Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1036016_0001.png
1036016_0002.png
1036016_0003.png
1036016_0004.png
Udkast
NOTATTRAFIKSTYRELSENDatoDok.idJ. nr.17. oktober 20112010-54
Til ministeren
Statusrapport vedrørende SAS' ureglementerede flyvninger.Transportministeren afgav den 18. oktober 2010 en redegørelse til Statsreviso-rerne om den fortsatte behandling af Statsrevisorernes beretning nr. 12/2006om tilsynet med luftfarten. Rigsrevisionen har efterfølgende udarbejdet et no-tat af 17. november 2010 til Statsrevisorerne, hvori Rigsrevisionen kommente-rer ministerens redegørelse.Det fremgår af Rigsrevisionens notat, Afsnit V, at Rigsrevisor ” finder det til-fredsstillende, at transportministeren umiddelbart har taget en række initiati-ver, der skal medvirke til at sikre, at SAS nedbringer antallet af ureglementere-de flyvninger væsentligt”, samt at han ”vil følge udviklingen, indtil Transport-ministeriet og Trafikstyrelsen, som SLV blev sammenlagt med pr. 1. november2010, finder SAS’ håndtering af AD-noter tilfredsstillende.”Af transportministerens redegørelse til Statsrevisorerne fremgår det, at Trafik-styrelsen er anmodet om at følge tæt op på SAS' ureglementerede flyvninger, ogat underrette ministeren kvartalsvis herom.Der er nedenfor redegjort for den aktuelle status i sagen vedrørende SAS’ ureg-lementerede flyvninger samt de initiativer, der er iværksat for at medvirke til atnedbringe antallet heraf.Overskridelse af AD noter.Som beskrevet i Trafikstyrelsens statusnotater er følgende yderligere tiltagiværksat af SAS i efteråret 2010:Af de kortsigtede initiativer, som umiddelbart blev iværksat for at forbedrekontrollen med overholdelse af AD noter, er der indført et system, hvor der udover den person, som foretager selve vedligeholdelsesarbejdet, foretages en”dobbeltkontrol”, hvor en anden person uafhængigt kontrollerer arbejdets ud-førelse, og signerer herfor.Derudover er der indført endnu en kontrol, hvor arbejdets udførelse kontrolle-res i flyets dokumentation. Dette udføres af det personale, som forestår denfaktuelle opdatering af flyets vedligeholdelsesdokumentation. Kontrollen fore-tages inden flyet frigives til flyvning efter udførelse af AD note vedligeholdel-sesarbejder.Trafikstyrelsen[email protected]J.nr.07-0052-0001Sagsbeh.Per VeingbergDir. tel.36186288
Al relevant dokumentation vedrørende udførelse af vedligeholdelsesarbejdetsendes derefter umiddelbart til ingeniørfunktionen, som forestår styring af ADnote vedligeholdelsesarbejdet. Her kontrolleres relevant dokumentation endnuengang, og korrekt opdatering af IT systemer kontrolleres ligeledes.Videre iværksættes AD note vedligeholdelsesarbejder i så god tid i forhold tilden i AD noten fastsatte termin for arbejdets udførelse, at hele kontrolproces-sen er gennemført, før terminen for udførelse af arbejdet er overskredet. Detmedfører, at et fly kan stoppes i tide, inden terminen for arbejdets udførelseanført i AD noten overskrides, såfremt der konstateres forhold, som skal un-dersøges nærmere.Trafikstyrelsen og OPS udvalget har vurderet at ovennævnte arbejdsgange, somSAS har iværksat ultimo oktober 2010, er tiltag, der umiddelbart vil skabe for-bedret sikkerhed mod overskridelse af AD noter.SAS har senest oplyst, at der indtil videre i 2011 er foretaget over 17000 vedli-geholdelsesopgaver relateret til AD noter på SAS fly. Der er ikke konstateretoverskridelser af krav i AD noter, og sidste "sikkerhedsbarriere", hvor flyet kanstoppes for udførelse af manglende vedligeholdelsesarbejde før AD notens ter-min udløber, har kun været taget i anvendelse i et enkelt tilfælde.Til afhjælpning af AD note problematikken på længere sigt, har SAS omstruk-tureret organisation og ledelsesstruktur i ingeniørafdelingen. Det er denne af-deling, som i vid udstrækning forestår styring af udførelse af AD note vedlige-holdelsesarbejdet.Yderligere har SAS foretaget en gennemgang af relevante procedurer i relationtil, at den organisation som hidtil har udført vedligeholdelsesopgaverne i SAS,SAS Tech AB, fra januar 2011 er tilbageført til SAS konsortiet. Denne tilbage-førsel giver den ansvarlige tekniske ledelse i SAS' luftfartsselskab fuld kontrolover alle funktioner i forhold til styring og planlægning såvel som udførelse afvedligeholdelsesarbejder, der er relateret til AD noter.Derudover har SAS’ øverste sikkerhedsmæssige ledelse redegjort for iværksæt-telse af et projekt, hvor især holdningsbearbejdning og fælles forståelse for sel-skabets sikkerhedsmæssige arbejde er i højsædet.Ovennævnte tiltag, i tillæg til allerede foretagne tiltag samt Trafikstyrelsensfortsatte løbende evaluering af de såkaldte AD note styringslister på dansk regi-strerede fly opereret af SAS, anses som værende tilfredsstillende i forhold til atnedbringe antallet af ureglementerede flyvninger.Det kan i den forbindelse oplyses, at Trafikstyrelsen til dato i 2011 har evalueret23 AD note styringslister på dansk registrerede fly, og der har ikke været kon-stateret fejl eller mangler i listernes indhold.
Side 2/4
Side 3/4
Ud fra en helhedsbetragtning, er det Trafikstyrelsens vurdering, at de tiltagsom er iværksat siden oktober 2010, både af kortsigtet og mere langsigtet ka-rakter, er væsentlige elementer til, at modvirke antallet af fremtidige uregle-menterede flyvninger foretaget af SAS.Her lægges på kort sigt især vægt på den meget tætte kontrol SAS har indført iforhold til udførelse af den enkelte vedligeholdelsesopgave relateret til overhol-delse af AD noter.På længere sigt forventes det, at tilbageførsel af den styrende funktion for ved-ligeholdelsesopgaverne fra SAS Tech AB til konsortiet samt, at selve udførelsenaf vedligeholdelsesopgaverne nu ligeledes foretages i regi af konsortiet, vil med-føre fuld ledelsesmæssige kontrol af arbejdets planlægning såvel som udførelse,og derved vil have en positiv effekt på korrekt udførelse af AD note vedligehol-delsesarbejdet.Ovennævnte vurdering afspejles ligeledes i de løbende møder, som de skandi-naviske myndigheder afholder med SAS deltagelse (OPS udvalget), hvoraf detfremgår, at SAS såvel som de skandinaviske myndigheder finder de iværksattetiltag relevante og effektive i arbejdet med at reducere antallet af ureglemente-rede flyvninger.Dette bekræftes ligeledes af det forhold, at der siden oktober 2010, hvor de se-neste tiltag blev sat i værk, ikke har været konstateret overskridelser af krav iAD noter.Det skal understreges, at det i henhold til gældende EU lovgivning alene er sel-skabet som er ansvarlig for overholdelse af krav i AD noter. Trafikstyrelsen kansåledes ikke give garanti for, at der ikke i fremtiden kan forekomme overskri-delser.Trafikstyrelsen anser ikke, at der er behov for at iværksætte yderligere stram-ninger i tilsynet med SAS på dette område. Alle indikationer tyder på, at de afSAS implementerede ændringer har bragt processen under kontrol.Tilsynet med SASI forhold til tilsynet med SAS er der imellem de skandinaviske luftfartsmyndig-heder indgået aftaler om ændring af tilsynskonceptet.Ændringerne er trådt i kraft den 1. januar 2011, og indebærer, at SkandinaviskTilsynskontor (STK) er nedlagt.Der er foretaget revision af den eksisterende aftale om OPS-udvalget, primærtgrundet organisatoriske ændringer hos luftfartsmyndighederne i Sverige og iDanmark. Der er ligeledes udarbejdet en samarbejdsaftale imellem de 3 myn-
digheder vedrørende fordelingen af tilsyn med SAS , og om hvorledes dette til-syn skal foregå.Det fremgår af aftalen, at der imellem de skandinaviske myndigheder foretagesen delegering af udførelsen af tilsynet med SAS.Ansvaret for tilsynet forbliver fortsat inden for respektive landes myndigheder.Tilsynet fordeles således, at Transportstyrelsen i Sverige er styrende myndig-hed for udførelse af det operationelle tilsyn (OPS), Luftfartstilsynet i Norge erstyrende myndighed for tilsynet med luftfartsselskabets tekniske godkendelse(Part M) og for skolen til uddannelse af flyteknikere (Part 147), medens Trafik-styrelsen i Danmark er styrende myndighed for tilsynet med SAS' værkstedsau-torisation (Part 145).Hvorledes samarbejdet skal foregå, er beskrevet i en række bilag til samar-bejdsaftalen.Alle aftaler vedrørende ovennævnte forhold er godkendt af de 3 landes myn-digheder.Der er etableret et samarbejde, hvor der fra alle myndigheders side er fuld ind-sigt i de udførte tilsyn, ligesom myndighederne gensidigt deltager i hinandenstilsynsområder i relevant omfang, således at alle har fuldt overblik over tilsyns-status for SAS.Der er ligeledes udarbejdet tilsynsplaner for alle områder, som er godkendt afOPS udvalget.Trafikstyrelsen er således nu i besiddelse af tilsvarende dokumentation for til-synet med SAS som for danske selskaber, der alene er underlagt tilsyn af Tra-fikstyrelsen.Det nye tilsynskoncept evalueres løbende i OPS udvalget i forbindelse med derespektive myndigheders afrapportering på møderne.Det er vurderingen, at konceptet fungerer tilfredsstillende, og at det giver derespektive nationale myndigheder samme mulighed for styring og indsigt i til-synes med SAS, som med nationale selskaber.
Side 4/4
-o–O–o-