Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 374
Offentligt
UDKASTForslagtil
Lov om ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og omDSB S-tog A/S(ændret fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,bestyrelsessammensætning, konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.)
§1I lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S, jf. lovbekendtgørelsenr. 1184 af 12. oktober 2010, foretages følgende ændringer:1.Lovenstitelaffattes således:»Lov om DSB«2.Overalt i loven ændres »Trafikministeren« til: »Transportministeren« og »trafikministeren« til:»transportministeren«3.Overalt i loven ændres »lov om jernbanevirksomhed m.v.« til: »lov om jernbane«4.Overskriften før § 1 affattes således:»Formål,ledelse m.v.«5.§ 1affattes således:»DSB er en selvstændig offentlig virksomhed.«6.I§ 2indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk.2.DSB skal endvidere sikre, at der drives S-togstrafik i hovedstadsområdet på grundlag afen kontrakt med transportministeren om passagertrafik udført som offentlig service, jf. lov omjernbane.«Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.7.I§ 3ophævesstk. 1 og 4.Stk. 2 bliver herefter stk. 1.8.I§ 3ophævesstk. 3.
Side 1 af 30
9.§ 4, stk. 1-2,affattes således:»DSB ledes af en bestyrelse. Transportministeren vælger på et virksomhedsmøde, jf. § 5, stk. 3,for en periode på op til 2 år 5-8 medlemmer til bestyrelsen, herunder formand og næstformand.Genvalg kan ske. Transportministeren kan til enhver tid på et virksomhedsmøde afsætte de afministeren valgte medlemmer.Stk. 2.Medarbejderne vælger repræsentanter til bestyrelsen. Reglerne i selskabsloven om valg afmedarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse, herunder regler om koncernrepræsentation ogvalgbarhed, finder tilsvarende anvendelse.«10.§ 5, stk. 1-2,affattes således:»Transportministeren udøver i forhold til DSB de beføjelser, der efter selskabsloven ogårsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab, idet ministeren hervedsidestilles med en eneaktionær.Stk. 2.Transportministeren fastsætter vedtægter for DSB.«11.§ 6affattes således:»Selskabsloven, herunder de bestemmelser der gælder for statslige aktieselskaber, finder med defornødne tilpasninger anvendelse for DSB med de ændringer, der følger af denne lov.«12.I overskriften før § 7 udgår »Kapitel 2DSB S-tog A/S«13.§§ 7- 9 og § 10, stk. 1,ophæves.14.§ 10, stk. 2,der bliver§ 15 a,affattes således:»De tjenestemænd, der udlånes fra DSB til DSB S-tog A/S, jf. § 15, stk. 1, deltager på lige fodmed selskabets medarbejdere ved valg af medarbejderrepræsentanter til selskabets øversteledelsesorgan og er på tilsvarende måde valgbare til dette. Tilsvarende kan de udlånte tjenestemænddeltage i valg af koncernrepræsentanter til bestyrelsen i DSB.«15.Overskriften før § 11 affattes således:»Regnskabs-og revisionsmæssige forhold, investeringsbeslutninger, optagelse af lån ogforsikring«16.§ 11 affattes således:»§ 11. De for aktieselskaber gældende regler i årsregnskabsloven, herunder de bestemmelser, dergælder for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for DSB med de ændringer, der følger afdenne lov.Stk. 2. DSB's årsrapport revideres efter årsregnskabslovens regler af en statsautoriseret revisor og afrigsrevisor. Den statsautoriserede revisor vælges af transportministeren på virksomhedsmødet efterindstilling fra bestyrelsen, og valget gælder for et år ad gangen. Genvalg kan ske.Stk. 3. Rigsrevisor reviderer endvidere DSB's regnskaber efter reglerne i lov om revisionen afstatens regnskaber m.m.Stk. 4. Den reviderede årsrapport forelægges til godkendelse på virksomhedsmødet.«17.§ 12, stk. 1-4affattes således:»§12.DSB kan optage lån, herunder driftskreditter, med sikkerhed i egen formue.
Side 2 af 30
Stk. 2.Investeringer, som ønskes foretaget af DSB eller datterselskaber heraf, og som overstiger enbeløbsmæssig grænse på 100 mio. kr., skal forelægges Folketingets Finansudvalg til godkendelse.Den beløbsmæssige grænse på 100 mio. kr. reguleres årligt fra og med 1999 med udviklingen inettoprisindekset. Beløbsgrænsen kan ændres efter forelæggelse for Folketingets Finansudvalg.Stk. 3.For investeringer i rullende materiel, omfattet af stk. 2, fører transportministeren et særskilttilsyn og skal godkende DSB’s beslutninger om udbudsmateriale og om indgåelse af kontrakt.Stk. 4.DSB fremsender virksomhedens investerings- og finansieringsplan til transportministeren éngang årligt. I tilfælde af, at der efterfølgende sker væsentlige afvigelser i investerings- ogfinansieringsplanen, orienteres transportministeren herom.«18. § 12, stk. 5 affattes således:»§12, stk. 5.Transportministeren kan på statens vegne efter godkendelse af FolketingetsFinansudvalg garantere for DSB’s og datterselskabers forpligtelser.«19.§ 15affattes således:»§15.De tjenestemænd i DSB, der ved etableringen af DSB S-tog A/S gør tjeneste i DSB's S-togsdivision, er forpligtet til at gøre tjeneste i DSB S-tog A/S med bevarelse af deresansættelsesforhold i DSB, ligesom DSB S-tog A/S i forhold til DSB er forpligtet til at beskæftigedem.Stk. 2.Tiltjenestemændene, jf. stk.1, udbetaler DSB løn m.v. og indbetaler pensionsbidrag m.v. tilstaten, jf. § 14, stk. 4.Stk. 3.DSB S-tog A/S refunderer fra overtagelsen af S-togsdriften DSB de lønninger,pensionsbidrag m.v., som DSB betaler i henhold til stk. 2.Stk. 4.Til tjenestemænd, som overgår til ansættelse i DSB S-tog A/S med ret tiltjenestemandspension, afholder staten udgifter til pension, mod at selskabet betaler de affinansministeren fastsatte bidrag m.v. til dækning af statens pensionsudgifter.Stk. 5.Bestemmelserne i stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse for tjenestemænd, der gør tjeneste iøvrige dele af DSB, som måtte blive omdannet til aktie- eller anpartsselskab.«20.Efter den ændring der foreslås i § 1 nr. 14 indsættes:»§15 b.DSB S-tog A/S kan opløses uden likvidation ved overdragelse af DSB S-tog A/S’ aktiverog forpligtelser som helhed til DSB.Stk. 2.Hvis DSB S-tog A/S opløses jf. stk. 1 vil tjenestemændene, som er nævnt i § 15, stk. 1, væreforpligtede til at gøre tjeneste i DSB, ligesom DSB vil være forpligtet til at beskæftige dem.«21.I overskriften før § 20 udgår »ogstraf«22.§§ 21 og 22 ophæves.23.§ 25 ophæves.24.§§ 26 a-26 bophæves.
§2
Side 3 af 30
Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, jf. dog stk. 2-3.Stk. 2.Tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 8 fastsættes af transportministeren.Stk. 3.Tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 18 fastsættes af transportministeren.
Side 4 af 30
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning, formål og baggrund......................................................................................................52.1. DSB etablering og tinglysning af rettigheder...........................................................................62.2. DSB – antal bestyrelsesmedlemmer .........................................................................................72.3. DSB S-tog A/S ..........................................................................................................................82.4. Selskabsloven............................................................................................................................92.5. Regnskabsreglement................................................................................................................102.6. Investeringsbeslutninger herunder ændret fremgangsmåde ved anskaffelse af rullendemateriel og optagelse af lån...........................................................................................................112.7. Eventuelt tilbud til tjenestemænd om overgang til ansættelse på særlige vilkår....................122.8. DSB og DSB S-tog A/S – frist i 1999 for første valg af medarbejderrepræsentanter ............133. Økonomiske konsekvenser for det offentlige..................................................................................134. Administrative konsekvenser for det offentlige..............................................................................145. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. .............................................146. De administrative konsekvenser for borgere.................................................................................147. De miljømæssige konsekvenser......................................................................................................148. Forholdet til EU-retten..................................................................................................................149. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ..................................................................................1410. Sammenfattende skema................................................................................................................15
1. Indledning, formål og baggrundFormålet med lovforslaget er at ændre lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og omDSB S-tog A/S på en række punkter.Lovforslaget går for det første ud på, at gennemføre en ændring af fremgangsmåden ved anskaffelseaf rullende materiel. Det foreslås, at transportministeren i den forbindelse fører et særskilt tilsyn, ogat ministeren godkender væsentlige beslutninger. Til brug for ministerens stillingtagen indhenterministeren en ekstern kvalitetsvurdering af virksomhedens beslutninger vedrørendeudbudsmateriale og indgåelse af kontrakt.Lovforslaget går for det andet ud på at forenkle procedurerne for godkendelse af investeringer,herunder af finansieringen. Der er i dag et unødigt kompliceret regelsæt, som ikke nødvendigvisbidrager til at sikre det nødvendige samlede overblik over virksomhedens investerings – ogfinansieringsplaner. Procedurerne foreslås også ændret af den grund og skal tillige ses i lyset af, atDSB er etableret med en bestyrelse med et selvstændigt ansvar, og at det bl.a. er bestyrelsens ansvarløbende at påse, at virksomhedens kapitalgrundlag, herunder at den likviditetsmæssige situation erforsvarlig set i forhold til virksomhedens drift.
Side 5 af 30
Lovforslaget lovfæster endvidere en mulighed for at udvide statsgaranti til DSB. Efter dennuværende lovgivning kan transportministeren efter godkendelse af Folketingets Finansudvalggarantere for forpligtelser, som DSB og datterselskaber har af har over for leverandører oglångivere i forbindelse med investeringer. Denne mulighed foreslås udvidet, således at anvendelsenaf statsgarantien ikke længere begrænses til at angå investeringer. Ifølge lovforslaget hartransportministeren efter godkendelse i Folketingets Finansudvalg mulighed for mere generelt atstille garanti.Endvidere foreslås det, at gøre den fremtidige sammensætning af bestyrelsen for DSB merefleksibel ved, at der fastsættes et minimums – og et maksimumsantal for antalbestyrelsesmedlemmer valgt på virksomhedsmødet. Den nuværende ordning med et bestemt antalbestyrelsesmedlemmer, som er fastsat ved lov, vurderes upraktisk. Antallet afmedarbejderrepræsentanter i bestyrelsen er ligeledes fastsat ved lov med et bestemt antal. Detforeslås, at antallet af medarbejderrepræsentanter følger reglerne for selskabsrepræsentation iselskabsloven, dvs. med halvdelen af det antal, der vælges på virksomhedsmødet (af ejeren, vedtransportministeren). Det betyder, at antallet af medarbejderrepræsentanter øges, såfremt antallet afbestyrelsesmedlemmer valgt på virksomhedsmødet øges.Ydermere foreslås det, at kapitlet vedrørende DSB S-tog A/S, bortset fra stykket om udlåntetjenestemænd, ophæves. De stiftelsesbestemmelser, som kapitlet indeholder, ophæves, davirksomhedeneretableret, og bestemmelserne derfor ikke længere er aktuelle. Det foreslås, ataktiver og forpligtelser som helhed fra DSB S-tog A/S kan overdrages til DSB, hvilket vil giveDSB’s ledelse en større fleksibilitet i relation til at indrette koncernens struktur. Andrebestemmelser, der alene vedrører stiftelsen af DSB, ophæves ligeledes.Endelig foreslås det, at henvisningerne til aktieselskabsloven ændres. Aktieselskabsloven erophævet og erstattet af en ny lov, lov nr. 40 af 12. juni 2009 om aktie- og anpartsselskaber(selskabsloven) med senere ændring. Der er således foreslået en række konsekvensændringer i lovom den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S. Dertil kommer en rækkeændringer, der er nødvendiggjort af udviklingen siden DSB’s etablering som en selvstændigoffentlig virksomhed (SOV) i 1999.For at lette anvendelsen af lov om DSB foreslås det således, at selskabsloven med de fornødnetilpasninger finder anvendelse på DSB med de ændringer, der følger af lov om den selvstændigeoffentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S.2. Lovforslagets enkelte elementer2.1. DSB etablering og tinglysning af rettigheder2.1.1. Gældende retDet er i loven bestemt, at DSB overtager den af statsvirksomheden DSB hidtil drevne virksomhedmed tilhørende aktiver og passiver og indtræder i samtlige rettigheder og forpligtelser i forbindelsehermed. Transportministeren kan som led i etableringen af den selvstændige offentlige virksomhedbestemme, at visse rettigheder og forpligtelser forbliver hos staten.
Side 6 af 30
Endvidere er det bestemt, at tinglysning og anden registrering af DSB’s rettigheder efter § 3, stk. 1kan ske på grundlag af loven. Bestemmelsen indebærer, at det ikke vil være nødvendigt at oprettedokumenter med henblik på tinglysning og anden registrering således, som det almindeligvis ertilfældet.2.1.2. Lovforslagets udformningDen selvstændige offentlige virksomhed DSB er for længst etableret (1999). Der er derfor ikkelængere behov for overgangsbestemmelsen, hvorefter DSB overtager den af statsvirksomhedenDSB hidtil drevne virksomhed med tilhørende aktiver og passiver og indtræder i samtligerettigheder og forpligtelser i forbindelse hermed. Der er heller ikke længere behov forovergangsbestemmelsen, hvorefter transportministeren som led i etableringen af den selvstændigeoffentlige virksomhed kan bestemme, at visse rettigheder og forpligtelser forbliver hos staten.Det foreslås derfor, at nugældende § 3, stk. 1 udgår.I forbindelse med etableringen af DSB blev der indskrevet en hjemmel i loven, hvoreftertinglysning og anden registrering kunne ske på grundlag af loven. Etableringen er jf. ovenfor sketmed deraf følgende tinglysning og registrering, hvorfor også denne bestemmelse vurderes at haveudspillet sin rolle. Imidlertid foreslås det, at der gives DSB mulighed for at kontrollere, at alleforhold er på plads, inden denne hjemmel ophæves. Det foreslås derfor, at tidspunktet forikrafttræden af denne ophævelse fastsættes af transportministeren. Fremtidige tinglysninger ogregistreringer vil ske efter de almindelige regler herfor.2.2. DSB – antal bestyrelsesmedlemmer2.2.1. Gældende retAntallet af bestyrelsesmedlemmer inkl. medarbejderrepræsentanter i DSB har siden 1998 ved lovværet fastsat til i alt 9 medlemmer: Transportministeren vælger på et virksomhedsmøde 6medlemmer til bestyrelsen, og medarbejderne vælger 3 medlemmer.2.2.2. Lovforslagets udformningFor at gøre den fremtidige sammensætning af bestyrelsen for DSB mere fleksibel foreslås det, at derfastsættes et minimums- og et maksimumsantal for antal bestyrelsesmedlemmer valgt påvirksomhedsmødet. Det er ikke særligt praktisk med et fast antal, f.eks. hvis der måtte være et ønskeom at udvide bestyrelsen med henblik på at tilføre bestyrelsen yderligere kompetencer. Det vilderfor være mere hensigtsmæssigt, at det faste antal erstattes af en ramme for antallet afbestyrelsesmedlemmer ved at angive et minimums - og et maksimumsantal.Det foreslås således, at transportministeren på virksomhedsmødet kan vælge 5-8 medlemmer tilbestyrelsen.Endvidere foreslås det, at det præciseres, at antallet af medarbejderrepræsentanter følger reglernefor selskabsrepræsentation i selskabsloven. Herved sikres det, at antallet af
Side 7 af 30
medarbejderrepræsentanter øges, såfremt antallet af bestyrelsesmedlemmer valgt påvirksomhedsmødet øges.2.3. DSB S-tog A/S2.3.1. Gældende retLoven indeholder bestemmelser om stiftelsen af DSB S-tog A/S, selskabets formål samt selskabetsbestyrelse.2.3.2. Lovforslagets udformningDet er nøje blevet overvejet, hvordan man fremadrettet kan opnå en højere grad af normaliseringmellem DSB’s datterselskaber, herunder DSB S-tog A/S, med henblik på at tydeliggøre DSBkoncernledelsens ansvarsforhold.I overvejelserne er indgået følgende synspunkter:Hensigten er at tydeliggøre, at DSB ledes af en bestyrelse og en direktion med ansvar for ogindflydelse på de samlede aktiviteter i DSB, herunder også i DSB’s datterselskaber. Endvidere erdet fremdeles et vilkår for DSB, at der fortsat drives S-togs trafik i hovedstadsområdet på grundlagaf en kontrakt med transportministeren. Det er desuden et vilkår, at DSB har tjenestemænd, som erudlånt til datterselskabet DSB S-tog A/S.En samlet afvejning fører til, at det vil være mest hensigtsmæssigt, at de særskilte lovbestemmelserom DSB S-tog A/S’ ejerskab, formål og ledelse ophæves og erstattes af en bestemmelse, hvorefterDSB i loven forpligtes til at sikre, at der drives S-togtrafik i hovedstadsområdet på grundlag af enkontrakt med transportministeren om passagertrafik udført som offentlig service, jf. lov omjernbane.Uagtet denne ændring gælder forpligtelserne i § 15, stk. 1, om udlånte tjenestemænd fortsat, sålænge DSB S-tog A/S eksisterer.Med hensyn til DSB S-tog A/S’ ledelse foreslås det at gøre ledelsesstrukturen mere fleksibel ved atgive koncernledelsen i DSB mulighed for at udnytte selskabslovens valgmuligheder med hensyn tiløverste ledelsesorgan i DSB S-tog A/S, jf. nedenfor. Det foreslås derfor, at ledelsesstrukturen i DSBS-tog A/S og valg af medlemmer til det øverste ledelsesorgan fremover følger de almindelige regleri selskabsloven.Selskabsloven indeholder to muligheder til øverste ledelsesorgan: Den ene er den kendteledelsesstruktur med en bestyrelse, der varetager den overordnede ledelse, og hvor bestyrelsen til atforestå den daglige ledelse skal ansætte en direktion. Den anden mulighed er en struktur, hvorselskabet ledes af en direktion, som i aktieselskaber ansættes af et tilsynsråd. Rådet fører tilsyn meddirektionen, og et medlem af datterselskabets direktion kan ikke være medlem af tilsynsrådet imodsætning til f.eks. en direktør i moderselskabet, som kan være medlem af datterselskabetstilsynsråd, f.eks. formand. For en nærmere uddybning af ledelsesmodellerne i den nye selskabslovkan der henvises til kapitel 7 i den nye selskabslov og bemærkningerne hertil i lovforslag nr. L 170af 25. marts 2009.
Side 8 af 30
Det foreslås tillige, at det præciseres, at antallet af medarbejderrepræsentanter følger reglerne forselskabsrepræsentation i selskabsloven. Samtidig foreslås det, at den nuværende bestemmelse i §10, stk. 2, der bliver til § 15 a, bibeholdes, men ændres som konsekvens af reglerne i selskabsloven.Endelig foreslås det, at stiftelsesbestemmelsen i loven vedr. DSB S-tog A/S ophæves.Det foreslås tillige, at DSB S-tog A/S kan opløses uden likvidation ved overdragelse af DSB S-togA/S’ aktiver og forpligtelser som helhed til DSB. De almindelige regler gælder herunderselskabslovens regler. Hvis en sådan overdragelse skulle blive aktuel, vil tjenestemændene væreforpligtede til at være beskæftiget i DSB, ligesom DSB vil være forpligtet til at beskæftige dem.2.4. Selskabsloven2.4.1. Gældende retDet er i loven bestemt, at udvalgte kapitler af aktieselskabsloven gælder for DSB, f.eks. kapitel 9om selskabets ledelse og kapitel 16 om erstatning m.v., og at de særlige bestemmelser for statsligeaktieselskaber finder anvendelse for DSB med de ændringer, der følger af denne lov. Dette indebarbl.a., at datterselskaber af statslige aktieselskaber også var statslige aktieselskaber, og dermedomfattet af de regler, der til enhver tid gælder for statslige aktieselskaber. Det drejer sig om bl.a.åbenhed omkring regnskabsaflæggelse, ejerforhold og generalforsamling.2.4.2. Lovforslagets udformningDa aktieselskabsloven er ophævet og erstattet af selskabsloven, er der behov for at tilpassehenvisningerne til selskabsloven. For at lette anvendelsen af lov om den selvstændige offentligevirksomhed DSB og om DSB S-tog A/S er det fundet hensigtsmæssigt at foreslå, at selskabsloven,herunder de særlige bestemmelser for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for DSB. Detpræciseres samtidig, at anvendelsen skal ske med de fornødne tilpasninger og med de ændringersom følger af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S. Der ersåledes i lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S f.eks. fastsatsærlige regler om låneoptagelse samt for tjenestemænd.I lov om DSB fremgår det tillige, at DSB kan etablere datterselskaber. En præcisering af, atselskabslovens regler finder anvendelse for DSB, indebærer bl.a., en tydeliggørelse af, at etableringaf et datterselskab ved en spaltning kræver en godkendelse på et virksomhedsmøde (svarende til engeneralforsamling).De særlige straffebestemmelser i loven foreslås ophævet, da de som konsekvensaf ovennævnte ændringer vurderes som unødvendige. Fremover finder de almindeligestraffebestemmelser som f.eks. findes i selskabsloven, årsregnskabsloven eller straffelovenanvendelse. Dette svarer i hovedtræk til den ordning, som gælder for den selvstændige offentligevirksomhed Naviair (Navigation via Air).Aktieselskaber, der er datterselskaber af statslige aktieselskaber, er efter den nye selskabslov ikkestatslige aktieselskaber og er dermed fritaget for at følge reglerne for statslige aktieselskaber,herunder informationsforpligtigelserne, medmindre andet følger af særlovgivningen for detpågældende selskab. Det er således alene de selskaber, som staten direkte ejer aktier i, der
Side 9 af 30
automatisk er underlagt reglerne for statslige aktieselskaber, jf. dog nedenfor om statsligeaktieselskabers informationsforpligtigelse.Da DSB er moderselskab for bl.a. DSB S-tog A/S, skal DSB anlægge en koncernbetragtning iforbindelse med varetagelsen af sine offentliggørelsespligter. Det betyder, at DSB tillige skalinformere om forhold fra datterselskaber, hvis disse er relevante for offentlighedens mulighed for atvurdere udviklingen i den samlede koncern. I lyset heraf er det ikke fundet nødvendigt medsærlovgivning for DSB S-tog A/S.For så vidt angår spørgsmålet om regnskabsstandard vil de pågældende datterselskaber somudgangspunkt herefter i stedet blive omfattet af de lempeligere regler i årsregnskabsloven for småvirksomheder i regnskabsklasse B og for mellemstore eller store virksomheder i regnskabsklasse C.For DSB S-tog A/S’s vedkommende fremgår det af årsrapport 2010, at selskabet har udstedtobligationer, som er noteret på børsen i Luxembourg. Virksomheden er som følge heraf forpligtet tilat udarbejde årsrapport efter International Financial Reporting Standards (IFRS).2.5. Regnskabsreglement2.5.1. Gældende retDet fremgår af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S, attransportministeren fastsætter et regnskabsreglement for virksomheden, jf. lov om jernbane § 7, stk.1. Videre er det fastsat, at ved afgivelse af årsregnskabet skal virksomhedens revisor afgive enerklæring om, hvorvidt det af transportministeren fastsatte regnskabsreglement for virksomheden eroverholdt.I lov om jernbane fremgår det, at transportministeren i et regnskabsreglement kan fastsætte nærmereregler for udarbejdelse af interne virksomhedsregnskaber for jernbanevirksomheder oginfrastrukturforvaltere, herunder for hvilke forretningsområder, der skal aflægges særskilt regnskab.2.5.2. Lovforslagets udformningSom det fremgår ovenfor, har transportministeren i dag en "dobbelt" hjemmel til at fastsætte etregnskabsreglement for DSB.Lov om jernbane fastsætter rammerne for jernbanevirksomheder samt myndighedernes krav tilregnskabsreglement. Denne lov vurderes således at være det rette forum for krav om fastsættelse afet regnskabsreglement for DSB. Bestemmelsen i lov om den selvstændige offentlige virksomhedDSB og DSB S-tog A/S om fastsættelse af regnskabsreglement for DSB foreslås derfor ophævet.En ophævelse af denne hjemmel ændrer dog ikke på, at transportministeren, så længe DSB udføreropgaver for staten i henhold til en forhandlet kontrakt, fastsætter et regnskabsreglement forvirksomheden.Endvidere foreslås det, at den nugældende bestemmelse i § 11, stk. 5 om, at revisor skal afgive enerklæring om, hvorvidt det af transportministeren fastsatte regnskabsreglement for virksomheden eroverholdt, udgår. Baggrunden herfor er, at lov om jernbane § 7 kan anvendes somhjemmelsgrundlag for en sådan erklæring.
Side 10 af 30
2.6. Investeringsbeslutninger herunder ændret fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materielog optagelse af lån2.6.1. Gældende retDet fremgår af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S, atinvesteringer, som ønskes foretaget af DSB eller datterselskaber heraf, og som overstiger enbeløbsmæssig grænse på 100 mio. kr., i dag skal forelægges Folketingets Finansudvalg tilgodkendelse. Beløbsgrænsen skal fremgå af virksomhedens vedtægter, og kan ændres efterforelæggelse for Folketingets Finansudvalg.Endvidere fremgår det, at rammer for optagelse af lån til driftsformål for DSB og datterselskaberheraf fastsættes af transportministeren, og skal fremgå af virksomhedens vedtægter.Endvidere fremgår det, at rammer for optagelse af lån til investeringsformål for DSB ogdatterselskaber heraf fastsættes af transportministeren efter godkendelse af Finansudvalget.Principper for låneoptagelsen skal fremgå af virksomhedens vedtægter.Endelig fremgår det af loven, at transportministeren på statens vegne efter godkendelse afFinansudvalget kan garantere for forpligtelser, som DSB og datterselskaber heraf har over forleverandører og långivere i forbindelse med investeringer over en beløbsmæssig grænse, som skalfremgå af virksomhedens vedtægter.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget fra 1998, at lånerammerne for DSB ogdatterselskaber heraf opdeles i tre dele:1) En ramme for driftskreditten.2) Et sæt af individuelle projektlånerammer knyttet til store investeringsprojekter. Lånerammen fordet enkelte projekt nedskrives over en årrække. De individuelle projektlånerammer fastlægges afFinansudvalget i forbindelse med forelæggelse af det pågældende investeringsprojekt jf. § 12,stk.1, hvorefter investeringer over 100 mio. kr. kræver Finansudvalgets tilslutning.3) En basislåneramme, der fastlægges hvert andet år på baggrund af en af virksomheden udarbejdetinvesterings- og finansieringsplan. Basislånerammens størrelse fastlægges ved en særskiltforelæggelse for Finansudvalget.Inden for sættet af lånerammer har DSB frihed til at sammensætte finansieringen.Driftskreditrammen, beløbsgrænsen for de projekter, hvortil der kan søges individuelprojektlåneramme, samt principperne for projektlånerammernes udformning (profil, løbetid, m.v.)fastlægges i vedtægterne for DSB og datterselskaber heraf.2.6.2. Lovforslagets udformningSom det fremgår af ovennævnte, er der i dag fastsat et omfattende regelsæt for, hvilke af DSB’sinvesteringer og låneoptagelser, som kræver tilslutning fra enten Finansudvalget ellertransportministeren.Bestemmelserne har imidlertid ikke bidraget til styring af DSB på en effektiv måde. Desuden er detvurderingen, at denne proces ikke harmonerer med grundlaget for etablering af DSB som enselvstændig offentlig virksomhed med en bestyrelse med et selvstændigt ledelsesansvar. Endviderebidrager denne proces ikke nødvendigvis til at sikre det nødvendige samlede overblik over
Side 11 af 30
virksomhedens investerings – og finansieringsplaner. Det er derfor blevet overvejet, hvordan manfremadrettet, gennem en forenkling af regelsættet, kan styrke det samlede overblik over DSB’sinvesteringer og optagelse af lån.På den baggrund foreslås følgende model:1. Investeringer over 100 mio. kr. godkendes som hidtil af Finansudvalget, og i de tilfælde, hvor dertillige ønskes statsgaranterede lån til de pågældende investeringer, jf. § 12, stk. 4, tages der samtidigmed godkendelsen af investeringen stilling til dette ønske om statsgaranti.2. DSB fremsender én gang årligt virksomhedens samlede investerings- og finansieringsplan tiltransportministerens orientering. I tilfælde af, at der efterfølgende sker væsentlige afvigelser iinvesterings- og finansieringsplanen, orienteres transportministeren herom.3. Den beløbsmæssige grænse på 100 mio. kr. for investeringer er ikke blevet reguleret siden lovensvedtagelse i 1998. Der er således sket en udhuling af beløbet over en årrække. For at kompensereherfor foreslås, at den beløbsmæssige grænse på 100 mio. kr. reguleres årligt fra og med 1999 medudviklingen i nettoprisindekset (Økonomiministerens lovbekendtgørelse nr. 76 af 3. februar 1999 aflov om beregning af et nettoprisindeks). Nettoprisindekset (årsgennemsnit) er i 1999 sat til 96,9 og i2011 127,8. Den foreslåede reguleringsmekanisme medfører, at beløbsgrænsen på 100 mio. kr.reguleres til 131,9 mio. kr., hvilket er den beløbsgrænse, som gælder for 2012.Som konsekvens af den foreslåede ændring i § 12 bortfalder de nuværende stk. 2 og 3 omlånerammer. I dette lys foreslås fastsat en hjemmel til, at DSB fortsat kan optage lån, herunderdriftskreditter, med sikkerhed i egen formue.Det foreslås i stk. 3, at transportministeren fører et særskilt tilsyn for investeringer i rullendemateriel, således at DSB’s beslutninger dels om udbudsmateriale, dels om indgåelse af kontraktgodkendes af ministeren forud for iværksættelse. Til brug for ministerens godkendelse indhenterministeriet en ekstern kvalitetssikring af DSB’s beslutninger.Den eksterne kvalitetssikring er et centralt element i det særskilte tilsyn. En ekstern kvalitetssikringer en uafhængig vurdering, som anvendes ved større anlægsprojekter. I tilpasset udgave foreslåsdenne model anvendt som grundlag for ministerens godkendelse af DSB’s investeringer i rullendemateriel.Som led i ministerens forelæggelse af sagen for Finansudvalget skal DSB desuden redegøre for,hvordan den påtænkte investering passer ind i en langsigtet strategi for materielanskaffelse. Denlangsigtede materielstrategi vil indeholde en samlet strategi for togmateriel i Danmark, så de enkeltetoganskaffelser fremgår i en helhed, der er afstemt med udbygningen af infrastrukturen.Det foreslås i stk. 5, at transportministerens adgang til efter godkendelse i FolketingetsFinansudvalg at garantere for forpligtelser, som DSB og datterselskaber har overfor 3. mand, blivergjort mere generel, fremfor som hidtil at være knyttet til investeringer.2.7. Eventuelt tilbud til tjenestemænd om overgang til ansættelse på særlige vilkår2.7.1. Gældende ret
Side 12 af 30
Inden for en periode på 2 år fra etableringen af DSB S-tog A/S skulle selskabet tilbyde detjenestemænd, der ved etableringen af DSB S-tog A/S var udlånte fra DSB, til DSB S-tog A/S, at dekunne overgå til ansættelse i DSB S-tog A/S.De tjenestemænd, der ikke accepterede ansættelsestilbuddet inden for perioden på 2 år, forblevudlånte til DSB S-tog A/S, jf. dog hvad der i bemærkningerne til bestemmelsen er anført omeventuel tilbagegang til DSB. Ved eventuel senere overgang til ansættelse i aktieselskabet vilansættelse ske på almindelige overenskomsts-/kontraktsvilkår.Tjenestemænd, der gør tjeneste i øvrige dele af DSB, som måtte blive omdannet til aktie- elleranpartsselskab, er også omfattet af bestemmelserne.2.7.2. Lovforslagets udformningIfebruar 2000 fremsatte DSB S-tog A/S et tilbud til de fra DSB udlånte tjenestemænd omoverenskomstansættelse på særlige personlige vilkår i selskabet. Tilbuddet resulterede imidlertidikke i en aftale med tjenestemændene. Det foreslås derfor, at bestemmelsen ophæves. Såfremt detpå et senere tidspunkt vurderes hensigtsmæssigt, at DSB skal kunne fremsætte tilbud tiltjenestemænd om overgang til ansættelse i aktieselskabet på særlige vilkår, vil det – hvis der i øvrigtikke er anledning til at ændre denne lov – kunne håndteres via et aktstykke, som forelæggesFolketingets Finansudvalg til godkendelse med henblik på optagelse som tekstanmærkning påFinansloven.2.8. DSB og DSB S-tog A/S – frist i 1999 for første valg af medarbejderrepræsentanter2.8.1. Gældende retDa loven er en stiftelseslov findes der en overgangsbestemmelse vedrørendemedarbejderrepræsentation.2.8.2. Lovforslagets udformningDet foreslås, at overgangsbestemmelsen vedr. medarbejderrepræsentation ophæves, dabestemmelsen ikke længere er aktuel.3. Økonomiske konsekvenser for det offentligeTransportministerens nuværende mulighed for at stille statsgaranti i forbindelse med DSB’sforpligtelser udvides. Dette har dog ikke direkte økonomiske konsekvenser for staten, idet det ikkeer forventningen, at eventuelle nye statsgarantier vil blive udløst. Statsgarantien er dog i alletilfælde en forpligtelse, som staten påtager sig, og derfor vil statsgarantien skulle fremgå af de årligefinanslove ved anmærkning. Lovforslaget skønnes derudover ikke at have økonomiskekonsekvenser for det offentlige.
Side 13 af 30
4. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Ifølge lovforslaget vil transportministerens mulighed for at stille statsgaranti over for DSB ogdatterselskaber blive ændret således, at adgangen til statsgaranti udvides. En udnyttelse af denneudvidede adgang til at give statsgaranti må forventes at få positive økonomiske konsekvenser forDSB. DSB er af egen kraft forpligtet til selv at forbedre sit primære driftsresultat. Der er fastsat etbesparelsesmål på 1 mia. kr. frem til 2015.Lovforslaget har derudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. De administrative konsekvenser for borgereLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenEn udvidelse af statsgarantien til DSB skal være i overensstemmelse med EU’s statsstøtte regler.Transportministeriet vurderer, efter drøftelser med Kammeradvokaten, at udvidelsen afstatsgarantien kan ske i overensstemmelse med det markedsøkonomiske investorprincip, således atstaten på lige fod med et moderselskab vil kunne understøtte et datterselskabs adgang til billigerekreditfaciliteter. Dette indebærer i givet fald, at udvidelsen af lånerammen ikke skalstatsstøttenotificeres.Uanset at regeringen lægger til grund, at der ikke er tale om statsstøtte, drøfter transportministerietsammen med Kammeradvokaten den foreslåede løsning med EU-Kommissionen. Loven sættes pådette punkt ikke i kraft førend drøftelsen med EU-Kommissionen er tilendebragt, og EU-Kommissionen ikke modsætter sig den den foreslåede løsning.Lovforslaget indeholder derudover ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været i høring hos:Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Akademikernes Centralorganisation, ArbejderbevægelsensErhvervsråd, Arriva (inkl. Vestbanen), Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik (DanskIndustri), Banedanmark, BAT-Kartellet, Branche foreningen Dansk Kollektiv Trafik,Brancheforeningen Danske Advokater, Danmarks Naturfredningsforening, DanmarksRederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), DanskJernbaneforbund, Dansk Metal, Danske Regioner, Danske Speditører, Det Centrale Handicapråd,Dansk Transport og Logistik (DTL), DI Transport, DSB, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Forbundet
Side 14 af 30
af Offentlige Ansatte, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Forbrugerrådet,Fælles Fagligt Forbund 3 F, HK Danmark, Hovedstadens Lokalbaner A/S, Jernbanenævnet,Jernbanernes Arbejdsgiverforening (Dansk Industri), Kommunernes Landsforening (KL),Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,Københavns Kommune, HK Trafik & Jernbane, Håndværksrådet, Landsorganisationen i Danmark(LO), Ledernes Hovedorganisation, Metroselskabet I/S, Miljøstyrelsen, Moderniseringsstyrelsen,Movia, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Regionstog, Stats- og Kommunalt ansattesForhandlingsfællesskab (SKAF), Trafikstyrelsen, Teknisk Landsforbund, Trafikforbundet ogTrafikselskaberne i Danmark.Lovforslaget er endvidere sendt til Rigsrevisionen.10. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget.Positivekonsekvenser/mindreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngenNegativeKonsekvenser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenserfor stat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, jf. dog pkt. 8
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1I lovforslaget foreslås en række bestemmelser vedr. DSB S-tog A/S ophævet. Lovens titel foreslåsderfor ændret som følge heraf.Til nr. 2Betegnelsen for trafikministeren er ændret til transportministeren som følge af kongelig resolutionaf 23. november 2007. Derfor foreslås loven ændret i overensstemmelse hermed.
Side 15 af 30
Til nr. 3Titlen på ”Lov om jernbanevirksomhed m.v.” blev ved lov nr. 323 af 5. maj 2004 ændret til ”Lovom jernbane”. Derfor foreslås loven ændret i overensstemmelse hermed.Til nr. 4Forslaget om at ændre overskriften er en konsekvens af den ændring, der foreslås i § 1, nr. 5.Til nr. 5Det fremgår af § 1 i lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S, atStatsvirksomheden DSB (Danske Statsbaner) etableres med virkning fra den 1. januar 1999 som enselvstændig offentlig virksomhed. I lyset af at etableringen af DSB er gennemført foreslås det, atbestemmelsen affattes således: DSB er en selvstændig offentlig virksomhed.Til nr. 6Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.Det foreslås i stk.2,at den selvstændige offentlige virksomhed DSB forpligtes til at sikre, at derdrives S-togtrafik i hovedstadsområdet på grundlag af en kontrakt med transportministeren ompassagertrafik udført som offentlig service, jf. lov om jernbane.Uagtet denne ændring gælder forpligtelserne i § 15, stk. 1, om udlånte tjenestemænd fortsat, sålænge DSB S-tog A/S eksisterer.Til nr. 7For så vidt angår gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.Det foreslås, at nugældende § 3, stk. 1 og stk. 4 ophæves. Virksomheden er for længst etableret, ogder er derfor ikke længere behov for en sådan hjemmel.Til nr. 8For så vidt angår gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.Det foreslås, at stk. 3 ophæves.Etableringen af DSB er sket med deraf følgende tinglysning og registrering, hvorfor bestemmelsenvurderes at have udspillet sin rolle. Imidlertid foreslås det, at der gives mulighed for, at DSB kankontrollere, at alle forhold er på plads, inden denne hjemmel ophæves. Det foreslås derfor, attidspunktet for ikrafttræden af denne ophævelse fastsættes af transportministeren, jf. denne lovs § 2,stk. 2.Til nr. 9
Side 16 af 30
Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.Det foreslås istk. 1,at transportministeren på et virksomhedsmøde vælger 5-8 medlemmer tilbestyrelsen, herunder formand og næstformand.Bestyrelsen skal samlet set have generelle erhvervs- og ledelsesmæssige kompetencer samt indsigt itrafikale og samfundsmæssige forhold.På virksomhedsmødet vil ministeren f.eks. kunne beslutte at afsætte enkelte bestyrelsesmedlemmereller hele bestyrelsen, gennemføre iværksættelse af en granskning efter reglerne i selskabsloveneller træffe konkrete beslutninger om forholdene i selskabet.De af transportministeren valgte bestyrelsesmedlemmer udpeges normalt for 2 år, og i særligetilfælde kan valgperioden være mindre end 2 år. Genvalg kan ske.Transportministeren kan efter lovforslaget til enhver tid afsætte et af ministeren udpeget medlem afbestyrelsen, men dette vil skulle ske på et virksomhedsmøde, eventuelt et ekstraordinærtvirksomhedsmøde.Det foreslås istk. 2,at medarbejderrepræsentanterne i bestyrelsen og suppleanter for disse vælgesefter reglerne i selskabsloven om valg af medarbejderrepræsentanter respektivekoncernrepræsentanter, hvilket bl.a. betyder, at valget sker for en periode på 4 år.Til nr. 10Det foreslås i stk. 1, at det præciseres, at transportministeren udøver de beføjelser i forhold til DSB,der efter selskabsloven og årsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab, idetministeren sidestilles med en eneaktionær.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Det fremgår af stk. 2, at transportministeren som hidtil fastsætter vedtægter for DSB.Til nr. 11Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Det foreslås, at henvisningen til aktieselskabsloven, som er ophævet, erstattes af henvisning tilselskabsloven, som nu er gældende. Samtidig foreslås det, at henvisningerne til udvalgte kapitler iden tidligere aktieselskabslov erstattes af henvisninger til selskabsloven. Det foreslås således, atselskabsloven, herunder de bestemmelser der gælder for statslige aktieselskaber, med de fornødnetilpasninger finder anvendelse for DSB med de ændringer, der følger af denne lov. Dette svarer tilden ordning, som ved lov er fastsat for den selvstændige offentlige virksomhed Naviair (NavigationVia Air), hvor der heller ikke er aktier i virksomheden.I lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S er der f.eks. fastsatsærlige regler om investeringer og rammer for låneoptagelse. Endelig er der fastsat særlige reglerfor tjenestemænd.
Side 17 af 30
I den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S er der tillige regler om, atDSB kan etablere datterselskaber. En præcisering af at selskabslovens regler finder anvendelse forDSB, indebærer bl.a., en tydeliggørelse af, at etablering af et datterselskab ved en spaltning kræveren godkendelse på et virksomhedsmøde (svarende til en generalforsamling).Til nr. 12Forslaget om at lade »Kapitel 2DSB S-tog A/S«udgå af overskriften er en konsekvens af denophævelse af nuværende §§ 7-9 og § 10, stk. 1 og flytning af § 10, stk. 2 til § 15 a, der foreslås i §1, nr. 13 og nr. 14.Til nr. 13Med hensyn til gældende ret f.s.v.a. de foreslåede ændringer til §§ 7-9 samt § 10, stk. 1 henvises deri øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.Det foreslås, at § 7 ophæves. Ophævelsen af bestemmelsen betyder ikke, at der er planer om atsælge DSB S-tog A/S.Der vil ikke længere være en særlig forpligtelse for DSB S-tog A/S til at følge reglerne for statsligeaktieselskaber. Forpligtelsen til at følge reglerne for statslige aktieselskaber påhviler DSB, som ermoderselskab for DSB S-tog A/S, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 2.2. Dette indebærer, atDSB i forbindelse med varetagelsen af sine offentliggørelsespligter skal anlægge enkoncernbetragtning. Det betyder, at DSB tillige skal informere om forhold fra datterselskaber, hvisdisse er relevante for offentlighedens mulighed for at vurdere udviklingen i den samlede koncern.Bestemmelsen i § 8 foreslås ophævet, pkt. 2.3.Det foreslås, at§ 9ophæves. Ophævelsen foreslås, da overtagelsen af aktiver og passiver ergennemført. Bestemmelsen er således ikke længere aktuel, og der er ikke grundlag for yderligeretinglysning mv.Debitorskiftet er ligeledes gennemført, og bestemmelsen er derfor ikke længere aktuel.Det foreslås, at § 10, stk. 1 ophæves.Det indebærer, at reglerne i selskabsloven, herunder f.eks. reglerne om valg til øversteledelsesorgan og antal medlemmer heraf, finder anvendelse. Med hensyn til valg afmedarbejderrepræsentanter henvises til den ændring, der foreslås i § 1, nr. 14.Til nr. 14Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.Ophævelsen af § 10, stk. 1, indebærer endvidere, at selskabslovens regler om valg afmedarbejderrepræsentanter, finder anvendelse. Den nuværende bestemmelse i § 10, stk. 2, derbliver til § 15 a, bibeholdes dog, men foreslås ændret som konsekvens af reglerne i selskabsloven.
Side 18 af 30
Til nr. 15Forslaget om at ændre overskriften er et ønske om at præcisere, at kapitlet også omhandlerrevisionsmæssige forhold.Til nr. 16Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.5.I § 11 anvendes de tidligere betegnelser for årsrapport, som var gældende på tidspunktet forikrafttrædelsen af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S. I2001 kom der en ny årsregnskabslov, hvorefter ”årsregnskab” blev til ”årsrapport”.Det foreslås i nugældende § 11, stk. 1, at sætningen: ”Herudover fastsætter transportministeren etregnskabsreglement for virksomheden, jf. lov om jernbanevirksomhed m.v. § 7, stk. 1” udgår.I § 11, stk. 2 foreslås en ændring således, at DSB’s ”årsregnskaber” ændres til entalsformen, dvs.”årsregnskab”.I § 11, stk. 4, foreslås ”årsregnskab” ændret til ”årsrapport”, og i § 11, stk. 5, foreslås”årsregnskabet” ændret til ”årsrapporten” – begge disse ændringer foreslås som konsekvens afårsregnskabsloven.Det foreslås i § 11, stk. 5, at sætningen:”Ved afgivelse af årsregnskabet skal virksomhedens revisorafgive en erklæring om, hvorvidt det af transportministeren fastsatte regnskabsreglement forvirksomheden, jf. stk. 1, er overholdt.” udgår.Til nr. 17For så vidt angår gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.6.Den foreslåede ændring berører ikke rammerne for DSB’s engagement i udlandet, som er særskiltfastlagt ved aktstykke 181 af 25. juni 2002.Med den foreslåede ændring af § 12 bortfalder de nuværende stk. 2 og 3 om lånerammer. I dette lysforeslås istk. 1fastsat en hjemmel til, at DSB fortsat kan optage lån, herunder driftskreditter, medsikkerhed i egen formue.Det foreslås istk. 2,at investeringer over 100 mio. kr., som hidtil godkendes af Finansudvalget, og ide tilfælde, hvor der tillige ønskes statsgaranterede lån til de pågældende investeringer, jf. stk. 5,tages der samtidig med godkendelsen af investeringen stilling til dette ønske om statsgaranti. Dervil i det enkelte tilfælde blive taget stilling til, om der kan være tale om statsstøtte, som skalnotificeres overfor Europa-Kommissionen.Det foreslås endvidere, at den beløbsmæssige grænse på 100 mio. kr. reguleres årligt fra og med1999 med udviklingen i nettoprisindekset (Økonomiministerens lovbekendtgørelse nr. 76 af 3.februar 1999 af lov om beregning af et nettoprisindeks). Nettoprisindekset (årsgennemsnit) er i1999 sat til 96,9 og i 2011 127,8. Den foreslåede reguleringsmekanisme medfører, at beløbsgrænsenpå 100 mio. kr. reguleres til 131,9 mio. kr., hvilket er den beløbsgrænse, som gælder for 2012.
Side 19 af 30
Det foreslås istk. 3,at transportministeren fører et særskilt tilsyn for investeringer i rullendemateriel, således at DSB’s beslutninger dels om udbudsmateriale, dels om indgåelse af kontraktgodkendes af ministeren forud for iværksættelse. Til brug for ministerens godkendelse indhenterministeriet en ekstern kvalitetssikring af DSB’s beslutning om udbudsmaterialet samt af DSB’sbeslutning om indgåelse af kontrakt.Den eksterne kvalitetssikring er et centralt element i ministerens særskilte tilsyn. En eksternkvalitetssikring er en uafhængig vurdering, som anvendes ved større anlægsprojekter. I tilpassetudgave foreslås denne model anvendt som grundlag for ministerens godkendelse af DSB’sinvesteringer i rullende materiel.I større anlægsprojekter omfatter den eksterne kvalitetssikring en uafhængig vurdering afprojektgrundlag og anlægsoverslag, blandt andet om det økonomiske overslag og den trafikale ogtekniske løsningsmodel har en tilfredsstillende kvalitet. Den eksterne kvalitetssikring skal blandtandet gennemgå følgende elementer i beslutningsgrundlaget: Vurdering af anlægsbudgettet ogforudsætningerne, gennemgang af projektets økonomiske beregninger og forudsætninger, analyseaf behov, målsætninger og risici for projektet.Som led i forelæggelsen for Finansudvalget skal DSB desuden redegøre for, hvordan den påtænkteinvestering passer ind i en langsigtet strategi for materielanskaffelse. Den langsigtedematerielstrategi vil indeholde en samlet strategi for togmateriel i Danmark, så de enkeltetoganskaffelser fremgår i en helhed, der er afstemt med udbygningen af infrastrukturen. Strategienskal således indeholde en prognose for den fremtidige efterspørgsel, herunder de indtægtsmæssigekonsekvenser for DSB heraf, samt hvorledes denne efterspørgsel imødekommes med planen formaterielanskaffelser.Den foreslåede bestemmelse har sin baggrund i, at staten gennem ydelse af garanti på lån, som DSBoptager til finansiering af investeringer i nyt materiel, påtager sig en væsentlig risiko.Bestemmelsen har desuden sin baggrund i det uheldige forløb vedrørende anskaffelse af IC4 togene.Bestemmelsen vil ikke ændre ved, at det fortsat er ambitionen, at den faglige ekspertise bl.a.vedrørende udarbejdelse af udbudsmateriale og specifikation af krav til nyt materiel, ligger hosDSB. Der sigtes således ikke imod opbygning af parallelle organisationer, men bestemmelsen skaltjene til at sikre transportministerens indseende og kontrol med væsentlige beslutninger vedrørendematerielanskaffelser forud for, at de endelige beslutninger træffes. Den eksterne kvalitetssikring eret væsentligt element heri.Bestemmelserne vedrørende investeringer i rullende materiel foreslås også at skulle gælde for DSBS-tog, idet DSB S-tog er en integreret del af DSB-koncernen.Det foreslås istk. 4,at DSB én gang årligt fremsender virksomhedens samlede investerings – ogfinansieringsplan til transportministeren til orientering. Det præciseres, at planen fremsendes efterbehandling i DSB’s bestyrelse og omfatter det samlede investerings – og finansieringsbehov i DSBog datterselskaber. I det omfang der efterfølgende sker væsentlige afvigelser i planen, orienterestransportministeren herom.Til nr. 18
Side 20 af 30
Med hensyn til gældende ret henvises til pkt. 2.6.Det foreslås istk. 5,at transportministeren får en generel mulighed for på statens vegne, eftergodkendelse af Folketingets Finansudvalg, at garantere for DSB’s og datterselskabers forpligtelser.Begrundelsen for forslaget er, at DSB har underskud på driften. Virksomheden har derfor igangsatet effektiviseringsprogram, der skal genskabe balancen mellem indtægter og udgifter. Målet forprogrammet er en forbedring af driftsresultatet på 1 mia. kr. inden udgangen af 2014. Dette programgennemfører DSB ved egen hjælp.Eftersom driftsresultatet i en periode vil være negativt, er virksomheden henvist til at lånefinansieresin drift. For at mindske virksomhedens udgifter hertil, foreslås det, at transportministeren, efterforelæggelse for Folketingets Finansudvalg, giver garanti på lån, som DSB optager til såvelinvesteringer som drift.Staten optræder herved i rollen som et moderselskab, der i forhold til sit datterselskab (DSB) søgerat mindske virksomhedens finansielle omkostninger, samtidig med at ansvaret for genopretning afdriftsøkonomien ligger entydigt hos virksomhedens ledelse.Uanset at regeringen lægger til grund, at der ikke er tale om statsstøtte, drøfter transportministerietsammen med Kammeradvokaten den foreslåede løsning med EU-Kommissionen. Loven sættes pådette punkt ikke i kraft, førend drøftelsen med EU-Kommissionen er tilendebragt, og EU-Kommissionen ikke modsætter sig den den foreslåede løsning.Det foreslås derfor, at tidspunktet for ikrafttræden af denne ophævelse fastsættes aftransportministeren, jf. denne lovs § 2, stk. 3.Til nr. 19Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelig bemærkninger, pkt. 2.7. samt de speciellebemærkninger til den ændring, der er foreslået i § 1 nr. 6.Det foreslås, at stk. 2 ophæves.Det foreslås, at stk. 3-6 ændres som konsekvens af ophævelsen af stk. 2.Til nr. 20Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelig bemærkninger, pkt. 2.3.Det foreslås, at DSB S-tog A/S kan opløses uden likvidation ved overdragelse af DSB S-tog A/S’aktiver og forpligtelser som helhed til DSB. På denne måde åbnes mulighed for en størrefleksibilitet i relation til at indrette DSB koncernens struktur.Såfremt der skal ske en overdragelse, vil gældende regler, herunder selskabsloven, skulleoverholdes.Selskabslovens regler om fusion vil således skulle iagttages, hvilket bl.a. skal ses i lyset af hensynettil kreditorerne stilling. Der vil f.eks. skulle udarbejdes en fusionsplan, jf. selskabslovens § 237,
Side 21 af 30
som udarbejdes og underskrives af DSB og DSB S-tog A/S’s centrale ledelsesorganer, og der skaludarbejdes en fusionsredegørelse jf. selskabslovens § 238. En eventuel beslutning om fusion skaltræffes af generalforsamlingen i DSB S-tog A/S jf. selskabslovens 246. Beslutningen om fusion iDSB følger selskabslovens § 247.Ved en overdragelse af DSB S-tog A/S til DSB, vil DSB bl.a. skulle forholde sig til, hvilkenregnskabsstandard der skal følges i DSB. Det skyldes bl.a. den obligationsbeholdning, som DSB S-tog A/S har udstedt.Det foreslås i stk. 2, at hvis DSB S-tog A/S opløses jf. stk. 1 vil tjenestemændene, som er nævnt i §15, stk. 1 i lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB SOV og om DSB S-tog A/S, væreforpligtet til at gøre tjeneste i DSB, ligesom DSB vil være forpligtet til at beskæftige dem.Til nr. 21Forslaget om at lade »og straf« udgå af overskriften er en konsekvens af den ophævelse afstraffebestemmelser, der foreslås i § 1, nr. 22. Der er herefter ingen af bestemmelserne underoverskriften, der omhandler straf.Til nr. 22Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.Det foreslås, at de særlige straffebestemmelser i §§ 21 og 22 ophæves. Fremover finder dealmindelige straffebestemmelser anvendelse, jf. f.eks. selskabsloven, årsregnskabsloven ogstraffeloven.Til nr. 23Med hensyn til gældende ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.8.Det foreslås, at bestemmelsen i § 25 om valg af medarbejderrepræsentanter inden den 1. april 1999,ophæves. Ophævelsen foreslås, da valgene har fundet sted for længst. Bestemmelsen er således ikkelængere aktuel.Til nr. 24Det foreslås, at bestemmelserne §§ 26 a-26 b ophæves, da de ikke længere er relevante.
Til § 2Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, jf. dogstk. 2-3.Det foreslås i § 2, stk. 2, at tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 8, fastsættes aftransportministeren. Trods det, at den selvstændige offentlige virksomhed DSB blev etableret
Side 22 af 30
tilbage i 1999 er det vurderingen, at der er behov for en ekstra gennemgang af forholdene iforbindelse med etableringen, førend bestemmelsen sættes i kraft.Det foreslås i § 2, stk. 3, at tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 18, fastsættes aftransportministeren.En udvidelse af statsgarantien til DSB skal være i overensstemmelse med EU’s statsstøtte regler.Transportministeriet vurderer, efter drøftelser med Kammeradvokaten, at udvidelsen af lånerammenkan ske i overensstemmelse med det markedsøkonomiske investorprincip, således at staten på ligefod med et moderselskab vil kunne understøtte et datterselskabs adgang til billigere kreditfaciliteter.Dette indebærer i givet fald, at udvidelsen af lånerammen ikke skal statsstøttenotificeres.Uanset at regeringen lægger til grund, at der ikke er tale om statsstøtte, drøfter transportministerietsammen med Kammeradvokaten den foreslåede løsning med EU-Kommissionen. Loven sættes pådette punkt ikke i kraft førend drøftelsen med EU-Kommissionen er tilendebragt, og EU-Kommissionen ikke modsætter sig den den foreslåede løsning.
Side 23 af 30
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1I lov om den selvstændige offentligevirksomhed DSB og om DSB S-tog A/S, jf.lovbekendtgørelse nr. 1184 af 12. oktober2010, foretages følgende ændringer:Lov om den selvstændige offentlige virksomhedDSB og om DSB S-tog A/S1.Lovenstitelaffattes således:»Lovom DSB«2.Overalt i loven ændres »Trafikministeren«til: »Transportministeren« og»trafikministeren« til:»transportministeren«3.Overalt i loven ændres »lov omjernbanevirksomhed m.v.« til: »lov omjernbane«4.Overskriften før § 1 affattes således:»Formål, ledelse m.v.«5.§ 1 affattes således:»DSB er en selvstændig offentligvirksomhed.«6.I§ 2indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk.2.DSB skal endvidere sikre, at derdrives S-togstrafik i hovedstadsområdet pågrundlag af en kontrakt medtransportministeren om passagertrafik udførtsom offentlig service, jf. lov om jernbane..«Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.7.I§ 3ophævesstk. 1 og 4.Stk. 2 bliver herefter stk. 1.
Den selvstændige offentlige virksomhed DSB’setablering, formål, ledelse og opgaver§ 1.Statsvirksomheden DSB (Danske Statsbaner)etableres med virkning fra den 1.januar 1999 somen selvstændig offentlig virksomhed, DSB.
§ 3DSB overtager den af statsvirksomheden DSBhidtil drevne virksomhed med tilhørende aktiverog passiver og indtræder i samtlige rettigheder ogforpligtelser i forbindelse hermed.Transportministeren1) kan som led i etableringenaf den selvstændige offentlige virksomhedbestemme, at visse rettigheder og forpligtelserforbliver hos staten.Stk. 2.DSB’s formue holdes adskilt fra statensformue, og DSB disponerer inden for de til enhvertid fastlagte rammer selv over anlægs- og
Side 24 af 30
driftsmidler.(…)Stk. 4.DSB kan erhverve ejendomsret tilbygninger beliggende på grunde, der forbliverstatens ejendom. Adkomsten tinglyses eftertinglysningslovens regler om bygninger på lejetgrund.§ 3(…)Stk. 3.Tinglysning og anden registrering af DSB'srettigheder efter stk. 1 kan ske på grundlag afdenne lov.(…)§ 4.DSB ledes af en bestyrelse på 9 medlemmer.Transportministeren vælger på etvirksomhedsmøde, jf. § 5, stk. 3, for en periode af2 år 6 medlemmer til bestyrelsen, herunderformand og næstformand. Genvalg kan ske.Transportministeren kan til enhver tid på etvirksomhedsmøde afsætte de af ministeren valgtemedlemmer.Stk. 2.Medarbejderne vælger tre medlemmer tilbestyrelsen. Reglerne i aktieselskabsloven om valgaf medarbejderrepræsentanter og suppleanter fordisse, herunder reglerne om koncernrepræsentationog valgbarhed, finder tilsvarende anvendelse.
8.I§ 3ophævesstk. 3.
9.§ 4, stk. 1-2,affattes således:»DSB ledes af en bestyrelse.Transportministeren vælger på etvirksomhedsmøde, jf. § 5, stk. 3, for enperiode på op til 2 år 5-8 medlemmer tilbestyrelsen, herunder formand ognæstformand. Genvalg kan ske.Transportministeren kan til enhver tid på etvirksomhedsmøde afsætte de af ministerenvalgte medlemmer.Stk. 2.Medarbejderne vælger repræsentantertil bestyrelsen. Reglerne i selskabsloven omvalg af medarbejderrepræsentanter ogsuppleanter for disse, herunder regler omkoncernrepræsentation og valgbarhed, findertilsvarende anvendelse.«§ 5.Transportministeren udøver i forhold til DSB10.§ 5, stk. 1-2,affattes således:de beføjelser, der efter aktieselskabslovens kapitel »Transportministeren udøver i forhold til DSB9 om selskabets ledelse og kapitel 16 om erstatning de beføjelser, der efter selskabsloven ogm.v. samt årsregnskabsloven tilkommerårsregnskabsloven tilkommergeneralforsamlingen i et aktieselskab, idetgeneralforsamlingen i et aktieselskab, idetministeren herved sidestilles med en eneaktionær.ministeren herved sidestilles med enStk. 2.Transportministeren fastsætter vedtægter for eneaktionær.DSB. Vedtægterne kan ændres afStk. 2.Transportministeren fastsættertransportministeren efter forhandling medvedtægter for DSB.«bestyrelsen.§ 6.Aktieselskabslovens kapitel 9 om selskabets11.§ 6affattes således:ledelse, kapitel 16 om erstatning m.v. og kapitel 19 »Selskabsloven, herunder de bestemmelserom anmeldelse og registrering m.m., herunder deder gælder for statslige aktieselskaber, findersærlige bestemmelser for statslige aktieselskaber,med de fornødne tilpasninger anvendelse forfinder anvendelse for DSB med de ændringer, derDSB med de ændringer, der følger af dennefølger af denne lov.lov.«Kapitel 212.I overskriften før § 7 udgår »Kapitel 2DSB S-tog A/SDSB S-tog A/S«§ 7.DSB's S-togsdivision etableres med virkning13.§§ 7- 9 og § 10, stk. 1,ophæves.
Side 25 af 30
fra den 1. januar 1999 som et af DSB helejetdatterselskab, DSB S-tog A/S.§ 8.DSB S-tog A/S’s formål er at drive S-togstrafik i hovedstadsområdet på grundlag af enkontrakt med transportministeren ompassagertrafik udført som offentlig service, jf. lovom jernbanevirksomhed m.v. § 8, samt andenvirksomhed, som ligger i naturlig forlængelseheraf.§ 9.DSB S-tog A/S overtager den af DSB's S-togsdivision hidtil drevne virksomhed medtilhørende aktiver og passiver og indtræder isamtlige rettigheder og forpligtelser i forbindelsehermed.Stk. 2.Tinglysning og anden registrering af DSBS-tog A/S' rettigheder kan ske på grundlag afdenne lov.§ 10.DSB S-tog A/S ledes af en bestyrelse på 6medlemmer, hvoraf 2 vælges af medarbejderne,idet reglerne i aktieselskabslovgivningen om valgaf medarbejderrepræsentanter og suppleanter fordisse finder anvendelse, jf. dog stk. 2.(…)§ 10.(…)Stk. 2.De tjenestemænd, der udlånes fra DSB tilDSB S-tog A/S, jf. § 15, stk. 1, deltager på lige fodmed selskabets medarbejdere ved valg afmedarbejderrepræsentanter til selskabets bestyrelseog er på tilsvarende måde valgbare til denne.Tilsvarende kan de udlånte tjenestemænd deltage ivalg af koncernrepræsentanter til bestyrelsen iDSB.
14.§ 10, stk. 2,der bliver§ 15 a,affattessåledes:» De tjenestemænd, der udlånes fra DSB tilDSB S-tog A/S, jf. § 15, stk. 1, deltager pålige fod med selskabets medarbejdere vedvalg af medarbejderrepræsentanter tilselskabets øverste ledelsesorgan og er påtilsvarende måde valgbare til dette.Tilsvarende kan de udlånte tjenestemænddeltage i valg af koncernrepræsentanter tilbestyrelsen i DSB.«Regnskabsmæssige forhold,15.Overskriften før § 11 affattes således:investeringsbeslutninger, optagelse af lån og»Regnskabs-og revisionsmæssige forhold,forsikring.investeringsbeslutninger, optagelse af lån ogforsikring«§ 11.De for aktieselskaber gældende regler i16.§ 11 affattes således:årsregnskabsloven, herunder de bestemmelser, der »§11.De for aktieselskaber gældende regler igælder for statslige aktieselskaber, finderårsregnskabsloven, herunder de bestemmelser,anvendelse for DSB med de ændringer, der følgerder gælder for statslige aktieselskaber, finderaf denne lov. Herudover fastsætteranvendelse for DSB med de ændringer, dertransportministeren et regnskabsreglement forfølger af denne lov.virksomheden, jf. lov om jernbanevirksomhed m.v.Stk. 2.DSB's årsrapport revideres efter
Side 26 af 30
§ 7, stk. 1.Stk. 2.DSB's årsregnskaber revideres efterårsregnskabslovens regler af en statsautoriseretrevisor og af rigsrevisor. Den statsautoriserederevisor vælges af transportministeren påvirksomhedsmødet efter indstilling fra bestyrelsen,og valget gælder for eet år ad gangen. Genvalg kanske.Stk. 3.Rigsrevisor reviderer endvidere DSB’sregnskaber efter reglerne i lov om revisionen afstatens regnskaber m.m.Stk. 4.Det reviderede årsregnskab forelægges tilgodkendelse på virksomhedsmødet.Stk. 5.Ved afgivelse af årsregnskabet skalvirksomhedens revisor afgive en erklæring om,hvorvidt det af transportministeren fastsatteregnskabsreglement for virksomheden, jf. stk. 1, eroverholdt.§ 12.Investeringer, som ønskes foretaget af DSBeller datterselskaber heraf, og som overstiger enbeløbsmæssig grænse på 100 mio. kr., skalforelægges Folketingets Finansudvalg tilgodkendelse. Beløbsgrænsen skal fremgå afvirksomhedens vedtægter og kan ændres efterforelæggelse for Folketingets Finansudvalg.Stk. 2.Rammer for optagelse af lån til driftsformålfor DSB og datterselskaber heraf fastsættes aftransportministeren og skal fremgå afvirksomhedens vedtægter.Stk. 3.Rammer for optagelse af lån tilinvesteringsformål for DSB og datterselskaberheraf fastsættes af transportministeren eftergodkendelse af Folketingets Finansudvalg.Principper for låneoptagelsen skal fremgå afvirksomhedens vedtægter.Stk. 4.Transportministeren kan på statens vegneefter godkendelse af Folketingets Finansudvalggarantere for forpligtelser, som DSB ogdatterselskaber heraf har over for leverandører oglångivere i forbindelse med investeringer over enbeløbsmæssig grænse, som skal fremgå afvirksomhedens vedtægter.§ 12, stk. 5.Transportministeren kan på statensvegne efter godkendelse af FolketingetsFinansudvalg garantere for forpligtelser, som DSBog datterselskaber heraf har over for leverandører
årsregnskabslovens regler af enstatsautoriseret revisor og af rigsrevisor. Denstatsautoriserede revisor vælges aftransportministeren på virksomhedsmødetefter indstilling fra bestyrelsen, og valgetgælder for et år ad gangen. Genvalg kan ske.Stk. 3.Rigsrevisor reviderer endvidere DSB'sregnskaber efter reglerne i lov om revisionenaf statens regnskaber m.m.Stk. 4.Den reviderede årsrapport forelæggestil godkendelse på virksomhedsmødet.«
17.§ 12 stk. 1-4affattes således:»§12.DSB kan optage lån, herunderdriftskreditter, med sikkerhed i egen formue.Stk. 2.Investeringer, som ønskes foretaget afDSB eller datterselskaber heraf, og somoverstiger en beløbsmæssig grænse på 100mio. kr., skal forelægges FolketingetsFinansudvalg til godkendelse. Denbeløbsmæssige grænse på 100 mio. kr.reguleres årligt fra og med 1999 medudviklingen i nettoprisindekset.Beløbsgrænsen kan ændres efter forelæggelsefor Folketingets Finansudvalg.Stk. 3.For investeringer i rullende materiel,omfattet af stk. 2 fører transportministeren etsærskilt tilsyn og skal godkende DSB’sbeslutninger dels om udbudsmateriale, delsom indgåelse af kontrakt.Stk. 4.DSB fremsender virksomhedensinvesterings- og finansieringsplan tiltransportministeren én gang årligt. I tilfældeaf, at der efterfølgende sker væsentligeafvigelser i investerings- ogfinansieringsplanen, orienterestransportministeren herom.«18.§ 12, stk. 5 affattes således:»§12, stk. 5.Transportministeren kan påstatens vegne efter godkendelse afFolketingets Finansudvalg garantere for
Side 27 af 30
og långivere i forbindelse med investeringer overen beløbsmæssig grænse, som skal fremgå afvirksomhedens vedtægter.§ 15.De tjenestemænd i DSB, der ved etableringenaf DSB S-tog A/S gør tjeneste i DSB's S-togsdivision, er forpligtet til at gøre tjeneste i DSBS-tog A/S med bevarelse af deresansættelsesforhold i DSB, ligesom DSB S-tog A/Si forhold til DSB er forpligtet til at beskæftigedem.Stk. 2.DSB S-tog A/S tilbyder de i stk. 1 nævntetjenestemænd, at de inden for en periode på 2 årfra etableringen af selskabet kan overgå tilansættelse i dette.Stk. 3.Til de tjenestemænd, som ikke ønsker atovergå til ansættelse i DSB S-tog A/S efter stk. 2,udbetaler DSB løn m.v., og indbetalerpensionsbidrag m.v. til staten, jf. § 14, stk. 4.Stk. 4.DSB S-tog A/S refunderer fra overtagelsenaf S-togsdriften DSB de lønninger, pensionsbidragm.v., som DSB betaler i henhold til stk. 3.Stk. 5.Til de tjenestemænd, som overgår tilansættelse i DSB S-tog A/S efter stk. 2 med ret tiltjenestemandspension, afholder staten udgifter tilpension, mod at selskabet betaler de affinansministeren fastsatte bidrag m.v. til dækningaf statens pensionsudgifter.Stk. 6.Bestemmelserne i stk. 1-5 finder tilsvarendeanvendelse for tjenestemænd, der gør tjeneste iøvrige dele af DSB, som måtte blive omdannet tilaktie- eller anpartsselskab.
DSB’s og datterselskabers forpligtelser.«19.§ 15 affattes således:»§15.De tjenestemænd i DSB, der vedetableringen af DSB S-tog A/S gør tjeneste iDSB's S-togsdivision, er forpligtet til at gøretjeneste i DSB S-tog A/S med bevarelse afderes ansættelsesforhold i DSB, ligesom DSBS-tog A/S i forhold til DSB er forpligtet til atbeskæftige dem.Stk. 2.Tiltjenestemændene, jf. stk.1, udbetalerDSB løn m.v. og indbetaler pensionsbidragm.v. til staten, jf. § 14, stk. 4.Stk. 3.DSB S-tog A/S refunderer fraovertagelsen af S-togsdriften DSB delønninger, pensionsbidrag m.v., som DSBbetaler i henhold til stk. 2.Stk. 4.Til tjenestemænd, som overgår tilansættelse i DSB S-tog A/S med ret tiltjenestemandspension, afholder staten udgiftertil pension, mod at selskabet betaler de affinansministeren fastsatte bidrag m.v. tildækning af statens pensionsudgifter.Stk. 5.Bestemmelserne i stk. 1-4 findertilsvarende anvendelse for tjenestemænd, dergør tjeneste i øvrige dele af DSB, som måtteblive omdannet til aktie- elleranpartsselskab.«
Tilsyn og straf§ 21.Medmindre højere straf er forskyldt efter denøvrige lovgivning, straffes med bøde1) overtrædelse af de i § 6 omhandledebestemmelser i aktieselskabsloven om indsendelse
20.Efter den ændring der foreslås i § 1 nr. 14indsættes:»§15 b.DSB S-tog A/S kan opløses udenlikvidation ved overdragelse af DSB S-togA/S’ aktiver og forpligtelser som helhed tilDSB.Stk. 2.Hvis DSB S-tog A/S opløses jf. stk. 1vil tjenestemændene, som er nævnt i § 15, stk.1, være forpligtede til at gøre tjeneste i DSB,ligesom DSB vil være forpligtet til atbeskæftige dem.«21.I overskriften før § 20 udgår »ogstraf«22.§§ 21 og 22ophæves.
Side 28 af 30
af anmeldelser og meddelelser til Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen,2) overtrædelse af de i § 6 omhandledebestemmelser i aktieselskabslovens § 53, stk. 1 og3, § 54, § 54 a, § 55, § 56, stk. 2 og 7, § 157 b og§ 157 d,3) bestyrelsesmedlemmer, direktører,vurderingsmænd og revisorer samt deressuppleanter, såfremt de ubeføjet røber, hvad deunder udøvelsen af deres hverv for DSB har fåetkendskab om.Stk. 2.Overtrædelse af de i § 11 omhandledebestemmelser i årsregnskabsloven straffes efterreglerne i årsregnskabslovens kapitel 10.Stk. 3.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiskepersoner) strafansvar efter reglerne i straffelovens5. kapitel§ 22.Undlader DSB's bestyrelse eller direktion atefterkomme de pligter, der efter de i § 6omhandlede bestemmelser i aktieselskabsloveneller regler fastsat i medfør heraf påhviler dem iforhold til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kanstyrelsen som tvangsmiddel pålægge depågældende daglige eller ugentlige bøder.§ 25.Medarbejdernes valg af medlemmer tilbestyrelsen, jf. § 4, stk. 2, og § 10, stk. 1, skalfinde sted inden den 1. april 1999.Stk. 2.Bestemmelserne i aktieselskabslovens § 49,stk. 2, 3. pkt., og aktieselskabslovens § 49, stk. 3,1. pkt., finder ikke anvendelse ved de i stk. 1omhandlede valg.§ 26 a. DSB betaler de i Combus a/s udlåntetjenestemænd, som vælger at lade sig ansætte påoverenskomstvilkår i busselskabet, etengangsvederlag i form af en kontantfratrædelsesgodtgørelse eller ved opskrivning afpensionsalder eller en kombination heraf.§ 26 b. DSB tilbyder de i Combus a/s udlåntetjenestemænd, som ikke lader sig ansætte påoverenskomstvilkår i busselskabet, anden passendebeskæftigelse, jf. tjenestemandslovens § 12, samtafholder de hermed forbundne udgifter tilomskoling og efteruddannelse eller udgifter tilrådighedsløn m.v.23.§ 25ophæves.
24.§§ 26 a-26 bophæves.
Side 29 af 30
§2Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efterbekendtgørelse i Lovtidende, jf. dog stk. 2-3.Stk. 2.Tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr.8 fastsættes af transportministeren.Stk. 3.Tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr.18 fastsættes af transportministeren.
Side 30 af 30