Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 427
Offentligt
1152771_0001.png
1152771_0002.png
1152771_0003.png
1152771_0004.png
1152771_0005.png
1152771_0006.png
1152771_0007.png
1152771_0008.png
1152771_0009.png
1152771_0010.png
1152771_0011.png
Vejledning til ProjektbeskrivelseTilskud til energieffektive transportløsninger 2012, projektbeskrivelseVed ansøgning om puljemidler fra puljen til tilskud til forsøg med energieffektivetransportløsninger skal ansøgningen vedlægges en projektbeskrivelse. Projektbeskrivelsenopbygges efter følgende skabelon, og alle nedenstående oplysninger skal foreligge vedbehandling af ansøgningen.Der henvises til ansøgningsmaterialet for en beskrivelse af, hvilke forhold der lægges vægt påved bedømmelse af ansøgninger.1. ProjekttitelEltaxier på kommercielle vilkår - Tesla Model S som taxi2. ResuméSamfundsmæssigt set er omlægning af taxi branchen til elbiler et af de områder der giverbedst værdi for pengene. taxi’er kører ca 100.000 km om året og oftest i byerne. Derfor ertaxien en markant kilde til både Co2, partikel udslip og støj i byerne. Men selvom taxibranchen har diskuteret en omstilling til elbiler et stykke tid har der ikke været nogen nævneværdige forsøg på en omstilling fra branchen selv. Bortset fra enkelte Toyota Prius og enNissan Leaf er der endnu ikke sket noget markant. Det er der flere årsager til. Først ogfremmest har branchen ikke vurderet at der var elbiler på markedet der kunne leve op til dekrav, som både lovgivningen og vognmændende har til bilerne. Det gælder først og fremmestrækkevidde, størrelse og opladetid. Den anden årsag er at en elbil ikke kan 'frikøres' som enalm. dieselbil.Med denne ansøgning forsøger vi at adressere begge disse problemer. Vi ansøger om tilskud tilen bil der efter de tests vi har foretaget kan indgå i branchen som alternativ til en af de mestudbredte taxi, nemlig Mercedes E-klasse, som nærmest er taxibranchens defacto reference. Viansøger om det samme beløb, som der normalt ydes i frikørsels tilskud til en Mercedes E-klasse og har sammensat et konsortie af nogle førende Taxiselskaber, som dækker de 4største byer i Danmark samt elbils eksperter, der gennem længere tid har arbejdet medindføring af elbiler i den offentlige transport og i kommunerne. Hvis dette forsøg går somforventet er bilerne allerede foranket både på landsplan og i store Taxiselskaber. Derfor erpotentialet for en videre omlægning af branchen meget stort. Der udskiftes ca. 1500 Taxierom året.For at sikre en høj kvalitet og grundighed i forsøget har vi defineret en række testområderomkring bilens drift, chaufførernes og brugernes oplevelser, samt vigtige problemstillinger omfremtidig drift af elbiler. Resultatet af dette forsøg kan derfor både bruges i forbindelse medfremtidig lovgivning på taxi området og generelt på regulering og indføring af elbiler i danskebilflåder.3. BaggrundDer har længe været fokus på at indføre elbilen som taxi. 1) Eltaxien vil kunne flytte enmarkant mængde Co2 og partikelforurening fra byen, da traditionelle taxier kører mangekilometer i byrummet. 2) En anden årsag til den samfundsmæssige efterspørgsel på eltaxien
er at eltaxien vil blive brugt, set og oplevet af mange mennesker. Hvis elbilen kan bevise atkunne holde til den krævende taxakørsel vil eltaxien fungere som en forandringsagent forelektriske køretøjer til den brede offentlighed. 3) Større virksomheder og kommunerefterspørger eltaxien på kommercielle vilkår.Begrænsningen for eltaxi har indtil videre været elbilens teknologiske modenhed og pris.Udfordringer med kvalitet, rækkevidde, størrelse og specifikationer på de hidtidige elbiler harikke kunne leve op til kravene for taxikørsel - end ikke til forsøgsformål, hvilket dokumenteresaf konsortiets medansøger Odense Taxi. Men nu kommer en ny generation elbiler, bl.a. i formaf Tesla Model S, som kan levere den samme ydelser og specifikationer som den traditionellereference taxi Mercedes E-klasse. En delegation fra Cleardrive, TaxiNord 4x48 og RTT besøgte ijuni 2012 Tesla fabrikken i USA for at evaluere bilen til Taxibrug. Den bestod.
Elbilen fra Tesla ser ud til at løse de 3 fundamentale kriterier for at sætte en elbil ind som taxi:Plads til 4 passagererinkl.bagage til og fra lufthavnenRækkevidde på ca. 400 km.Opladetid på ca. 4 timer.
Derfor vil vi nu indføre elbilen i kommerciel taxadrift i de fire store byer i Danmark. Men der erstadig en udfordring, som afholder enhver vognmand fra at eksperimentere og indføre elbilensom taxi. Og det er at vognmanden kan "frikøre" en dieseltaxa. En eltaxi kan ikke frikøres, daelbilen i forvejen er afgiftfritaget. Denne ordning gør at vognmanden har en økonomisk fordelpå cirka 372.000 kr. ved at købe en dieseltaxa fremfor en eltaxi, til trods for at udsalgsprisenpå begge biler er omtrent den samme (cirka 700.000 kr.).Konsortiet arbejder på at der skabes bedre rammer for eltaxier i branchen generelt viafinansloven el. lign. jf. møde med Folketingets Transport udvalg fastsat til d. 4 september2012. Men på kort sigt og for at bevise eltaxiens eksistensberettigelse ønsker vi at søgeTrafikstyrelsen om støtte, svarende til det erhvervstilskud som dieseltaxier modtager frastaten. Ved en sådan støtte har vi mulighed for at indføre eltaxien nogenlunde omkostningneutralt når den forventede reduktion i drifts omkostninger medregnes. Som det ses afnedenstående fremstår dieseltaxiens budget cirka 372.000 kr. mere fordelagtigt end eltaxiensover 24 måneder.
Mercedes E-klasseAnskaffelseGadeprisTaxipris (med erhvervstilskud)Besparelse i indkøbDrift (200.000 km)DrivmiddelBesparelse drivmiddelBesparelse Slid (anslået)Infrastruktur financieringBesparelse drift totalRestværdiGensalgspris efter 24 mdr.Samlet omkostning1) Baseret på tal fra700.000 kr.350.000 kr.- 350.000 kr.
Tesla Model S700.000 kr.700.000 kr.0 kr.
126.920 Kr. 1)0 kr.0 Kr.0 Kr.0 Kr.
53.000 kr. 2)- 73.920 kr.- 20.000 kr.+ 16.000 Kr. 3)- 77.920 kr.
300.00050.000 kr.
200.000 4)422.080 kr.
http://www.hvorlangtpaaliteren.dk
Baseret på en KwH pris på 2,10 og – afgifter på 0,62 og incl. MomsBaseret på en gennemsnitspris på ca. 40.000 Kr. incl. finansieringsomkostninger fordelt over5 år – Infrastrukturen kan bruges af næste eltaxi ved udskiftning.4)Gensalgsprisen for Tesla Model S er meget usikker, da der ikke er nogen som helstindikationer endnu.2)3)Konsortiet bag denne ansøgning er velvidende om, at der allerede er bevilget penge til etforsøg med elbiler som taxi, nemlig projektet fra 4x35.Konsortiet har ingen holdning til dette projekt, som sådan, men har, udover det forsøg, somTaxafyn har kørt med en Nissan Leaf, valgt ikke at investere ressourcer i den teknologiskeplatfom og de biler, som dette forsøg har valgt at benytte. Det har vi gjort udfra de 3hovedkriterier til elbilen, som er fremhævet ovenfor.Vi kan blot konstatere at det samlet set bliver et dyrere forsøg pr. bil, idet der er tale om enstøtte på 5,2 mill. Kr. til 10 biler, altså 520.000 pr. bil – og det selvom bilerne koster ca.300.000.I vores ansøgning har vi lagt vægt på, at det er en ansøgning, som peger på en muligfremtidig løsning for hele branchen. Derfor har vi valgt netto at søge om det samme som entilsvarende dieselbil koster (får i tilskud). Det er den problemstilling der er afgørende for enfremtidig ordning med Eltaxi, som ikke skal bero på en forsøgsordning. På den måde kanresultatet af dette forsøg indgå i de politiske overvejelser om den fremtidige ordning medelbiler i Taxibranchen og elbilers afgifts fritagelse.Dertil kommer en række forsøgs aktiviteter, som vil give både de deltagende, taxibranchen ogsamfundet som såden, en række ny viden, idet elbilen vil blive testet direkte op imod en af demest udbredte diesel biler på taxi markedet, Mercedes E-klasse.4. FormålProjektet opfylder forsøgspuljens formål på følgende vis:1) Indførsel af en energivenlig bil i den transportform der udleder og forurener mest pr.personkilometer i byerne, både hvad angår Co2 og partikeludledning. Udover at en taxi er enstor bil, så kører den ca. 49% tomkørsel, hvilket betyder at for hver kilometer en passagertransportes, så kører taxien næsten to kilometer. Derfor er det et meget vigtigtsamfundsmæssigt felt at få sat i bevægelse. De umiddelbare effekter ved at indføre elbiler itaxibranchen vil være væsentlig højere end ved de forsøg med private elbiler der indtil nu erlavet, incl. TestEnElbil.2) Demonstration af en energivenlig bil i en taxiservice, der ses og anvendes af tusindvis afbrugere hver eneste dag. Eltaxien vil fungere som en forandrings agent henimod elektriskmobilitet. De 50 eltaxier vil befordre cirka 30 personer hver dag, hvilket gør at 4500 personerhver måned vil blive eksponeret for elbilerne. Herudover kommer de de mange tusindeborgere der vil se eltaxierne i byrummet.3) Hvis projektet viser sig succesfuld vil samtlige taxier af denne type i landet kunne udskiftesved næste udskiftning af vognparken i det ganske land. Potentialet for udbredelse er derfortilstede. Der udskiftes ca. 1500 taxier om året.4)Det har været vigtigt for konsortiet at der var flere taxi selskaber fra hele landet med iforsøget. Det er vigtigt at reflektere de forskellige kørselsmønstre og få eltaxi konceptetdemonstreret over hele landet. Men vi har stadig koncentreret os om de store byer.
5) Projektgruppen besidder alle kompetencer for at gennemføre organisering, etablering ogdrift af projektet. Kombinationen af ledende elbils-kompetencer og landets ledendetaxiselskaber, samt engagementet i projektet vil sikre at projektet lykkes.6) Der må på baggrund af projektet forventes en større efterspørgsel på eltaxier fravirksomheder ifm. udbud af taxikørsel, hvilket alt andet lige vil skabe efterspørgsel på eltaxierfra flere taxiselskaber.7) Projektet vilikkeblive gennemført uden støtte, da hverken den enkelte vognmand ellerprojektpartnerne kan eller ønsker at kompensere og finansiere en kompensation for detnuværende erhvervstilskud til dieseltaxier. Herudover er taxibranchen en lav-margin branche,hvor priserne er reguleret, hvorfor det ikke vil være muligt for vognmændene ellerprojektpartnerne at indtjene den yderligere omkostning til eltaxien.8) Projekgruppen vil som en del af projektet bruge muligheden til at udføre lobbyarbejdeoverfor politikkere og virksomheder for at skabe en hurtig omstilling fra diesel til eldrevnetaxier i hele branchen.5. Projektets indholdFase 1: Opstart (Jan. - Marts 2013)Planlægning af infrastrukturPlanlægning af leasing aftalerPlanlægning af ServiceaftalerPlanlægning af erfaringsopsamlingPlanlægning af test med lyd på bilerne sammen med Ectunes og Dansk Blinde SamfundPlanlægning af kommunikation til kunder, virksomherder og følgegruppePlanlægning af 3 offentlige konferencerIndkøb og finansiering af bilerFase 2: I driftsættelse af 45 biler( April - Juli 2013)Installation af infrastruktur og taxaudstyrPlacering af biler, 30 i København, 5 i Odense, 5 i Århus og 5 i ÅlborgUddannelse af chaufførerStartop konference med fremlæggelse af overvejelser og projektplan samt Internationaleindlæg i forbindelse med Life Cycle Assesment (LCA) af EL- og ICE biler, samt bilernes støjforhold.Fase 3: Operation af 45 biler (August 2013 - Marts 2015)Operation af 45 taxier i de 4 store byerMålinger på driftsomkostninger, kunde oplevelser og chauffør forholdTest af lyd på en del af bilerneMidtvejskonference om del resultater samt konkret LCA af Tesla Model S og Mercedes E klasseFase 4: Afslutning og Rapportering (April - Juni 2015)Eventuel afinstallation af taxaudstyrog infrastrukturEventuel salg af bilerErfaringsopsamling og rapportering samt slut konferenceSucceskriteret for den operationelle fase (3) er at elbilen viser samme performance og bedredriftsøkonomi end den tilsvarende dieseltaxi. Dertil kommer at chaufførens arbejdsmiljø skalvære mindst det samme eller bedre.
Særlige udfordringer:Mercedes sidder stærk på taximarkedet delvis grundet deres biler ogdelvis grundet deres suveræne service koncept henvendt til taxabranchen med 24 timersværkstedsservice m.m. Derfor er det en større udfordring at sikre en høj effektivtet.Udfordringen søges imødegået ved at lave lokale aftaler på almindelig slidtage og skrammer oglave en national aftale med Tesla om døgnservice aftaler på de mere vitale dele, samtelektronisk overvågning heraf. Det forventes at der vil være væsentlig færre problemer medmotor, gear, drivline og bremser, grundet elbilens simplere opbygning og færre roterendedele.Særlige ricisi:Hvis bilen ikke viser den nødvendige udholdenhed, vil omsætningen for denenkelte bil falde og projektet kan komme i fare. Derfor er der stor fokus på løbende elektroniskog fysisk overvågning af bilerne for at kunne afværge problemer og korrigere projektet i tide.Derfor er konsortiet allerede nu i kontakt med bil leverandørens service team for at fåsikkerhed for en pro-aktiv service, der løser opståede problemer med et minimum af holde tid.Rapportering:Udover den rapportering der kræves i forbindelse med bevillingen planlæggesder 3 konferencer.Den første i foråret 2013, optimalt i forbindelse med de første bilers levering. Her vil der bliveinviteret eksperter fra udlandet til at fremlægge internationale studier ifm. elbiler ift. Dieseltaxier. Bl.a et studie om støj og indflydelse på sundhed udarbejdet i EU regi (Setac) af bl.a.Vincente Franco fra Ispra Italien. Derudover en rapport fra den Franske regering vedr. LifeCycle Assesment (LCA) af fremtidens El- og benzin biler. Denne vil blive præsenteret af en afmoderatorerne Jerome Payet Professor ved EPFL fra Lausanne, Schweiz.Den anden konference vil blive i foråret 2014 hvor vi bl.a. vil fremlægge et konkretsammenlignende LCA studie og sammenligning mellem Mercedes E-klasse og Tesla Model S.Dette arbejde foreståes af det uafhængige franske LCA specialist firma Cycleco SAS(www.cycleco.eu).Den sidste konference planlægges til Maj/Juni 2015 og vil omhandle alle resultaterne fraprojektets forskellige dele.Ved alle konferencer og rapporterings aktiviteter vil støtten fra Trafikstyrelsen og Center forGrøn Transport blive markedsført og synliggjort.6. Forventet CO2-besparelseBasisscenarie:En ny Mercedes E-klasse, som typisk anvendes som taxi i Danmark, udleder officielt 158 g.Co2/km. Se:http://www.hvorlangtpaaliteren.dkEn taxi kører i gennemsnit 49% tomkørsel, hvilket gør at en taxi anvender 310 g. Co2/km pr.(158*100/51) personkilometer. I modsætningen til en nyere gennemsnitlig personbil, udlederdieseltaxaen altså 202 g. Co2/km mere pr. person kilometer. Da den gennemsnitlige taxakører 100.000 km. om året mod cirka 15.000 km. for en gennemsnitlig personbil der ifølgerapporten’Monitoring the CO2 emissions from new passenger cars in the EU: summary of datafor 2010’fra European Environment Agency EEA udleder 125 g. Co2/km. Derfor er forskellen iudledning pr. bil i størrelsesordenen ift.kørte person kilometer:Dieseltaxi: 51.000 km * 310 g. Co2/km = 15,8 ton Co2 / år.Personbil:15.000 km * 125 g. Co2/km = 1,9 ton Co2 / år.Altså en forskel pr. bil på ca. 13,9 ton eller en faktor 8,3 når vi kikker på person km.Dette bekræfter at støtte til eltaxi-projektet fremfor projekter der udelukkende fokuserer påelbiler til privatkørsel vil give langt bedre effekt hvad angår Co2 og partikeludledning. Detteunderstøttes også af en analyse af Det Økologiske Råd fra 2008 (Trafikkens forurening.5.reviderede udgave, 1. oplag – december 2008ISBN:87-92044-30-1),der viser at taxienudgør cirka 8% af alt kørsel i byen, men udgør 20% af forureningen. Til trods for at branchen
og dieselteknologien udvikler sig konstant, så vil en markant reduktion af udledningen førstfinde sted ifm. elektrificering af branchen.Elbilscenarie:En Tesla Model S kører officielt efter den amerikanske EPA norm 5 kilometer pr. kwh vedblandet kørsel.Sehttp://blog.caranddriver.com/tesla-model-s-epa-rated-for-89-mpge-265-mile-range-with-biggest-battery/hvor rækkevidden opgøres til 265 miles for det største batteri på 85Kwh. Detgiver 426 Km, altså 5 km pr Kwh.Det gennemsnitlige energimix i Danmark udleder 359 g. Co2 pr. solgt kwh. Se opgørelse for2011 på Energinet.dk’s side for miljødeklarationhttp://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Miljoedeklarationer/Sider/Miljoedeklarering-af-1-kWh-el.aspxDvs. at en Tesla Model S vil have en Co2 udledning svarende til 72 g pr. km.Vi projekterer med normal opladning om natten og en supplerende ladning i løbet af dagen påca. 10-20 KwH. Heraf er 50% hurtig DC ladning efter enten ChadeMo standarden ellers Tesla’segen standard.Vi ved ikke præcis hvormeget energi der mistes når en Tesla Model S hurtiglades, menforventer et energitab på cirka 10 %, hvorfor en kwh i bilens batteri svarer til 79 g. Co2/km.Det vil som gennemsnit betyde 8 kwH om dagen med 79 g. Co2/km (fra hurtig DC ladning) og68 kwH (natlig AC opladning) + 8 kwH (daglig AC opladning) med 71 g. Co2/km. Et mix medet samlet vægtet udslip på 72 g. Co2/km konservativt afrundet.Teslaen udleder altså 141 (72*100/51) g. Co2/km. målt på personkilometerDe samlede forventede besparelser forkørte km.ser derfor således ud:Dieseltaxi:Eltaxi:100.000 km * 158 g. CO2/km = 15,8 ton CO2 / år.100.000 km * 72 g. CO2/km = 7,2 ton CO2 / år.
Altså en besparelse svarende til 8,6 ton CO2 pr. år pr. bil.De samlede forventede besparelser forkørte person kilometerser derfor således ud:Dieseltaxi:Eltaxi:51.000 km51.000 km* 310 g. CO2/km = 15,8 ton CO2 / år.* 141 g. CO2/km = 7,2 ton CO2 / år.
Altså en besparelse svarende til 8,6 ton CO2 pr. år pr. bil.Alle forbrugstal på de to biler er officielle tal. Det forventes at både dieselbilen og elbilen vilhave afvigende reelle tal. Bl.a. på grund af kørselsmønster og tab i forbindelse med opladning.Det er bl.a. projektets formål, at få disse faktiske forbrugstal dokumenteret.7. Øvrige effekter af projektetFordi hver taxi kører så mange km om året giver dette projekt unikke muligheder for atundersøge en række forhold af interesse for såvel, vognmand, taxibranchen, elbilproducenterne og samfundet generelt f.eks. for andre flåde ejere og ifm. politik og regeludformning. Det er især interessant fordi disse mønstre ikke blot afspejler København, meninddrager konkrete erfaringer fra de 3 største provinsbyer, Odense, Aarhus og Aalborg.
Vi vil i et samarbejde med taxicentraler, vognmænd, chauffører og elbils producentengennemføre en lang række monitoreringer og registreringer, som kan bruges til atdokumenterer drift, adfærd og bruger oplevelser mv.Konkret har vi fokus på følgende områder.Dokumentation af drift.Vi vil lave en direkte dokumenteret drift rapport af dels elbilerne, men også sammenlignet meden traditionel Mercedes E-klasse taxa som sættes i drift på ca. samme tid. Vi vil dokumentereforhold som total drift økonomi, antal drifts timer, omkostninger til drivmiddel og reparationermv. Der vil blive foretaget drifts opsamling på alle elbiler i forsøget, så vi får en passendemængde og et spredt geografisk datagrundlag.Dokumentation af kørselsmønster.Igennem det installerede taxi udstyr genereres der kørsels rapporter for at undersøge om derer afvigelser ift. de traditionelle taxi’er.Er der med indførelse af Eltaxi behov for ændringer i rutiner og procedurer på taxi centralen.Vi vil igennem sammenholdning af kørselsmønster og forholdet mellem typer af kørsel,igennem regelmæssige interviews undersøge om taxi centralen støder på problemstillingerhidrørende fra eltaxien og det nuværende regelsæt på området. Sker der f.eks. en omfordelingaf ture, hvor man er underlagt begrænsninger af eltaxien mv.Ændring af chaufførens kørsels adfærdTaxiNord har igennem længere tid haft fokus på energivenligkørsel bl.a. ved hjælp af teknologifra Finn Frogne. Disse erfaringer og systemer vil videre komme eltaxiprojektet til gode, hvorforder i projektet ikke kun vil være fokus på teknologi, men også træning af chauffører ogmonitorering af bilens ydelser og forbrug.Vi vil også i samarbejde med bil leverandøren teste indflydelsen på drifts økonomi og kørselved at reducere accelleration og top hastighed i nogle kontrollerede tests.Forurening ifm. accellerationDet forventes at den lokale partikelforurening vil blive reduceret markant ifm. acceleration afelbiler ift. dieseltaxien. Acceleration er en af taxiens hyppigste forurenings kilder.Forurening ifm. opbremsningEltaxisprojektet vil i høj grad eksperimentere med "one-pedal-drive", hvor motoren anvendestil at bremse bilen, hvilket genoplader batteriet og sparer brug af bremserne. Men det er enforudsætning at der køres meget bevidst og med fornuftig adfærd, der igen kræver oplæringog tilvænning. På denne måde vil der derfor skabes mindre bremsestøv. Besparelsen vil blivedokumenteret via antallet af skiftede bremsekomponenter pr. bil i løbet af testforløbet ift.kontrolgruppen af dieseltaxier.Chaufførtilfredshed / kundetilfredshedProjektet vil kortlægge arbejdsglæde og passegerholdninger via løbende surveys.Hvad er effekten af den manglende lyd på elbilerProjektet vil undersøge problemstillingen omkring den manglende lyd på elbiler. Udover at taxiofte kritiseres for for meget støj i forbindelse med søge kørsel specielt aften og nat, har derværet rejst kritik fra forskellige organisationer over at elbiler er for støjsvage. Vi vil registre etlydsystem på flere af eltaxi’erne og registrere adfærd, oplevelser og forskellige trafiksituationeri disse set i forhold til reference biler uden lydsystemet. Dette arbejde vil blive lavet i etsamarbejde med Dansk Blinde Samfund og Ectunes.
Hvad er det reelle strøm forbrug og holdbarhed ved forskellige oplade former.Vi vil lade et antal biler lade med bestemte og forskellige lade mønstre for at undersøge delshvad er tabet ved lade teknologien og hvordan påvirker det batteriets holdbarhed. Isamarbejde med bil leverandøren vil vi sørge for at et antal biler oplader med alm. AC ladningop til 80%. Andre op til 100% og atter andre vil kun oplade med Hurtig DC lader – dette erdog afhængig af hvornår den passende DC lader kan leveres. Ellers planlægger vi at bruge deallerede etablerede ChaDeMo ladere. Den Infrastruktur der opsættes vil have en separat målerså vi kan måle det samlede totale elforbrug. Ved at sammenholde opladningen og de samledekørte km. pr. oplade form, kan vi få et bedre billede af hvad det betyder for tabet i deforskellige oplade former og det reelle el forbrug pr. km. Ved at koordinere battericheck medleverandøren får vi et billede af hvormeget batterierne reelt slides ved de forskellige opladeformer.8. Viden og erfaringer der opnås i projektetProjektet vil klarlægge følgende ny viden, som ikke før er dokumenteret:-Omfattende kortlæggelse af faktisk energireduktion ifm. af elektrificering aftaxierhvervet, hvilket kan skabe grundlag for kunders, vognmænds og det offentligesrealistiske krav til taxierhvervets fremtidige energiforbrug.Omfattende kortlæggelse af faktisk operationel besparelse (energi, service, reparation.,afgifter) ved elektrificering af taxierhvervet, hvilket vil skabe grundlag for andrevognmænds forretnings grundlag for at indføre yderligere eltaxier samt være med til atvejlede det offentlige ift. fremtidig regulering på området.Stress-test af Tesla Model S til erhvervsbrug og flåder, hvilket kan nedbryde dengenerelle frygt for at købe en elbil uden historik. Hvis bilen kan holde til taxikørsel kanden holde til al privat og anden flådekørsel.Kortlægning af ’best practise’ ifm. elbil flåder med hensyn til opladning, monitorering ogdrift.Kortlæggelse af grøn efterspørgslen, når prisen på alternativet er neutral. Pristakst erteknologi uafhængig. Viden om kundernes præferencer kan anvendes til at fastlæggepriselaticitet, samt hvilke typer af kunder der har en præference for at vælge detgrønne, hvis alt andet er lige.
-
-
--
9. ProjektorganiseringStyregruppe:Carl H. Nielsen, Cleardrive A/SCarsten Aastrup, Adm. Dir, TaxiNord 4x48Claes Isted (John Lindbom), Dantaxi, AalborgPeter Kjærgaard, Taxafyn, OdenseTrafikstyrelsen,Stor-Københavns TaxanævnAnsvarlig ProjektlederCarl H. Nielsen, Cleardrive A/SIntern Projekt koordinatorMartin Thomsen, Cleardrive A/S
Uddannelse, erfaringsopsamling, rapportering og dokumentationCarl H. Nielsen / Martin ThomsenCarl H. Nielsen har over 30 år arbejdet med IT, logistiksystemer og online services. Han harligeledes været projektleder på store IT projekter for både IKEA Sydeuropa, Swiss Post, TDCog Deutche Telekom i Köln.Martin Messer Thomsen har over 15 års erfaring fra transportsektoren, hvor han har fungeretsom projektleder på at indføre elbiler i Københavns Lufthavn. Martin Messer Thomsen har isærerfaring med elbiler og infrastruktur til elbiler.Det operationelle ansvar påhviler de deltagende taxaoperatører, der til dagligt harekspertviden på taxioperation.Det etableringsmæssige og infrastrukturelle ansvar ligger hos Cleardrive der har erfaring medelbiler og infrastruktur.Det analytiske ansvar, vidensopsamling, projektledelse og rapporting ligger hos Cleardrive.De to primære nøglearbejdere i projektet er forankret i Cleardrive, hvorfor der ingenorganisation vil være etableret hos taxiselskaberne udover den almindelige daglige taxioperation.10. TidsplanTidsplanen og milepælene følger faseopdelingen angivet under punkt 4. Se vedlagte bilag.Der vil i løbet af projektet være en række fastlagte mellemtider, hvilket vil være:Kick off: Januar 2013Drive off: Første bil sættes i drift: April 2013Alle biler er sat i drift August 2013Projekt evaluering og rapportering April 2015Større offentlige rapporteringer inkl. mini-konferencer, medieaktivitet samt oplæg forTrafikstyrelsen, lokale taxinævn og folketingets transportudvalg:1. Start overvejelser, planer og prognoser: April 20132. Midtvejs erfaringer, drifts situation og umiddelbare anbefalinger: April 20143. Afrapportering og anbefalinger: Juni 2015Se endvidere Bilag ’Tidsplan’.11. Videndeling og formidling af projektetFormidling af projektet foregår på flere niveauer: For den individuelle taxikunde som modtager"Tak for at du kører grønt"-flyer, for den enkelte virksomhed der vil modtage kampagneinformation fra taxi operatørerne, for den enkelte chauffør via uddannelse og for offentlighedengenerelt.Den individuelle bruger vil forsøgt oplyst om hvad vedkomne forbruger af CO2 og hvor megetCO2 forbrugeren sparer ift. alternativet. Vedkommendes forbrug vil blive benchmarked modandre brugere, for at skabe en konkurrencesituation om at køre mest miljøvenligt.
Den individuelle virksomhed får løbende en aggregeret rapport baseret på de individuellebrugeres CO2 forbrug, som også benchmarker virksomheden mod andre virksomheder.Den enkelte taxi vil bære et simpelt vartegn med projektets og den individuelle taxa operatørsvaremærke, men vil ikke bære reklamer eller varemærker for andre virksomheder ellerorganisationer.Til den brede offentlighed vil konsortiet kommunikere via presse, markedsføringskanaler ogmødeaktivitet. Der er afsat et begrænset budget til kommunikation, da de enkeltetaxioperatørers incitament til at kommunikere om projektet overfor kunder er markant. Ang.Co2 besparelse vil der løbende på taxioeratørernes website vises en rapport over CO2besparelser.Ifm. med de større afrapportering nævnt under punkt 10, vil der bliver inviteret til mini-konferencer åbent for konkurrende taxioperatører, politikere, embedsmænd.12. Projektets finansieringOverordnede finansielle nøgletalDe overordnede tal for Projekt ’Eltaxier på kommercielle vilkår - Tesla Model S som taxi’er at projektet indsætter 45 elbiler af typen Tesla Model S i 4 byer i samarbejde med 3-4taxiselskaber. Udgangspunktet for ansøgningen er at denne bil koster ca. det samme som enMercedes E-klasse, som er en af de mest udbredte diesel biler i taxibranchen idag. Denøkonomiske case er bygget således at den enkelte vognmand betaler samme beløb, som hanidag gør med en Mercedes E-klasse, ca. 350.000. Differencen søges dækket igennemprojektet. Dvs. at indkøb beløber sig til ca. 31.5 mill. kr. hvoraf vognmændene selv dækker de15.75 mill.Driftsomkostningerne forventes at være lavere og kan derfor medfinanciere installation af ladeinfrastruktur og en del af risikoen ved værditabet efter 2 års kørsel.Projektet forventes at køre i drift i 20-24 mdr. så sammenligningen med en frikørt dieseltaxikan blive så reel som mulig.Ved siden af selve bil indkøb søges der også penge til at organisere biler, infrastruktur samt deforskellige testforløb og dataopsamlinger samt rapporteringer og kommunikation. Denne delbeløber sig til 4 mill. over 2,5 år. Denne del af projektet foretages af medansøgere primærtCleardrive A/S og her er medfinancieringen 1,6 mill.Medfinancieringen dækkes rigeligt ind af det depositum, der er ydet for reservationen af de 45biler – ialt 440.000 Eur.Støttefinansiering nøgletalProjektgruppen søger Center for Grøn Transport om ca. 51% støtte til de 4 faser:Hovedaktivitet 1: Etablering og bilkøb:DKK 32,0 mill (Støtte: 16,0 mio)Hovedaktivitet 2: Forberedelse til drift:DKK 0,8 mio (Støtte: 0,46 mio)Hovedaktivitet 3: Drifts og testfase:DKK 2,1 mio. (Støtte: 1,3 mio)Hovedaktivitet 4: Afslutning og rapportering:DKK 0,56 mio (Støtte: 0,34 mio)TotaltDKK 35,5 mio (Støtte: 18,2 mio)RaterProjektets udbetalingsrater følger grundlæggende afslutningen af de 4 hovedaktiviteter. Dog erden lange driftsfase (fase 3) på 20 mdr. opdelt i 3 udbetalings rater, så der ialt er 6 rater:1. rate: 16,56 mill (12,5% + tilskud til biler)2. rate: 0,47 mill (19%)3. rate: 0,46 mill (19%)4. rate: 0,42 mill (17%)
5. rate: 0,16 mill (7%)6. rate: 0,6 mill (25%)Forhold til EUs statsstøttereglerDenne ansøgning søger støtte under gruppefritagelsesordningen for "Støtte til udvikling forforskning, udvikling og innovation" med speciel fokus på "Eksperimentiel udvikling". Deaktiviteter som der søges støtte til vedrører primært:- Kompensation for en manglende frikørselsordning for eltaxi- Analyse og rapportering af drifts sammenligninger, køretøjer og reelt forbrug mm.- Projektledelse og rapportering- Projektrevision- Offentlig KommunikationSe økonomiske og finansielle detaljer i bilaget "Budget".