Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 401
Offentligt
Silkeborg d. 16. juli 2012Til Folketingets Transportudvalg.
Jeg hørte for nylig, at det er planen at etablere en motorvej fra Viborg tilÅrhus for at aflaste Rute 26 samt styrke den generelle infrastruktur, ogdermed også vækstmulighederne i området. Det blev også anført, atprisen for en sådan motorvej (på nuværende tidspunkt), ville blive højereend det kan forsvares, både miljømæssigt og økonomisk.Og i den forbindelse slog det mig, at man da med fordel kan slå 2 fluermed ét smæk ved at lade linieføringen gå via Silkeborgs allerede igang-satte motorvejstrækning (mærket på det vedhæftede kort medRødlinie) -UDEN AT STRÆKNINGEN OG KØRETIDEN FORØGES nævneværdigt,OG SAMTIDIGT SPARE MANGE KM. MOTORVEJ = MANGEHUNDREDE MILLIONER KRONER.Ved istedet at bygge motorvejen fra Balle (Silkeborg-motorvejensnordligste punkt), til Rute 26 (Hovedvejen Århus-Viborg) vest eller øst forRødkærsbro (mærket på kortet medlillastipling -Ah.h.v.B),kan manudnytte både Silkeborg-motorvejens kapacitet optimalt, og man kanudnytte den nuværende (allerede forberedte) strækning fra Viborg-Sdr.Rind 100% (mærket på kortet medOrange+lillastipling), - og dermedfår man kun nogle ganske få extra km. kørestrækning til Århus, ligesomman giver mulighed for at motorvejstrafikken fra Viborg-området, herunderogså Kjellerup og Bjerringbro (med Grundfoss m.fl), kan fordele sig i 2retninger fra Silkeborguden nævneværdig omvej- mod vest, syd ogsydvest via motorvejen Silkeborg-Herning-Vejle (og øst-, syd- & vestpåderfra) og dermed være en betydelig aflastning af både Rute 12 og 13,samt - som det jo er den primære tanke - mod Århus og opland, Djurslandog Horsens. Her vil der, ud over stor aflastning af trafikken på Rute 26,også ske en vis aflastning af trafikken på Rute 16.Strækningen Silkeborg - Viborg (stort set uanset linieføring) er med retspredt bebyggelse, rimeligt fladt med få veje og vandløb, og er dermedbillig at ekspropriere og bygge motorvej på. Den vil give enbyggestrækning på 16 - 25 km. (afhængig af den endelige linieføring) -altså ca. det halveaf den direkte Århus-linieføring (mit gæt på direktelinieføring er mærket på kortet medOrangestipling), og hvad angårkøretiden bliver den dermed kun ca.10-15 min. for strækningen Rute 26 tilSilkeborg N + de ca.20 min. fra Silkeborg til Århus, hvor køretiden Viborg-Århus (ad rute 26) idag ligger på en lille time, og vil komme til at være 25-35 min. på en direkte motorvejstrækning.Jeg har også sendt ovenstående til de trafikordførere, jeg kunne findeemail-adr. på, men det er jo primært tiltænkt Transportudvalget.Håber at mit forslag kan hjælpe med til at spare landet for en masse km.motorvej og dermed også penge ,som kan bruges MEGET bedre i f.eks.hjemmeplejen.Mvh og på forhånd tak.Michael Henningsen