Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 446
Offentligt
1157780_0001.png
1157780_0002.png
1157780_0003.png
1157780_0004.png
1157780_0005.png
Dato 13.
J.nr
Nærheds- og Grundnotat om Europa-Kommissionens udkast til forordning omperiodisk syn af køretøjerKOM(2012)380
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTransportudvalgResuméPersonbiler, varebiler, lastbiler, busser og påhængskøretøjer indkaldes ifølgefælles EU-minimumsstandarder til periodisk syn for at kontrollere deres standaf hensyn til trafiksikkerhed og miljø.EU-Kommissionen ønsker at forbedre færdselssikkerheden og nedbringeluftforureningen ved atøge omfanget af og kravene til teknisk kontrol i hele Den EuropæiskeUnionskabe egnede rammer for en uhindret informationsstrøm mellemaktører og medlemsstater, der beskæftiger sig med håndhævelse afsynsresultaterne

1. Baggrund og indhold

Kommissionen har den 13. juli 2012 stillet forslag om enKøretøjssikkerhedspakke, der består af forslag til:1) Europa-Parlamentets og Rådets forordning om periodisk teknisk kontrol medmotorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv2009/40/EF, KOM(2012)380.2) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv1999/37/EF om registreringsdokumenter for motorkøretøjer, KOM(2012)381.3) Europa-Parlamentets og Rådets forordning om syn ved vejsiden aferhvervskøretøjer, der kører på Unionens område, og om ophævelse af direktiv2000/30/EF, KOM(2012)382.
Side --1-5
Formålet med forslagene er at forbedre færdselssikkerheden og beskyttemiljøet.Dette grund- og nærhedsnotat omhandler forslaget nævnt under punkt 1ovenfor om periodisk kontrol af køretøjer.Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 13. juli 2012 (dansk sprogversion23. juli) under henvisning til artikel 91 i traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmåde (TEUF). Beslutningsproceduren er den almindeligelovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294.Den foreslåede forordning erstatter det gældende direktiv 2009/40/EF af 6.maj 2009 om teknisk kontrol af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil(senest ændret ved Kommissionens direktiv 2010/48/EU af 5. juli 2010).Ved teknisk kontrol forstås periodisk undersøgelse af biler ogpåhængskøretøjer for fejl og mangler af betydning for færdselssikkerhed ogmiljø (periodisk syn). I Danmark udføres periodisk syn af privatesynsvirksomheder. Synsvirksomheder skal opfylde en række krav somforudsætning for at kunne godkendes af det offentlige til at kunne synekøretøjer. Trafikstyrelsen fastsætter regler om syn, godkender og fører tilsynmed synsvirksomhederne og indkalder biler og påhængskøretøjer til syn.Synsvirksomhederne fastsætter prisen for syn i fri konkurrence.De nugældende regler indebærer, at personbiler skal til syn 1. gang når de er4 år gamle og dernæst hvert 2. år. Lastbiler og busser skal til syn hvert år.Kommissionen foreslår blandt andet, at person- og varebiler skal synes hvertår, når de er over 6 år (nu synes de hvert andet år), at knallerter ogmotorcykler samt mindre påhængsvogne skal omfattes af periodisk syn, og atkravene til synsvirksomhedernes udstyr og mandskab skal skærpes.Det fremgår af Kommissionens ledsagende memorandum, at hovedformåletmed de foreslåede foranstaltninger er at forbedre færdselssikkerheden ogbidrage til det politiske mål om at nedbringe antallet af trafikdræbte per årmed 50 % inden 2020. Det angives, at der kan reddes mere end 1.200 liv, ogmere end 36.000 ulykker ville kunne undgås, og at den økonomiske fordel forsamfundet vurderes til mere end 5.600 mio. EUR.Foranstaltningerne i køretøjssikkerhedspakken angives at have treumiddelbare målsætninger:1. at beskytte udsatte trafikanter og især de unge bedre2. at skabe et fælles europæisk område for teknisk kontrol, som er baseret påharmoniserede standarder inden for kontrol, udstyr, inspektørerneskvalifikationer og vurdering af defekter og samarbejde mellemmedlemsstaterne
Side --2-5
3. at mindske den administrative byrde for de vejtransportvirksomheder, deroverholder kravene til færdselssikkerheden.Kommissionen oplyser, at i et bredere perspektiv vil den næste fase bestå i atoprette et harmoniseret system til dataudveksling internt i Unionen. En sådanadgang til oplysninger på tværs af EU-medlemsstaterne vil potentielt føre tilfælles anerkendelse af synsrapporter, når den fornødne harmonisering afteknisk kontrol nås på EU niveau.I forslagenes uændrede form, vil det i Danmark betyde omtrent en fordoblingaf synsmængden med tilsvarende udgifter for de berørte køretøjsejere,ligesom synsvirksomhederne får yderligere udgifter til teknisk udstyr.Forslaget gennemgås i hovedtræk herunder.Følgende yderligere kategorier af køretøjer underkastes periodisk synmotorcykler og knallerterpåhængsvogne mellem 750 kg og 3500 kg totalvægtcampingvogneHyppigheden af syn øges til hvert år for personbiler og for varebilerefter 6 år (4+2+1+1+…)som har kørt over 160.000 km ved første periodisk syn(4+1+1+…)Mindstekrav til faciliteter og prøvningsudstyr, f. eks. skalsynsvirksomhederne råde over decelerationsmåler, motordrevnehjulophængnings-slør-testplader, støddæmpertester, bremsevæsketesterog OBD-scanner (On Board Diagnostics) til fejldiagnosticeringKompetencekrav til synspersonale, og årlige genopfriskningskurserElektronisk udveksling af synsresultater mellem medlemsstaterne 3 årefter ikrafttrædelse

2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Følgende danske regler om syn, synsvirksomheder og vejsidesyn er gældende:Lov om godkendelse og syn af køretøjer nr. 473 af 09.06.2004 medsenere ændringerBekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer nr. 516 af01.06.2012Bekendtgørelse om virksomheder, der foretager syn af køretøjer nr. 724af 24.06.2011
Side --3-5
Bekendtgørelse om virksomheder, der foretager omsyn af køretøjer(omsynsvirksomheder) nr. 824 af 11/08/2008 med senere ændringer
Hvis forordningsforslaget vedtages, skal disse regler tilpassesforordningsforslaget.

3. Høring

Der er iværksat høring den 18. juli 2012 blandt andet af EU-specialudvalget fortransport og af organisationer og myndigheder med relation til biler ogbilbranchen. Supplerende grund- og nærhedsnotat indeholdende høringssvarvil blive fremsendt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTransportudvalg.

4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative

konsekvenser af forslaget

Forslaget forventes i sin nuværende form at have følgende økonomiske ogadministrative konsekvenser:Forslaget forventes at medføre 800.000 ekstra periodiske syn om året ogdermed betydelige ekstra udgifter for danske køretøjsejere, hvis det vedtages isin nuværende form.For synsvirksomhederne vil forslaget betyde et udvidet indtægtsgrundlag medomkring dobbelt så mange periodiske syn, men også betydelige udgifter tilindkøb af nyt prøvningsudstyr.De statslige IT-systemer, som håndterer indkaldelse og registrering afsynsresultater, vil skulle udbygges for at kunne håndtereekstra køretøjskategorierhyppigere indkaldelserflere synsresultaternyt fejlklassifikationssystemudveksling af synsresultater i EUregistrering af små knallerter (før 2006)risikovurdering af erhvervskøretøjer
Antallet af inspektører, som udfører tilsyn med synsvirksomhederne, vil skulleudvides.Antallet af klagesager må antages at fordobles og personaleressourcernetilpasses hertil.Der kan forventes en mindre nedgang i antal færdselsuheld på grund afreduktion i tekniske mangler og tilsvarende besparelser. En formindskelse iluftforurening ved hyppigere kontrol af emissioner skønnes opvejet af denekstra kørsel til syn. Der forventes en nedgang i antal støjende motorcykler og
Side --4-5
konstruktivt ændrede knallerter, hvilket medfører sparede velfærdstab (støj)og sparede færdselsuheld for knallerter.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med nærhedsprincippet, idetmålene ikke i tilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres af medlemsstaterne,da de eksisterende krav er gennemført uensartet og der er store afvigelsermed håndhævelsen af den tekniske kontrol, hvilket medfører negativevirkninger for både færdselssikkerheden og det indre marked.Regeringen deler denne holdning og finder, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.

6. Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er Regeringens foreløbige generelle holdning, at man er positivt indstilletover for at harmonisere kravene til undersøgelsesmetoder, udstyr ogpersonalets kvalifikationer. Regeringen er ikke afvisende over for at inkludereto-hjulede køretøjer og mellemstore påhængsvogne og campingvogne iordningen med periodisk syn. Regeringen kan derimod ikke støtte hyppigerekontrol af personbiler og andre lette køretøjer end svarende til i dag, da der pådet foreliggende grundlag ikke vurderes at være udsigt til forbedringer ifærdselssikkerhed eller miljø, der står mål med udgifterne forbundet hermed.

7. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Behandlingen af forslaget er i sin indledende fase, men det må forventes, at endel lande har forbehold over for det meget ambitiøse forslag.

8. Europa-Parlamentets udtalelser

Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side --5-5