Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 432
Offentligt
1153563_0001.png
1153563_0002.png
1153563_0003.png
1153563_0004.png
1153563_0005.png
1153563_0006.png
1153563_0007.png
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 2. kvartal 2012
1.
Antallet af rejser
I 2. kvartal 2012 blev der foretaget 12,1 mio. rejser med DSB's fjern- og regionaltoghvilket er et fald på 1,6 % i forhold til 2. kvartal 2011. Faldet skyldes primærtpåsejlingen af Limfjordsbroen og sporarbejder ved Holbæk.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2010, 2011 og 201220,018,016,014,0Mio. rejser12,010,08,0
Koncernsekretariat &Jura
31. august 2012
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 766,04,02,00,0kvartal22.01kv0artal23.01kv0artal24.01kv0artal21.01kv0artal22.01kv1artal23.01kv1artal24.01kv1artal21.01kv1artal22.01kv2artal2012
[email protected]www.dsb.dk
2.
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen.Grundet groundingen af IC4 materiellet var det i 2. kvartal ikke muligt at gennemførede planlagte X-lyntog mellem Kastrup og Århus C, hvilket kommer til udtryk på demellemliggende delstrækninger i bilag 1.Strækningen mellem Ålborg og Frederikshavn blev kraftigt påvirket af påsejlingen afLimfjordsbroen og sporarbejder og viser en kraftig reduktion i forhold til den planlagtetrafik.En sporarbejde mellem Langå og Struer fra den 12. maj reducerede trafikken påstrækningen Århus H – Struer.
1.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
3.
Erstatningskørsel med bus
Side 2/7
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for hvert kvartal i 2009, 2010,2011 og 2012.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel i 2. kvartal 2012 udgjorde 14.793timer. Omfanget af den planlagte buskørsel er vist i figur 3 og udgjorde i alt 36.947timer i 2. kvartal. Erstatningsbuskørslen skyldes primært påsejlingen aflimfjordsbroen.Figur 2:Buskørsel i 2009 til 2012i forbindelse med driftsforstyrrelser35.00030.00025.000200920.00015.00010.0005.00001. kvart al2. kvartal3. kvartal4. kvart al201020112012
30. august 2012
Figur 3:Buskørsel i 2009 til 2012i forbindelse med planlagte ændringer500004500040000350003000025000200001500010000500001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal2009201020112012
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Af nedenstående figur 4 fremgår det, at 94,9 pct. af togene i 2. kvartal 2012 totalt setvar rettidige inden for intervallet 0 - 5.59. Rettidigheden er beregnet på baggrund af252.771 ankomster, hvoraf 12.898 var forsinkede.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2012 aftalt til 90,3 % indenfor intervallet0 – 5:59, hvorfor målsætningen er opfyldt i 2. kvartal 2012.Inden for intervallet 0 - 4.59 var 93,8 pct. af togene rettidige i 2. kvartal 2012, jf. figur5.Figur 4:Regularitet hele landet2. kvartal 2012, 0-5.59F o r si n k e d ea n k o m st e r5 , 1%
Figur 5:Regularitet hele landet2. kvartal 2012, 0-4.59
Fo r si nk e dea nk o m st e r6,2%
Re t t i di gea n k o m st e r94,9%
R e t t i d i gea nk om st e r93,8%
Side 3/7
Som det fremgår af tabel 2 nedenfor var regulariteten i 2. kvartal 2012 meget flot ialle dele af produktionen, og lå væsentligt over kravet i trafikkontrakten.Regulariteten i Vesttrafikken var bedst med 97,1 pct.Tabel 2:Regularitet 2. kvartal 2012 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
30. august 2012
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster252.771128.08484.90144.808
Heraf forsinkede12.8989.2263.2221.310
Regularitet94,9 %92,8 %96,2 %97,1 %
5.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger.Opgørelsen af pålidelighed er behæftet med usikkerhed. Det skyldes blandt andet, atBanedanmark ikke har fået oprettet de nødvendige koder til registrering af deplanlagte aflysninger ved sporarbejder. Derfor har DSB fastsat en procedure, somsikrer, at rettidigt varslede aflysninger registreres, så de efterfølgende kandokumenteres. Samtidig annonceres aflysninger via nedenstående medier:ƒ
På stationen:På internettet:
ƒ
Der gemmes specifik dokumentation for,at opslag på stationer er sket.Trafikken til rejseplanlæggeren loggeselektronisk og lagres, så den er lettilgængelig.
Pålideligheden i 2. kvartal 2012 var på 99,1 pct. hvilket er en stigning på 0,1procentpoint i forhold til 1. kvartal 2012.Tabel 3:Pålidelighed 2. kvartal 2012
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
275.374272.7052.6693512.31899,1 %
6.
Andele af forsinkelser
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 2. kvartal 2012 opdelt efter, hvorvidt de erforårsaget af DSB, BaneDanmark eller eksterne forhold.I 2. kvartal 2012 forårsagede DSB 32,9 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er ensmule mindre end 1. kvartal 2012. DSB’s andel af forsinkelserne var nogenlunde jævntgeografisk fordelt. DSB forårsagede 30,1 pct. i fjerntrafikken, 34,4 pct. i densjællandske regionaltrafik og 38,7 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.
Side 4/7
Figur 6:Andele af forsinkelser i 2. kvartal 201230. august 2012100%90%80%70%60%Ekster ne f or hol d50%40%30%20%10%0%Banedanmar kDSB
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
Under forudsætning af, at Banedanmark skal overholde en målsætning forkanalregulariteten på 96,5 % og DSB’s målsætning for produktregulariteten er 90,3 %medfører dette en fordeling af den tilladte irregularitet til Banedanmark, DSB ogeksterne forhold på henholdsvis 3,5; 5,2 og 1 procentpoint.I figur 7 er den tilladte fordeling af irregulariteten vist med grønt. Ligeledes er det vist,at DSB i 1. kvartal 2012 var ansvarlig for forsinkelse af 1,6 pct. af de gennemførte tog,eksterne forhold var ansvarlig for 1,4 pct. og BaneDanmark var ansvarlig forforsinkelse af 2,1 pct. af de gennemførte tog.Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.6,0
5,0
4,0
3,0
Mål jf. infrastrukturkontrakt2. kvartal 2012
2,0
1,0
0,0DSBBanedanmarkEksterne forhold
8.
Aflysninger
Side 5/7
I trafikkontrakten skelnes mellem rettidigt og urettidigt varslede aflysninger. Enaflysning er rettidig, hvis den varsles senest 72 timer før planlagt afgang. I figur 8 visesbåde hel- og delaflysninger.I 2. kvartal 2012 var der i alt 2.725 helaflysninger fordelt på 2.151 varslet senest 72timer før planlagt afgang, og 574 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang. Dervar 3.871 delaflysninger fordelt på 2.324 varslet senest 72 timer før planlagt afgang,og 1.547 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.Figur 8:Aflysninger fordelt på kvartaler i 2011 og 20129000800070006000500040003000200010000Helaflysninger,Helaflysninger,Delaflysninger,Delaflysninger,>72 timer førplanlagtafgang>72 timer førplanlagtafgang<72 timer førplanlagtafgang<72 timer førplanlagtafgang1. kvartal 20112. kvartal 20113. kvartal 20114. kvartal 20111. kvartal 20122. kvartal 2012
30. august 2012
9.
Belægningsprocent
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.I bilag 2 er andelen af togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 % fremhævet. Endvidere visesandelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’, standardog på strækninger hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt.Som det fremgår af bilag 2 var de væsentligste problemer med belægningen imyldretiden på hovedstrækningen mellem København og Århus. Den primæreudfordring som påvirkede DSB’s mulighed for at udbyde tilstrækkelig plads vargrounding af IC4 togsættene.Mellem Århus H og Hornslet har den anstrengte materielsituation gjort detnødvendigt at nedformere et antal myldretidstog, og belægningsproblematikkenmellem Århus H og Struer skyldes et sporarbejde mellem Langå og struer.
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.
Side 6/7
2. kvartal 2012

Strækning

København H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTrafikkontraktRealiseretRealiseretift. planTrafikkontrakt
År til dato30. august 2012
Realiseret
Realiseretift. plan
6.98729.2345.0445.0445.0445.5993.97521.53421.4766.2806.2526.2521.59610.79810.82314.45511.39914.84510.7976.4718.0879.1004.0974.0976.4913.1196.8543.9521.9692.1133.4234.0033.8878.9105.4405.5183.4073.407648399364182
5.76827.6735.0424.9884.9925.4983.95820.35220.2716.2476.2196.2141.64110.09710.13213.77610.69014.22910.1156.4497.9631.6472.3252.6196.6523.1156.9643.9971.9542.1053.5033.9823.8658.7935.3775.5043.3983.371649183362180
82,6%94,7%100,0%98,9%99,0%98,2%99,6%94,5%94,4%99,5%99,5%99,4%102,8%93,5%93,6%95,3%93,8%95,9%93,7%99,7%98,5%18,1%56,7%63,9%102,5%99,9%101,6%101,1%99,2%99,6%102,3%99,5%99,4%98,7%98,8%99,7%99,7%98,9%100,2%45,9%99,5%98,9%
13.19958.69310.29610.29610.29611.4628.01843.24543.12212.60112.57312.5733.17221.49521.55928.87022.74629.79221.49313.02316.40718.4738.2968.29613.1856.25213.7837.9163.9454.2446.8948.1247.87818.03611.06911.2646.8526.8521.175789728364
10.90456.30610.24810.20510.20911.3377.98241.34141.15612.54013.13412.1893.21820.26620.35027.66021.48428.76120.47312.99216.26210.6456.5096.79913.4366.25314.0377.9663.8734.2226.9728.0967.85017.86410.98011.2436.8416.7661.164573718362
82,6%95,9%99,5%99,1%99,2%98,9%99,6%95,6%95,4%99,5%104,5%96,9%101,5%94,3%94,4%95,8%94,5%96,5%95,3%99,8%99,1%57,6%78,5%82,0%101,9%100,0%101,8%100,6%98,2%99,5%101,1%99,7%99,6%99,0%99,2%99,8%99,8%98,7%99,1%72,6%98,6%99,5%
Bilag 2:Belægningsprocent i 2. kvartal (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fre 7-9 og 15-18
Side 7/7
Øvrig tid1'0,00%2,30%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%2,60%2,60%0,10%0,00%0,00%0,20%4,80%5,00%3,00%3,20%2,40%4,30%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%2,00%0,70%0,10%0,10%0,10%0,30%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%Standard0,10%9,00%0,20%0,10%0,10%1,90%0,10%8,80%8,80%5,00%1,20%1,20%4,10%11,60%9,10%2,80%3,10%4,40%7,00%5,40%2,10%0,70%0,70%0,20%0,90%1,80%0,70%1,30%0,00%1,00%5,50%1,30%0,00%0,70%0,70%2,10%0,20%0,20%0,00%2,20%0,00%0,00%30.1'+Standardaugust 2012

Strækning

Kbh H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - Padborg
1'0,20%7,50%0,00%0,00%0,00%0,10%0,00%11,80%11,80%0,20%0,00%0,00%0,00%26,80%22,70%13,60%18,00%10,50%12,30%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,20%0,20%0,30%0,50%0,00%0,20%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Standard0,90%17,50%1,50%1,10%1,10%2,60%1,00%14,20%14,20%8,50%1,30%1,30%4,90%20,00%10,50%3,20%3,00%3,80%8,30%9,20%4,20%3,20%3,50%0,80%2,20%2,10%2,30%2,40%0,00%1,70%7,30%0,60%0,20%4,40%3,90%13,80%1,60%1,60%0,00%25,00%0,00%0,00%
1'+Standard0,90%15,10%1,50%1,10%1,10%1,90%0,80%13,40%13,40%3,90%0,90%0,90%1,90%21,60%12,30%3,70%3,90%3,90%7,90%6,70%2,40%2,40%2,70%0,80%1,60%1,60%2,20%1,80%0,00%1,20%4,60%0,40%0,00%4,40%3,90%13,80%1,60%1,60%0,00%25,00%0,00%0,00%
0,10%6,50%0,20%0,10%0,10%1,20%0,10%6,20%6,20%2,60%0,60%0,60%2,10%9,00%7,30%2,10%2,20%3,30%5,50%3,60%1,40%0,50%0,50%0,20%0,70%1,50%0,50%1,00%0,00%0,70%4,10%0,80%0,00%0,70%0,70%2,10%0,20%0,20%0,00%1,10%0,00%0,00%