Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 374
Offentligt
1137807_0001.png
1137807_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. juni 20122011-1930
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget blev ved brev af 24. november 2011 orienteret om, at udkasttil lovforslag om ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhedDSB og DSB S-tog A/S ville blive sendt i høring. Høringsfristen udløb den 28.december 2011.Der er imidlertid siden da sket ændringer på nogle punkter i lovforslaget, hvor-for lovforslaget sendes i en fornyet høring (2. høring).Nyt udkast til lovforslag vedlægges således til Transportudvalgets orientering.Lovforslaget sendes samtidig i høring.I den nye version af lovforslaget er der bl.a. foreslået en ændring af fremgangs-måden ved anskaffelse af rullende materiel. Det foreslås, at transportministe-ren i den forbindelse fører et særskilt tilsyn, og at ministeren godkender væ-sentlige beslutninger. Til brug for ministerens stillingtagen indhenter ministe-ren en ekstern kvalitetsvurdering af virksomhedens beslutninger vedrørendeudbudsmateriale og indgåelse af kontrakt.Lovforslaget går endvidere ud på at forenkle procedurerne for godkendelse afinvesteringer, herunder af finansieringen. Der er i dag et unødigt kompliceretregelsæt, som ikke nødvendigvis bidrager til at sikre det nødvendige samledeoverblik over virksomhedens investerings – og finansieringsplaner. Procedu-rerne foreslås også ændret af den grund og skal tillige ses i lyset af, at DSB eretableret med en bestyrelse med et selvstændigt ansvar, og at det bl.a. er besty-relsens ansvar løbende at påse, at virksomhedens kapitalgrundlag, herunder atden likviditetsmæssige situation er forsvarlig set i forhold til virksomhedensdrift.I den nye version af lovforslaget foreslås endvidere en mulighed for at udvidestatsgaranti til DSB. Efter den nuværende lovgivning kan transportministerenefter godkendelse af Folketingets Finansudvalg garantere for forpligtelser, somDSB og datterselskaber har af har over for leverandører og långivere i forbin-delse med investeringer. Denne mulighed foreslås udvidet, således at anven-delsen af statsgarantien ikke længere begrænses til at angå investeringer. Ifølgelovforslaget har transportministeren efter godkendelse i Folketingets Finans-udvalg mulighed for mere generelt at stille garanti.Endvidere foreslås det, at gøre den fremtidige sammensætning af bestyrelsenfor DSB mere fleksibel ved, at der fastsættes et minimums – og et maksi-
mumsantal for antal bestyrelsesmedlemmer valgt på virksomhedsmødet. Dennuværende ordning med et bestemt antal bestyrelsesmedlemmer, som er fast-sat ved lov, vurderes upraktisk. Antallet af medarbejderrepræsentanter i besty-relsen er ligeledes fastsat ved lov med et bestemt antal. Det foreslås, at antalletaf medarbejderrepræsentanter følger reglerne for selskabsrepræsentation i sel-skabsloven, dvs. med halvdelen af det antal, der vælges på virksomhedsmødet(af ejeren, ved transportministeren). Det betyder, at antallet af medarbejderre-præsentanter øges, såfremt antallet af bestyrelsesmedlemmer valgt på virksom-hedsmødet øges.Ydermere foreslås det, at kapitlet vedrørende DSB S-tog A/S, bortset fra styk-ket om udlånte tjenestemænd, ophæves. De stiftelsesbestemmelser, som kapit-let indeholder, ophæves, da virksomheden er etableret, og bestemmelserne der-for ikke længere er aktuelle. Det foreslås, at aktiver og forpligtelser som helhedfra DSB S-tog A/S kan overdrages til DSB, hvilket vil give DSB’s ledelse en stør-re fleksibilitet i relation til at indrette koncernens struktur. Andre bestemmel-ser, der alene vedrører stiftelsen af DSB, ophæves ligeledes.Endelig foreslås det, at henvisningerne til aktieselskabsloven ændres. Aktiesel-skabsloven er ophævet og erstattet af en ny lov, lov nr. 40 af 12. juni 2009 omaktie- og anpartsselskaber (selskabsloven) med senere ændring. Der er såledesforeslået en række konsekvensændringer i lov om den selvstændige offentligevirksomhed DSB og om DSB S-tog A/S. Dertil kommer en række ændringer,der er nødvendiggjort af udviklingen siden DSB’s etablering som en selvstæn-dig offentlig virksomhed (SOV) i 1999.For at lette anvendelsen af lov om DSB foreslås det således, at selskabslovenmed de fornødne tilpasninger finder anvendelse på DSB med de ændringer, derfølger af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-togA/S.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen