Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 398
Offentligt
Fra:Carl Nielsen [mailto:[email protected]]Sendt:10. juli 2012 11:40Til:Benny EngelbrechtEmne:Henvendelse ang. el-taxier og møde med transportudvalget.
Til Transportudvalget ved formandBenny Engelbrecht.Jeg skriver til dig/jer ang. et miljøvenlig transport-initiativ, hvor vi sidder fast i lovgivning,der favoriserer dieselbiler overfor elbiler i taxibranchen. Situationen er den, at vi ikke kanindføre el-taxier til trods for, at der er bred politisk opbakning til at fremme miljørigtigtransport og at vi nu har vi en elbil (Tesla Model S), der prismæssigt ogpræstationsmæssigt matcher den typiske diesel-taxi (Mercedes E-klasse). El-bilen kan dogikke "frikøres", hvorfor en vognmand vil have større indtjening på dieselbilen. Derfor vilder ikke komme el-taxier til København og Danmark.Baggrund:I firmaet Cleardrive A/S har vi i 18 måneder arbejdet med to projekter for at gørepersontransport mere bæredygtig: 1) selvbetjente elbiler i den kollektive transport, førstog fremmest i København og 2) indføring af elektriske taxier i de fire største byer iDanmark.El-taxi konsortium af landets ledende taxiselskaber:Ang. 2) indføring af elektriske taxier har vi i samarbejde og dialog med TaxiNord 4x48(Kbh.), Odense Taxa, Aarhus Taxa og Dantaxi (Aalborg) bestilt 50 elbiler (Tesla Model S),som vi just har været i USA for at teste til formålet. Den blev godkendt. Sebl.a.http://www.cleardrive.dk/cleardrive-og-taxinord-4x48-tester-tesla-model-s/Hvad ønsker konsortiet af transportordførene og transportudvalget?Vi vil gerne have transportordførerne og transportudvalget i tale ang. en ordning, derbalancere regnskabet for hele branchen, men indtil nu er vi meget i tvivl om, hvordan vikan få skabt en vej for el-taxien. Vi har kun lykkedes med enkelte kontakter og uden enbredere dialog og en konstruktiv ordning vil der ikke komme el-taxier i Danmark.Vi forsøger også at søge de statslige støtteordninger (Trafikstyrelsen, Energiministeriet),men en "kompensation for erhvervstilskud til dieseltaxaer", står ikke nævnt i nogle affondenes tilskudskriterier. Derfor vil jeg spørge om I kunne forerstille jer andreinstrumenter, der vil sikre et sådan vigtigt transport- og miljøinitiativ? Med dennehenvendelse anmoder vi om fortræde og dialog ang. situationen og muligheder for el-taxier. Et naturligt sigtepunkt er for os finanslovsvedtagelsen. Derfor anmoder vi om mødei august, september eller oktober.Det skal understreges at vi ikke har økonomisk eller organisatorisk interesse i firmaet derproducerer og importerer elbilen, men at vi derimod har stor personligt ogsamfundsmæssigt engagement i at få miljørigtig transport indført i København ogDanmark.Venlig hilsen
CarlH. NielsenChairman, FounderNyhed:Som de første Europæere testkører Cleardrive og TaxiNord super elbilen Tesla Model S.Se test,super-elbilenvideo og oplevelser her.Tesla Model S vil køre som taxi i København, Århus, Ålborg og Odense i 2013..
[email protected](+45) 31 41 05 60Cleardrive A/SGothersgade 12, 3 floorDK-1123 Copenhagenwww.cleardrive.eu