Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 379
Offentligt
J.nr. 2012-518-0278Dato:29. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 598 af 27.april 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KristianPihl Lorentzen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/ Hans Larsen
Spørgsmål:
Ministeren bedes komme med et opdateret skøn over, hvor stor en andel af de udenlandskelastbiler med kørsel i Danmark, som undlader at købe Eurovignet, samt oplyse det dertilknyttede årlige provenutab for statskassen.Svar:
Da spørgsmålet involverer politiets vejkontrol, har jeg i første omgang bedt Justitsministe-ren om en udtalelse i sagen. Justitsministeren har udtalt følgende:”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fraRigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan for så vidt angår politiets kontrol af tunge køretøjer i forbindelse medmålrettede tungvognkontroller i perioden fra 2010 til 2012 oplyse følgende antal:
År201020112012*
Standsedekøretøjer12.83913.3455.763
Herafudenlandske2.3092.5481.807
Konstateredeforseelser5.3917.0273.079
Herafudenlandske8541.059850
* Registreret antal pr. 1. juni 2012
Det bemærkes, at det angivne antal standsede køretøjer ikke omfatter standsede traktorer ogmotorredskaber.Rigspolitiet kan oplyse, at kontrol af udenlandske køretøjers betaling af vejbenyttelsesafgiftfortsat indgår i politiets målrettede kontrol af tunge køretøjer. I den forbindelse er der såle-des i 2010 registreret 48 sigtelser, i 2011 registreret 77 sigtelser og pr. 1. juni 2012 registre-ret 70 sigtelser om manglende betaling af vejbenyttelsesafgift i 2012.””Ud fra Rigspolitiets oplysninger kan der skønnes over de provenumæssige konsekvenser afmanglende betaling fra udenlandske køretøjer af vejafgiften.Antallet af sigtelser mod udenlandske køretøjer om manglende betaling af vejafgiften ud-gjorde således mellem 2 pct. og 4 pct. af de kontrollerede udenlandske køretøjer i årene2010 og 2011 samt i 2012 frem til den 1. juni 2012.Den danske andel af bruttoindtægten fra udenlandske køretøjer udgjorde ca. 112 mio. kr. i2010 og ca. 122 mio. kr. i 2011. De således opgjorte bruttoindtægter er baseret på regn-skabstal for kalenderårene og kan på grund af periodeforskydninger og inkluderede om-kostninger ikke sammenlignes med tal for nettoprovenuet i de samme år i statens regnskab.I 2012 forventes en bruttoindtægt på ca. 110 mio. kr.
Side 2
Hvis det antages, at Danmark går glip af et provenu i de tre år svarende til de nævnte ande-le, vil provenutabet udgøre i størrelsesordenen 2-5 mio. kr. pr. år.Det skal bemærkes, at der er flere væsentlige usikkerheder knyttet til et sådant skøn, ogsamlet set vurderes der at være tale om et overkantsskøn.For det første er omfanget af eventuel kontrol af tunge køretøjer i forbindelse med politi-kredsenes almindelige præventive patruljevirksomhed ikke registreret. Hvis antallet af sig-telser er opgjort i forhold til et antal kontrollerede køretøjer, der reelt er større, vil andelenaf køretøjer med manglende betaling blive mindre. Andelen vil desuden blive reduceretyderligere i det omfang kontrollerne målrettes køretøjer, hvor sandsynligheden for lovover-trædelser vurderes at være stor.For det andet bliver det danske provenu ikke påvirket af lastbiler fra andre af landene i vig-netafgiften, der ikke har betalt afgift. Det skyldes, at provenuet fra medlemslandenes egnelastbiler tilfalder medlemslandets egen statskasse.Derudover knytter der sig usikkerhed til opgørelsen af andelen af køretøjer, der ikke har be-talt afgiften. Indtægtsgrundlaget fra udenlandske køretøjer er nemlig indtægter fra 3.-lande-køretøjer i alle medlemslande, der er fordelt efter en fast fordelingsnøgle til de enkelte med-lemsstater. Der er således væsentlig usikkerhed forbundet med antagelsen om, at resultatetfra kontrollerne i Danmark er repræsentative for kontrollerne i alle vignetmedlemslande.
Side 3