Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 448
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. september 20122011-2299
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Til Transportudvalgets orientering sendes vedlagte udkast til lovforslag omændring af lov om luftfart og lov om registrering af rettigheder over luftfartøjer(Betaling for offentlige forretninger og tilsynsvirksomhed, Havarikommission-en, beredskab samt registreringsmyndighed).Lovforslaget er sendt i høring. Høringsfristen udløber 17. oktober 2012.Safety-bidragLovforslaget indebærer, at der fastsættes en ny og mere hensigtsmæssig modelfor betalingen af Trafikstyrelsens tilsyn med den civile luftfart. Tilsynetfinansieresidagafdedanskeluftfartsselskaber,lufthavne,flyvesikringstjenesten Naviair, luftfartsskoler, licens- og certifikatindehaveremv. via deres betaling af afgifter og gebyrer. De udenlandske luftfartsselskaberbidrager ikke til finansieringen af tilsynet, selvom de også har gavn af det.Med den nye model vil tilsynsområdet fremadrettet blive finansieret af etsafety-bidrag på 6,00 kr., der opkræves hos luftfartsselskaberne for allepassagerer, der anvender de danske lufthavne til afrejse, uanset ompassagererne flyver med danske eller udenlandske selskaber. Det betyder, at deudenlandske selskaber fremadrettet ligeledes kommer til at bidrage tilfinansieringen af Trafikstyrelsens tilsyn. Lignende modeller anvendes i dag i fxSverige og Finland.Med den nye model afskaffes Trafikstyrelsens nuværende afgifter, deropkræves efter luftfartslovens § 148. Endvidere vil den eksisterende hjemmel tilat opkræve omkostningsbestemte gebyrer fastsat i Trafikstyrelsensgebyrbekendtgørelse indtil videre ikke blive udnyttet til at opkræve årsgebyrer.Disse afgifter og årsgebyrer finansierer i vid udstrækning Trafikstyrelsensnuværende tilsynsaktiviteter, der fremover hermed vil blive dækket af safety-bidraget.Dækningen af Trafikstyrelsens omkostninger til godkendelser, licenser,tilladelser mv. berøres som udgangspunkt ikke af omlægningen og vil derforfortsat blive betalt af brugerne på baggrund af timebetaling eller faste gebyrer.
Den nye model med et safety-bidrag ændrer ikke ved, at Trafikstyrelsens tilsynskal være fuldt ud brugerfinansieret. Der vil endvidere med den nye model ikkeske nogen samlet forøgelse af betalingen for tilsynet.Den nye model forventes at bidrage til:- Forbedring af dansk luftfarts erhvervsmæssige rammebetingelser. Modellenopfylder anbefalingerne i Udvalget for Dansk Luftfarts redegørelse ’DanskLuftfart’ fra marts 2012, som tager sigte på at fremme en fortsat udvikling afet effektivt og konkurrencedygtigt dansk luftfartserhverv.- En finansieringsmodel, der er mere enkel end den nuværende, hvilket delsbetyder en større gennemsigtighed for brugerne, og dels medfører envæsentlig forenkling i Trafikstyrelsens administration af området, idet derikke længere skal beregnes og opkræves et stort antal afgifter og gebyrer.- Større robusthed i det samlede tilsyn. Med et generelt safety-bidrag pr.passager får Trafikstyrelsen en mere robust finansiering – uafhængig af årligesvingninger i antallet af danske aktører - til at gennemføre sit tilsyn, som i højgrad er bundet af internationale forpligtelser. En afgiftsfinansiering aftilsynsaktiviteten er i øvrigt i overensstemmelse med definansieringsmodeller, der anvendes på jernbaneområdet, postområdet ogluftfartsområdet andre steder i Europa.Havarikommissionen:Forslaget indebærer desuden en ændring af bestemmelserne omHavarikommissionensundersøgelsespligt,somdervedbliverioverensstemmelsemedinternationalregulering.FremoverskalHavarikommissionen undersøge havarier med nationalt registreredeluftfartøjer, og dermed ikke længere undersøge de såkaldte ultralette fly.For så vidt angår alvorlige hændelser i Danmark og med dansk registrerede fly,skal Havarikommissionen udover det, der følger af forpligtelserne i forhold tilEU, undersøge luftfartøjer, der har en maksimal startvægt over 2.250 kg.Herved overholdes Chicagokonventionen, der sorterer under denInternationale Luftfartsorganisation, ICAO.For så vidt angår Grønland og Færøerne, er regelgrundlaget alene bestemt afChicago-konventionen, og med lovforslaget vil bestemmelserne heri væreoverholdt. Det vil sige, at alle havarier med nationalt registrerede flyundersøges, på lige fod med resten af Danmark. I forhold til alvorligehændelser, vil luftfartøjer med en maksimal startvægt over 2.250 kg bliveundersøgt af Havarikommissionen.De ikke-alvorlige hændelser, som hidtil har været indberettet til Havarikom-missionen, foreslås fremover i stedet at skulle indberettes til Trafikstyrelsen ilighed med driftsforstyrrelser og andre irregulære forhold af betydning forflyvesikkerheden, og er i øvrigt fortsat under Trafikstyrelsens tilsyn.Beredskab:Forslaget indebærer endvidere, at der i selve luftfartsloven fastsættesbestemmelser om beredskab på luftfartsområdet, således at luftfartsselskaberog flyvepladser skal foretage nødvendig planlægning for at sikre luftfarten iberedskabssituationer og andre ekstraordinære situationer, og atluftfartsselskaber og flyvepladser kan forpligtes til at stille transportkapacitet
og infrastruktur til disposition mod fuld erstatning i sådanne situationer.Desuden foreslås, at transportministeren kan fastsætte regler om disse forhold.Registrering af rettigheder:Endelig indebærer forslaget en ændring af lov om registrering af rettighederover luftfartøjer. Det fastslås således, at de opgaver, der i loven er henlagt til dettidligere Statens Luftfartsvæsen, nu varetages af Trafikstyrelsen, idet StatensLuftfartsvæsen pr. 1. november 2010 blev en del af Trafikstyrelsen.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen