Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 449
Offentligt
1158494_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. september 20122012-1998
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Som bekendt er retningslinjerne for det transeuropæiske transportnet (TEN-T)under revision (KOM/2011/650). TEN-T-programmet tildeler EU-støtte tilinfrastrukturprojekter, der er med til at fremme mobiliteten i Europa, i særliggrad de projekter, der binder medlemslandene bedre sammen.Kommissionen lægger op til en model med et såkaldt samlet net (comprehensi-ve network), der dækker EU-landene bredt inden for alle transportformer, og ethovednet (core network) der dækker den del af infrastrukturen, der har denstørste europæiske betydning. EU-støtten står til at blive koncentreret på pro-jekter på hovednettet.En betydelig del af det danske TEN-T-net står til at blive en del af hovednettet.Det drejer sig om strækningerne imellem de tre ’byknudepunkter’ (urban no-des) København, Hamborg og Aarhus.Regeringen finder imidlertid, at hele den jyske korridor bør prioriteres, inkl.vej- og jernbanestrækningerne fra Aarhus til hhv. Frederikshavn og Hirtshals.Den jyske korridor udgør en vigtig del af vores transportinfrastruktur, bådemht. gods- og passagertransporten, og den er også af europæisk betydning viafærgeforbindelserne fra Frederikshavn til Sverige og fra Hirtshals til flere nor-ske byer, deriblandt Oslo.Jeg har derfor rettet henvendelse til formanden for Europa-Parlamentets trans-portudvalg, Brian Simpson, og til transportkommissær Siim Kallas, med hen-blik på at disse strækninger bliver en del af det kommende TEN-T-hovednet.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen