Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 381
Offentligt
Projektstamblade, Transportpuljer 09.06.2010
| 1.
Informationstavler i TrekantområdetGeografi – Skitseplan
FormålI 2005 blev der etableret et samarbejde om trafikledelse, kaldet ”Trafikledelse i Trekantområdet” mellemTrekantområdet Danmark og de daværende 8 kommuner i området samt Vejdirektoratet. Samarbejdet fort-satte efter kommunalreformens gennemførelse med deltagelse af Kolding, Vejle, Fredericia, Middelfart, Bil-lund og Vejen kommuner samt Trekantområdet Danmark og VejdirektoratetSamarbejdsprojektets overordnede formål er at sikre en bedre udnyttelse af den eksisterende infrastrukturog konkret at forbedre følgende forhold for Trekantområdets trafik og trafikanter:trafiksikkerhedenfremkommeligheden og mobilitetentrafikantservicenSamarbejdsprojektets overordnede succeskriterier er følgende:At der kan registreres en mærkbar reduktion i såvel de akutte som de mere daglige fremkommeligheds-problemer på de overordnede veje i TrekantområdetAt der kan registreres en reduktion i antal trafikuheld på det overordnede vejnet i Trekantområdet iforhold til hvad der kunne forventes med den trafikudvikling der registreresAt der ved udvikling af nye - lettere tilgængelige og målrettede - trafikinformationsservices kan registre-res en større udbredelse og tilfredshed hos trafikanterne i TrekantområdetAt der gennemføres en række fysiske tiltag, der er til gavn for trafikanterne på dele af vejnettet
Som et led i samarbejdsprojektet er det i projektets styregruppe besluttet i september 2009, at der skal sø-ges etableret et system af variable informations- og advarselstavler i tilknytning til motorvejsnettet i Tre-kantområdet. Informations- og advarselstavlerne, der placeres på statsveje samt enkelte tilstødende kom-muneveje, påregnes indrettet til som standard at informere om rejsetider til udvalgte mål på statsvejnettetog skal desuden anvendes til at vise andre informationer og advarsler i forbindelse med uheld og andrehændelser, der påvirker trafiksituationen på vejnettet.Projektet er beskrevet mere detaljeret i dispositionsforslaget ”Informationstavler i Trekantområdet” af 25.maj 2010.
Status og forudsætningerTrekantområdet har en væsentlig rolle som knudepunkt for national og international trafik, og knudepunk-
tet er meget centralt for godstransporten. Dette gælder både for godstransporten på vej og på bane. TaulovTransportcenter/Taulov Kombiterminal, Fredericia og Middelfart Havn samt Danmarks Transportcenter(DTC) ved Vejle er vigtige transportcentre både nu og i fremtiden. Trekantområdets beliggenhed betyder, attransportinfrastrukturen fortsat forventes at spille en helt central rolle for afvikling af transporter i Dan-mark.Bortset fra i Hovedstadsområdet findes nogle af de mest trafikerede motorveje i Danmark i Trekantområ-det. Årsdøgntrafikken på motorvejsstrækningerne nord, øst og syd for motorvejstrekanten ligger på mellem50 og 60.000 biler.Andelen af lastbiler er meget høj, mellem 15 % og 25 %. Motorvejsstrækningen nord for Kolding er det sted iDanmark, hvor der kører flest lastbiler, ca. 13.000 i døgnet (2004). Ca. 1/3 af lastbilerne er udenlandske.Den trafikale belastning har ført til daglige trafikafviklingsproblemer, særlig ved Vejlefjordbroen, og af og tilogså trafiksammenbrud som følge af uforudsete hændelser som fx trafikuheld eller dårligt vejr og føre. Derer dog registreret en vis forbedring, efter at der blev foretaget en afstribning på broen med 6 spor.På ikke-motorvejene opstår de største trafikafviklingsproblemer i og ved byerne. Trafikafviklingsproble-merne på det rutenummererede vejnet optræder typisk i forbindelse med særligt store trafikafviklingspro-blemer på motorvejsnettet, eksempelvis forårsaget af trafikuheld.Uheldstætheden på motorvejene i Trekantområdet er højere end landsgennemsnittet for motorveje, der var0,66 i 2004. Særligt uheldsbelastet er motorvejsudfletningen vest for Kolding til Esbjergmotorvejen ogstrækningerne ved Vejlefjordbroen og ved Lillebæltsbroen. Problemer på motorvejsnettet medfører desudenfølgeproblemer på det øvrige vejnet pga. at trafikanterne søger alternative veje, når der sker uheld på mo-torvejene. Desuden er flere kryds og strækninger på det rutenummererede vejnet udpeget som sorte pletter.Der findes på dele af motorvejsnettet i Trekantområdet et antal informationstavler samt et rejsetidsmålesy-stem, som vil kunne indgå som en del af det foreslåede projekt. Projektet må derudover ses i sammenhængmed de planlagte udbygningsprojekter på E45 på strækningen fra frakørsel <58> Hedensted til motorvejs-kryds Skærup.
Forventede effekterInformations- og varslingstavlerne vil bidrage til at udvide og forbedre kvaliteten af trafikinformationen påmotorvejene og de vigtigste af de skærende vejstrækninger.Tavlernes anvendelse til visning af advarsler om trafikulykker, tabt gods, spøgelsesbilister m.m. længerefremme vil forbedre trafiksikkerheden. Advarslerne vil imidlertid også medvirke til at fremme fremkomme-ligheden, da trafikanterne får mulighed for at tilrettelægge deres kørsel afhængigt af trafikforholdene. Dettevil medføre en bedre fordeling af trafikken på vejnettet. Desuden vil velinformerede trafikanter normalt væ-re mere tilfredse og køre roligere.Det har tidligere været på tale at udvikle et dynamisk trafikkort, der løbende registrerer den trafikale til-stand på det relevante vejnet. Det er imidlertid erfaringen, at etablering af variable informations- og vars-lingstavler vil have større effekter end et dynamisk trafikkort, da der er større chance for, at informationernenår frem til trafikanterne på det rette tidspunkt. Trafikanterne behøver heller ikke at gøre noget aktivt for atfå fat i informationerne.
Projektets indholdProjektet omfatter etablering af nye informationstavler og rejsetidsmåleudstyr som følger:7 informationstavler på motorvejsnettet. Tavlerne påtænkes som de allerede eksisterende tavler udført
Projektstamblade, Transportpuljer 09.06.2010
| 3.
som teksttavler med to frit programmerbare linjer à ca. 20 karakterer. Disse tavler kan således vise in-formation om rejsetider på motorvejene og anden information samt advarsler til trafikanterne.5 målestationer, hvoraf den ene placeres på en kommunevej for supplerende dataopsamling til bereg-ning af rejsetider på motorvejsstrækninger og én kommunevejsstrækning.Central databehandling og tavlestyring.
Desuden etableres følgende på de mest relevante veje, der skærer motorvejene:7 informationstavler på skærende veje, heraf 4 på kommuneveje og 3 på statsvejene på ruterne 28 og25. Tavlerne påtænkes udført med to faste tekstlinjer og et mindre variabelt tekstfelt pr. linje. Disse tav-ler kan pr. linje vise rejsetider ad fast valgte ruter samt korte informationer som f.eks. ”spærret”.
Det er vigtigt at pointere, at projektets 14 informationstavler sammen med de eksisterende 9 informations-tavler på motorvejsnettet mellem frakørsel <58> Hedensted og frakørsel <53> Odense Vest vil udgøre etsammenhængende system af informations- og varslingstavler til gavn for fremkommelighed og sikkerhed.
ØkonomiAnsøgningen omfatter det beskrevne projekt og integrationen med de eksiste-rende informations- og varslingstavler, så det udgør ét sammenhængende sy-stem.Alle beløb er i mio. kr. og prisniveau 2011
AnlægsomkostningProjektering + adm. (20%)Drift 14,4% af anlægsomkostning i 4 årEvalueringEtablering + drift i 4 år + evalueringFordelingsomk. 15% af anlægFordelingsomk. 4% af driftFordelingsomk. i altBudget før reserve+ reserve 10%Totalbudget12,12,47,00,822,31,80,32,12,1 mio. kr.24,4 mio. kr.2,7 mio. kr.27,1 mio. kr.22,3 mio. kr.
TidsplanEtableringen vil, når bevilling er frigivet, tage ca. 2-3 år med følgende etaper:Projektering og udbud:Udførelse:Indkøring:10 - 15 mdr.10 - 15 mdr.2 - 4 mdr.