Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 389
Offentligt
1142703_0001.png
1142703_0002.png
1142703_0003.png
1142703_0004.png
Invitation til konferenceLigger fremtiden på skinnerne?Danmark og Schleswig-Holstein som drejeskive for europæisk godstransporti det 21. århundrede.Torsdag den 23. august 2012 kl. 10.15 - 16.00FDE-Center Lyren 1, 6330 Padborg, DKKonferencen sætter fokus på intermodal transport til og fra Danmark/Schleswig-Holstein og transittil og fra Skandinavien igennem Jyllandskorridoren.Indlæggene vil primært omhandle:Rammevilkårene nu og i fremtidenTerminalernes betydning, potentiale, behov og planer for udviklingDe gode eksempler belyst ved cases fra virksomheder, som har skabt udvikling oginnovation inden for området
Tilmelding SENEST DEN 14. AUGUST via online-formular påwww.cb-log.dkBegrænset deltagerantal, pladser fordeles efter først til mølle princippet!Deltagelse i konferencen er gratis. Indlæggene er på dansk eller tysk med simultantolkning.Spørgsmål besvares af Eric Holste (WiREG mbH) tel.: +49 (0)461 9992-249; Mail:[email protected];eller Claus Schmidt (UdviklingsRåd Sønderjylland) tel.: +45 73331370, mail:[email protected]
CB-Log Projektpartnere:UdviklingsRåd Sønderjylland, Bjerggade 4K, DK-6200 AabenraaEUC Syd, Hilmar Finsens Gade 18, DK-6400 SønderborgWiREG mbH, Lise-Meitner-Str. 2, D-24941 FlensburgFH Flensburg, Kanzleistr. 91-93, D-24141 Flensburg
Konferencens temaer:Politiske rammebetingelserDet er et politisk mål både i EU og i de enkelte medlemsstater, at godstransport med bane skaløges i de kommende år. Indlæg fra hhv. det tyske og danske transportministerie, om mål ogmidler for udviklingen af den kombinerede godstransport med bane i de kommende år.
Terminalernes betydning for udviklingen af den intermodale transportGode terminaler er en vigtig rammebetingelse for udvikling af konkurrencedygtige bil-banetransportløsninger. Med udgangspunkt i to kombiselskabers udvikling af den kombinerede bil-bane transport vil indlæggene dels beskrive betydningen af terminalerne og dels give bud på,hvordan udvikling af terminalerne kan understøtte den kombinerede bil-banetransport i dekommende år.
Det gode eksempels magt. Sådan kan de gode transportløsninger udviklesmed udgangspunkt i den kombinerede trafikMed udgangspunkt i virksomheders innovative trafikudbud vil indlægsholderne give et bud på,hvordan den kombinerede bil-bane transport kan udvikles i de kommende år.
Sådan kommer vi videre. Visionsoplæg og debat
Debat om mål og midler for den fremtidige udvikling af intermodal transport i Jyllandskorridoren.Som oplæg til debatten vil der blive præsenteret en vision for den intermodale godstransport.
CB-Log Projektpartnere:UdviklingsRåd Sønderjylland, Bjerggade 4K, DK-6200 AabenraaEUC Syd, Hilmar Finsens Gade 18, DK-6400 SønderborgWiREG mbH, Lise-Meitner-Str. 2, D-24941 FlensburgFH Flensburg, Kanzleistr. 91-93, D-24141 Flensburg
Program:Kl. 09.45Kl. 10.15Kl. 10.25Kl. 10.35Kl. 11.00Registrering af deltagere, kaffe og teVelkomstCB-LogDagens ordstyrer giver en introduktion til dagens programGwyn Nissen Chefredaktør Transporttidende og TransinformPerspektiver for udviklingen af intermodal godstransport med bane i Danmarkv. kontorchef Tine Lund Jensen, TransportministerietPerspektiver for udvikling af intermodal godstransport med bane i Tysklandv. Peter Lüttjohan, BMVBS (Bundesministerium für Verkehr, Bau undStadtentwicklung)Udviklingen af kombiløsninger med udgangspunkt i Padborg Kombiterminalv. Jörg Nowaczyk, TX-Logistik AGOpsamling på formiddagens indlæg ved Gwyn NissenFrokost/NetworkingUdvikling af kombiterminalerne i Tyskland og deres betydning for udviklingeni den kombinerede bil-bane trafik i Tysklandv. Ullrich Lück, Kombiverkehr Deutsche Gesellschaft für kombinierten GüterverkehrUdvikling af ny kombiforbindelse mellem Halden i Norge og Verona i Italienv. direktør Lars Winther Sørensen, A/S J. Lauritzens eftf.BASF (Forespurgt)Debatoplægv. Mogens Therkelsen, formand DI Sønderjylland og medlem af UdviklingsRådSønderjyllandModereret debatGwyn Nissen inviterer til diskussion om hvordan vi kommer videreOpsamling på dagens programGwyn Nissen
Kl.11.35Kl. 12.05Kl. 12.15Kl. 13.15
Kl. 13.40Kl. 14.05Kl. 14.30
Kl. 15.00Kl. 15.45
CB-Log Projektpartnere:UdviklingsRåd Sønderjylland, Bjerggade 4K, DK-6200 AabenraaEUC Syd, Hilmar Finsens Gade 18, DK-6400 SønderborgWiREG mbH, Lise-Meitner-Str. 2, D-24941 FlensburgFH Flensburg, Kanzleistr. 91-93, D-24141 Flensburg
Baggrund:International godstransport er i vækst. Godstransporten i EU forventes at stigemed 80% frem mod 2050 sammenlignet med 2005. I Danmark er grænsenmellem Sønderjylland og Slesvig-Holsten den vigtigste port for landbaserettransport. Ca. 2/3 af al lastbiltransport til og fra Danmark sker her iJyllandskorridoren.Det vil også være her den største absolutte vækst vil ske i de kommende år.Udviklingen vil medføre et pres på den overordnede infrastruktur. Det er en vigtigrammebetingelse for dansk industri og transporterhverv, at der fortsat er dennødvendige kapacitet til rådighed.Intermodale transporter med containere, veksellad eller trailere på vej og banekan være et af midlerne til at sikre, at der fortsat er kapacitet til rådighed. IDanmark vil der i de kommende år blive anvendt betydelige midler til at styrkekapaciteten på jernbanen: En ny fast forbindelse over Femern Bælt, ny bane påSjælland, dobbeltspor i Sønderjylland mellem Vamdrup og Vojens, nytsignalsystem.EU kommissionens hvidbog fra 2011 ”Transport 2050” anfører at ”Senest i 2030bør 30 % af den del af vejgodstransporten, som transporteres ca. 300 km ogderover, overføres til andre transportformer såsom jernbane eller vandveje, ogmålet forhøjes til 50 % senest i 2050.” samt en målsætning om ”at nedbringe CO2emissionerne fra transportsektoren med 70% ift. 2008 niveau”Disse politiske visioner og miljøgevinsterne, samt stigende brændstofpriser,trængsel på vejnettet og udsigten til øgede trængsels-, vej-, miljø- og CO2 –afgifter gør det attraktivt at overveje intermodale kombinerede jernbane/lastbiltransportløsninger.Men til trods for historisk mange tiltag for at styrke den intermodale transport tilog fra Danmark er denne trafik fortsat beskeden, og jernbane- ogterminalinvesteringer er omkostningstunge og kræver langsigtet ogsammenhængende planlægning. Endvidere spiller nøglefaktorer som fleksibilitet,kvalitet og pris ofte afgørende roller i forhold til valg af intermodaletransportløsninger.
CB-Log Projektpartnere:UdviklingsRåd Sønderjylland, Bjerggade 4K, DK-6200 AabenraaEUC Syd, Hilmar Finsens Gade 18, DK-6400 SønderborgWiREG mbH, Lise-Meitner-Str. 2, D-24941 FlensburgFH Flensburg, Kanzleistr. 91-93, D-24141 Flensburg