Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 400
Offentligt
1143937_0001.png
1143937_0002.png
1143937_0003.png
1143937_0004.png
1143937_0005.png
1143937_0006.png
1143937_0007.png
1143937_0008.png
1143937_0009.png
1143937_0010.png
Statusrapport for IC4programmetStatus pr. 25. juni 2012
Indhold
1.
Program overordnet ..........................................................................................................................................31.1.Aktiviteter i perioden ......................................................................................................................................3
1.2.Overordnet status IC4 ......................................................................................................................................41.3.Overordnet status IC2 ......................................................................................................................................42.Status på opfølgning på Atkins anbefalinger ....................................................................................................53.Samarbejde med AnsaldoBreda ........................................................................................................................64.Leverance...........................................................................................................................................................64.1.Leverance IC4 MPTO ........................................................................................................................................64.2.Leverance IC4- opgraderede NT togsæt ..........................................................................................................64.3.Leverance IC2 ...................................................................................................................................................65.Engineering ........................................................................................................................................................75.1.Engineering IC4 .................................................................................................................................................75.2.Engineering IC2 .................................................................................................................................................86.Produktion .........................................................................................................................................................86.1.Produktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2 ..........................................................................86.2.Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt........................................................................................................86.3.Produktion IC2..................................................................................................................................................87.TCMS IC4 ............................................................................................................................................................87.1.Udvikling af pakker...........................................................................................................................................87.2.Myndighedsbehandling.....................................................................................................................................98.Driftssimulering .................................................................................................................................................98.1.Driftssimulering IC4 ..........................................................................................................................................98.2.Driftssimulering IC2 ........................................................................................................................................109.Drift og Vedligehold IC4...................................................................................................................................10
Side 2 af 10
1.1.1.IC4
Program overordnetSiden sidst
IC2
3 IC4-togsæt leveret (2 MPTO og 1 NT). I alt leveret 51 IC4-togsæt (48 MPTO + 3 NT)28 IC4 MPTO-togsæt klar til drift. Afventer Trafikstyrelsens tilladelse til at indsætte togene i passagerdriftGradvis indsættelse af IC4-togene i august 2012.Reduceret tilgang af nye togsæt fra Italien medfører revideret produktionsplanforløb efter sommerferien.
1 IC2-togsæt leveret. I alt leveret 5 IC2-togsæt.Driftssimuleringen med IC2 er startet. Ombygningsomfanget på IC2 er klarlagt. Erfaringerne fradriftsimuleringen kan medføre yderligere ændringer eller omprioritering af tiltag.
Forhandlinger med AnsaldoBredaForhandlingerne fortsætter, men med reduceret fremdrift.UndersøgelserDer har været stort fokus på DTU’s undersøgelser samt på Rigsrevisionens beretning til statsrevisorerne. Derudoverpågår Havarikommissionens undersøgelse stadig.DTU’s undersøgelserUndersøgelserne viser bl.a. at:Den overvejende årsag til den lange bremselængde ved Marslev var glathed mellem skinner og hjulIC4-togets sikkerhedsbremsesystemer overholder specifikationerne i det oprindelige design.Der er identificeret nogle uhensigtsmæssigheder i funktionsområdet uden for normerne, og DTU er kommetmed forslag til optimering heraf.
Transportudvalget blev orienteret om undersøgelsesresultaterne på et møde den 20. juni. Her blev udvalgetendvidere orienteret om de igangværende forhandlinger med AnsaldoBreda.RigsrevisionsberetningStatsrevisorerne behandlede beretningen den 20. juni. Hovedkonklusionerne i beretningen er bl.a., atDSB i rollen som togkøber har taget højde for flere risici ved forliget ved at iværksætte en række tiltag for atfå AnsaldoBreda til at levere tog til tiden og i en ordentlig kvalitet.DSB Vedligehold som underleverandør og DSB som togproducent ikke fuldt ud har taget de nødvendige tiltagfor, at DSB hurtigst muligt kan indsætte de færdige IC4- og IC2-tog i passagertrafikken inden for deøkonomiske rammer.
DSB er enig i Rigsrevisionens hovedkonklusioner og anerkender således, at den opgave, som DSB påtog sig i maj2009, viste sig større end forudsat. DSB har til stadighed søgt at afdække ved at iværksætte en række tiltag.Havarikommissionens undersøgelseHavarikommissionen har gennemført besøg på det fortsat beslaglagte togsæt 27 for at demontere dele til deresvidere tests, der vil forgå i juli på DB Mindens testbænk i Tyskland. Havarikommissionen har ikke tilkendegivet planerfor den videre rapportering.
Side 3 af 10
1.2.
Overordnet status IC4
I nedenstående figur vises aktuel status for 83 IC4 togsæt fra levering til ibrugtagning:Tilladelse tildriftssimulering/ ibrugtagning
Mangler at bliveleveret fra AB:21 MPTO +11 NT
Leverancefra AB:48 MPTO+3 NT
DSBstogproduk-tion:4 MPTO +1NT
Driftssimu-lering:10 MPTO
Ibrugtag-ning:0
Afventer ombygning:7 MPTO + 2 NT
Ombygget medfuld pakke 2,afventerdriftssimulering:0 MPTO
Klar til drift, afventerdriftstilladelse:12 MPTO pakke215 MPTO pakke 2D
21 MPTO+11 NT
48 MPTO+3 NT
48 MPTO + 3 NT
69 MPTO + 14 NT = 83 IC4 togsæt
1.3.
Overordnet status IC2
I nedenstående figur vises aktuel status for 23 IC2 togsæt fra levering til ibrugtagning:
Tilladelse tildriftssimulering/ibrugtagning
Mangler atblive leveretfra AB: 18 IC2
Leverancefra AB: 5
Driftssimu-lering A:1Produktion:0
Driftssimu-iering B:0
Ibrugtag-ning:0
Afventer driftssimulering4
1823 IC2 togsæt
5
5
Side 4 af 10
2.
Status på opfølgning på Atkins anbefalinger
Den af Transportministeriets bestilte Atkins rapport, offentliggjort i oktober 2011 konkluderer, at de basalekomponenter og systemer i IC4 togsættene fundamentalt er sunde, og at toget gennem forbedringer med tiden kanindsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Nedenfor vises status for DSB’s arbejde med Atkinsanbefalinger:KoblingEfter analyse af koblingens funktion og støtteprocesserne er det blevet besluttet at løse koblingsudfordringerne vedat nedbringe kompleksiteten omkring selve koblingen ved bl.a. at fjerne frontlågerne og indsætte en ny bælg. Denvalgte løsning ligner det af Atkins foreslåede alternativ. Udbudsprocessen er under planlægning. For at opnå denbedste pris for serieleverancen udvælges der 2 leverandører, som hver fremstiller en prototype af bælgen og giverpristilbud på serieleverancen.Pålidelighedsteam (Reliability improvement team - RIT)Pålidelighedsteamet, RIT, er oprettet per 1/6 i IC4 værkstedet i Sonnesgade. Teamet skal arbejde fokuseret med atforbedre driftsstabiliteten. Der er gennemført en studietur til UK. Anbefalingerne herfra vil blive præsenteret forledelsen i DSB Vedligehold og efterfølgende indarbejdet i relevant omfang. Yderligere bemanding aftales mellem RITog Programmet.Klimaanlæg (HVAC)Med indbygning af pakke 2 og 2D, som jf. afsnittet om "Produktion" er igangsat, forventes de væsentlige (hardware)systemmæssige forhold løst. Der har dog vist sig, at rørsamlingerne på varme-, og køleanlægget harudførelsesmæssig brist, der kan medføre utætte samlinger. Det er et problem, at AnsaldoBreda ikke i tilstrækkeligomfang har tilsikret korrekt loddemetode på de forskellige sites. Resultatet er, at utætheder kan opstå som følge aftogets vibrationer. DSB har gennemført en lang proces med AnsaldoBreda, der har erkendt fejlen og har rettet påderes procedure. DSB har i uge 21 modtaget og opdateret typetesten for lodning - og trykprøvningsprocessen afkommende togsæt fra Italien. DSB’s inspektører er opmærksomme på denne sag for at sikre, at AnsaldoBreda'sledelse bringer den korrigerende handling helt ud i produktionen.Fokus på problemet er ligeledes rettet mod de allerede leverede togsæt, hvor fejlbilledet p.t. undersøges for trendsfor derigennem at forebygge tilbagevendende hændelser med utætheder. Der udarbejdes en statistik over, hvormange hændelser/nedbrud skyldes dårlige lodninger i HVAC- systemet, ligesom det undersøges, hvilken effekt deændringer, som allerede er foreslået til opgraderingspakke 3 vedr. HVAC-systemet, forventes at have.BremserMed baggrund i Havarikommissionens undersøgelse i forbindelse med hændelsen ved Marslev har DSB indførtmidlertidige tiltag på IC4s bremsesystem i form af krav udover EU-normkrav. Derudover overvåges al kørsel idriftssimulering nøje. Disse tiltag ligger til grund for tilladelsen til kørsel i driftssimulering uden passagerer fra den 28.februar 2012.Havarikommissionen har fortsat fokus på det beslaglagte togsæt 27 og har senest demonteret dele til deres videretest ”et spadestik dybere”. Testene planlægges til juli. Havarikommissionen har ikke tilkendegivet planer for denvidere rapportering. Når delene er ankommet til testinstituttet (DB Minden), for indbygning i deres testbænk, vilHavarikommissionen blive anmodet om at frigive togsæt 27, således at ombygning af togsættet til pakke 2 kanpåbegyndes.DTU’s undersøgelser viser, at den overvejende årsag til den lange bremselængde ved Marslev var glathed mellemskinner og hjul. En anden konklusion er, at IC4-togets sikkerhedsbremsesystemer overholder specifikationerne i detoprindelige design. DTU har derudover identificeret nogle uhensigtsmæssigheder i funktionsområdet uden for
Side 5 af 10
normerne og er kommet med forslag til optimering heraf. DSB vil nu vurdere værdien af at gennemføre tiltag på basisaf DTU’s forslag til optimeringer af bremsesystemets tekniske indretning. DSB har allerede udviklet og med succestestet en løsning ift. bremsesystemets rørføring.På baggrund af DTU-rapporten har DSB indsendt ansøgning til Trafikstyrelsen om tilladelse til at køre i kommercieldrift. Ansøgningen sker endvidere med udgangspunkt i, at DSB har modtaget typegodkendelse til IC4 pakke 2.DTU fortsætter i de kommende måneder sine undersøgelser af skinneforhold baseret på danske og udenlandske data.Den endelige rapport om togenes bremseevne og skinneforhold kan ventes i september 2012. Trafikstyrelsen ogBanedanmark indgår også i dette arbejde.DøreEn væsentlig ændring af dørenes funktionalitet er indarbejdet i designet for pakke 2, jf. afsnittet om "Produktion".Dørfunktionaliteten følges løbende, med henblik på yderligere tiltag.
3.
Samarbejde med AnsaldoBreda
På baggrund af Top Management Mødet den 28. februar 2012 i København blev forhandlingerne med AnsaldoBredagenoptaget. Forhandlinger kører dog trægt. DSB har fremført sine forventninger om tilkøb af bl.a. yderligere TCMS-pakker, support og omløbsdele.
4.4.1.
LeveranceLeverance IC4 MPTO
Aktuel leverancesituationAnsaldoBreda har leveret 48 MPTO togsæt. Produktionen i Italien er træg. Det er DSB's vurdering, at det stadigskyldes udfordringer med manglende materialer. DSB's pres på AnsaldoBreda er fortsat højt og der foretages løbendeopfølgning på materialesituationen. Opmanden er permanent tilstede på alle 3 IC4 "shipment"-sites og "on call" påøvrige sites. Der arbejdes løbende på at optimere brugen af Opmanden.DSB forventer aktuelt, at sidste IC4-tog er leveret i juni 2013. Evt. ny plan fra AnsaldoBreda kan ændre på dettebillede.4.2.Leverance IC4- opgraderede NT togsæt
NT-togsættene er de 14 enkeltkørende togsæt, som DSB havde modtaget inden indgåelse af forliget i maj 2009.Disse togsæt skal, jf. orienteringen til Trafikudvalget af 20. maj 2009, opgraderes til samme niveau som de øvrigetogsæt, som AB skal levere til DSB. AB benytter DSB Vedligehold A/S som underleverandør til dette arbejde.
DSB har overtaget 3 opgraderede NT-togsæt, det fjerde togsæt forventes overtaget medio juli 2012. Det estimeres,at sidste NT-togsæt tilbageleveres fra AB til DSB i april 2013. Estimat for leverancen af de resterende togsæt erbaseret på den plan, som DSB Vedligehold har udarbejdet for opgraderingen af NT-togsættene.
4.3.
Leverance IC2
Side 6 af 10
Aktuelt leveret samt estimat for resten af år 2012Estimatet for leverance af det sidste IC2-togsæt er maj 2013, hvilket baserer sig på forslag for en revideretleveranceplan, som AB har fremlagt i forbindelse med genoptagelse af de tidligere omtalte forhandlinger i april 2012.Der er p.t. leveret 5 IC2 togsæt til DSB. AB har store problemer med at færdiggøre trailervognene, da en afAnsaldoBredas underleverandør af el-kabinetter er gået konkurs. AB har opkøbt ressourcerne og tilknyttet personaletog herefter genoptaget produktionen i eget regi, men situationen udgør fortsat en væsentlig del af risikoen for, omdet er muligt for AB at opretholde leverancetakten af IC2 togsæt. Dette har ligeledes indflydelse på NTopgraderingen.
5.5.1.
EngineeringEngineering IC4
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard (TZ22 standard). DSB løfter opgaven i trin (pakker), der hverisær kræver sikkerhedsbehandling og typegodkendelse. Arbejdet foregår fysisk i Århus og Randers.Udvikling af arbejdspakkerƒFærdigudviklede pakker
Pakke 1 indeholder bl.a. internet i tog, indeklima, tætning af tagkonstruktion, skydetrin og giver mulighed for at kobleto togsæt frit. Er afsluttet og afløst af pakke 2d.Pakke 2d:Opgraderingspakken indeholder en delmængde af pakke 2 og blev monteret inden vintermånederne for at sikreopretholdelse af drift i koldt vejr. 15 togsæt er monteret med pakke 2d og er klar til drift, når tilladelse gives. På sigtskal alle togsæt med pakke 2d opgraderes til fuld pakke 2. Arbejdet er afsluttet og afløst af Pakke 2.Pakke 2 giver toget mulighed for kobling af 3 togsæt, dertil en del ændringer omkring batterilader, døre og styring affyr og køleanlæg. Pakke 2 er planlagt til at blive bygget på alle 83 togsæt.. P. t. er 20 togsæt monteret med fuldpakke 2.ƒPakker i udvikling
En 3. pakke er identificeret, men ikke fastlagt på nuværende tidspunkt. I øjeblikket indeholder den ca. 80ændringsforslag ekskl. TCMS, som er enkeltelementer, der søges opgraderet i mindre trin. Denne fornyede tilgang harDSB drøftet med Trafikstyrelsen med henblik på at forsøge at finde en smidig godkendelsesproces. Resultatet afpassagerdrift med pakke 2d og pakke 2 kan justere prioriteringen og evt. tilføje nye ændringer med højere prioritetend de i pakke 3 foreslåede. Pakke 3 ændringsforslag er ved at blive færdiggjort til et bestemt niveau. Herudoverarbejdes der med den forestående opgradering af IC2.
MyndighedsbehandlingAnsøgning for typegodkendelse pakke 2 er godkendt af Trafikstyrelsen, og DSB har således modtagettypegodkendelsen.Af driftmæssige årsager er det prioriteret at driftsforbedre togsættene, før der ansøges om sammenkobling af tretogsæt. Formålet er at øge togenes pålidelighed. Arbejdet med at verificere funktion og sikkerheden med 3 kobledetogsæt er opstartet igen og forventes færdiggjort i slutningen af efteråret 2012. I øjeblikket prioriteres arbejdet medDTU og Marslev dog højere, hvilket påvirker planen.
Side 7 af 10
5.2.
Engineering IC2
Den planlagte inspektion af IC2 i Randers for at klarlægge opgraderingsbehovet er afsluttet. Engineering hargennemgået og prioriteret ca. 50 ændringsforslag for IC2 togsættene og er startet myndighedsprocessen af disse iht.EU-bekendtgørelse 1030 om godkendelse af jernbanemateriel.Bekendtgørelsen indebærer væsentlige forsimplinger for sikkerhedsarbejdet, herunder i mængden af dokumentation.Kvalitetssystemet for IC2 er revideret og på plads, således at der er overensstemmelse med den nye bekendtgørelse.Evt. overgang til ny bekendtgørelse for IC4 aftales med Trafikstyrelsen.
6.6.1.
ProduktionProduktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2
Der er p.t. 35 togsæt opgraderet med pakke 2D/2. Produktionsplanen følges og produktionen afleverer et togsæt hveruge til driftssimulering. Forbrug af tid og økonomi følger budgettet. Opgraderingen foregår i Århus og på KAC.Der er ved at blive udarbejdet en revideret produktionsplan for 2. halvår 2012, p.g.a reduceret leverancetakt af nyetogsæt fra AB. For at opretholde en effektiv produktion inddrages de opgraderede NT-togsæt samt de togsæt, dertidligere er blevet anvendt til TCMS-tests.For at optimere produktions- og vedligeholdsprocessen er der blevet etableret et IC4-reservedelskatalog medmulighed for integration af bl.a. konstruktions- og SAP-data. Kataloget muliggør en væsentlig hurtigere og enklereidentifikation af komponenter på toget.
6.2.
Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt
Produktionen er ved at være stabiliseret. En del af den forsinkelse, som opstod ved omlægningen af produktionen i2011, forventes indhentet ved ekstra personale og udvidet arbejdstid.Generelt er konfigurationen af togsættene, som har været i drift og har stået stille over en længere periode, enudfordring, da denne betyder et ukendt antal fejl og mangler. Der foretages funktionstest og gennemgribendeinspektion ved overtagelse fra DSB til AB/DSB Vedligehold for at kende togets konfiguration inden start. Der er indførtugentlige møder med AB angående leverancer.Der er ved at blive udarbejdet en plan for at optimere produktionsprocessen, som er planlagt til at blive iværksat efteruge 31. Bl. a. skal der arbejdes i skiftehold og oprettes 1 testspor mere.
6.3.
Produktion IC2
Det er planen at starte med at opgradere IC2 togsættene med en ”vinterpakke”, så at disse er klar til drift i vintervejr.Produktionsplanlægningen startes, så snart der foreligger et udkast til omfanget (timer/ændringer) af pakkerne til IC2ombygningen. Det forventes, at de første IC2 togsæt vil have en gennemløbstid på ca. 4 uger.
7.7.1.
TCMS IC4Udvikling af pakker
Pakke 1 og 2 er færdigudviklet og frigivet.
Side 8 af 10
Forhandlingen med AB om nye versioner af TCMS software har nu stået stille i 1 år. Forhandlingerne er blevetgenoptaget som en del af drøftelserne med AB og omfatter følgende: Pakke 2.1 og 2.2, som primært erdriftsforbedringer, IC4-IC2 sammenkobling, IC4 sammenkobling af 4 togsæt, tilpasning til det nye signalsystem ERTMSsamt IC2 porting, dvs. overførsel af forbedringer fra IC4 til IC2.Der er opnået et gennembrud i forbindelse med TCMS-udviklingen på IC4. Der er lavet en programmeringsændring iIDU (informationsskærm for lokoføreren i toget) og derefter gennemført den nødvendige proces frem til og medsuccesfuld installering på tog. Når DSB har vist sig i stand til at styre en softwaresikkerhedsproces jf. EN50128, kanDSB uafhængigt af AB gennemføre ændringer i IDU softwaren.IC4 Dørovervågningssystemet, som ikke har været idriftsat på toget p.g.a softwarefejl, er nu gennem indkøb af nyversion blevet fejlrettet og godkendt af assessor til idriftsættelse på enkeltkørende togsæt, uden at være en operativdel af afgangsproceduren. IC4 programmet påtænker efter idriftsættelsen at lade lokoførerne føre journal oversystemets stabilitet. Når tilstrækkeligt statistisk materiale på denne måde er indsamlet, vil det blive anvendt somdokumentation for at få videosystemet til at indgå i afgangsproceduren. Med hensyn til drift med koblede togsæt erdet fortsat nødvendigt med software-ændringer i togcomputeren og/eller anskaffelse af nye hotspots.7.2.Myndighedsbehandling
Ansøgningen om typegodkendelse af TCMS software pakke 2 blev godkendt som led i den samlede pakke 2-typegodkendelse.
8.8.1.
DriftssimuleringDriftssimulering IC4
Tilladelse til driftssimuleringTrafikstyrelsen har givet tilladelse til driftssimulering uden passagerer for IC4 den 28. februar 2012.Antal kørte kmEfter ophævelse af groundingen den 28. februar 2012 er der kørt ca. 150.000 km overvåget prøvedrift udenpassagerer på følgende strækninger: Aarhus – Kastrup, Aarhus-Slagelse og Aarhus-Padborg.Resultat af driftssimuleringKilometerpræstation mellem tekniske hændelser:Kilometerpræstation mellem nedbrud:3.925 km i aktuel periode og 3.772 km år til dato58.880 i aktuel periode og 77.332 kmår til dato
Der opleves fortsat mange fejl med varme- og klimaanlæg (software opdatering udestår) og individfejl veddør/skydetrin. Tekniske hændelser er reduceret væsentligt på følgende områder: Bremse- og parkeringsforhold samtkobling.Kørslen tilrettelægges således, at togene kommer til værkstedet i Kastrup og Aarhus. Tog- og lokomotivpersonaletvil i vid udstrækning være på togsættet på samme tid. På denne måde sikres størst mulig vidensdeling blandt detkørende personale og ift. Driftsledelse m.m.Med henblik på effektivere arbejdsprocesser og forenkle beslutningsprocessen er 6 håndværkere tilmeldt uddannelsesom ”prøvetogsleder”.
Side 9 af 10
8.2.
Driftssimulering IC2
DSB har modtaget tilladelse til driftssimuleringskørsel uden passagerer fra Trafikstyrelsen den 3. maj 2012.Driftssimuleringen blev opstartet den 29. maj for at få afdækket eventuelle tekniske fejl.
9.
Drift og Vedligehold IC4
Da driften med passagerer fortsat er indstillet, er der ikke aktuelle driftstal at rapportere.IbrugtagningƒAntal togsæt med ibrugtagningstilladelse
P.t. har 34 togsæt ibrugtagningstilladelse, kører dog ikke i drift med passagerer pga. grounding.ƒGenindsættelsesplan
Der kan indsættes et mindre antal IC4 togsæt i løb, når tilladelse til passagerkørsel opnås.
ƒ
Uddannelse af driftspersonale
Der er påbegyndt en IC4 ”Brush up” uddannelse for almindelige tog- og lokomotivførere, så at disse kan overtagekørslen med det driftsklare IC4 materiel fra testførerne, og der foreligger en godkendt plan og som følges.
DriftsstabilitetDa der p.t. ikke er aktuelle driftstal at rapportere, indsættes oversigter fra drift i 2011.ƒKilometer mellem hændelser 2011
Måned1. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal(indtil14/11)
Kørte kilometer337.189457.747486.270196.334
Km/hændelser1.5911.9151.9071.852
Km/nedbrud12.48811.73718.70339.267
ƒ
Regularitet og pålidelighed
IC4 Statistik100, 00%95, 00%90, 00%85, 00%80, 00%75, 00%70, 00%65, 00%60, 00%55, 00%50, 00%45, 00%40, 00%
201137
201138
201139
201140
201141
201142
201143
201144
201145
201146
U ge nu m m e r
IC4 Pålidelighed
IC/ L/ L MF t ogr et t idighed 5:59
Side 10 af 10