Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 432
Offentligt
1153562_0001.png
1153562_0002.png
1153562_0003.png
1153562_0004.png
1153562_0005.png
1153562_0006.png
1153562_0007.png
1153562_0008.png
1153562_0009.png
Notat
Afrapportering DSB S-tog 2. kvartal 20121.Antallet af rejser
I 2. kvartal 2012 blev der foretaget 27,1 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigningpå 2 mio. rejser i forhold til samme periode sidste år. Denne stigning skal dog ses ilyset af at S-tog er gået over til et nyt og mere præcist system til registrering afpassagerantallet.DSB gør opmærksom på at der efter 2. kvartal er konstateret en fejl på togenestællesystemer hvilket har medført en nedjustering af passagertallet bagudrettet iforhold til det rapporterede i den seneste kvartalsafrapportering.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2012 (mio.)2927Antal rejser (mio.)2523211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
Koncernsekretariat &Jura
31. august 2012
DSBSølvgade 4020082009201020112012
DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 2. kvartal 2012 præsteret 326 mio. personkilometer, hvilket eren stigning på 24,3 mio. personkilometer i forhold til samme periode sidste år. Depræsterede personkilometer er en funktion af rejsetallet, hvorfor de ovennævnteimplikationer af paradigmeskiftet i rejsetalsopgørelser ligeledes påvirkerpersonkilometerne.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2012 (mio.)360Præsterede personkm (mio.)3403203002802602402201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal20082009201020112012
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tiltrafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på destrækningsafsnit, der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet ogDSB S-tog a/s om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014.Bilag 1 vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den faktisk gennemførte trafik i 2. kvartal 2012 i alvæsentlighed svarer til den planlagte trafik.Det fremgår af oversigten at der på det centrale afsnit er forskel mellem den planlagtetrafik og det aftalte niveau i trafikkontrakten. Forskellen i grundbetjeningen skyldesarbejdet på Ny Nørreport Station, og forskellen i supplementskørslen skyldesbroarbejde på Køge bugt.
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens afdriftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.Fra 2012 er opgørelsesmetoden for erstatningsbuskørsel i S-tog forbedret, hvilketdog medfører at den ikke længere er sammenlignelig med tidligere års opgørelser.Illustrationerne af erstatningsbuskørsel omfatter derfor alene 2012.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2012.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde395 timer i 2. kvartal 2012. I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse medplanlagte driftsændringer. Omfanget udgjorde 1.107 timer i 2. kvartal 2012, og erprimært en konsekvens af brorenoveringer på Køge Bugt strækningen.
Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagt)201240039038037020123603503403301. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer.20121200100080060040020001. kvartal2. kvart al3. kvartal4. kvartal2012
5.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 2. kvartal 2012.Forsinkedeankomster3,1%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomsterRettidigeankomster96,9%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 96,9 pct. på S-banen i 2. kvartal 2012.hvilket er 2,9 procent point over kravet i trafikkontrakten. Større enkelthændelserfremgår af tabel 1 herunder.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 2. kvartal 2011
Dato03-04-201204-04-201211-04-201220-04-201224-04-201205-05-201208-05-201214-05-201224-05-201230-05-201231-05-201207-06-201208-06-201229-06-2012
StedNordhavnØsterportØsterportØsterportKøbenhavn HValbyKøbenhavn HKøbenhavn HFlintholmNørreportØsterportKøbenhavn HDybbølsbroKildedal
ÅrsagAfsporingSignalfejlSporskifte fastlagtMgl kontrol over sporskifteKøreledningsfejlPersonpåkørsel i FjernFastlægninger hængerFalsk besættelseMgl kontrol spsk 2a/bSignalfejlSignalfejlSpsk 10a/b tabt kontrolSelvmord Dbt, FjernKøreledning revet ned
Antal tog749196111311540170151127159135138258100166
Øvrig påvirkningAlle stræk. ekskl. Ringb.Alle stræk. ekskl. Ringb.Alle stræk. ekskl. Ringb.Alle stræk. ekskl. Ringb.Alle stræk. ekskl. Ringb.Alle stræk. ekskl. Ringb, Farum og KøgeAlle stræk. ekskl. Ringb.Alle stræk. ekskl. Ringb.Kun RingbanenAlle stræk. ekskl. Ringb.Alle stræk. ekskl. Ringb.Alle stræk. ekskl. Ringb.Central, Hillerød, Klampenborg, KøgeCentral, Frederikssund, Klampenborg
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 97,6 i 2. kvartal 2012, hvilket er0,1 procent point højere end kontraktkravet.Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 1. kvartal 2012
2. kvt. 2012ÅTD
Planlagtestationsankomster2.050.3334.246.396
Rettidigtvarsledeaflysninger00
Urettidigtvarsledeaflysninger49.140107.379
Pålidelighed97,6 %97,5 %
7.
DSB S-tog a/s's og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog i 2.kvartal 2012 var ansvarlig for forsinkelsen af 0,6 pct. af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.3,5
3,0
2,5
Mål, jf . kont rakt2,01. kvt 20112. kvt 20111,53. kvt 20114. kvt 20111,0
0,5
0,0DSBBanedanmarkUdef r a
NotatBilag 1
Hverdag

S-tog pr. 20. min. - hverdage

TRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanenøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
Grundbetjening2. kvartal2012ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Supplement2. kvartal2012ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Ekstra kørsel2. kvartal2012ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,0
2,84,44,03,52,50,70,71,61,21,2
2,74,33,93,42,40,70,71,61,21,2
2,84,64,13,52,50,90,91,81,11,1
2,74,54,03,52,50,90,91,81,11,1
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,0
1,73,43,53,52,40,70,91,90,70,7
1,63,23,33,32,30,70,81,80,70,7
1,93,73,73,72,70,90,91,90,90,9
1,83,53,53,52,60,80,91,80,80,8
1,01,01,01,01,0
0,70,70,70,80,7
0,60,60,60,80,6
0,90,90,90,90,9
0,80,80,70,90,8
1,01,0
0,70,7
0,60,6
0,90,9
0,80,8
1,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,60,90,91,71,71,11,01,91,9
1,01,50,90,91,71,71,10,91,91,9
1,01,71,01,01,81,81,11,02,02,0
1,01,61,01,01,81,81,10,92,02,0
1,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,01,51,50,81,02,32,3
1,01,01,00,91,41,40,70,92,32,3
1,01,01,01,01,81,80,91,02,32,3
1,01,00,90,91,61,60,81,02,32,31,01,00,80,80,80,80,90,90,90,9
Bilag 2LørdagSørdagGrundbetjening2. kvartal2012ÅTDPlan FaktiskPlan FaktiskGrundbetjening2. kvartal2012ÅTDPlan FaktiskPlan FaktiskSupplement (1. søndag i mdr)2. kvartal2012ÅTDTRMPlan FaktiskPlan Faktisk

S-tog pr. 20. min. - lørdag og Søndag

TRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanemøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
TRM
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,0
2,84,44,53,62,70,80,81,61,01,0
2,74,34,43,62,50,80,81,61,01,0
2,94,74,73,82,80,90,91,81,01,0
2,94,64,73,82,70,90,91,81,01,0
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,0
2,03,84,03,92,30,70,72,10,90,9
2,03,84,03,82,30,70,72,10,90,9
2,03,94,03,92,70,80,82,01,01,0
1,93,63,73,62,50,80,81,90,90,9
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,0
2,84,64,13,42,51,01,01,91,01,0
2,84,64,13,42,51,01,01,91,01,0
2,84,64,03,52,51,01,01,91,01,0
2,84,64,03,42,51,01,01,91,01,0
1,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,80,90,91,81,81,00,81,71,7
1,01,70,90,91,81,81,00,81,71,7
1,01,91,01,01,91,91,00,91,91,9
1,01,81,00,91,91,91,00,91,81,8
1,01,01,01,02,02,01,01,0
1,11,11,31,21,71,70,90,9
1,11,11,31,31,61,60,90,9
1,01,01,11,11,81,81,00,9
1,01,01,11,11,71,70,90,9
1,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,81,01,01,71,71,00,81,91,9
1,01,81,01,01,71,71,00,91,91,9
1,01,81,01,01,71,71,00,91,91,9
1,01,81,01,01,71,71,00,91,91,9
Bilag 3

Kolonne

Kolonne 1Kolonne 2Kolonne 3
Kolonne 4Kolonne 5 og 6Kolonne 7Kolonne 8#1

Indhold

Tidspunktet for udnyttelsesgraden af siddekapaciteten. Morgen og eftermiddag er myldretidTællingen foregår i et 20 minutters interval i overensstemmelse med Østtællingen"Finger" er strækningsangivelse, henholdsvis:Det centrale afsnitHellerup-København H-ValbyKøge Bugt-strækningenDybbølsbro-KøgeHøje Taastrup-strækningenValby-Høje TaastrupFrederikssund-strækningenValby-Vanløse-FrederikssundFarum-strækningenSvanemøllen-Ryparken-FarumHillerød-strækningenHellerup-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgS-togets retning på det givne tidspunkt i "fingeren"De to stationer på strækningen, hvor imellem der er flest passagerer i det angivne tidsrum.Den udnyttede siddekapacitet mellem de to stationer anført i kolonne 5 og 6 i det angivne tidsintervalDen udnyttede siddekapacitet på hele strækningen#2#3#4#5#6#7#8
Periode
20 minutters intervalfra klokken:
Finger
Ret-ning
Fra station
Til station
UdnyttetUdnyttetsiddekapacitetsiddekapacitetpå helestrækning2. kvt72,762,255,267,030,334,041,938,5ÅTD72,865,055,564,927,832,840,335,92. kvt49,647,047,046,321,228,732,626,4ÅTD49,647,047,046,321,228,732,626,4
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:40 Det centrale afsnit08:20 Det centrale afsnit16:20 Det centrale afsnit16:20 Det centrale afsnit10:00 Det centrale afsnit13:00 Det centrale afsnit19:00 Det centrale afsnit19:00 Det centrale afsnit
NSNSNSNS
DybbølsbroSvanemøllenØsterportKøbenhavnHDybbølsbroKøbenhavnHNørreportKøbenhavnHKøbenhavnH
København HNordhavnNordhavnDybbølsbroØsterportDybbølsbroØsterportDybbølsbro
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7
#8Udnyttetsiddekapacitetpå helestrækning2. kvt64,118,016,550,517,225,318,426,453,360,052,353,523,535,018,625,257,637,436,945,619,220,413,017,219,246,734,616,619,614,225,012,4ÅTD64,118,016,550,517,225,318,426,453,360,052,353,523,535,018,625,257,637,436,945,619,220,413,017,219,246,734,616,619,614,225,012,4
Periode
20 minutters intervalfra klokken:
Finger
Ret-ning
Fra station
Til station
Udnyttetsiddekapacitet
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4007:4016:2016:2013:0013:0005:0019:0007:4007:4016:2016:2010:0013:0019:0019:0008:0007:4016:2016:4010:0013:0019:0019:0007:4008:0016:2015:4013:0013:0019:0019:00
Køgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
ÅmarkenDybbølsbroSydhavnNy EllebjergSydhavnDybbølsbro
Ny EllebjergSydhavnDybbølsbroÅmarkenDybbølsbroSydhavn
SjælørDybbølsbroHvidovreRødovreHvidovre DanshøjDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjJyllingevejHusumJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseSvanemøllenEmdrupRyparkenRyparkenRyparkenEmdrupSvanemøllenEmdrup
SydhavnSydhavnDanshøjBrøndbyøsterRødovreHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreVanløseHerlevVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejRyparkenRyparkenEmdrupSvanemøllenEmdrupRyparkenRyparkenRyparken
2. kvt105,233,933,785,731,436,824,344,375,272,570,379,841,648,229,441,496,879,883,675,036,035,129,533,732,073,754,733,029,626,344,423,1
ÅTD95,932,629,374,928,533,823,941,780,283,175,783,438,950,829,640,7103,280,282,776,534,334,225,429,935,278,956,933,131,226,945,524,2
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7
#8
Periode
20 minutters intervalfra klokken:
Finger
Ret-ning
Fra station
Til station
UdnyttetUdnyttetsiddekapacitetsiddekapacitetpå helestrækning2. kvt61,975,165,256,141,636,231,029,215,927,826,419,116,313,514,17,774,358,451,367,533,435,535,143,4ÅTD60,274,560,854,637,032,730,127,616,929,825,420,015,413,212,66,387,463,858,070,234,036,136,845,92. kvt37,656,444,035,129,023,922,418,510,319,016,512,910,08,78,24,261,840,338,349,323,624,424,131,3ÅTD37,656,444,035,129,023,922,418,510,319,016,512,910,08,78,24,261,840,338,349,323,624,424,131,3
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4008:0016:4016:2013:0013:0019:0019:0008:4008:0016:4015:2013:0013:0019:0019:0007:4007:2016:2016:2013:0013:0019:0019:00
Hillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
HellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupGentofteHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundFuglebakkenGrøndalFlintholmFuglebakkenFlintholmFuglebakkenFlintholmFlintholm
BernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejBernstorffsvejCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupNørrebroFlintholmGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalKB Hallen