Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 446
Offentligt
1157781_0001.png
1157781_0002.png
1157781_0003.png
1157781_0004.png
1157781_0005.png
1157781_0006.png
Dato 13.
J.nr
Nærheds- og Grundnotat om Europa-Kommissionens udkast til forordning omsyn ved vejsiden af erhvervskøretøjerKOM(2012)382
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTransportudvalgResuméLastbiler, busser og påhængskøretøjer(erhvervskøretøjer) skal ifølge fællesEU-minimumsstandarder undersøges ved uventede syn ved vejsiden for atkontrollere deres stand mellem de periodiske syn af hensyn til trafiksikkerhedog miljø.EU-Kommissionen ønsker at forbedre færdselssikkerheden og nedbringeluftforureningen ved atøge omfanget af og kravene til teknisk kontrol i hele Den EuropæiskeUnionskabe egnede rammer for en uhindret informationsstrøm mellemaktører og medlemsstater, der beskæftiger sig med håndhævelse afsynsresultaterne

1. Baggrund og indhold

Kommissionen har den 13. juli 2012 stillet forslag om enKøretøjssikkerhedspakke, der består af forslag til:1) Europa-Parlamentets og Rådets forordning om periodisk teknisk kontrol medmotorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv2009/40/EF, KOM(2012)380.2) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv1999/37/EF om registreringsdokumenter for motorkøretøjer, KOM(2012)381.3) Europa-Parlamentets og Rådets forordning om syn ved vejsiden aferhvervskøretøjer, der kører på Unionens område, og om ophævelse af direktiv2000/30/EF, KOM(2012)382.
Side ----1-6
Formålet med forslagene er at forbedre færdselssikkerheden og beskyttemiljøet.Dette grund- og nærhedsnotat omhandler forslaget nævnt under punkt 3ovenfor om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer.Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 13. juli 2012 (dansk sprogversion23. juli) under henvisning til artikel 91 i Traktaten om Den Europæiske UnionsFunktionsmåde (TEUF). Beslutningsproceduren er den almindeligelovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294.Den foreslåede forordning erstatter det gældende direktiv 2000/30/EF af 6.juni 2000 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører påFællesskabets område (senest ændret ved Kommissionens direktiv2010/47/EU af 5. juli 2010).Ved syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer forstås uventet undersøgelse af bilerog påhængskøretøjer for fejl og mangler af betydning for færdselssikkerhed ogmiljø. I Danmark udføres syn ved vejsiden af Trafikstyrelsens inspektører isamarbejde med politiet og af politiet alene. Trafikstyrelsen fastsætter denærmere regler om gennemførelse af syn ved vejsiden.De nugældende regler indebærer, at det beror på et skøn hvor mange syn vedvejsiden, der skal gennemføres hvert kalenderår.Kommissionen foreslår blandt andet, at der skal kontrolleres mindst 5% af detsamlede antal registrerede erhvervskøretøjer pr. kalenderår ved vejsiden, atvarebiler og små påhængskøretøjer til erhvervsbrug skal omfattes af ordningenog at der skal anvendes mobile synsenheder eller synsvirksomheder inærheden.Det fremgår af Kommissionens ledsagende memorandum, at hovedformåletmed de foreslåede foranstaltninger er at forbedre færdselssikkerheden ogbidrage til det politiske mål om at nedbringe antallet af trafikdræbte per årmed 50 % inden 2020. Det angives, at der kan reddes mere end 1.200 liv, ogmere end 36.000 ulykker ville kunne undgås, og at den økonomiske fordel forsamfundet vurderes til mere end 5.600 mio. EUR.Foranstaltningerne i køretøjssikkerhedspakken angives at have treumiddelbare målsætninger:1. at beskytte udsatte trafikanter og især de unge bedre2. at skabe et fælles europæisk område for teknisk kontrol, som er baseret påharmoniserede standarder inden for kontrol, udstyr, inspektørerneskvalifikationer og vurdering af defekter og samarbejde mellemmedlemsstaterne3. at mindske den administrative byrde for de vejtransportvirksomheder, deroverholder kravene til færdselssikkerheden.
Side ----2-6
Kommissionen oplyser, at i et bredere perspektiv vil den næste fase bestå i atoprette et harmoniseret system til dataudveksling internt i Unionen. En sådanadgang til oplysninger på tværs af EU-medlemsstaterne vil potentielt føre tilfælles anerkendelse af synsrapporter, når den fornødne harmonisering afteknisk kontrol nås på EU niveau.I forslagenes uændrede form, vil det i Danmark betyde en fordobling af synved vejsiden.Forslaget gennemgås i hovedtræk herunder.Følgende yderligere kategorier af køretøjer underkastes syn ved vejsidenvarebiler N1små påhængsvogne O1 og O2vha. mobile synsenheder elleri synsvirksomheder i umiddelbar nærhed
Bedre vejkantsyn enten
Lastsikringskontrol skal indgåKontrol rettes mod højrisikovirksomheder baseret på tidligeresynsresultater for at begrænse syn ved vejsiden af vel vedligeholdtekøretøjerMindst 5% af det samlede antal registrerede køretøjer skal undersøgesinden for samme kalenderår (indledende syn)Der skal medbringes seneste synsrapport og vejsidesynsrapport i bilenKompetencekrav til inspektører, som foretager detaljerede syn vedvejsiden (som for periodisk syn)Krav til detaljeret synsindhold – min. undersøgelse af bremser, styretøj,bærende dele og miljøRegler om vurdering af manglerRegler om procedurer ved væsentlige eller farlige manglerMulighed for at opkræve gebyr ved konstaterede væsentlige eller farligemanglerMindst 6 årlige samordnede vejsidesynMålrettet udvælgelse på baggrund af risikoklassificeringKrav til omfang og metode ved fejlfindingKrav til vurdering af mangler (i kategorierne hhv.: mindre-væsentlige-farlige)
Side ----3-6
Krav til klassificering af lastsikringsmangler, til inspektion og til vurdering

2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Følgende danske regler om vejsidesyn er gældende:Lov om godkendelse og syn af køretøjer nr. 473 af 09.06.2004 medsenere ændringerLovbekendtgørelse nr. 1047 af 24/10/2011 af færdselslovenFærdselsstyrelsens (nu Trafikstyrelsens) cirkulæreskrivelse om syn vedvejsiden (”§77-syn”) af tunge køretøjer med henblik på undersøgelse forfejl og mangler nr. 75 af 04.12.2008
Hvis forordningsforslaget vedtages, skal disse regler tilpassesforordningsforslaget.

3. Høring

Der er iværksat høring den 18. juli 2012 blandt medlemmerne af EU-specialudvalget for transport og af organisationer og myndigheder med relationtil biler og bilbranchen. Supplerende grund- og nærhedsnotat indeholdendehøringssvar vil blive fremsendt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTransportudvalg.

4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative

konsekvenser af forslaget

Forslaget forventes i sin nuværende form at have følgende økonomiske ogadministrative konsekvenser:I alt blev der i årene 2009 og 2010 undersøgt 24.953 køretøjer, hvilket giveret gennemsnit på 12.500 undersøgelser pr. år.Den samlede bestand af erhvervskøretøjer omfattet af forordningen i 2012 erca. ½ mio. køretøjer. Fem procent heraf er 25.000 køretøjer, som skalundersøges hvert kalenderår ifølge forslaget. Der lægges således op til enfordobling af antallet af vejsidesyn.De statslige IT-systemer, som håndterer registrering af synsresultater, vilskulle udbygges for at kunne håndtereekstra køretøjskategorierflere vejsidesynsresultaterrisikovurdering af erhvervskøretøjerAntallet af inspektører, som udfører vejsidesyn, vil skulle udvides, ligesomantallet af politifolk beskæftiget med vejsidesyn vil skulle tilpasses tilsvarende.Der vil skulle investeres i mobile synsenheder med udvidet teknisk udstyr.
Side ----4-6
Uddannelseskravene vil betyde, at politiets medarbejdere vil skulle gennemgåsupplerende uddannelse.Antallet af klagesager må antages at forøges og personaleressourcernetilpasses hertil.Den risikobaserede tilgang til vejsidesyn kan spare virksomheder, dervedligeholder køretøjerne løbende, for unødige vejsidesyn og de dermedforbundne tidsmæssige omkostninger.Der kan forventes en mindre nedgang i antal færdselsuheld på grund afreduktion i tekniske mangler og tilsvarende besparelser. Der kan forventes enmindre formindskelse af luftforurening ved hyppigere kontrol af emissioner.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med nærhedsprincippet, idetmålene ikke i tilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres af medlemsstaterne,da de eksisterende krav er gennemført uensartet og der er store afvigelsermed håndhævelsen af den tekniske kontrol, hvilket medfører negativevirkninger for både færdselssikkerheden og det indre marked.Regeringen deler denne holdning og finder, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.

6. Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at man er enig medKommissionen i, at uventede syn ved vejsiden er en effektiv måde at tilskyndetil, at erhvervskøretøjer vedligeholdes mellem de periodiske syn. Der læggesimidlertid op til en fordobling af antallet af syn ved vejsiden, og det er ikkeforventningen, at en så betydelig udvidelse af omfanget af vejsidesyn errimelig i forhold til fordelene i form af reduceret antal færdselsuheld ogreduceret luftforurening.Regeringen er positivt indstillet over for at harmonisere kravene tilundersøgelsesmetoder, udstyr og personalets kvalifikationer. Regeringen erikke afvisende over for at inkludere varebiler og lette påhængsvogne iordningen med vejsidesyn af erhvervskøretøjer. Regeringen kan derimod ikkestøtte en fordobling af antallet af udførte vejsidesyn.

7. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget har endnu ikke været behandlet, men det må forventes, at en dellande har forbehold over for det meget ambitiøse forslag.

8. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg tidligere.
Side ----5-6
Side ----6-6