangKarlslunde
Amagerbrogade
Solrød Strand
Carlsberg, Valby
Letbaner.DK har udarbejdet et forslag til et bæredygtigtog effektivt trafiknet på skinner med høj fremkomme-lighed og mobilitet samt mindre luftforurening.*Beregningen er baseret på, at tilsvarende letbaner i udlandet koster imellem 150-200 mio.kr pr. km.
Oktober 2011 - Letbaner.DK - p.4
Oktober 2011 - Letbaner.DK - p.1
Kort&
Nørrevoldgade
Taastrup
AmagerFælled
SundbyvesterPlads
Grafik:Nicola
Albertslund
Brøndbyøster
iOk
Hvidovre
kelsmDD-Ver.7.3
- mere gørn trafik for pengene
Grøn trafik i KøbenhavnMed en betalingsring rundt om de indre bydele iKøbenhavn, udtrykker mange ønsket om en merebæredygtig kollektiv trafik.En ensidig investering i metro løser ikke hovedstadensgrundlæggende problem – en stigende pendling ind tilKøbenhavn, som er en del af baggrunden for etableringaf en betalingsring. Metrocityringen vil kun betjene denkøbenhavnske lokaltrafik, hvor den bliver en erstatningfor en del af byens buslinjer. Beregninger viser da også,at biltrafikken kun vil falde med ca. 2%.Når letbaner erstatter busser, giver det erfaringsmæssigtet fald på ca. 20% af biltrafikken i korridoren, fordibilbrugerne får et bedre alternativ end busser. Derforøges det kollektive passagertal oftest med ca. 25% iløbet af få år. (Kilde: Region Hovedstaden)Letbaner er det mest økonomiske kollektive trafiksystempå skinner, der samtidig vil gøre København mereattraktiv som en miljøvenlig og trafikalt tryg by, med etstyrket forretnings- og forlystelsesliv.
Letbanelinje med over 100.000 passagererEn letbane mellem Herlev hospital og Sundbypå Amager kan blive en vigtig tilbringerlinje tilmetrosystemet.Buslinjerne 5A og 350 S på denne strækning har ca.80.000 daglige passagerer, hvilket er rigeligt til at retfær-diggøre etablering af en letbane. Den kan skabe forbind-else imellem Ring 3-letbanen og centrum med femmetrostationer og tre S-togsstationer..675 færre busser og ca. 30.000 færre bilerPå strækningen Herlev-Sundby vil en bæredygtig letbanebetyde ca. 675 færre busture og ca. 30.000 færre biler idøgnet. Det vil betyde en hurtigere og mere præciskollektiv trafik, og give en væsentlig forbedring af luftkval-iteten. Støjniveauet vil blive markant lavere med el-driftog moderne sporteknik.Vejkapaciteten bliver forøget på en miljøvenlig måde, ideten letbane (7-8 m bred) kan transportere ligeså mangepersoner som en 6-sporet vej.Denne nye letbaneforbindelse kan blive en attraktivtilbringerlinie til Metrocityringen, og vil skabe en bedrebalance mellem den individuelle og den kollektive trafikpå både køretid, komfort og popularitet.Med letbanen følger en økonomisk vækst og dynamik,der kan give virksomheder og forretninger lettere adgangtil såvel arbejdskraft som kunder uden at belaste miljøetyderligere.
LetbanelinieHerlev - Amager
Herlev HospitalHerlev BymidteHerlev stationMotorringvejenHusum TorvHusumvejVeksøvejBrønshøj TorvDegnemose AlléBellahøjHulgårds PladsGlasvejNørrebro stationHillerødgadeNørrebros RunddelElmegadeRavnsborggadeSøtorvetNørreport stationJarmers PladsHovedbanegården
Et Letbanenet på 80 km kan bestå af:• Fire radiallinier fra omegnen til City• Tre linier til byudviklingsområderne Carlsberg-området, Nordhavnen og Holmen / Refshaleøen• To tværlinier nord-syd, hvoraf den ene langsRing 3 netop er besluttet.• Syv mulige Park&Ride anlæg i omegnen.
Maksimal udnyttelse af investeringer
Hvorfor denne folder
Dette forslag er ment som et centralt bidrag til at skabefremtidens grønne bytrafik i gadeplan i Storkøbenhavn,baseret på udenlandske erfaringer med letbanerskvaliteter som bylivsgenerator i tæt sammenhæng medandre baner. Kodeordene er vækst, byliv, mobilitetbæredygtig udvikling, bedre miljø og livskvalitet.Siemens Avenio vognUdgivet af trafikgruppen Letbaner.DKved Morten Engelbrecht og Helge BayKort og grafik: Nicolai Okkels mDD, visualiseringer: www.blackswan.dkLetbaner.DK arbejder frivilligt og uafhængigt af såvel politiske somøkonomiske interesser.Kontakt og info: www.letbaner.dk, telefon 38 33 32 14
GlyptotektetIslands BryggeArtillerivejAmagerfælledvejSønderportAmagerbro stationØresundsvejTycho Brahes AlléSmyrnavejSundbyvester Plads
Oktober 2011 - Letbaner.DK - p.2
Oktober 2011 - Letbaner.DK - p.3