Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 406
Offentligt
1147032_0001.png
1147032_0002.png
1147032_0003.png
1147032_0004.png
1147032_0005.png
1147032_0006.png
1147032_0007.png
SICSkagen Innovations CenterDr. Alexandrinesvej 75 - DK- 9990 Skagen - Phone 45 98445713 Mail:[email protected].WEB:www.shore.dkHr. TransportministerHenrik Dam ChristensenHolmens Kanal 27 F1220 København KShanghai d. 4 juli 2012.Our ref. Pj/cpSidste kapitel til Kystdirektoratets bog om Skallingen.Godmorgen Henrik Dam ChristensenJeg er netop stået op her på Hilton hotel i Shanghai. Klokken er 5 om morgenen og solen er ved at stå op til enny og dejlig dag.Jeg har netop åbnet min mailbox og ser, at der er nyt fra Kystdirektoratet, som inviterer til en ceremoni påSkallingen i anledning af at Skallingen nu er ryddet for miner efter anden verdenskrig, som sluttede for 67 årsiden.
Hilton Shanghai er et dejligt hotel på 39 etager med udsigt over Shanghai
Når jeg ser ud af mit vindue til venstre ligger der et flot buddhistisk tempelMiner, det har jo også været en del af hverdagen, hvor fiskerne med jævne mellemrum kom sejlende med miner pådækket ind i Skagen havn.Det var meget store miner og fiskeren fik så besked af havnevagten på at smide minen ud på lavt vand uden for havnen.Herefter kom minørerne og der lød et kæmpe brag og så var den sag afsluttet med en udgift på nogle få hundredekroner til lidt dynamit.Vi har nu været vidner til et sceneri på Skallingen uden sidestykke, som afsluttes med et ministerbesøg og enmillionregning til skatteyderne her 67 år senere.Det er jo en fantastisk historie, som mangler enhver form for troværdighed, idet strandfogederne på Skallingen i 60 årbare samlede skidtet sammen og fik det destrueret for nogle få hundrede kroner ved lejlighed i lighed med fiskerne iSkagen.Havet har jo nok taget 99,99 % af alle miner på Skallingen med den eksisterende kysterosion i området, som er 600.000kubikmeter årligtPå 60 år er det en samlet sandmængde 36,0 mill. kubikmeter, som efterfølgende er suget op af sejlrenden ind til Esbjerghavn. Oprensningen af sejlrenden ind til Esbjerg havn har kostet mange hundrede millioner i de forgange 67 år.Focus.Set i et lidt større perspektiv har kystdirektoratets plan været at flytte focus , fra kystbeskyttelsen på den jyske vestkysttil Skallingen. SIC systemet var jo allerede valgt af SNS til et kystbeskyttelsesprojekt på Skallingen i 2003/4, hvilketfremgår af interne dokumenter på Blåvandshug, hvor SIC har deltaget i flere møder og derfor kender sagsforløbet.Det er nu historie, som endnu ikke er afsluttet efter den sidste skandale i Transportministeriet, som forhindrede et nytSIC projekt på Skallingen, som skulle vise hvor meget tilsandingen af sejlrenden ind til Esbjerg kunne reduceres med SICsystemet.
SIC systemet er jo verdens mest effektive og miljøvenlige kystbeskyttelsessystem, som fortsat er i drift ved Skodbjergeog nu senest udbygget ved Gl. Skagen og etableret ved Søndervig d. 3 april 2012 med stor succes.Tillægget ved Gl. Skagen har været mere end 22.252,5 kubikmeter på 4 måneder, og tillægget ved Søndervig har væretmere end 33.120 kubikmeter på 3 måneder.Opmålingerne er udført af uvildige landinspektørfirmaerEvalueringsrapporterne sendes efterfølgende fra Danmark, sammen med vort videnskabelige anerkendte paper påSkodbjerge, hvor KDI nu har sparret mere end 60 mio. kr. på sandfodring og ca. 40 mio. kr. ved Gl. Skagen.Der er i dag ingen tvivl om at SIC systemet kan beskytte den jyske vestkyst mere effektivt og miljøvenligt og til en pris påkun 33,0 mio. kr. årligt for fællesstrækningen, som KDI bruger 92 mio. kr. på årligt med en effektivitet på minus 200 % ,beregnet på den tilførte mængde.Jeg er i Kina for øjeblikket og flyver hjem i dag på KLM fra Shanghai kl. 12. 20 lokal tid.Jeg har besigtiget nogle sandsugere med en kapacitet på 3200 – 3500 kubikmeter, som jeg nu vil tilbyde tilKystdirektoratet til en pris på mindre end 8,0 mio. USD, som er ca. 45 mio. kr.Fartøjerne er ikke så gamle som de fartøjer, som Rhode Nielsen i samarbejde Kystdirektoratet bruger til en pris af 92,0mio. kr. årligt på den jyske vestkyst.
Vi ser her en knægt først i tyverne operere to sugerør, som kan laste 3500 kubikmeter på mindre end en time.Han styrer bagbords sugerør med venstre hånd og styrbords sugerør med højre hånd.
Bridge Facilities
Styrmanden sidder her bag ved operatøren og styrer skibet
Operatøren sidder I en fremskudt position på broen med fuld overblik over dækket
Sandsugeren har alle moderne instrumenter, som viser skibets position og vanddybden
Vi arbejder her med to sugerør I havet d. 26 juni 2012 ved Dalian i Kina.
Der er blomster på broen og dørken er ren, som et bord I spisestuen hjemme i Danmark
The Ship dog will stay in China and is not included in the deal.Konklusion.Det ser ud til at Kystdirektoratet nu har foræret Rhode Nielsen en sandsuger hvert år i 20 år og har taget sig godtbetalt for denne helt specielle rådgivning.Denne sandsuger koster ca. 45 mio. kr. i ren handel, så der er et gab op til 92 mio. kr. på 47,0 mio. kr.Det er vist klart for alle at der er noget som er helt galt i KDI, som må være en sag for Rigsrevisionen.SIC systemet har nu sparret samfundet for ca. 40,0 mio. kr. ved Gl. Skagen og ca. 60,0 mio. kr. ved Skodbjerge.Der er kun et problem, og det er at vi ikke bliver betalt af KDI.Det har været en meget interessant historie at se KDI rode rundt på Skallingen i flere år og lede efter minerester, idetminerne reelt skyllede i havet for mange år siden.Vi begærer hermed aktindsigt i de samlede udgifter, samt grundlaget for at iværksætte dette arbejde, som reelt erudført af naturen i løbet af de sidste 60 år. Det er specielt interessant hvornår KDI fik ideen til dette show.For os ser det ud til at mineprojektet på Skallingen primært havde til formål at stoppe SIC projektet på Skallingen.KDI brugte jo også 30,0 mio. kr. på at sandfodre ind i det nordlige referenceområde i SIC projektet ved Skodbjerge.Efterfølgende kan vi så opgøre udgifterne i KDI, med det formål at holde SIC systemet væk fra den jyske vestkyst.Med venlig hilsenPoul JakobsenKopi: Trafikudvalget