Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 453
Offentligt
Til Folketingets Transportudvalg22. september 2012DSB standser ikke i Hinnerup. Et stort problem for lokalbefolkningen.
Hinnerup/Søften er et stort byområde i kontinuerlig udvikling ca. 15 km fra Århus.Mange borgere arbejder i Århus eller Randers, men området har også er driftigterhvervsliv med mange arbejdspladser. Hinnerup er desuden handelscentrum foroplandet og ved kommunesammenlægningen blev denne by valgt som sæde forborgmesterkontoret i Favrskov kommune. Hinnerup har en fuldt udbygget togstationlige i byens centrum. Denne station er den første station på hovedbanen fra Aarhusmod nord.DSBs nord- og sydgående tog passerer imidlertid igennem Hinnerup uden at standse.Som fastlagt i "Kontrakt mellem Trafikministeriet og DSB om fjern – ogregionaltrafik udført som offentlig service i perioden 2005-2014" betjenesstrækningen mellem Hinnerup og Aalborg med en grundbetjening (alle dage) på 0afgange i timen og en ekstra stop (mandag-fredag) med ligeledes 0 afgange i timen.Hinnerup betjenes kun af tog på Aarhus - Langå - Viborg (Struer) linjen. De flesteafgange køres af Arriva. Pendlere mellem Hinnerup og Aarhus tilgodeses dermedmed halvtimedrift i dagtimerne.Pendlere, som ønsker at rejse mellem Hinnerup Station og en station nord for Langåhar derimod meget dårlige forhold. Det til trods for, at der faktisk foregår en betydeligpendling mellem Hinnerup/Søften-området og byerne nordpå, eksempelvis modRanders' og Aalborgs mange arbejds- og uddannelsespladser. Men der ingen tvivl om,at langt de fleste af disse pendlere kører i bil.Da der i Hinnerup er en velfungerende station med busholdeplads og godeparkeringsmuligheder, forekommer det helt ulogisk ud fra såvel enborgerserviceorienteret som en samfundsøkonomisk betragtning at DSBs regionaltogmod Randers og Aalborg ikke standser i Hinnerup.Mit eget tilfælde: Jeg har nu pendlet daglig på strækningen Hinnerup - Aalborg i over6 år. Mit pendlerkort lyder på Aarhus - Aalborg, fordi det ofte, alt efter den aktuellekøreplan, kan være det bedste for mig at køre via Aarhus.Jeg skal typisk møde kl. 9.30 på min arbejdsplads i Aalborg Ø. Fordi DSBsregionaltog (3907) ikke standser i Hinnerup (det ville være ca. kl 7.24) bliver jeg nødttil at tage Arrivas afgang fra Hinnerup allerede kl. 7.06 (Arriva 5415) nordpå tilHadsten, hvor jeg er 7 minutter efter. Jeg skal så vente i 18 minutter i Hadsten påregionaltoget (DSB 3907).Om eftermiddagen er det forskelligt hvilken afgang, jeg når fra Aalborg. Typisk tagerjeg lyntoget (DSB Lyn56/3256) fra Aalborg kl. 17.01, står af i Aarhus kl. 18.20,venter 11 minutter på Arrivas tog nordpå (Arriva 5485) og kører tilbage til Hinnerup,hvilket tager 15 minutter, så jeg er i Hinnerup kl. 18.46.Alternativt kan jeg vente og tage det næste regionaltog fra Aalborg (DSB IC160) kl.17.18 og stå af i Hadsten og vente i 18 minutter på Arrivas tog 5472, der så afleverer
mig i Hinnerup kl. 18.58. Andre togafgange tidligere eller senere på dagen giverlignende ventetider.Jeg har altså hver dag en ventetid på 18 min den ene vej og 18-26 min den anden vej,altså i alt 36 - 44 minutter. Det er meget tid at spilde hver dag. Og det skal så ses iforhold til min togrejse (Hinnerup-Aalborg), der tager knap halvanden time. Enperson, der pendler med tog mellem Hinnerup og uddannelses- og erhvervsbyenRanders, en togrejse på 27 minutter, vil have samme daglige ventetider!! Så pendlerman nok med et andet transportmiddel!Jeg håber meget, at Transportudvalget vil se på dette problem og nå til denkonklusion, at Hinnerup bør kobles til den nord/sydgående jernbanetrafik påhovedlinjen. Der er ingen tvivl om, at det vil flytte en stor mængde trafik fra motorvejE45 og rute 511 tilbage på jernbanen og samtidig gøre livet lettere for mangearbejdstagere og studerende.Med venlig hilsenRalf AggerTorvet 6, Skjoldelev8471 Sabro