Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 382
Offentligt
1141186_0001.png
1141186_0002.png
1141186_0003.png
1141186_0004.png
1141186_0005.png
Fredericia d. 01-07-2012
Til.:Transportministeren og Transportudvalget.Hr. Henrik Dam Kristensen.

Angående det netop indgåede Trafik-forlig, af d. 12. juni 2012.

Kære Minister og udvalg.Først og fremmest, er vi mange der er glade på samfundets og jeres vegne,over det netop indgåede Trafik-forlig, som nu åbner for mulighederne,til at få kikket fremad med og mod nyt materiel på banestrækningerne,For det med IC4 er uholdbarligt og det eneste færdigt der er, er ”Tude-færdigt”.
Af materiel, er der mange muligheder og jeg vil opfordre Ministeren og udvalget til,at gennemse mine mange timers overvejelser, til forslag til disse 2-3 udvalgte muligheder.
Der er reelt 2 behovs analyser der gør udslag på valg af togsæt ogdet er i forhold til Regional og InterCity trafikken, for ingen tog kanmåles 100 % på "hylde-varer", men med lidt nænsomt virke og tilpasning,kan de sagtens færdig syes til de Danske forhold og klima.
Der hvor jeg mener med min bedste opfattelse og erfaring,at landet/riget får bedst "value for money", er at indsætte noget materiel,der kan indgå f.eks. på Kystbanen og dermed frigøre nogen af de 44 ER/IR4togsæt som DSB bruger i driften der i dag og ved frigivelse kunne de renoverestil IC trafikkens mere behagelige interiør og indsættes på landsdelstrafikken,fra Hovedstaden og til Fredericia/Kolding/Esbjerg efter 2015 Elektrificeringen.
1
Mit 1. bud er STADLER´s "Flirt" som er en sprinter, altså med god acceleration.Dette togsæt passer rigtigt godt til f.eks. Kystbanen og videre frem mod Ringsted.Norge har netop lige indkøbt 50 af disse fortræffelige EMU-sæt.Tjekkiet har også netop indkøbt dem, dog med IC interiør til deres LEO-Express.Østrig har "Westbahn" købt disse 5 vogns serie med alle mulige smarte tiltag og idéer.DSB´s anpart i Tyske VIAS GmbH i Frankfurt har 19 stk´s.Der er til dato produceret over 750 enheder, af dette EMU togsæt og det leveres,fra 2 – 6 enheder pr. sæt.http://www.stadlerrail.com/en/vehicles/flirt/
Mit 2. bud er STADLER´s "Kiss" som er et EMU dobbeltdækker togsæt og kan ogsåbruges på kystbanen og videre frem helt til Odense eller Fredericia,da dette tog er nem, at få Tunnel godkendt.http://www.stadlerrail.com/en/vehicles/dosto/
2
Mit 3. bud er Bombardier´s Twindexx Ekspress, som er ved at være klar tillevering til bl.a Schweiz i 2013.Dette togsæt er også en EMU dobbeltdækker og bliver leveret i både en 4 og 8 dels version,herunder både til dansk 25 kV og vekselretter til Svensk/tysk 15 kV.Togsættet er en kombination af både Regional/Intercity/Lyntog. (meget spændende projekt).http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/intercity-trains/double-deck-electrical-multiple-units/twindexx-swiss-express?docID=0901260d801c678b
Mit 4. bud er Bombardier´s nye ”OMNEO” dobbeltdækker EMU togsæt, som kan indgå i denSjællandske Regionaltrafik når elektrificeringen er implemteret der.http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/commuter-and-regional-trains/double-deck-electric-multiple-units/omneo-product-platform?docID=0901260d8011eef1
3
Mit 5 bud er fra ALSTROM og hedder” Coradia” og findes i et hav af muligheder både som dobbeltdækker -(i Sverige kører det som eks. X40) og alm. Regional togsæt, men deres nyeste skud på stammen er”Polyvalent” og er som Hybrid togsæt til både El / energicelle og Dieseldrift.Togsættet skal selv skifte mellem de delvise skiftende strækninger og kan egentlig nøjes medelektrificering på en station/banegård til opladning.http://www.alstom.com/transport/products-and-services/rolling-stock/coradia-regional-trains/
Mit 6. bud er et diesel lokomotiv, til at trække vores netop 45 beholdte og sidst leasede,dobbeltdækker vogne og de netop 10 ny bestilte fra Bombardier.Lokomotivet er fra Spanske Vossloh´s Euro 4000, som er blevet et hit rundt omkring i verden,bl.a i både Israel og Norge. -Lokomotivet kan med lethed trække en dobbeltdækker stamme op fra tunnellen,af Storebælt´s bund uden problemer og kan stå fast i den Danske vinter.Motoren er den velkendte EMD 645 som DSB har haft i alle sine MZ og ME lokomotiver,Så hermed er der valg på en god afprøvet og driftsikker maskine.http://www.vossloh-espana.com/cms/en/products/diesel-electric_locomotives/euro4000/euro4000.html
4
Mit 7. bud er fra Siemens og er deres 7 vogns stamme sæt med styrevogn og er kendt,under navnet "Railjet" eller ”Viaggio Comfort” og som kører i det meste af midt-Europa og kan skubbes/trækkesaf enten el eller diesel lokomotiv.http://www.nwe.siemens.com/denmark/internet/dk/mobility/rullende_materiel/togsaet_vogne/Documents/Viaggio_Comfort_passenger_coaches_eng.pdf
Sidst nævnte, (bud 7) har jeg tidligere forelagt Ministeren og håber dette stadig ermed i overvejelserne om den fremtidige elektrificering de næste 15-20 år frem,da fordelen med dette vognsæt, er at man kan undgå passager skift mellem deelektrificerede og ikke elektrificerede strækninger fra Hovedstaden og til nord Jylland,eller herunder syd på til e.v.t. grænseoverskridende togbefordring.
Mit forslag 1, er det jeg med min viden og tilkæmpet baggrund i jernbanens indsigt,på det kraftigste anbefaler og håber dette vinder gehør og imødekommenhed.
Jeg har af ”gode” grunde undladt flg. Togsæt som.:ICE - ICx - TGV - TGV Duplex – AVG, da disse er lidt overkill til Danske forhold,men de er særdeles dejlige togsæt og ville sikkert være højeste ønske,for enhver jernbane interesseret tog entusiast i Danmark.--
Med venlig hilsen.:Steen Skovshoved.
5