Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 444
Offentligt
1157419_0001.png
1157419_0002.png
”Motorvej på Rute 23 – Holbæk-Kalundborg” - visioner for en renere fremtid savnes!Læs her:”Derer ikke de store problemer med at komme til og fra arbejdspladsen, heller ikke imyldretiderne….Derkan være tæt kørsel i morgenspidstimen, men ikke deciderede stillestående køer…Det ville være meget ønskeligt med en hurtigere togforbindelse til København. Turen varer i daghalvanden time, hvilket er for meget for ca. 100 km. Det burde være muligt at køre strækningen påunder en time.Novo ser hellere en hurtigere togforbindelse end en udvidet Rute 23…”Novo Nordisk’ svar til ”Erhvervsanalyse for regionen omkring Rute 23 Holbæk-Kalundborg.” (Mineunderstregninger)Resumé:Store firmaer i området, bl.a. Novo Nordisk og Novozymes, ønsker at skærpe deres miljøprofil og ønskerbedre og hurtigere togforbindelser mellem Kalundborg og København. Desuden vælger Novozymes atlægge deres transport om fra lastbiler til skibe, med anløb i Kalundborg Havn, hvilket sparer landevejenefor 800 lastbiler og et CO2udslip på ca. 150 tons om året. Det er vigtigt for disse firmaer at drive deresproduktion på en ansvarlig og miljøbevidst måde.Bjergsted Beboerforening stiller spørgsmålstegn ved konklusionerne fra Vejdirektoratets forundersøgelse,som sker på et alt for spinkelt grundlag. Vi opfordrer til, at man gennemfører de trafikmæssige tiltag dergør, at Rute 23 bliver forsvarlig og sikker at køre på, men dropper planerne om en motorvej. Brug i stedetresurserne på at udbygge togstrækningen fra Holbæk til Kalundborg med et ekstra spor, så en stor del afpendlertrafikken flyttes fra biler over i tog og samtidig gør det muligt at flytte store dele af denmiljøbelastende transport af gods på lastbiler til tog.
Bjergsted Beboerforening stiller spørgsmål ved indstillingen af Rute 23 til opgradering til motorvej påstrækningen fra Regstrup til Kalundborg. Vi mener, der i forundersøgelsen fra 2009 er direkte misvisendekonklusioner på de undersøgelser, der er gennemført. Konklusionerne sker desuden på et alt for spinkeltgrundlag.Undersøgelsen hviler på svar fra 161 virksomheder eller 19 % af de 821 virksomheder, der blevinviteret til at deltage.Der bliver bl.a. konkluderet i rapporten at”… ca. halvdelen af de adspurgte (oplever) at der er dårligeller meget dårlig fremkommelighed på rute 23.”Konklusionen dækker over at 42 % af de adspurgteoplever at der er dårlig (29 %) eller meget dårlig (13 %) fremkommelighed hvorimod det ikke nævnes,at

hele 52 % oplever at fremkommeligheden er god eller endog meget god på rute 23.

Desuden viser undersøgelsen at trafikkens døgnfordeling generelt ikke giver problemer, idet vejenekun belastes op til ca. 50 % af kapaciteten og det kun i tiden omkring kl. 8 og igen omkring kl. 16.Erfaringen viser, at når trafik når over 70 % af strækningskapaciteten, så vil der opstå periodevisforsinkelser. Dette er altså langt fra tilfældet her.
I rapporten nævnes bl.a. også at fredede arealer skal friholdes helt for vejanlæg, da de netop erfredede for at beskytte særlig natur, kulturhistorisk interesse og landskabelig værdi mod byggeri ogstørre tekniske anlæg. Alligevel vælger man i VVM Redegørelsen fra juni 2012 at vælge en løsning,hvor man skærer ind i de fredede arealer Bjergsted Bakker fra hele to sider.
Bjergsted Beboerforening opfordrer til, at man skrinlægger planerne om at etablere motorvej mellemRegstrup og Kalundborg. Der er basis for at etablere et ekstra spor, der hvor Skovvejen kun er to-sporetnemlig mellem Nr. Jernløse og Dramstrup samt fra Svebølle til Kalundborg. Desuden er der visse ”sortepletter” man skal ha gjort mere sikre.Vi mener desuden, at tiden er inde til at tage klimaforandringerne alvorligt, nedbringe CO2 belastningen ogbedre den offentlige transport, herunder togtrafikken, ved at etablere dobbeltspor samt gennemføre enelektrificering af jernbanen mellem København og Kalundborg. Langt den største gene på Rute 23 skyldes demange biler, der bringer pendlere til og fra de to byer i henholdsvis Øst- og Vestsjælland. Får man flyttetpendlerne over i tog og busser, frigives der masser af plads på Rute 23.Én af de største virksomheder i området, Novozymes, har taget initiativ til, at Kalundborg Havn er udviklet tilbl.a. at håndtere containerskibe (”Kalundborg Havn – national port til den vide verden”, 11. september 2012).Dette sker som følge af, at Novozymes har valgt at omlægge store dele af lastbiltrafikken mellem Københavnog Kalundborg til containerskibe, der kan anløbe Kalundborg Havn. Grundene til dette er, ifølge TransportManager Peter Hansen, Novozymes at firmaet kanreducere transportudgifterne væsentligt ved at sejle containere til Kalundborg frem for attransportere dem på lastbilerspare miljøet for omkring 150 CO2ved at flytte godset fra lastbil til skibreducere støjgener, fordi færre lastvogne betyder mindre støj for beboerne og en mindre belastningaf vejeneskærpe deres miljøprofil, hvilket er en vigtig del af deres arbejde for at drive hele deres produktion påen så ansvarlig og miljøbevidst måde som muligt.
Beboerforeningen opfordrer til, at man lægger sig op af miljøtankegangen hos Novo Nordisk og Novozymes.Dette kan bl.a. gøres ved at etablere to spor på de strækninger af Rute 23, hvor der i dag kun er ét spor, samtat opgradere jernbanestrækningen til dobbeltspor, for at forbedre mulighederne for pendlere til og fraområdet samt for at kunne servicere Kalundborg Havn – og virksomhederne i bl.a. Kalundborg og Holbæk,med uproblematisk landtransport på skinner.

Beboerforeningen ønsker at mødes med regeringens Transportudvalg, for at redegøre nærmere for vore

synspunkter.

Bjergsted den 15. september 2012TrafikgruppenBjergsted Beboerforeningv/ Mogens JensenBjergsted Byvej 204450 JyderupMail:[email protected]Tlf. +45 2021 2006