Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 422
Offentligt
1151660_0001.png
1151660_0002.png
1151660_0003.png
1151660_0004.png
1151660_0005.png
1151660_0006.png
1151660_0007.png
1151660_0008.png
1151660_0009.png
1151660_0010.png
1151660_0011.png
1151660_0012.png
1151660_0013.png
1151660_0014.png
1151660_0015.png
1151660_0016.png
1151660_0017.png
1151660_0018.png
1151660_0019.png
1151660_0020.png
1151660_0021.png
1151660_0022.png
1151660_0023.png
1151660_0024.png
1
Forslag til finanslov 2013
2
Forslag til finanslov for 2013Forslag til finanslov for 2013 på Transportministeriets indeholder følgende væsentlige ændringer i forholdtil finansloven for 2012:En fortsat udmøntning af aftalerne i forligskredsen om den grønne transportpolitik. På FFL13 er derbl.a. optaget bevillinger til elektrificering af jernbanestrækningen Esbjerg-Lunderskov og etableringaf et dobbeltspor på jernbanestrækningen mellem Vamdrup og Vojens.En udmøntning af aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten om takstnedsættel-ser og forbedringer af den kollektive trafik. Der er bl.a. afsat midler til takstnedsættelser uden formyldretiden i den kollektive trafik, et nyt ungdomskort og nyt togmateriel.Der er afsat midler til en ny dobbeltsporet vej- og jernbaneforbindelse over Storstrømmen som er-statning for den nuværende nedslidte bro. Udgiften er primært finansieret af overskydende midler iBanedanmarks signalprogram.Der er foretaget reduktioner i Transportministeriets driftsbevillinger som led i besparelsesinitiativetom effektiv administration i staten.
Nedenfor gives en præsentation af FFL13. I første afsnit gives et overblik over de samlede bevillinger, og ide følgende afsnit uddybes de enkelte aktivitetsområder i Transportministeriet. Bilagene indeholder over-sigter over igangværende anlægsprojekter og status for anvendelsen af transportpuljerne.
3
1. De samlede bevillingerPå Transportministeriets område er der i 2013 bevillinger på ca. 23 mia. kr., hvilket er stort set uændret iforhold til 2012.Bevægelser i den samlede bevilling er illustreret i Figur 1. En række forhold fører til, at bevillingerne påFFL13 i udgangspunktet reduceres med godt 3 mia. kr. i forhold til 2012. Til gengæld igangsættes en rækkenye jernbaneprojekter og forbedringer af den kollektive trafik i øvrigt, der giver en tilsvarende forøgelse afbevillingen i 2013.Figur 1. Ændringer på FFL2013 i forhold til FL2012
Med aftalen om finansloven for 2012 blev der som led i enkickstartaf dansk økonomi fremrykket bevillin-ger til 2012. Bevillingen for 2013 er derfor i udgangspunktet knap 2,5 mia. kr. mindre end i 2012 i forhold tiltidligere forudsætninger.Bevillingen for 2013 er derudover reduceret med sparekrav på ca. 345 mio. kr. i forhold til 2012. Herunderet sparekrav på ca. 300 mio. kr. årligt i DSB. Sparekravet blev annulleret i 2012 med aftalen om finanslovenfor 2012 på grund af DSB’s økonomiske situation. Der er desuden sket en reduktion af driftsbevillingernesom følge af effektiv administration i staten (uddybes i afsnit 5).En række øvrige ændringer giver samlet set en reduktion på godt 0,6 mia. kr. Dette afspejler primært aflø-bet af de igangværende anlægsprojekter. Herudover giver prisopregning et positivt bidrag.Der er afsat bevilling til nye baneprojekter og en ny Storstrømsbro. Med aftale om Elektrificering af jernba-nen mv. af 7. februar 2012 er der truffet beslutning om en elektrificering af strækningen Esbjerg-Lunderskov og anlæg af dobbeltspor på strækningen Vamdrup-Vojens. Der er desuden foretaget en opda-
4
tering af Signalprogrammets budget på baggrund af de indgåede kontrakter om gennemførelse af Signal-programmet og en budgetanalyse af Banedanmarks udgifter til styring af projektet mv. (uddybes i afsnit 2)Regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten har den 1. marts 2012 indgået en rammeaftale om takstned-sættelser og pulje til forbedringer af den kollektive trafik. Med aftale af 12. juni 2012 mellem regeringen,Dansk Folkeparti og Enhedslisten om takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den kollektivetrafik er der foretaget den første udmøntning af rammeaftalen (uddybes i afsnit 3).Figur 2. Bevillinger fordelt på hovedformål25.000
20.000Infrastruktur12.9709.6187.911Puljer, tilskudmv.TrafikkøbDriftsopgaver1.9904.3561.0302016
Mio. kr.
15.0009.17810.0001.1695.0004.508-1.2792011
15.344
14.288
2.1254.4011.2922012
3.2994.2091.1622013
2.9544.4681.1182014
2.0014.4131.0712015
Figur 2 viser bevillingerne opdelt på fire hovedformålInfrastrukturdækker over transportministeriets anlæg af veje og baner, samt vedligehold af samme. Ba-nedanmarks signalprogram indgår ligeledes under infrastrukturen. Desuden indgår kystbeskyttelse, anlægpå havne og oprensning i indsejlinger, bassiner og sejlløb. Bevillingerne til infrastruktur er præget af storaktivitet, blandt andet som følge af aftalerne om en grøn transportpolitik. Niveauet topper i 2012 og vilvære faldende de kommende år, idet en række store projekter færdiggøres.Transportministeriet administrerer en rækkepuljer og tilskudprimært fra aftalerne om en grøn transport-politik og aftalen om takstnedsættelser og forbedringer af den kollektive trafik. Bevillinger til diverse puljerer i første omgang afsat på en fælles puljekonto. I takt med udmøntning bliver bevillingerne flyttet til derelevante konti og indgår herefter under infrastruktur, tilskud, trafikkøb eller drift afhængig af opgavenstype. Tilskud gives eksempelvis som statslige bidrag til større kommunale anlægsprojekter, eller tilskud tilkommunale eller private initiativer til fremme af cykling. Bevilling til puljer og tilskud mv. stiger i 2013 somfølge af aftalen om takstnedsættelser og forbedringer af den kollektive trafik, men falder i 2015, da flere afpuljerne under aftalerne om en grøn transportpolitik udløber i 2014.
5
Bevilling tiltrafikkøbdækker over statens betaling for tog og færgedrift. På togområdet er det kontraktbe-talinger til DSB, DSBFirst og Arriva. I forhold til færgedrift er det kontraktbetaling for de samfundsbegrun-dede overfarter Bøjden-Fynshav og Samsø-Kalundborg, desuden færgebetjening af Bornholm. Bevillingerneafspejler de gældende kontrakter.Idriftsbevillingerneindgår almindelig administration og tilsyn og derudover blandt andet planlægning afanlægsarbejder og trafikstyring på jernbanen.
Figur 3. Bevillinger i 2013 fordelt på ansvarlig myndighed8.0007.0006.0005.0001.358
Mio. kr.
1.2476.2456.575
InfrastrukturPuljer, tilskud mv.TrafikkøbDriftsopgaver
4.0003.0002.0001.000-
4.209
111140131Banedanmark Vejdirektoratet Trafikstyrelsen Kystdirektoratet Departementet
453565
1.343256265
Bevillingerne administreres altovervejende af departementet og fire styrelser.Banedanmarkplanlægger, driver, fornyer og vedligeholder statens jernbaneinfrastruktur. Derudover vare-tages opgaver vedr. styring og overvågning af trafikken på jernbanenettet. Langt størstedelen af Banedan-marks bevilling udgøres som det ses på figur 3 af midler til anlæg og vedligeholdelse af infrastrukturen.Vejdirektoratethar ansvaret for statsvejnettet, som består af motorveje, en række hovedlandeveje ogmange af landets broer – i alt cirka 3.800 km. Vejdirektoratets opgaver består af planlægning, anlæg ogdrift og vedligeholdelse af statsvejnettet. Som det ses af figur 3 domineres også Vejdirektoratets bevillingeraf midler til udbygning og vedligeholdelse af infrastrukturen.Trafikstyrelsenhar myndighedsopgaver vedrørende jernbane, luftfart og vejtransport. Herudover har Tra-fikstyrelsen også en række opgaver angående den øvrige kollektive trafik samt postområdet. Desuden harTrafikstyrelsen ansvaret for at drive Bornholms Lufthavn. Udover driftsbevillinger administrerer Trafiksty-relsen blandt andet hypercard- og ungdomskortordningerne, puljemidler til takstnedsættelser i den kollek-tive trafik og buspuljer.
6
Kystdirektorateter den statslige kyst- og havneenhed. Kystdirektoratet yder rådgivning og varetager blandtandet drift af dele af havne- og trafikanlæg, såsom drift af sluser. Derudover laver Kystdirektoratet kystbe-skyttelse og oprensning i indsejlinger, bassiner og sejlløb. Bevilling til drift udgør ca. en fjerdedel af de sam-lede bevillinger administreret af Kystdirektoratet. Resten udgøres af bevillinger til infrastruktur.Departementetshovedformål er at bistå ministeren med den overordnede styring og udvikling af minister-området. Det betyder at departementet fører tilsyn med institutioner og selskaber under Transportministe-riet. Desuden laves der politikudvikling og betjening af folketinget. Fra 1. september 2012 er opgaver vedr.trafikkøb flyttet fra Trafikstyrelsen til departementet, jf. afsnt 4. Bevillingerne til trafikkøb udgør knap halv-delen af de af departementet administrerede bevillinger. Derudover ligger administrationen af den centraleanlægsreserve i henhold til Ny anlægsbudgettering under departementet samt uudmøntede puljemidlerunder aftalerne om en grøn transportpolitik og aftale om takstnedsættelser og forbedringer af den kollekti-ve trafik.
7
2. InfrastrukturStørstedelen af bevillingerne på Transportministeriets område er afsat til at vedligeholde og udbygge infra-strukturen. Bevillinger til infrastruktur fordelt på investeringstype ses af figur 4 nedenfor. Det ses at anlægog vedligehold af vej og bane udgør langt størstedelen af investeringerne. Dertil kommer investeringer ikyster og havne. Størstedelen af udgifterne finansieres af Infrastrukturfonden. Bilag 1 viser en oversigt overigangværende anlægsprojekter.Figur 4. Bevillinger til infrastruktur
2.1. InfrastrukturfondenMed Aftale om en grøn transportpolitik i 2009 blev der afsat en Infrastrukturfond, der skal finansiere inve-steringer på transportområdet i perioden frem til 2020. Der er i alt tilført ca. 97 mia. kr. til fonden, og derkan i perioden tilføres nye holdbare finansieringskilder, der måtte blive prioriteret til transportområdet.Uforbrugte midler, herunder reserver fra konkrete projekter, kan genanvendes til nye projekter mv.Infrastrukturfonden er løbende blevet udmøntet ved aftaler i forligskredsen bag en grøn transportpolitik. I2011 var der sket en fuld disponering af midlerne i fonden. Siden finansloven for 2012 er der sket dels entilførsel af midler fra billiggørelser og projekter, der er opgivet, dels sket en disponering af disse midler. Derer tilført og disponeret midler i forbindelse med Aftale om elektrificering af jernbanen mv. af 7. februar2012, Aftale om bedre cykeltrafik og ny metro til Københavns Nordhavn af 20. juni 2012 samt med forslagtil finanslov for 2013. Status for fonden er, jf. tabel 1, opsummeret til at der er 156,3 mio. kr. i udisponere-de midler.
8
Tabel 1. Status for InfrastrukturfondenMio. kr.Udisponerede midler i fonden oktober 2011 (11-pl)Tilførsel ifm. Aftale af 7. februar 2012 om elektrificering af jernbanen mv. (12-pl)Disponering med Aftale af 7. februar 2012 om elektrificering af jernbanen mv. (12-pl)Tilførsel ifm. Aftale af 20. juni 2012 om bedre cykeltrafik og ny metro til Københavns Nordhavnmv. (12-pl)Disponering med Aftale af 20. juni 2012 om bedre cykeltrafik og ny metro til KøbenhavnsNordhavn mv. (12-pl)Tilførsel på forslag til finanslov for 2013 (13-pl)Disponering med forslag til finanslov for 2013 (13-pl)Udisponerede midler ved forslag til finanslov for 2013 (13-pl)0,21.260,71.255,6765,0328,03.588,53.892,9156,3
2.2. BanerPå baneområdet er der, jf. figur 4, væsentligt højere udgifter til anlægsprojekter i 2013 og fremover end itidligere år, idet der er afsat midler til en række nye projekter:Elektrificering af strækningen Esbjerg-Lunderskov. Projektet er besluttet med Aftale om elektrifice-ring af jernbanen mv. af 7. februar 2012. Der er afsat 1,2 mia. kr. til projektet, der forventes ibrug-taget i 2015.Etablering af dobbeltspor på strækningen Vamdrup-Vojens. Der var ved etableringen af Infrastruk-turfonden reserveret midler til dette projekt. Der er med aftalen af 7. februar 2012 truffet beslut-ning om at gennemføre projektet med en udgift på 770 mio. kr. og en forventet ibrugtagning i2015.Etablering af en ny Storstrømsbro. Det er blevet klart, at den nuværende bro ikke vil kunne holde tilden øgede jernbanegodstrafik, når Femern Bælt forbindelsen åbner. Banedanmark har i foråret2012 udarbejdet et beslutningsgrundlag om problemet. På baggrund heraf er der på FFL13 afsat 3,9mia. kr. til etablering af en ny dobbeltsporet vej- og jernbanebro over Storstrømmen, der vil kunneibrugtages i 2021. Projektet skal i efteråret 2012 drøftes i forligskredsen bag aftalerne om en grøntransportpolitik.I 2. halvår 2011 er der givet endelig tilladelse til gennemførelse af Signalprogrammet. Der er i for-bindelse med forslag til finanslov for 2013 foretaget en opdatering af Signalprogrammets budget påbaggrund af de indgåede kontrakter om gennemførelse af Signalprogrammet og en budgetanalyseaf Banedanmarks udgifter til styring af projektet mv. Det opdaterede budget indebærer en mindre-udgift på ca. 4 mia. kr. i perioden frem til 2020 i forhold til de reserverede midler til projektet i for-bindelse med Aftale om en grøn transportpolitik. Disse besparelser er forudsat anvendt til en nyStorstrømsbro.
9
Med hensyn til vedligeholdelsen af jernbanen er der i 2013 en reduktion i bevillingsniveauet i forhold til2012 og et yderligere fald efter 2014, jf. figur 4. Reduktionen i 2013 skyldes, at der i forbindelse med rege-ringens kick-start af dansk økonomi i 2012 blev fremrykket midler fra 2013 og 2014 til 2012. Faldet efter2014 skyldes udløb af Aftale om Trafik fra 2007, hvor der blev afsat midler til en genopretning af jernbane-nettet i perioden 2007 – 2014.I Aftale af 7. februar 2012 om elektrificering af jernbanen mv. har parterne tilkendegivet at en fortsat solidog økonomisk optimal vedligeholdelsesindsats på bane og vej er en central målsætning. Parterne er enigeom at drøfte problemstillingen, herunder de finansieringsmæssige muligheder, i forbindelse med transport-forhandlingerne i efteråret 2012. Banedanmark har foreløbigt beregnet, at en fortsættelse af en økonomiskoptimal indsats kræver, at der afsættes yderligere i størrelsesordenen 5½ – 6 mia. kr. frem til 2020. I 2012gennemføres en budgetanalyse af Banedanmark, der bl.a. skal fastlægge det optimale fornyelses- og vedli-geholdelsesbehov frem til 2020.
2.3. VejeDer er stor aktivitet på vejområdet i perioden 2012 til 2014, jf. bilag 1. I alt forventes 17 større og mindrevejprojekter at åbne i denne periode. Hertil kommer aktivitet på yderligere 6 større vejprojekter med sene-re åbningsår. Der er generelt god fremdrift i projekterne med flere eksempler på billiggørelser og en tidlige-re ibrugtagning end forventet. Vejdirektoratet arbejder endvidere på en mængde mindre forbedringer påstatsvejnettet eksempelvis i form af rundkørsler, cykelstier og støjskærme.På vejvedligeholdelsesområdet blev der med aftale om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009 fastlagtsigtelinier for en optimal vedligeholdelsesindsats frem til 2020. Der er afsat midler til at finansiere denneindsats til og med 2013. For perioden 2014-2020 er der et finansieringbehov på ca. 2 mia. kr. i forhold til atkunne opretholde den optimale indsats. Hertil kommer, at der er et ekstraordinært vedligeholdelselsbehovi perioden til skibsstødssikring af 4 broer og indhentelse af efterslæb på afvanding og belysning på i alt ca.0,8 mia. kr. Forligsparterne vil drøfte problemstillingen i efteråret 2012, jf. afsnit 2.2.
2.4. Havne og kysterUdgifterne omfatter den statslige kystbeskyttelsesindsats, statens oprensningsforpligtelser i de tidligerestatshavne og statslig medfinansiering af investeringer i havnene. Udgifterne i 2013 er reduceret i forholdtil tidligere år, jf. figur 4. Det skyldes, at der i 2011 var afsat ekstraordinære midler på havneområdet i for-bindelse med Havnepakke II, og at der i 2012 som led i regeringens kick-start af dansk økonomi blev frem-rykket kystbeskyttelsesaktiviteter fra 2013 til 2012Det har de seneste år været nødvendigt at tilføre Kystdirektoratets oprensningsopgaver yderligere bevillingved aktstykker for at kunne løse opgaven i indsejlinger og havnebassiner. Derfor er der på finanslovsforsla-get for 2013 tilført oprensningsopgaverne en ekstrabevilling i 2013 på 10 mio. kr.De femårige fællesaftaler om kystbeskyttelse på den jyske vestkyst udløber ved udgangen af 2013, hvorforder ikke er afsat bevilling i 2014 og frem til denne opgave på finanslovsforslaget for 2013.Der gennemføres en analyse af budgetudfordringerne på både oprensnings- og kystbeskyttelsesområdetmed henblik på tilpasning af bevillingerne til opgavernes omfang. Det skal bl.a. undersøges om et fællesudbud af opgaverne er økonomisk hensigtsmæssigt.
10
3. Puljer, tilskud mv.Bevilling til puljer og tilskud mv. stiger i 2013 på grund af aftale om takstnedsættelser og pulje til forbedrin-ger af den kollektive trafik. Efter 2014 falder bevillingen igen som følge af at puljerne fra de grønne trans-portaftaler udløber.Figur 5. Bevillinger til puljer, tilskud mv.
3.1. Aftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af den kollektive trafikRegeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Dansk Folkeparti og Enhedsli-sten har den 1. marts 2012 indgået en rammeaftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af denkollektive trafik. Med aftalen er parterne enige om at nedsætte taksterne i den kollektive trafik med 500mio. kr. årligt samt afsætte en årlig pulje på 500 mio. kr. til investeringer i forbedringer af den kollektivetrafik. Med aftale af 12. juni 2012 sker første udmøntning af rammeaftalen.Pulje til takstnedsættelser er i de kommende år fuldt ud udmøntet som angivet i tabel 4.Tabel 4. Anvendelse af puljen til takstnedsættelser(årligt)2012-priserTakstnedsættelser på ca. 20 pct. uden for myldretiden i lokaltrafikkenNyt ungdomskortPulje til forbedringer af kollektiv trafik i yderområderPermanentgørelse af sociale rabatter i fjernbusserMio. kr.300300575
Bemærkning: Med rammeaftalen er der afsat et årligt beløb på 500 mio. kr. til takstnedsættelser. Kollektiv transport er momsfri og de midler,kunderne i den kollektive trafik sparer ved takstnedsættelser, antages efter sædvanlig praksis i stedet at blive anvendt på moms- og afgiftspligtigevarer. Derved genereres en merindtægt for staten. Korrigeret herfor udgør puljen til takstnedsættelser 662 mio. kr. årligt.
11
Fra pulje til investeringer i forbedringer af den kollektive trafik er der, jf. figur 7, blandt andet udmøntetmidler til togindkøb, supercykelstier og flere afgange i metroen. Der er forsat udisponerede midler i puljentil fremtidige udmøntninger.
Figur 7. Pulje til investeringer til forbedringer af den kollektive trafik
3.2. TransportpuljerMed aftaler om en grøn transportpolitik blev der etableret en række puljer for perioden 2009-2014. Mid-lerne til disse puljer afsættes på en samlet konto i departementet indtil de udmøntes til konkrete projekterog initiativer i forbindelse med politiske aftaler, hvorefter de overføres til den relevante styrelse. Trans-portpuljerne udløber i 2014 og der er derfor ikke bevilling herefter. En stor del af bevillingen i transportpul-jerne, over halvdelen i 2013, er afsat i letbanepuljen.Der er i 2012 foretaget følgende udmøntninger af transportpuljerne:Etablering af nye stationer ved de kommende regionssygehuse i Gødstrup og Hillerød (Aftale af 7.februar 2012 om elektrificering af jernbanen mv.).Etablering af rampe ved Tilst på E45 (Aftale af 7. februar 2012 om elektrificering af jernbanen mv.).Udmøntning af cykelpuljen for 2012 til medfinansiering af en række kommunale cykelprojekter ogtil anlæg af en række nye cykelstier på statsvejnettet (Grøn aftale af 20. juni 2012 om bedre cykel-trafik og ny metro til Københavns Nordhavn mv.).
12
Statslig medfinansiering af de forberedende aktiviteter vedr. en letbane i Århus forud for dannelsenaf et anlægsselskab, der skal varetage etableringen af letbanen frem mod 2016 (Akt 48 af 25. januar2012).
I Bilag 2 ses en oversigt over puljerne og angivelse af større projekter finansieret af disse.
3.3. Øvrige puljer, tilskud mv.I denne kategori indgår blandt andet tilskud til kommunale anlæg, pulje vedr. transportsektorensenergiforbrug og statens betaling for jernbanedelen af de faste forbindelser. Udsvingene i bevillingenstammer primært fra svingende afløb på de kommunale projekter, hvor tilskud udbetales i takt med atanlægget skrider frem. Med Aftale om elektrificering af jernbanen mv. af 7. februar 2012 er der afsatyderligere midler til et statsligt bidrag til Norddjurs Kommune til en nordlig omfartsvej ved Grenå. Statenbidrager herefter samlet med 119,5 mio. kr. til Norddjurs Kommune, og med finansloven for 2013 kan destatslige udbetalinger påbegyndes.
13
4. TrafikkøbTransportministeriet administrerer statens kontrakter med operatører på det statslige jernbanenet, desamfundsbegrundede overfarter Bøjden-Fynshav og Samsø-Kalundborg, samt færgedrift til Bornholm. Pr. 1.september 2012 er opgaver vedrørende gennemførelse af udbud, indgåelse af kontrakter og udførelse aftilsyn med kontraktopfyldelsen i forhold til operatører på jernbanestrækninger og færgeruter flyttet fraTrafikstyrelsen til departement. Hermed samles arbejdet med DSB-kontrakterne og de øvrige statslige tra-fikkøb på jernbane- og færgeområdet ét sted. Det øger mulighederne for den løbende faglige sparring ogskaber grundlag for øgede faglige synergier. Flytningen af opgaverne til departementet indebærer endvide-re, at der skabes en klar adskillelse mellem sikkerhedsmyndigheden og udbudsmyndigheden på jernbane-området i overensstemmelse med EU-reguleringen på området. Fremadrettet vil udbuds- ogkontraktmyndigheden ligge i departementet, medens sikkerhedsmyndigheden vil ligge i Trafikstyrelsen.
Figur 8. Bevillinger til trafikkøb5.000202064.500191501732020216023820206151235KystbanenMidt- ogVestjyllandDSB14023220206131222
20206123219
Bøjden-Fynshav ogSamsø-KalundborgBornholmstrafikken
Mio. kr.
4.000
227
3.500
4.1793.9393.7823.906
4.143
4.097
3.000201120122013201420152016
4.1. DSBKontrakten med DSB udløber i 2014. Bevillingen efter 2014 er blot videreført med de ændringer der følgeraf fortrolig akt. B af 2. november 2011 samt aftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af denkollektive trafik. Tabel 3 viser den oprindeligt aftalte kontraktbetaling til DSB og efterfølgende ændringerfor den resterende del af kontraktperioden. Som det ses er der tilført midler fra aftale om takstnedsættel-ser og pulje til forbedringer af den kollektive trafik blandt andet til indkøb af dobbeltdækkervogne og nyeeltogsæt.
14
Tabel 3. Reguleringer i kontraktbetalingen til DSB2012Oprindelig kontraktbetaling til DSBBetaling til DSB i henhold til kontrakten for 2005-2014 for udførelse af jernbanetrafik inkl.Efterfølgende tekniske korrektioner (bl.a. udbud af Kystbanetrafikken i en særskilt kontraktfra 2009)
2013
2014
2.681 2.781 2.761
Forsinket leverance af togmaterielI henhold til kontrakten sker der en reduktion i betalingen som følge af forsinket leveranceaf nyt togmateriel (IC4/IC2)
-167
-321
-
Leje af dobbeltdækkervogne (fortroligt aktstykke af 2. november 2011)Kompensation for leje af dobbeltdækkervogne i perioden 2012-2017
53
85
91
Aftale af 12- juni 2012 om investeringer i forbedringer af den kollektive trafik- Indkøb af 55 dobbeltdækkervogne til regionaltrafikDer forventes en afskaffelsespris på 660 mio. kr. Der foretages kontantindskud til DSB på200 mio. kr. i 2012 og der afsættes 30,5 mio. kr. årligt fra 2014 som kompensation forDSB’s lånefinansiering af den resterende del af anskaffelsesprisen.
200
-
31
- Indkøb af nye eltogsætDer afsættes 1,2 mia. kr. til 15 nye eltogsæt. Iførste omgang indkøbes 2-3 forskellige typertogsæt til prøvedrift.
-
91
152
- Udskiftning af inventar i de nuværende IR4-togsæt- Forbedring af de nuværende ellokomotiverKontraktbetaling til DSB i altDen oprindelige kontraktbetaling tillagt ovennævnte ændringer
--
2551
--
2.767 2.713 3.0351.215 1.194 1.144
Kontraktbetaling til DSB S-tog A/SBetaling til DSB S-tog A/S i henhold til kontrakten for 2005-2014 for udførelse afjernbanetrafik inkl. efterfølgende tekniske korrektioner
SparekravVK-regeringen afsatte på finansloven for 2011 et årligt sparekrav på 300 mio. kr. vedr. DSB.Med finanslovsaftalen for 2012 blev kravet suspenderet i 2012.
-
-309
-309
Samlet bevilling til betaling af DSB og DSB S-tog A/S i altDen afsatte kontraktbetaling fraregnet sparekravet
3.982 3.598 3.870
4.2. Øvrige trafikkøbskontrakterDer er indgået kontrakt med Arriva om togbetjening af Midt- og Vestjylland for perioden 2010-2018 medmulighed for 2 års forlængelse. På kystbanen er der indgået kontrakt med DSBFirst for perioden 2009 til2015 også hermed mulighed for 2 års forlængelse. På færgetrafikken er der for perioden 2011-2017 indgåetkontrakt med Danske Færger A/S på færgebetjeningen af Bornholm. Kontrakten med Danske Færger A/S påBøjden-Fynshav overfarten udløber den 30. april 2013, mens kontrakten med Samsø Linien A/S vedr. over-farten Samsø-Kalundborg udløber 30. september 2013. Disse ruter vil derfor blive genudbudt i løbet af2012.
15
5. DriftsopgaverFigur 9 viser driftsbevillingerne fordelt på Transportministeriets departement, fire store styrelser og enrække små institutioner. De små institutioner omfatter Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane,Statens ekspropriation på Øerne, Statens ekspropriationer i Jylland, Havarikommissionen for vejtrafikulyk-ker, Jernbanenævnet, Danmarks Vej- og Bromuseum og Auditøren under Transportministeriet. Bevillinger-ne til Danmarks Vej- og Bromuseum og Auditøren bortfalder i hhv. 2013 og 2014 i forbindelse med ”Effektivadministration i staten”, jf. nedenfor.Transportministeriets driftsbevillinger er, som det ses af figur 9 faldende i perioden 2011 til 2016. Faldetskyldes til dels bortfald af midlertidige bevillinger til eksempelvis VVM-undersøgelser, der er afsluttet. Der-udover afspejler den faldende tendens de sparekrav Transportministeriet er underlagt, primært i form afeffektiv administration i staten. Departementets bevilling stiger fra 2012 til 2013, hvilket skyldes overførselaf medarbejdere fra Trafikstyrelsen til varetagelse af opgaver vedr. trafikkøb, der pr. 1. september 2012overgår til departementet.Figur 9. Driftsbevillinger fordelt på institutioner1.4001.2001.000800600400599200-20112012201320142015201660156555050647433138401453113478134
2814034131265
2613933107263
Mio. kr.
323
2613933105263
315
2613732103258
Små institutionerDepartementetKystdirektoratetTrafikstyrelsenVejdirektoratetBanedanmark
5.1. Effektiv administration i statenTransportministeriet er i forbindelse med regeringens målsætning om "effektiv administration i staten" og ilighed med de øvrige ministerområder pålagt en besparelse på 2½ pct. af driftsudgifterne i 2012 stigende til5 pct. i årene derefter. Sammenlagt med sparekrav indarbejdet på tidligere finanslove skal ministerområdeti de kommende år til og med 2015 gennemføres besparelser på samlet 375 mio. kr.Der er tale om omfattende besparelser, hvor en ”jævn” fordeling udover alle ministeriets aktiviteter vilhave store konsekvenser for opgavevaretagelsen på mange områder. Transportministeriet har derfor iden-
16
tificeret en række konkrete initiativer til at tilvejebringe besparelserne, der er båret af ønsket om at fokuse-re på kerneydelserne og sikre mest mulig transport for pengene.En stor del af besparelsespotentialet er fundet ved hjælp af de omfattende budgetanalyser, der i 2011 og2012 er foretaget på Transportministeriets ressort, herunder analyser af Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet ogBanedanmark. Herudover har ministeriet identificeret en række besparelsespotentialer, herunder opgaver,som ikke vurderes som værende kerneopgaver for ministeriet, og derfor kan bortfalde.På forslaget til finanslov for 2013 er der således indarbejdet en række tiltag, herunder blandt andet:Effektiviseringer og rationaliseringer i ministeriets større institutionerNedlæggelse af auditørfunktionen, som ikke længere vurderes nødvendigBortfald af det statslige bidrag til Vej- og BromuseetReduceret belysning på stationer, når der ikke kører togReduktion i omfanget af trafikinformationen
5.2. Driftsopgaver. Bevilling- og indtægtsfinansieretIkke alle driftsaktiviteter under Transportministeriet er bevillingsfinansierede. Figur 10 viser finansieringenaf de mange forskelligartede aktiviteter.Figur 10. Driftsudgifternes finansiering i 20131.000900800700355Salgsindtægter mv.Gebyrer mv.Bevilling
Mio. kr.
600500400300200100-26514042813155347911245565788
17
Finansieringen udover bevillingerne på finansloven vedrører primært følgende forhold:Gebyrer mv.Trafikstyrelsens driftsopgaver omfatter tilsyns- og myndighedsopgaver mv. på transportområdet.Mere end halvdelen af udgifterne finansieres af gebyrer og afgifter fra transportbranchen, primærtpå luftfarts- og jernbaneområdet.Jernbanenævnets aktiviteter er fuldt ud gebyrfinansieret.
Salgsindtægter vedr. egenproduktion.Banedanmarks produktionsenhed varetager udførelse af vedligeholdelsesopgaver på Banedan-marks banenet. Udgifterne finansieres således af Banedanmarks bevillinger til vedligeholdelse afjernbanen.Kystdirektoratet udfører selv en del af opgaverne om oprensning af havneindløb og sejlrender mv.Et tidligere udbud af opgaven viste at Kystdirektoratets kontrolbud var mest fordelagtigt.
Øvrige salgsindtægterBanedanmark har indtægter fra indkøb og videresalg af kørestrøm til DSB og fra reklameindtægterpå perroner mv.Vejdirektoratet udfører indtægtsdækket virksomhed primært for kommuner.
18
Bilag 1. Igangværende anlægsprojekter på vej og baneMio. kr., 2013-priserVejprojekterAnlæg af motorvej, Riis-Ølholm-VejleAnlæg af højklasset vej, Holbæk-Vig (Rute 21) etape 2 og 3Anlæg af Slagelse omfartsvej, etape 1 og 2Opgradering til Kalundborg Havn (Holbækmotorvejen-Kalundborg)Udbygning af Østjyske motorvej, Skærup-Vejle NAnlæg af motortrafikvej mellem Sdr. Borup og AssentoftUdbygning af Brande omfartsvejAnlæg af omfartsvej ved Nykøbing FalsterUdbygning af Motorring 4Anlæg af Frederikssundsmotorvejen, 2. etape (M4-Tværvej N)Udbygning af Vestfynske motorvej, Middelfart-Nr. AabyAnlæg af motorvej, Funder-Låsby ved Silkeborg (Rute 15)Anlæg af nordlig omfartsvej ved NæstvedUdbygning af Køge Bugt motorvejen, Greve S-Solrød SUdbygning af Helsingørmotorvejen, Øverødvej-Hørsholm SBaneprojekterKapacitetsudbygning vest for København (KØR-projektet)Fordelingsstation VestfynModernisering af Enghave stationDobbeltspor Lejre-Vipperød2Dobbeltspor Vamdrup-VojensAnlæg af ny bane København-Ringsted2Signalprogrammet S-banen/fjernbanen1 Tabellen viser projekter på FFL13 med åbningsår i 2013 eller senere.2 Totaludgiften udgøres af projektbevillingen samt central reserve.
Totaludgift2Forventetåbningsår11.9431.6976252071.4713414662683521.2471.2076.6267291.7851.451201320132013201320132014201420142014201520152016201620162016
95832921.30677010.558
201320132014201420152018
- 2020/2023
19
Igangværende anlægs- og fornyelsesprojekter på baneområdet
20
Igangværende større anlægsprojekter på vejområdet (åbningsår 2011 -)
21
Bilag 2. TransportpuljerneMed Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev der afsat en række transportpuljer medhenblik på en målrettet indsats for at forbedre miljøet, sikkerheden og mobiliteten i transportsystemet.Puljerne er løbende blevet udmøntet til konkrete projekter i forbindelse med efterfølgende politiske aftaleri forligskredsen. Der er med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 foretaget en vis omdispone-ring af midler mellem puljerne og der er med Aftale om elektrificering af jernbanen mv. af 7. februar 2012foretaget en 15 pct. reduktion af de udisponerede midler i puljerne, der er tilbageført til Infrastrukturfon-den med henblik på finansiering af elektrificeringen af jernbanen mellem Esbjerg og Lunderskov.Nedenfor vises status for de enkelte puljer og en angivelse af større projekter finansieret af puljerne. Dergives i den halvårlige status for anlægsprojekter på Transportministeriets område en status for alle projek-ter finansieret af puljerne.Mio. kr.Oprindeligpulje(2009-priser)1.000Udisponeredemidler i puljen(2013-priser)2013201482-
Bedre fremkommelighed for busser (2009-2013)Anvendt til at medfinansiere en række projekter til at fremmebussers fremkommelighed på grundlag af ansøgninger fra trafik-selskaber mv.En del af puljen er anvendt til at finansiere forsøgsordningen omHyperCardPulje til fremme af ordninger og projekter, der øger antallet af bus-passagerer (2009-2011)Anvendt til at medfinansiere en række projekter til at fremmeantallet af budspassagerer på grundlag af ansøgninger fra trafik-selskaber mv.En del af puljen er anvendt til at finansiere forsøgsordningen omHyperCardPulje til fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3 kor-ridoren i hovedstadsområdetForligsparterne har afsat 700 mio. kr. til medfinansiering af enletbaneløsning i Århus.Forligsparterne vil tilføre yderligere 200 mio. kr. til puljen, når derer skaffet finansieringsmæssigt grundlag herfor, så der kan afsæt-tes 1,5 mia. kr. til medfinansiering af en letbane i Ring 3 korrido-ren i hovedstadsområdet
300
-
-
2.000
-
-
22
Pulje til stationsmoderniseringDer er tilført yderligere midler til puljen med Aftale om bedremobilitet af 26. november 2010.Puljen er fuldt ud disponeret til bl.a. følgende projekter:oFlytning og modernisering af Enghave stationoModernisering af Nordhavn stationoGenåbning af Langeskov stationoNy station ved GødstrupoNy station ved HillerødNye teknologiske mulighederPuljen er bl.a. anvendt til følgende projekter:oIntelligent trafikstyring på HelsingørmotorvejenoIntelligent trafikstyring ved LimfjordstunnelenoForundersøgelser vedr. etablering af digitale vejnetoKørsel i nødspor på HillerødmotorvejenBedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse (2009-2014)Puljen er anvendt til medfinansiering af kommunale projekter:oAnlæg af ny forbindelse over Odense KanaloAnlæg af en tunnel under Marsellis Boulevard i ÅrhusoBedre adgang til Rønne havnPuljen er endvidere anvendt til projekter på statens baner ogveje, bl.a. følgende:oOpgradering af banestrækningen Struer-LangåoUdbygning af Kongevejen i HelsingøroUdvidelse af rundkørsel til E45 ved KoldingoNyt tilslutningsanlæg ved Favrskov kommuneoNyt tilslutningsanlæg på E45 ved Grønlandsvej syd for VejleDer er reserveret 45 mio. kr. til nyt tilslutningsanlæg på E20 vedOdenseMere cykeltrafik (2009-2014)Ca. 70 pct. af puljen anvendes til statslig medfinansiering af enlang række cykelprojekter i kommuner mv.Ca. 30 pct. af puljen anvendes til cykelprojekter på det statsligevejnet, bl.a. følgende projekter:oAnlæg af cykelsti mellem Viborg og FoulumoEtablering af cykelrute mellem Struer og ThyborønoAnlæg af cykelsti ved Tange søoAnlæg af cykelsti på MønBedre trafiksikkerhed (2009-2014)Puljen er bl.a. anvendt til følgende projekter:oÅrets trafiksikkerhedsbyeroBekæmpelse af grå strækninger på det overordnede vejnetoForbedring af sikkerheden i sikrede overkørslerFremme af godstrafik på bane (2009-2014)Puljen er bl.a. anvendt til følgende projekt:oKapacitetsudvidelse på kombiterminalerne i Høje Taastrup ogTaulovDer er reserveret 100 mio. kr. til medfinansiering af en ny spor-forbindelse til Esbjerg Havn
200
-
-
600
65
66
800
11
21
1.000
144
144
500
60
73
200
-
-
23
Støjbekæmpelse (2009-2014)Puljen er bl.a. anvendt til følgende projekter:oStøjafskærmning på HelsingørmotorvejenoStøjafskærmning på HolbækmotorvejenoStøjreducerende skinneslibning på banenettetNye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning (2009-2014)Puljen er bl.a. anvendt til følgende projekter:oEtablering af en landstrafikmodeloStrategiske analyser af udbygningsmuligheder i Østjylland oghovedstadsområdet samt af elektrificering af banenettet.Puljen er herudover anvendt til at gennemføre en række forun-dersøgelser og VVM-undersøgelser af bane- og vejprojekterDer er reserveret 90 mio. kr. til fire endnu ikke igangsatte VVM-undersøgelser af vejprojekter.
400
39
39
400
18
-
24
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 København KTelefon 41 71 27 00Telefax 33 12 38 93[email protected]www.trm.dk