Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 379
Offentligt
1140643_0001.png
1140643_0002.png
1140643_0003.png
1140643_0004.png
J.nr. 2012-518-0278Dato:29. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 595 af 27.april 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KristianPihl Lorentzen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/ Hans Larsen
Spørgsmål:Ministeren bedes redegøre for udviklingen i det årlige antal udenlandske personbiler oglastbiler, der kører på de danske motor- og motortrafikveje perioden 2000-2011.Svar:I de eksisterende statistikker er data vedrørende den udenlandske trafik i Danmark genereltmeget begrænsede. Således gennemføres der ikke systematiske tællinger af, hvor stor en andelaf den samlede trafik, der stammer fra udenlandske køretøjer, herunder antallet af udenlandskekøretøjer, der hvert år kører ind og ud af Danmark. Endvidere findes der ikke opgørelser over,hvor mange passager (ture) over grænsen, der foretages med det samme udenlandske køretøj.Ud fra tilgængelige kilder søges det imidlertid skønnet, hvor mange passager, der er foretagetmed henholdsvis person- og lastbiler i årene 2000-2011.PersonbilerVejdirektoratet offentliggør hvert kvartal et grænsetrafikindeks, der beskriver udviklingen iden samlede vejtrafik over landegrænsen til Tyskland. Tællingerne opdeler ikke påkøretøjstyper, og derfor anvendes et tidligere skøn over personbiltrafikken på 90 pct. af allepassager. Denne andel stammer fra stikprøve-undersøgelser foretaget af Vejdirektoratet i2001 i forbindelse med Skatteministeriets ”Rapport om grænshandel 2001”, der gjorde detmuligt at opdele på køretøjstyper. Af de samlede personbilpassager over den dansk-tyskelandegrænse, skønnes det i Skatteministeriets rapport ”Status over grænsehandel 2010”, atca. 50 pct. af de samlede passager ind og ud af danmark foretages med udenlandskepersonbiler.
I tabel 1 nedenfor er data fra den dansk-tyske landegrænse suppleret med tællinger fraØresundsbroen og udenrigs færgeruterne. Med udgansgpunkt i udviklingen overlandegrænsen antages det, at udenlandske personbiler udgør ca. 50 pct. af de årligepassager ind og ud af Danmark.Opgørelsen skal betragtes som et skøn, hvor der er betydelige usikkerheder knyttet til bl.a.opgørelsen af andelen af personbiler, hvor der ikke findes nyere data, og andelen afudenlandske biler.Der foreligger ikke data for, hvor stort et antal udenlandske personbiler, der benytter dedanske motor- og motortrafikveje. Ved den dansk-tyske landegrænse, er de tre mesttrafikerede grænseovergange Frøslev, Padborg og Kruså. Grænseovergangen ved Frøslevligger på en motorvejsstrækning, og det må desuden antages, at en del af de udenlandskekøretøjer, der passerer grænsen ved henholdsvis Padborg og Kruså, ligeledes vil bevæge sigud på det danske motorvejsnet. Der kan dog også være tale om trafik af lokal karakter ogtrafik med grænsehandel som formål. Tilsvarende formodes at gælde for passager overØresundsbroen og færgeruterne, hvor en del af de udenlandske biler vil benytte det danskemotorvejsnet, mens der også for en dels vedkommende kan være tale om lokaltrafik oggrænsehandel.
Side 2
Tabel 1: Antal passager (ind og ud af Danmark) med udenlandske personbiler over den dansk–tyske grænse, Øresundsbroen og udenrigs færgeruterÅr2000200120022003200420052006200720082009201020111)2)3)
Dansk - tyske grænse1)6.634.7396.865.7237.186.9557.383.2997.399.7907.198.4967.420.8498.134.8828.416.8078.253.4248.103.0108.089.898
Øresundsbroen2)760.4111.330.4041.553.1591.709.1911.954.0072.249.8202.613.8853.071.6753.251.4413.282.5123.249.9783.187.538
Udenrigs færgeruter3)2.436.4152.330.6752.531.0902.562.4112.693.5072.661.3792.675.4372.775.5392.672.3642.556.0002.475.5002.379.930
I alt9.831.56510.526.80211.271.20411.654.90112.047.30412.109.69512.710.17113.982.09614.340.61214.091.93613.828.48813.657.366
Kilde: Vejdirektoratets grænsetrafikindeks. Det antages, at andelen af udenlandske personbil passager ved den dansk-tyskelandegrænse er 50 pct., jf. den anvendte fordeling i ”Status over grænsehandel 2010”, Skatteministeriet (maj 2010).Kilde:www.oresundsbron.com.Det antages, at andelen af udenlandske personbil passager på Øresundsbroen er ca. 50 pct.Kilde:www.dst.dk.Det antages, at andelen af udenlandske personbil passager på udenrigs færgeruterne er ca. 50 pct.
Som nævnt indledningsvist, er der ikke offentlig tilgængelige statistikker over, hvor mangeaf de i tabel 1 præsenterede passager (ture), der foretages med det samme køretøj. Forpendlere over Øresundbroen kan der være tale om mange ture hvert år, mens der for enfritidsrejsende (turist) over den dansk-tyske landegrænse kan være ned til 2 ture overgrænsen (ind og ud af Danmark) pr. år.LastbilerInternational Transport Danmark (ITD) har fra 2. kvartal 2003 udgivet kvartalsvise trafik-tællinger vedrørende lastbiler på den dansk-tyske landegrænse, Øresundsbroen samt påScandlines A/S' færgeruter på Øresund og Femern Bælt. Fra Danmarks Statistik suppleresderfor med data over lastbilpassager for den resterende del af udenrigs færgeruterne. Her-ved er udregnet et samlet skøn over det årlige antal passager med lastbiler over den danskegrænse. Det antages, at andelen af passager med udenlandske lastbiler er ca. 50 pct. Denneandel stammer fra en stikprøveundersøgelse foretaget af Vejdirektoratet i 2001 i forbindelsemed Skatteministeriets ”Rapport om grænshandel 2001”.Andelen af udenlandske lastbiler formodes at variere væsentligt afhængig af, om der er taleom passager ved den dansk-tyske grænse, eller med færgeruterne. Desuden kan andelenehave ændret sig siden 2001. Der er derfor, ligesom for personbilernes vedkommende,væsenlige usikkerheder knyttet til tallene i tabel 2.
Side 3
Tabel 2: Antal passager(ind og ud af Danmark)med udenlandske lastbiler over den dansk-tyske landegrænse, Øresundsbroen og udenrigs færgeruterÅr2003200420052006200720082009201020111)
Antal passager med udenlandske lastbiler1)1.252.6401.712.5471.810.8671.941.6452.045.5602.004.6581.784.7511.840.4841.919.482De i tabel 1 skønnede årlige lastbil passager bygger på ITD’s årlige tællinger fra den dansk-tyske grænse suppleret medØresunsbrokonsortiets egne opgørelser over den årlige lastbiltrafik på Øresundsbroen samt Scandlines A/S’ færgeruter påØresund (Helsingør-Helsingborg) og Femern Bælt (Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarten). ITD’s tællinger dækker imidlertidikke alle færgepassager og derfor er tallene i tabel 2 suppleret med data fra Danmarks Statistik, for så vidt angår deudenrigsfærgeruter, der ikke er medtaget i ITD’s grænsetællinger. Det præsenterede skøn for udenlandske lastbiler byggerpå en antagelse om, at 50 pct. af lastbilerne, der passerer landegrænsen, er udenlandske. Denne andel stammer fra enstikprøveundersøgelse foretaget af Vejdirektoratet i 2001 i forbindelse med ”Skatteministeriets rapport om grænsehandel2001”.Bemærk endvidere, at tallet for 2003 kun er opgjort for 3 kvartaler.
For så vidt angår andelen af udenlandske lastbiler, der benytter de danske motor- ogmotortrafikveje, må det antages at være størsteparten. Som det er tilfældet forpersonbilernene, findes der ingen statistikker over, hvor mange passager (ture) den enkelteudenlandske lastbil foretager ind og ud af Danmark
Side 4